Gör sönder blommorna!
Och nu vill jag bara säga i förväg att jag vill inte höra; du kan inte ha blommor när du har katt!
Det är såhär att min ena katt river blommorna sönder och samman när vi sover på nätterna. Hon gör det även de få timmar vi är borta på dygnet (kanske 2-3 timmar 4 gånger i veckan)
Det är två katter i hushållet och vi har haft den minsta i kanske 2 månader.
De springer runt och leker med varandra ofta, de gillar verkligen varandra och har kul.
Så jag kan ju inte tänka mig att hon är understimulerad heller.
Grejen är att hon har blivit värre med tiden, och jag förstår inte varför?
Hoppas någon kan hjälpa mig, det är lite jobbigt att vakna till en stor hög med blomblad varje morgon! 
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
ja amplar är en lösning och var försiktig med vissa blommor de kan vara giftiga. Ha blommorna så att katterna inte kommer åt blommorna. och ge katterna egen blomma, typ ampellilja eller så katthavre. Tyvärr, så är det. har man inte möjlighet att säkra blommorna så får man välja bort vissa blommor. en blomma som de inte gillar, är rosengeranium. den doftar citron.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Men jag har haft så många olika blommor, tjocka blad, tunna blad, hon river och sliter i allt :(
Jag förstår inte VARFÖR hon gör det?
har du kattgräs+ eller amplellilja? För hon behöver äta gräs!!!!!!!
Grejen är att hon äter dom inte.. Hon river och sliter i blommorna bara..
Jag testade med kattgräs en gång, men hon förstog inte alls vad det var till för, rev lite i det så det låg över hela golvet sen rörde hon det inte alls..
Ska jag testa igen tycker du?
ja och köp en ampellija åt katten! och säkra de blommor du har som du vill ha ifred.
men om jag köper en blomma som hon får äta på, då lär hon ju fortsätta äta på de andra också?..
Har blommorna i fönstren , har ingen annanstans att ha dem..
Hon grävde ju i jorden ett tag också i dem, men det beteendet fick jag ur henne då jag strödde kanel i jorden..
Vissa katter är mer förtjusta i blommor än andra. Vissa river ut jorden, andra äter på blommorna eller förstör dem. Det kan hjälpa med Fy-kristaller i jorden. De luktar illa för katten så att den undviker växten. Fast jag vet inte om djuraffärerna får ha Fy-spray och Fy-kristaller längre. Vitpepparkorn eller citron i jorden/på växterna kan kanske fungera. Annars får du kanske ta undan växterna eller försöka ha amplar som hänger ner, som någon föreslog, alternativt ha några växter i en djup skål, som katten inte kommer åt.
Om det är en minsta som förstör växterna kan det bli bättre när hon blir äldre. Hon är väl i värsta busåldern nu.
Man kan ju alltid prova att stimulera med annat också. Det finns en kattleksak som man stoppar godis, eller torrfoder i och som katten måste pilla med för att få ut godiset. Det kan hålla dem sysselsatta en bra stund. Lägg fram en sådan leksak innan ni går hemifrån, så kanske katterna får annat att tänka på.
Susanna
Så tänker inte en katt. Och ibland så får man välja…..betänk att dina katter är i värsta slyngelåldern nu. och som sagt, vissa blommor är giftiga. så de bör du göra dig av med ändå för säkerhets skull.
#7 Hon är 7 månader och den yngsta är 4 månader . Det är den äldsta som är helt tokig..
En sån leksak har jag , hjälper inte det heller
Vart kan man få tag på såna kristaller? Har inte sett några i vår djuraffär i alla fall 
#8. Jag får köpa mig en sån blomma då, det är ju definitivt värt ett försök.. Ibland känns det som att hon försöker straffa oss när vi är borta den där stunden (hon kanske anser som att vi är borta när vi sover också)
ja de är inte dyra, du får säkert köpa flera. och som sagt, kolla vilka blommor som är giftiga för de bör du adoptera bort ändå. Sen kommer dina kissar bli lugnare när de är kastrerade.
googlade på fykristaller….
http://www.webshop.maxipet.se/index.php?act=viewProd&productId=806
Min tjej är kastrerad och hon blev bara värre upplever jag..
#11, där skulle man ju ha nåt organisationsnummer för att registrera sig 
Ring runt och hör med djuraffärer i närheten om någon har fy-kristaller. Båda dina katter är i busåldern. Det blir säkert bättre när de blir lite äldre.
Susanna

