dålig andedräkt
Hej, min katt har väldigt dålig andedräkt, luktar fruktansvärt mycket kattmat. Vad kan man göra åt det?
Vad äter katten för kattmat? :-)

Just nu äter hon friskis torrfoder för kattungar. Det är det enda dom har för kattungar på vår affär nere på hörnet…
Tandsten? Infektion i tandköttet?
Ajdå. Hört talas om foderbilen.se. :-)
Friskies get inte friska katter.
Hmmm…Friskis….

Testa att ge henne råa kycklingvingar (med ben, ja, men råa måste de vara). Det rensar tänderna bra, och är vad katter bör äta - kött med tillbehör!
6 Bra tips katter älskar kycklingvingar och det är bra för katterna att få gnaga.
Tandsten är inte helt ovanligt att katter ända man kan göra är någ skrapa tänderna och sen försöka hålla tänderna rena genom antingen ge k-vingar lr så borstar man tänderna på katten.

#7 Ja det är dock synd att mina egna katter inte gillar rå yckling alls. Kokt, stekt och grillat är mums, men inte rå :( Men å andra sidan så fångar de sina tandpetare själva ute, åtminstone när det är plusgrader :)
#4 Mina föräldrar har nästan alltid gett friskis och hennes (eller ja då, vara katter) har levt länge och ett bra liv! Så SÅ dåligt är det inte att man kan säga att alla katter blir dåliga av det, visst dem kan bli dåliga på insidan utan att vi ser det MEN då hade dem inte levt så länge som dem katterna vi har haft gjort, jag gav friskis innan men har bytt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag vill egentligen inte kapa tråden, men det känns onödigt att starta en ny för denna fråga.. Om nån mod tycker jag gör fel, så radera. =)
Kan inte katter (och hundar) få salmonella? Jag bara funderar på den råa kycklingen. Och egentligen andra parasiter också i rått kött.
Mvh, Agilis
#10 Katter och hundar har lägre pH värde i magsäcken vilket är effektivt för att döda de flesta bakterier och parasiter som kommer in den vägen. Katter har även en mycket kort mag- och tarmsystem vilket gör det väldigt svårt och i princip omöjligt för bakterierna att få fäste även om de skulle ta sig igenom magens sura saft.
#0 Kika i din katts mun. Är tandköttet rött och inflammerat? Kan du inte avgöra råder jag att ta din kisse till vet som kan göra en bedömning. Han/hon kan behöva antibiotika om den har tandköttsinfektion.
10, Jag köper bara svenskt kyckling.

#11 Tack för svar, det visste jag inte!
Mvh, Agilis
#13 Du kan få salmonella av svensk kyckling med, gäller att kyckligen är välstekt/grillad:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.