Dominant katt eller sjuk katt?
Har en hane, en ganska fin hane på fem år. Vi har fyra stycken katter och han var nummer två in i vårat hushåll. Jag misstänker att det är något som inte stämmer riktigt med han.
Han skvätte en del innan när han var yngre men vi kastrerade och vi tyckte att vi såg en bättring. Bland annat kissade han i sonens säng. Sedan har det väl varit lugnt fram tills för ungefär ett år sedan, kanske lite mer. Då har han börjat att i perioder kissa i våra sängar och på sånt som ligger på golvet. Det problemet har vi inte haft innan.
Han har också börjat att bli mer tuff emot min son på åtta år. Innan har han legat på golvet och sträckt sig efter han för att han har väl märkt att pojken blir rädd. Mig hoppar han upp och ger mig en smäll på benen när han är hungrig men aldrig med klor. Nu för någon dag sen så gick han mot min son och hoppade sen upp på han och rev han på benen två gånger. Trots att jag har klippt klorna rätt bra så blev det sår.
Något som jag också har reagerat på är att han har blivit riktigt hårdhänt med de andra katterna. Istället för att busa lite så blir det vilt slagsmål där de andra gömmer sig till slut. Han är en stor pojke på cirka 6 kilo och våra andra väger två eller tre kilo mindre. Han tar i så att de får sår och verkar inte så vänligt inställd i sin såkallade lek.
De gånger vi har märkt att han kissar är när jag en gång gjorde rent lådan när han behövde gå och en annan gång när sambon gosade med en annan av våra katter och inte fick bryta in som han brukar göra sen en tredje gång när de inte hade någon mat på morgonen på sin bricka.
Kan han vara sjuk eller är han enbart dominant?
Han är väldigt fin annars på många sätt, gosar mycket och är pigg och alert. Han verkar inte det minsta sjuk, när han har haft mask innan så har det märkts på han men nu är han helt normal.
Innekatt eller brukar han få gå ut också? Om han brukar gå ut så kan det vara frustrerande nu när vädret inte är så inbjudande.
Han är en innekatt. Även om jag släpper ut han där vi bor så vägrar han att gå ut. På sommaren är han också skeptisk och sitter helst i fönstret och tittar. Han är i alla fall ingen van utekatt. Flyttade hit i somras och då har han enbart varit ute ett par få gånger, inget som varit så populärt för hans del. Tror inte att det beror på det. Sådan här har han varit innan vi flyttade också det har dock eskalerat de senaste två veckorna.
Men har ni bara en låda till fyra katter?
Ja vi har bara en låda till våra katter och ja jag vet att det kan ses som för lite. Grejen är ju den att vi gör rent lådan ofta och det har egentligen aldrig varit något problem. Även om vi har flera lådor så löser det Felix "problem" vi kan ha sju eller åtta lådor om är rena och han är likadan ändå.
Jag tror tyvärr inte att mängden lådor i detta fallet är något egentligt problem även om man gärna vill lösa "vårat" problem på det viset. Imorse hade vi en ren låda men han kissade ändå i våran säng på mig och han ger sig fortfarande på min son och river han rätt ordentligt och ger sig på de andra kattern på ett ganska otrevligt sätt som gör att de gömmer sig och vill undan.
Jag har haft katter sen jag var liten och ser de inte som några lägre stående varelse på grund av priset på de. Mina katter är mina familjemedlemmar och vår Felix är trots allt fem år gammal, har bott med oss sedan han var 12 veckor gammal och är registrerad och ID-märkt. Han är ingen slit och slängkatt som många andra. Eftersom han är innekatt så är han sparsamt vaccinerad dock, det är vår stora brist. Aldrig direkt sjuk men eventuellt lite överviktig. Får bra kattmat (Iams) och bra Kattsand (everclean) och bra aktivering (andra kattkompisar, laserpekare och en mängd olika leksaker och en bra yte ute och inne att vara på.)
