Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7415 ggr
Draksak
0

Katt med skadat ben

Min storkisse väckte mig i morse med ett skadat ben som han inte stöder på. Jag har försökt se efter om jag skulle hitta någon skada, men det är svårt eftersom jag inte får ta i hans ben ens när han är frisk. Det jag kan se är att tassen ser lite knölig ut, som en svullnad nånstans. I övrigt är det svårt att se nåt alls, eftersom han är svart.

Om det är så enkelt som att grannkatten har varit och tuggat på  honom tänker jag att det inte är så stor fara, men jag oroar mig för ifall det skulle vara så att något är brutet, kan han ta skada av att vänta till måndag isf? Han stödjer på det om han måste, som när han flydde ut på altanen för att kattungen vägrade låta honom vara ifred. Han håller dock upp tassen så fort han sitter.

Borde jag ringa jourhavande veterinär och fråga? Förra gången jag ringde verkade hon inte så förtjust. Det är inte hon som är jourhavande i helgen, men jag vet inte om det räknas som "brådskande sjukdomsfall".

[Emma--]
0

Om han blivit biten så lär det behövas behandling ändå. Så det där är ju något som borde kollas upp av en veterinär vad det än beror på.  

Så ring i alla fall och prata med en veterinär, det skadar aldrig.

Draksak
0

Jo, ringa veterinär ska jag göra, jag tvekar bara om jag ska vänta till måndag och ringa vanliga mottagningen eller om jag ska ringa jourhavande idag… Är han biten så vet jag ju att han klarar sig i ett par dagar. Han har ju varit i slagsmål förut, och vad veterinären då brukar säga är att om det inte ser varigt och fult ut behöver han inte komma in.

Cindy
0

Är han biten av en annan katt kan det vara illa, eftersom katters saliv är full med bakterier. Om du väntar kan veterinärräkningen bli saftig om såret hinner bli infekterat.

Vänliga hälsningar
Cindy

tuska
0

Kanske har du redan varit iväg med kissen till veterinär, dessa bitskador i tassar behöver behandling på en gång så inte infektionen går mot benhinnan.  Det är ett vanligt ställe som katter blir bitna på även ett perfekt ställe brukar vara svansroten.

Synd att du inte kan kolla kattens ben, då skulle du känna en värmeökning på benet.

Draksak
0

Veterinären sa att om det är en stukning borde svullnaden gå ner tills imorgon, då är det ingen fara. Har den inte det är det förmodligen ett bett och då skulle vi fara till veterinär. Han verkade inte tycka att det behövde behandling direkt.

Kissen själv verkar inte må så dåligt förutom att han blir attackerad av vår kissunge hela tiden. Måste försöka hitta barnvakt så jag kan fara på jobb…