Smörj in alla roliga blomstertoppar och ändar i tabasco eller tandkräm!
ja det funnakr också……
Jag älskar både blommor och katter och har satt fast krukorna med häftmassa och satt papptallrikar runt stammarna på blommorna. Vissa blommor har tyvärr fått åka till blomhimlen. Men vad gör väl det, katterna är värda betydligt mer och dom blommor jag är väldigt rädd om har jag satt högt upp eller hängt på väggarna. Sånt är livet med kattungar 
ja att sätta dem på hylla på väggen är ju en lösning och amplar som du hänger från taket.
Rent generellt kan jag bara tipsa om att det oftast ger mer framgång att ersätta något för katten som man förbjuder/tar bort, än enbart neka katten det som den inte får. Om ni förstår vad jag menar.. =)
Exempel: Om katten klöser på soffan. Istället för att enbart "banna" den, så erbjuder man den en egen klösmöbel som man uppmuntrar katten att använda. Det är kanske inte hela lösningen, men hjälper oftast till och gör både två och fyrbenta gladare.
Illrar älskar att gräva. Julius är en iller, han älskar att gräva. Vad hittar han här hemma att gräva i, jo krukväxter. Lösning: placera krukväxterna så "illersäkert" som möjligt, samt erbjuda Julius något mer (för oss) lämpligt att gräva i. På så vis får han sitt grävbehov tillfredställt, och de flesta krukväxter kan repa sig och leva vidare. - Win win situation =) I somliga krukor har jag lagt större stenar över jorden, som (delvis) hindrar flitiga illertassar. Dock inte från att vältas omkull eller rivas ner.
Blommor i vas på bordet är däremot som har försvunnit sedan jag blev illerägare, men den "uppoffringen" är fjäderlätt, mot vad Julius ger oss.
Nu gäller tråden katt, men problematiken har sina likheter.
Jag var utan blommor i 2 år när jag skaffade katt, sen fick jag några stycken och katterna var på dom och började äta direkt. Lösningen blev citronsaft på bladen, sen dess har dom katterna aldrig ens tuggat på en blomma. Var tvungen att stryka på citronsaften på varje blad kanske varannan dag i början, men efter kanske 2 veckor hade dom slutat helt. Kan nu ha vilka blommor som helst utan att katterna rör dom.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
grejen är ju att hon inte ÄTER blommorna utan hon RIVER DOM i små smulor

Hon är ju i sin busigaste ålder. Har samma problem här hemma. men sen jag enbart skaffade svärmorstunga så får de vara ifred. Har du nån blomma du e extra rädd om så sätt den så katterna inte kan nå den.. Just nu har jag oxå problem med katterna de tar isönder mina ljusstakar… katter e mysiga djur men ibland e de klumpiga o envisa ;)
Tror ni verkligen det blir bättre när hon blir äldre? 
Det är jag övertygad om.

Men river hon på dem med tassarna, eller biter och sliter hon önder dem genom att använda munnen?
#26. Det är väl det jag EGENTLIGEN inte vet, då hon aldrig någonsin gjort det framför mig.. Hade säkert varit lättare att få ur henne beteendet då om man kunde fya henne lite och ge henne en leksak istället när hon är på blommorna..
Men jag har fått för mig att hon river, då man liksom ser stora rivmärken i vissa blad, och ibland har hon nästan lyckats riva upp ett helt skott .. 
Grejen är att jag älskar mina katter och jag älskar att ha blommor och växter omkring mig, så jag blir ju verkligen ledsen när hon förstört dom..

#27 Nej jag skulle tro att hon noppar med tänderna. Jag har sett hur mina katter gör, de kan ta tag i ett blad med en tand och dra så att det blir en lång reva i det. Likaså att de älskar att noppa bort de torra blommorna från buskarna vid trappen. Och det är vanligt att katter noppar upp skott också.
Jag skulle köra på citronsaft, tabasco eller tandkräm ett tag och se om det blir någon förändring!
Hehe, förra året hade jag ett par jourkattungar som ofta lekte ute på altanen, och de grävde gärna i de stora blomkrukorna - trodde jag! En dag kom jag på en av dem när denna satt och kissade i krukan :D Det var väl en bra kisslåda ^^,
Hmm då ska jag pröva med tabasco ikväll innan jag lägger mig!
våra katter förstör inga blommor för oss, visst dem har råkat välta ner någon enstaka men det kan ju vi med råka göra, så man kan visst det ha katter & blommer ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.