Eftersom vi haft flera lådor så tror jag inte att det är mängden lådor som gör att han kissar i vår säng ibland. Det händer inte alltid utan i perioder. Just nu har det hänt ungefär tre gånger på två veckor och då med helt ren låda.
Mängden lådor är inte problemet med andra ord, eller hur rena de är. Jag är till och med helt säker på att det beror på mängden lådor även om många vill få det att bero på just det.
Han är väldigt dominant och mer dominant än han varit innnan. Kan det bero på det och i så fall vad gör jag åt det? Kan jag göra något åt att han attackerar min son och river han? Ska han bo ensam utan andra kompisar och bara människor eller kan jag göra något här hemma för att få han att må han att bli bättre? Är han ett hopplöst fall eller kan jag göra något åt situationen? Det börjar bli jobbigt att tvätta sängkläder hela tiden… Det börjar bli jobbigt att vakna klockan sju och byta sängkläder en helg när man kan gå upp flera timmar senare. Jag skulle gärna se att han inte river min son så att han blöder utan att han faktiskt gjort något (ja det var helt oprovocerat).
Det blir ett veterinärbesök som får gå igenom urinvägarna, det kan vara så han ger er skulden av ett obehag han har. De andra katterna kan han bli irriterad på eftersom han blir stressad av det obehag han eventuellt känner.. Jag skulle nog börja med att kolla så katten är frisk.
Många katter vill ha en egen toalåda, här i huset finns 6 toalådor och 7 katter, lådorna är alltid rena eftersom jag är hemma om dagarna och varje klump tar jag bort efter det gjort sina behov.
Har en kastrerad hane som blir stressad och småstrilar när vädret ute är opassande för hans del. Han är frisk men protesterar ofta.
Jag skulle nog också åka till veterinären med honom.
Påhoppande och felkissande kan vara att han har smärtor och inte kan "säga" det. Vi människor blir också på dåligt humor när vi har ont. Hankatter får ofta urinsten och liknande och det gör ont!
Använd ättika istället för sköljmedel när du tvättar sängkläderna. Det kan hjälpa!
Om veterinären inte hittar några fel får du satsa mer på uppfostran. Många glömmer att det faktiskt gå att uppfostra en katt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Fast ni skulle kanske kunna pröva igen med fler lådor? Här hemma har vi stora problem med kisseri i sängen om vi inte har två lådor. Han ska kissa i en och bajsa i en…
Men det där med att han blir aggressiv är ju en annan femma, han har kanske ont stackarn.

Är han kastrerad?? Låter som om du har de vanliga fertila hanarnas problem nämligen.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det står att han redan är kastrerad

Aha. Testa med feliway i kontakterna och lek med honom mycket o ge honom uppmärksamhet.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Tänkte också lite på lådorna. Några av mina katter är knäppa, kissar i den ena och går sedan direkt till en annan och bajsar där. Sedan har jag katter som bara går i nystädade lådor. De sitter och väntar till jag har städat för att nyinvigar lådan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Har varit sjuk men har läst och ni ger bra råd.
Vi ska köpa en till låda och ställa bredvid den andra är planen. Det har vi tänkt länge men eftersom att det har varit lugnt fram tills för cirka två veckor sen när han började kissa igen så har vi glömt bort det. Nu tror jag dock inte att det hjälper eftersom att han annars beter sig väldigt konstigt…
Jag har ringt och pratat med veterinären och de tror inte att han är dålig egentligen. Han kissar inte oftare än han brukar, han verkar inte orolig när han går på lådan eller jamar en massa. Han har inte gått ner i vikt särskilt mycket. Det han gått ner har han nog byggt upp i muskler nu när vi flyttat så vi har en trappa de gärna springer i. Han har varit ute lite också innan det blev kallt men är inte intresserad alls nu.
Han är kastrerad och har varit det i ungefär tre år skulle jag tro. Minns inte exakt hur gammal han var när vi kastrerade han.
