Hårfällning
Ny i detta forum!
Har en "bondkatt" på ca 12-13 år som vägrar gå ut vintertid, så det blir låda hela kalla årstiden. Hon är lugn och snäll etc.
Enda problemet vi har med denna kisse är att hon fäller kopiöst med hår - hon har tjock päls, men den är lite mjällig.
Kan det vara något hon saknar? Vitaminer eller annat? Hon äter inte burkmat, inte matrester utan bara torrfoder (hon vill inte ha annat!)
Vad för torrfoder?

Får hon äggvita? Jag vet folk som ger sin katt ägg utan att ta bort vitan, i tron om att hela ägget är bra, men äggvita orsakar bland annat kraftig hårfällning.

Det finns en spray som är kanon till pälsar som behöver lite extra energi, helst när de fäller eller mjällar. Gibbon ab Hair food heter den o den finns i djuraffärer. Man sprayar katten kanske tre gånger om dagen i en vecka o sedan trappar man ner, två gånger om dagen i en vecka, en gång om dagen i en vecka, varannan dag osv. Lovar att pälsen kommer få en helt annan lyster o mjällen kommer försvinna. När katten är sprayad så kammar man den med en stålkam tills den är torr, man skall undvika att klappa katten med handen medans den är lite blöt för då för man över fett från sina händer till pälsen o den blir fet istället.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
låter inte så dumt… MEn just vintertid så är luften väldigt torr inne och det är ju väldigt varmt, så det är inte så konstigt att den fäller….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nej det är inte konstigt, två av mina fäller nu med. Men sprayen gör verkligen skillnad. En annan sak att ha är sådana där vatten saker på elementen. Bra mot de statiska pälsarna =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Tack för svar! Ska se om jag kan hitta den där sprayen…
Var inne på en vet.sida igår och läste om att det här är vanligt för äldre katter och att man kan prova ge B-vitaminer…
Svårt att ge vår katt något annat än torrfodret (RoyalCanin), då hon ratar allt annat!

#5 Vad för vattengrejer på elementen? Jätte nyfiken då vi verkar ha väldigt torr luft i våran nya lägenhet! Får stötar titt som tätt och pälsarna är ju inte för roliga!
#7 det räcker om du ställer en hink med vatten intill elementen lelr struntar i torktumlaren och torkar din tvätt inne.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....