Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 6472 ggr
Sammetskatt
0

Dräktig katt - hur mycket mat?

Nu är min lilla kisse dräktig i v5 (igår) och börjar bli riktigt tjock. Hon har ökat 700g sedan parningsdagen. Hon har nu fått fri tillgång i ca 5 dagar och äter enorma mängder. Hon fick ökade portioner redan innan med 10-20g extra sedan v3. Innan parning fick hon 40-45g, nu sedan fri tillgång äter hon ca 100-120g/dygn! Detta gör mig lite orolig att hon kommer att bli fet. Jag trodde att hon skulle ha lessnat på att slänga i sig maten vid det här laget. Kan hon fortsätta äta så här mycket eller bör jag begränsa hennes portioner igen?

Fridaybrew
0

Givetvis ska dräktig katt ha fri tillgång till obegränsad mat.

/Fridaybrew

MonicaLagerquist
0

Jag ger mina honkatter fri tillgång till mat från vecka fem.

Cissi som är på dag 63 äter ungefär dubbelt så mycket nu.

Vad ger du din hona för mat?

Stolt ägare till tre La permer

Kronängens
0

Mina dräktiga honor har fri tillgång till torrfoder. Från v 5 ger jag kattungefoder till dem. Därutöver ger jag mjukmat en gång om dagen.

Kattmamman behöver fett till när hon ska dia kattungarna. Det är naturligtvis inte bra om hon blir för tjock, men jag tror samtidigt inte på att begränsa maten till en dräktig katt. I så fall skulle jag hellre blanda vuxenmat och kattungemat.

Lycka till med din kull!

Sammetskatt
0

#2 Men min katt är ju bara på dag 42 och äter redan 3 gånger så mycket som normalt! Kan det inte bli komplikationer om katten blir fet? Hon får Eukanuba kitten.

#3 Jodå, självklart behöver hon äta mer än vanligt. Men 3 gånger mer än normalt från dag 38 kan väl inte vara bra?

Kronängens
0

Eftersom jag har flera katter kan jag inte hålla koll på hur mycket mer mina honor äter när de är dräktiga, men de äter rätt så mycket mer än vanligt. Jag tror inte att du behöver oroa dig.

Jag har en hona som är bra rund och henne ger jag inte kittenfoder förrän den sista veckan. Hon lägger på sig ändå, av att bara äta mer. Andra behöver kitten för att få i sig tillräckligt.

Sammetskatt
0

#5 Jag har bara kitten, men det spelar nog inte någon roll eftersom Eukanuba adult också är väldigt kaloririk. Vet inte ens om det är någon skillnad kalorimässigt mellan kitten- och adultfodret.

Idag har jag dock ett annat problem. Lilla fröken har blivit jättedålig i magen. Det bara rinner ur henne och magen bubblar väldigt mycket. Hon har inte fått någon annorlunda mat, så jag fattar inte vad som hänt :( Jag fick lov att bada stackarn i morse för hon hade bajssås på tassar och i pälsen på sidan…jättemycket :(

Hur ska jag göra nu?

MonicaLagerquist
0

Äter hon på tok för mycket så ska du självklat begränsa matmängden.Den lösa magen kan bero på att hon ätit för mycket.Maten passerar helt enkelt för snabbt genom mage.

Fasta henne 12 timmar bara vatten och sen skonkost ett dygn.sen kan du sakta försöka få in henne på den vanliga maten igen.

En fet katt kan få en jobbig dräktighet och en jobbigare förlossning.Fetma är aldrig nyttigt.

Sammetskatt
0

#7 Ja, men precis. 100-120g istället för normala 40-45g (som hon håller vikten på) måste väl vara en för stor ökning då (kring dag 40-45)? Men hur ska jag begränsa då? Ska hon få typ 80g/dag eller ska hon få fri tillgång, fast jag begränsar hur mycket matskålen står framme, ex att jag ställer ner den på fasta tider (som innan, 4 ggr/dygn) och att hon då får äta så mycket hon vill när den står framme? Eller kanske ha den framme hela dagen, men ställa bort den under natten? Vad menar du med skonkost? Min katt får diarré av all ny mat, så jag vill helst inte ge något annat än den vanliga maten. Hoppas det är som du säger, att hon blir dålig för att hon äter för mycket, för tål hon inte denna mat längre så vet jag inte vad jag ska kunna ge henne som hon tål :/

MonicaLagerquist
0

Skonkost här hemma är lammfärs eller kyckling.Kokt mosad morot är stoppande.

Jag skulle servera maten på bestämda tider och hålla koll på hur mycket hon äter.

Sen framöver när hon inte är dräktig så skulle jag råda dig till att vänja henne vid lite olika matsorter.det är väldigt dumt att ge bare en enda sort.Blir katten sjuk så har man en katt som inte tål annan mat eller om katten blir allergisk så blir det problem.Katter som äter en ensidig kost är oftast känsligare.

MonicaLagerquist
0

Skonkost här hemma är lammfärs eller kyckling.Kokt mosad morot är stoppande.

Jag skulle servera maten på bestämda tider och hålla koll på hur mycket hon äter.

Sen framöver när hon inte är dräktig så skulle jag råda dig till att vänja henne vid lite olika matsorter.det är väldigt dumt att ge bare en enda sort.Blir katten sjuk så har man en katt som inte tål annan mat eller om katten blir allergisk så blir det problem.Katter som äter en ensidig kost är oftast känsligare.

Sammetskatt
0

#10 Okej, ska prova det. Jag har provat MASSOR av matsorter bara för att hitta någon hon inte blir dålig av. Jag ville ge burkmat eller BARF, men det går INTE. Av torrfoder har jag provat Hill's, Eukanuba, Advance, Mjau och Proformance. Proformance verkar vara det enda som funkar, så kommer köra på det sedan. Eukanuba har ju funkat tills nu, vet inte vad det beror på. Advance funkar också, men det vill jag inte ge på heltid. Nu använder jag det som stoppande när hon ätit något hon får diarré av. Men nu är det riktigt illa med magen så nu krävs nog mer än Advance :/ Det är så jobbigt, för det mesta jag provar funkar någon vecka eller månad och sedan inte längre :/ Helst vill jag ju inte ens ge torrfoder, men har inget val.

Kronängens
0

Jag tycker att en del honor kan bli lite lösa i magen när de är dräktiga, just för att de vräker i sig mat. De är väl hungriga. Jag skulle inte fasta en dräktig hona och inte heller begränsa maten. Man kan ev låta maten vara framme vissa tider för att hålla viss koll. Eller servera skonsam mat som nötfärs, lammfärs eller kokt fisk ett par gånger per dag för att vara snäll mot magen. Jag tycker att Pro-Kolin är en jättebra pasta som hjälper mot lösa magar på ett par dagar.

Lycka till!