Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 1929 ggr
tellan
0

djurplågeri

jag blir så arg när att människor kan vara så där…att avlakatter som folk gör….å sen sån katter på utställning…att perserkatter ska ha näsan mellan ögonen så inte den kan andas…eller dom olagliga katter som har problem med ryggen så dom har ont hela tiden…eller naken katten som var ett fel från början…fyy uch hemskt..man borde ta bort utställningar…varför ska man ha utseendefixering för katter…dom är söta som dom är..å dom har så lite å säga till om…de är människorna som gör de för deras egen skull…en katt är ett sällskapsdjur å  familjemedlem..inte en leksak….

fyyy vad arg jag blir…

Bengan.
0

När det gäller Scottish Fold så är den inte godkänd som ras i Sverige, det finns alltså inga sådana katter på utställningar här. 

Jag vill gärna veta vad Sphynxen har för problem, mer än att den saknar päls? Det framgick knappast av Insider heller. Vad jag förstått så är sphynxen ungefär lika känslig för kyla som en männsika, med andra ord så klarar den rätt mycket.

At sedan en sphynx tydligen frusit ihjäl i ett hus som saknade värme är väl mer försumlighet från ägaren. Jag skulle aldrig lämna mina skogisar i ett hus utan värme ensamma oavsett hur mycket päls de har.

Varför ska utställningar skrotas? Vi ställer våra skogisar och de är lika bra sällskapskatter för det. Då tror jag det finns annan djurplågeri som gäller katter som är mer befogad att uppröras över än kattutställningar.

MvH Bengan

tellan
0

okej….men nakenkatten upp stod ju om ett fel från början..vart ju fel så att den födde utan päls…varför ska man då börja avla dom?..jag tror inte dom mår så bra…

jag tycker den ska skrotas för att..de för stor utseendefixering…jag tor knappast katten vill de själv…

givetvis som finns de annat djurplågeri som är värre…

Bengan.
0

Du tror inte sphynxen mår så bra? Jag tror motsatsen, men jag vill ha bevis för ditt påstående.

När det gäller tamdjur så får de stå ut med en massa saker de inte vill, precis som vi människor. Men utifrån det påstå att det är djurplågeri är ren och skär nonsens.

När det gäller utställningar för katter så ser jag på våra att de reagerar positivt på utställningar i den meningen att de blir mer sociala. De har inga problem med att hanteras av okända människor. Detta är ett plus vid veterinärbesök. Vi har självsäkra katter som inte är rädd för veterinären, de går ut ur buren själv och försöker inte gömma sig.

MvH Bengan

Pia
0

Utställningar fyller ju också en funktion att de propagerar för god katthållning och informerar om kattens behov.

Det är bra märkligt att hundutställningar sällan kommenteras på samma nedlåtande sätt som kattutställningar…

Alicia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt har tydligen fått en smäll av nån pinne eller nån kratta tror jag det var. För hans förra ägare fick en smäll och han oxå så han är rädd för kryckor,sopborstar, och ja du fattar grejen. Men här hos oss har han det bra. Man ser det på han:) Han bodde i en rökig lägenhet och fick inte gå ut, i ett år. Sen fick vi han så nu springer han omkring här på "landet."

JossanH
1

En sak gällande genfelet/mutationen som orskar sphynxens hårlösa anlag och att det avlas på det så finns det både, färger, teckningar, håranlag, you name it inom de flesta tam-djurslag som börjat med ett genfel och inavel. Endel saker är helt accepterat och efter många års avlande kan man inte längre märka inaveln som det är baserat på.

Om detta är bra eller dåligt är upp till betraktarens ögon.. jag har min åsikt om detta och andra har sin..

Jag tycker som du att djur ska avlas i första hand för en god och bättre hälsa/mental hälsa, vilket djurslag det än rör sig om, och sedan kan man gå efter utseende. Men nu är det även så att det finns både katt och hundraser som har starka nedärvda instinkter och egenskaper som man kanske inte bör blanda med varandra så att helt utesluta rasavel blir inte heller alltid det bästa.. Framförallt om vi ska dra in hundar i det hela..

Gällande utställningar tycker jag också lite som dig.. Okej om djuren inte mår dåligt av det men jag vet att det finns djur som inte borde ställas pga att de vantrivs något fruktansvärt.. Och även där gäller det hundar, katter, kaniner, illrar, råttor osv… vår värld är utseende fixerad…

Det som dock skrämde mig mest från insiders program om kattavel var den kvinnligare domaren! hur kan man vara kattdomare och kläcka något så dumt som att -"nä, persern har inte problem med andningen pga kort näsa, då skulle dom ju varit döda.. och det är dom ju inte, dom lever juh.."
Det var väl aldrig frågan om fler perserkatter dog pga kort näsa, det var frågan om de hade PROBLEM med andningen… skrämmande!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pia
0

Hm, nej, det finns väl en hel del inom kattsvängen som borde gå kurs i hur man hanterar press/journalister och lära sig hur man argumenterar kan man väl säga, om man vill vara snäll…:/