Urinvägsinfektion?
Hejsan. Har en kastrerad katthona. Hon är drygt 2 år och har aldrig kissat utaför lådan. Nu ikväll då hör jag hur hon krafsar på en stolsdyna som låg på golvet. Då hade hon kissat en jättestor pöl på dynan. Har kattlåda, men hon är även ute och gör sina behov. Blir helt paff då hon aldrig gjort så förut, Kan hon ha fått urinvägsinfektion och kanske tycker det är otäckt att gå på lådan. Jag fattar ingenting. Hjälp mig nån. Vad kan detta betyda tro
Det kan vara UVI, när min Pontus fick det så kissade han överallt i lägenheten, t om på rumsbordet.
Så ring veterinären på måndag.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Blev helt ställd då hon gjorde det. Ringer vet på måndag.
Tar dom urinprov där då eller hur gör man. Ska jag samla in urin här hemma. Inte det lättaste att göra
Hon kan protestkissa för att vädret är olämpligt för att gå ut.
Jag rekomenderar fler kattlådor och ingenting liggande på golvet. Att kissa en gång inne behöver inte tyda på en infektion.
#3 Vad hade han då, Var det uvi. Kan dom ha blod i urinen då dom har uvi. Jag tror det var lite blod i det hon kissade. Lite svårt att se då dynan var röd och jag kastade bort den på en gång
Blodig urin tyder ju på att allt inte är som det ska. som första behandlig unviks antibiotica nu för tiden och de ger ofta metacam ett anti inflammatoriskt smärtstillande preparat.
Ett urinprov har tagits på min kisse de gav honom så han somnade lite lätt tryck över blåsan och som tur var va urinblåsan full av urin så det kunde lätt få ett urinprov. De kan också gå in med en kanyl i blåsan med hjälp av ultraljud och då samtidigt kolla urinblåsan.
Skulle blåsan vara full av segment grus finns foder hos veterinären som hjälper att lösa upp gruset, de kan även välja att spola blåsan.
De här problemen drabbar oftast kastrerade lite äldre hankatter.
Se över va du använder för foder åt katten om det skulle vara segmentbildning i blåsan.
#6 Ok Tack så mycket. Hon kissade i lådan nu på morgonen och hon verkar inte ha problem att kissa iallafall. Det strålade ordentligt. Jag kollade också på kisset och det är inge blod i det. Ska ändå ringa vet på måndag och höra vad han säger,