Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3633 ggr
Jalking
0

Inkräktare!

I morse vaknade jag av att min Nisse morrade dovt. Gick upp och kollade. Det visade sig att den enormt stora grannkatten hade tagit sig friheten att komma in oinbjuden genom Nisses egen dörr (kattluckan). Inkrätaren sprang ut samma väg när jag var på benen, och satt sen utanför och utmanade Nisse. Jag tog en liten hink vatten och gick ut människodörren, men tyvätt hann den undan. Det hade kunnat bli en riktigt obehaglig upplevelse annars som kanske skulle få honom att låta bli Nisses dörr ett tag. Det är 13 grader kallt här, en hink vatten i det vädret biter bra. Han har ganska nära hem så det är nog ingen risk att han fryser ihjäl.

Andra tips?

IceJossan
0

Byt kattlucka till en som bara släpper in och ut Nisse tack vare inbyggd chipläsare. Den är låst för alla utan Nisses chip.

Imitra
0

Man kastar väl ändå inte vatten på en katt när det är så kallt ute. Fixa en bättre kattlucka istället!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Ja nej om han inte kommer in hemma så lär stackarn frysa ihjäl!

I sån här kyla är det bättre att skrämma bort katten med höga ljud, tex fixa nån anordning med kastruller och lock som skramlar till tusen. Kanske hänga det ovanför trappen i ett snöre som du kan släppa loss inifrån, så att de faller ner och skrämmer svansen av inkräktaren.

tuska
0

Vatten och 13 grader kallt ute.Rynkar på näsan

Ring din granne som kan hämta katten.

IceJossan
0

Vitsen är väl att försöka få hono att inte ens vilja gå dit. Då hjälper det inte om ägaren hämtar katten. Kör med kastruller som sagt! ;)

Jalking
0

Finns det kattlucka med chipläsare? Kände bara till att det fanns såna som kunde känna av någon grej i ett halsband. För halsband kan jag nog aldrig få Nisse att ha på sig.
Länk till någon som sälje lucka med chipläsare?
(Ska googla lite själv också)

tuska
0

#5 Dom kan hålla sin katt inne i 13 graders kyla, den kanske har varit ute hela natten och söker värme då går man in i en kattlucka

IceJossan
0
Jalking
0

Ska kolla med ägaren om "jätten" har egen lucka. Det kan ju faktiskt vara orsak till att han kommer in nu.

"Jätten" är verkligen enomt stor, den största bondkatt jag har sett. Dessutom långhårig så han ser ännu större ut. Nisse är helt underlägsen där. Att katter slåss om revir och den större och starkare bestämmer är bara naturligt, men när han inkräktar på Nisses kärnrevir och tar sig in i huset, då har han gått för långt!

tuska
0

Det är inte kul när man får oväntat besök, tala med kattägaren till den bamsekatten.

Jalking
0

Jag fick tag på bamsens ägare i går kväll. Han har ett uppvärmt utrymme där han kan ta sig in själv, så det var inte för att han frös som han kom inte till oss. Det är nog bara en fråga om revirkrig och vem som är störst och starkast.

I morgon ska jag ringa veterinären om chip, sen får det bli en ny kattdörr!

Imasy
0

Vad bra att grannens katt har ett varmt utrymme att ta sig in på.

Tycker däremot att det är en väldigt dålig ide att kasta kallt vatten på den i kylan. Förutom att det är elakt så kan ju faktiskt katten bli riktigt sjuk också. Skulle du själv vilja stå med blöta kläder ute i kylan?

Hur är det med kastrering av katterna? Är de båda kastrerade? För det kan ju vara en ide att börja där om det inte redan är gjort.

Jalking
0

Nisse har nu fått en ny dörr med chipläsare. Kostade en hel del, men det verkar fungera bra.

[Emma--]
0

#13 Så bra att den fungerar. 

Hur är det nu, är din katt kastrerad? Det kan ju även vara värt att kolla om grannens katt är kastrerad.
Det lär ju minska riskerna för båda katterna om inte annat.

Jalking
0

Min är det. Hur det är med den enorma grannkatten vet jag inte. Har iaf inte hört några friarylanden i närhetn, men det kan ju bero på att det inte finns några honor i det närmaste grannskapet.

[Emma--]
0

Okej. Det kanske inte är så roligt att prata med grannen om sånt, men det kan ju vara värt att kolla upp.