http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter
skeptisk….
Medarbeterare på Kost
beror väll på katt. har man en ung katt eller en lättlärd så är det inga problem.
det går ju i små steg som börjar på golvet med Kattsand som sen flyttar upp på toan och sen är det ju ring efter ring. men det är ju inget som händer på en vecka direkt
Man har ju hört talas om dom som hamnat i situationen där dom måste börja om från början flera gånger. Och när katten blir äldre blir det nog problem skulle jag tro i alla fall.
Och det är ganska långt ifrån naturligt för katten. Så själv tycker jag inte ens om idén.
#3 håller med dig
Jag har faktiskt provat med min ragdoll och jag kom inte ens till steg 1. Jag provade ca 3 dagar, sedan gav jag upp. Hon ställde sig i sanden och bajsade på kanten, istället för tvärt om. Hon stod också i sanden när hon kissade, så det kom kiss i springan vilket innebar att golvet under blev blött. Nu är hon ju iofs en ragdoll och inte den smidigaste ;) Jag är övertygad att många katter går lära, men vissa katter går inte alls.

Det är så onödigt det bara kan bli.
#6 Nej, det skulle vara helt fantastiskt om det bara gick tycker jag! Slippa plocka avföring och mycket billigare blir det ju också :)
#7 Fantastiskt för dig ja.. Men tänk på katten.. Hur naturligt är det?
#7 men om man ser det från kattens sida istället så blir det väldigt onödigt.
#8 Allt vi gör med katten är väl onaturligt om man tänker så. Katter är renliga djur och bajset ska döljas, om det sker i en toa eller i toalådan tror jag inte katten bryr sig om. Det handlar ju om vad katten är van vid. Det kan ju bli lika naturligt för katten att gå på toan om den bara får lära sig det.
#9 Det håller jag inte med om.
Läste att det inte tar bort kattens naturliga beteende, då bajset inte luktar när det landat i vattnet i toaletten. Så det här med att gräva ner bajset sitter fortfarande kvar. Så man förstör inget hos katten.
Sen om man vill göra det eller inte, och om det funkar för katten, det får man ju se själv.
Jag för min del skulle inte orka :P Men tycker det är rätt fränt ändå.
Hälsningar Astrid :)
funkar det så funkar det och då är det ju bra. tror inte katten bryr sig om och när han lär sig.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Klart att det är det mest smidiga för människan om katten skulle lära sig att göra sina behov i toan men jag tycker ändå att man tar bort en viktig instinkt för katten. Katter har alltid velat gräva över avföringen, jag skulle inte ta bort det för mina katter. Då betalar jag hellre för dyr sand och städar lådan. Men alla tycker vi olika! :)
Som sagt så försvinner inte instinkten då bajset inte längre luktar när det hamnar i vattnet. :)
ja jag tror ju inte, att katten blir olycklig om han själv funkar på den typen av toa….En katts instinkt är ju att para sig också, ska vi ha dåligt samvete för att vi kastrerar en katt och tar bort könsdriften? Bara min tankegång….. funkar det så funkar det, alla nöjda och glada…..
#14 Jag är inte så säker på att instikten försvinner så lätt.. :S
#16 Nej, för den försvinner inte alls ^^
#15 Men det är ju inte samma sak. Könsdriften försvinner ju ett litet tag efter kastreringen. Och man kastrerar för att katten ska bli lugnare och må bättre.
#17 Nu hänger jag med på vad du menar.. ;)
håller med dig 12
3) o hur nartuligt är det för en katt o bo inne o får serverad mat? . Torrfoder hur nartuligt är det? Finns en lista med 100 saker man kan säga är onatruligt
#18 Skulle de bajsa ute, skulle de fortfarande gräva ner det. För det är lukten som gör att de vill gräva ner det. Ramlar det, (som sagt) i vattnet, så luktar det inte.
Och skulle inte katten gilla det så skulle katten göra som alla katter gör när de inte gillar något - lägga avföringen på golvet, eller gärna någon annanstans där den inte skall vara ^^
Problemet är inte om man tar bort en instinkt/beteende, utan om det finns ett beteende som katten inte får utlopp för. Jag är tveksam till om avsaknad av lukt tar bort instinkten att vilja gräva. Katterna jag har hemma verkar ha arkeologambitioner och jag skulle inte försöka få dem att gå på toalett, just för att de har ett så uttlat grävbehov.
