Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4256 ggr
Cheapo
0

Hur ska jag få bort dammsugarrädslan?

Usch, nu tycker jag att det får vara nog! Varje gång jag dammsuger blir min kattkille Ansgar (1,5 år) fullständigt vettskrämd! Tycker det är så jobbigt att se honom så rädd efter varje gång jag dammsugit. Det räcker med att jag öppnar skået till dammsugaren står så sticker han iväg, nästan krypande mot golvet, och gömmer sig. Jag vet att dom flesta katter är rädda för dammsugare, men Ansgar kan sitta gömd i timmar efterår, skakandes och vägra komma fram. Det är så himla jobbigt att se, för jag menar, jag dammsuger ju 1-2 ggr i veckan. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få honom att bli mindre rädd? Jag bor ensam med Ansgar i en studentlägenhet med ett rum+toa, så har därför ingen möjlighet att stänga in honom i ett annat rum under tiden. Jag "daltar" inte med honom när jag tar fram dammsugaren så jag förstärker inte hans rädsla, men han blir ju så påverkad ändå.

Alla tips mottages på hur hans rädsla iallafall kan minskas! Glad

Rosenlind
0

Jag har så att jag kan ha dammsugaren stående i ett hörn utan att den är allt för mycket i vägen. Då har katten fått vänja sig vid den. Han är där och klöser på slangen. Han springer en bit bort när jag sätter på den men jag har märkt de sista dagarna här att han sitter bakom närmaste dörr och smyger på den. Det ser nästan ut som om han är ute på jakt.

Mitt tips är alltså, om du har möjlighet, låt dammsugaren stå framme. Men sätt fram den i så fall några dagar innan du ska dammsuga så att den bara är TYST! Du kan ju kanske ha den framme under en filt eller matta eller dylikt. Då ser han den ju inte men han känner lukten och kan vänja sig sakta vid den. Du kan kanske ta in katten på toan när du ska ta fram dammsugaren ur skåpet så att han inte ser vad du gör. Eller be någon gå ut i korridoren med honom under tiden när du ska ta fram den Sedan låter du som sagt den bara stå. Usch Vad det här blev omständigt skrivet. Ja, Ja hoppas du förstår ändå vad jag menar.

[Shaiya]
0

Ha dammsugaren liggandes framme på golvet "hälsa" gärna på den med jämna mellanrum så kommer han att gå fram till den till slut och nosa på den. Då damsugaren inte gör någonting eller låter illa kommer han till slut vänja sig med i alla fall själva dammsugaren.

Om du har funktionen att kunna "suga" på riktigt låg effekt gör det till en början när han har blivit säker på dammsugaren så låter det inte så extremt mycket heller men träna honom på att få "lära känna" dammsugaren i tyst läge så bör rädslan bli lite bättre i alla fall.

Själv fick jag använda typ denna metod på min pojke Dollar då han var rädd för dammsugaren och nu ogillar han bara ljudet när den är på, annars bryr han sig inte speciellt längre. Lycka till!

AgnetaB
0

Träna är det enda som gäller.låt den stå framme så den hör till precis som

möblerna gör.Däremot är det ju svårare med ljudet som min ogillar. Jag

tycker ju själv det är ett jobbigt läte men annars kanske man till slut kan ha den

ståendes på utan att du rör den o han får vänja sig men själv blir man väl

galen till slut då.

Cheapo
0

#1,2,3 Tack! Ska prova att låta den stå framme ett tag så får vi hoppas att han vänjer sig lite för den Glad

David
0

Jag har haft två katter som varit rädda för dammsugaren. Kom fram till att det egentligen inte var ljudet utan själva dammsugaren. Så jag lät den stå framme och till slut så var den inte farlig. Nu har jag vant mig vid att ha den framme, bekvämt för husse som använder den varje dag, så den har blivit en del av möblemanget :)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

ja här i huset verkar det kattfritt så fort jag använder snabeldraken. MEn de kommer fram så fort jag är klar. och de är  i ålder 11 år-3 år, alla lila rädda.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imitra
0

Det lät lite jobbigt att kissen är så rädd för dammsugaren!

men att dom tycker den är kul är inte så roligt det heller, jag har alltid en katt jagandes efter dammsugaren Flört

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Thiah]
0

Vår hankatt var jätterädd för dammsugare men nu när honkatten inte alls är rädd för den så har han börjat tina upp. Han vill inte gå nära den om den är på men han sitter och tittar på ett nyfiket sätt (och på ett säkert avstånd…)

Honkatten är så fascinerad av dammsugaren att hon knappt flyttar sig när man ska dammsuga där hon är.