Han får mycket uppmärksamhet och vi leker väldigt mycket med de allihopa, han också då såklart. Han ligger gärna i sonens säng och sover och när jag stänger där så ligger han gärna i soffan mellan oss och spinner och trampar medan vi gosar.
Han är en väldigt dominant herre och har alltid varit. Han talar om för mig att det inte finns någon mat genom att springa efter mig och slå mig på benen eller så ställer han sig på en stol eller något och ger mig en smäll. Ligger jag och sover så puttar han ner saker på golvet så att jag ska vakna och ge han mat eller så lägger han sig på min kudde och spinner sådär jobbigt som för att säga att han är hungrig. Inte gosspinnet utan så som våra spinner när de är hungriga. Han har också visat att han försöker dominera min son vilket är mindre uppskattat då han blir livrädd och springer därifrån. Den här gången åkte han på stryk fastän han gick åt andra hållet.
Uppfostra katten tror jag att vi har lyckats med. Våra katter vet vad nej innebär och vi har sett till att de inte går på diskbänk eller bord här hemma. De gräver heller inte ur blommor eller vickar ner blommor bara för att det är kul att se när de åker i backen. Men det är klart att man kanske skulle behöva vara där och pilla lite mer vad gäller uppfostran.
Jag vet att han egentligen inte är gammal men han börjar bete sig soom en gammal tjurig gubbe… Ibland funderar vi på om han kanske skulle må bäst om han kunde flytta till någon som inte har barn och som har mer tid över för bara han och kanske en till istället som för oss som har fyra katter att ge vår tid åt. Jag lutar åt att han försöker sätta sig över oss när han kissar överallt och talar om vad det är vi gör fel men jag kan också ha fel. Jag tror verkligen inte att han är sjuk eftersom att han annars verkar vara mycket pigg och alert vilket han inte är när han varit dålig innan.
Det är svårt det här. Kunde katten prata med mig på ren svenska så skulle det vara lättare. Nu kan vi bara gissa…
Du skriver att han inte är en kisse som brukar vilja gå ut. Hur är det med era andra 3? Brukar de vara ute mycket mer i vanliga fall, men stannar inne mera nu pga vädret? Kan han vara stressad pga det?
Att han går på din son är ju inte alls bra. För mig låter det som att han tror att din son är på samma nivå som de andra kattorna. Inte skulle du kunna visa sonen hur han kan göra ljud och rörelser för att skrämma bort katten när han kommer emot? Det är ju en fråga om vem som är starkast, om katten tror han är dominant över sonen så lär han ju inte sluta. Om det inte är något större fel på katten bör han ju förstå att ge sig om sonen mitt i allt verkar lite farlig.
Om inte det hjälper så skulle det kanske vara bäst om han får flytta nånstans där inga andra kattor eller barn finns att mobba. Katten då, inte sonen. =)
låter som beteendestörning. kan ha psykiska elr fysika orsaker (t ex hjärntumör)..man måste ha minst 1 låda /2 katter så har du 3 katter= 3 lådor!
S*Winsnes Wilda
Hon har tom fyra katter 
skrev fel, 1låda/2 katter så då ska hon ha minst 2 lådor o detta är faktiskt lag på..
S*Winsnes Wilda
Ingen katt går ut nu och innan så hann de inte gå ut särskilt mycket. Jag tror inte att det beror på det. De är vana vid att vara inne.
Haha, nä jag ska inte flytta sonen. Tror inte att det blir så uppskattat. Men jag ska försöka och se om han kan lära sig hur han ska låta och så.
Det lutar åt att han kommer att få flytta trots allt. Vet bara inte vart för man vill ju inte att han ska hamna hos en idiot som är dum emot han ifall han fortsätter att kissa inne…
Är det här ett bra forum för att få ett bra hem för honom eller ska jag försöka med blocket (gillar inte alltid blocket när det gäller djur…)?
Han är jättefin annars och har en fin personlighet i övrigt. Bestämd är han ju såklart och tjatig när han vill ha mat och sånt.