#22 Passar ju som sagt inte alla :)
Det skall ju passa alla medlemmar i hushållet, annars inge idé. Vår dam gräver överallt efter att hon vart på lådan, så hon skulle nog inte gilla toaletten. Medans liten säkert skulle göra det om vi nu skulle vilja få dem till det.
ja och hade just de katterna som fixar denna i och för sig suveräna lösning inte gillat det, så hade de helt enklelt inte acdepterat det och satt sig nångon annanstans.
Det spelar inte någon roll att vi redan gör massor av saker som inte är naturligt för katten. För helt naturligt funkar inte när man har djur i fångenskap. Men det är ändå ett beteende dom har att vilja gräva över, och det möjligheten vill jag att mina katter ska ha.
Sen ser jag bara framtida problem det där med att dom ska hoppa upp på toan. Dom kommer inte kunna sitta särskilt naturligt, med åldern kanske det blir svårare. Just det där med att dom inte får gräva ser jag inte som största problemet.
#25 Av alla naturliga instinkter vi hindrar katten att behålla, varför skulle just grävandet vara så extremt viktigt?
Min katt gräver INTE över sin avföring, däremot krafsar hon på väggarna i lådan (som har huv) och på mattan utanför lådan. Hon kan hålla på läääänge med sitt krafsande, det är som en fixering som är ganska irriterande (för den gör ju ingen "nytta"). Om min katt skulle ha kunnat lära sig gå på toan så skulle hon garanterat krafsa på toaringen, på handfatet som är bredvid och sedan på golvet framför toan=instinkten skulle inte försvinna, hon skulle krafsa utan "nytta" som vanligt. De katter jag sett gå på toa gör ofta så, krafsar på toaringen. Så vad är problemet?
#26 Som sagt så är det inte största problemet med grävandet. Jag vill bara att mina katter ska ha den möjligheten precis som att dom har möjligheten att klättra även om dom inte gör det dagligen. Eller som att jag ser till att dom får utlopp av jaktinstinkten utan att behöva jaga levande byten.
Det jag är mest skeptisk till är just att dom ska hoppa upp på toan och sätta sig i en mer eller mindre onaturlig ställning.
Sen är jag knappast ensam som haft en katt som ramlat ner i toan och den risken finns ju också.
Och sen är jag lite fundersam hur det kommer att gå när katten blir äldre.
Nä, jag ser mycket mer positiva saker med att ha sand istället.
#27 Okej, då är det ju bara att DU håller dig till sand eftersom du tycker att det är bäst. Precis som alla andra som inte vill toaträna katten, men att säga att det är så otroligt onaturligt att det skulle vara taskigt mot katten, det håller jag inte med om. Blir katten äldre och inte klarar av det längre kan man ju alltid gå tillbaka till lådan, så det är ju inget problem.
#28 Ja, har jag sagt något annat? Har jag sagt att det är taskigt mot katten?
#28 Ingen här har skrivit att det är taskigt mot katten! Då kan ju DU använda litter kwitter och vi andra gör det som känns bäst för våra katter.
Tycker bara att det är onödigt att propsa på att det är "onaturligt" för dem och att det förstör deras instinkter, då det inte är sant.

#31 Jag tycker det är onödigt när det läggs in ord som personen ifråga inte sagt, det skapar en otrevlig diskussion.
Jag kan då inte se att #25 har skrivit att det förstör deas instinkter.
#31 Dock är det ju ett beteende som katter har, och vi är väl några som helt enkelt vill att våra katter ska ha den möjligheten. Och det är antagligen lättare för en katt att sätta sig i en kattlåda istället för att sitta på toasitsen åt rätt håll och göra sina behov. Och beroende på hur stor kisse det är blir det väl mer eller mindre ett jobb att hålla balansen också medans den ska göra sina behov.
Och så vitt jag kan se så har ingen sagt att det förstör deras instinkter, dock är vi några som är tveksamma över om det räcker med att deras bajs och kiss hamnar i toastolen istället och att det inte luktar.
Syftar inte på det inlägget.
Och det har varit gött mycket snack om instinkt, mycket från mig osv. Och det står inte rätt ut att "det förstör instinkter", men det står indirekt det. "att det är naturligt för katter att gräva ner" osv.
Men ja, ska vi hålla på och tjata om vad som är onaturligt för katten som vi göra i vardagen så kan vi ju hålla på i evigeheter. Framför allt pga att alla har olika syn på det. Är det naturligt för en katt att alltid vara inne, är det naturligt med torrfoder, är kattmynta nåt som är naturligt och bra när de blir höga på det. You get my point?
Litter kwitter funkar för vissa, andra inte. Vissa vill ha det, andra inte.

Jag tycker då att det är bra att både "för- och emot" åsikter kommer fram om en produkt. Tycker även att man ska kunna ta att alla inte tycker som en själv.
#34 Du skrev: "Tycker bara att det är onödigt att propsa på att det är "onaturligt" för dem och att det förstör deras instinkter, då det inte är sant."
Sen skriver du: "Och det har varit gött mycket snack om instinkt, mycket från mig osv."
Varför får då du snacka om instinkter och inte någon annan?
#34 Man kanske inte bör läsa vad det indirekt står.
Själv är jag bara skeptisk eftersom det inte ger katten något. Det är bara för oss människor det blir smidigt om katten kan gå på toa.
I alla fall jag tänker då på hur det blir sen när katten blir äldre om det blir problem då. Kanske behöver man toaträna den igen? Det känns helt enkelt inte värt det, eftersom det inte gynnar katten alls.
Det handlar ju inte om att allt ska vara naturligt för katter, för det går inte. Då bör vi ju för det första skicka ut alla katter ur vårat land.
Det handlar om att så gott det går göra så att dom för utlopp för sina behov och instinkter som finns.
Gaaaaddam. Jag har inte sagt att ingen får tycka olika än mig. Visst får alla snacka om instinkter och sådär, men om det nu finns skrivet att inget skadas, vill jag bara påpeka detta.
Jag skrev att det varit prat om instinkter, för att det varit det. Och jag poängterade att det var mest jag som dragit upp det, för att ingen ska bli irriterad över det.
Varför skall allt man skriver alltid synas under förstorningglas här? Varför måste man vara så punktlig på allt? Jag skrev det jag tyckte, ni som svara på det jag skriver får självklart skriva det ni vill. Varför säger du, Dagg, att jag inte tillåter någon annan att tycka olika?
Och vart får du(dagg) fram att bara jag får snacka om instinkter?
Och Emma, det var bara ett exempel ang. vad som var naturligt. Inte att vi ska diskutera det, eller att jag tycker si eller så :)
och #13 nämner instinkt helt och direkt. Och även om någon skriver det indirekt så tycker jag att man får tolka som man vill. Så min tolkning ger jag svar på :)
Varför blir alla så aggro? ><
Tog också det bara som exempel för det går inte att börja ta en diskussion om vad som är naturligt eller inte. Men det går att diskutera utifrån deras behov och instinkter. Vilket man kan se till att dom får utlopp för även på andra sätt än hur det var från början i det vilda 
Jag är inte aggro
och tror inte så många andra är det heller.
Ja precis ^^
Men jag tror nog att det är upp till varje katt, så som alla katter inte vill gosa, andra inte alls vill gå ut och andra vill vara inne. Sen även ägaren. Lätt att det är mycket simplare för ägaren att ha katt om man slipper jaga bajs hela tiden, men kanske inte alltid rätt val för kissen. Dock kommer ju garanterat kissen att protestkissa om den inte gillar idén :P
Men tillbaka till grävandet, är det inte för att sopa igen alla spår som katter gräver ner det? min hona "gräver" gärna ner mat osv, och har för mig att jag hört att det är för att ingen ska veta att "de vart där" som de gräver ner det.
Katterna som bor vid min faster bajsar mitt på hennes gräsmatta, utan att gräva ner det. De skulle säkert gilla en litter kwitter :P
#41 Jo, men jag personligen skulle aldrig försöka lära nån katt att gå på toa. Jag ser för mycket risker med det, och det är enbart positivt för oss människor egentligen. Det gynnar ju inte katten i alla fall, även om den säkert kan acceptera det. För det lär ju märkas om katten inte accepterar det.
När den gräver över maten är väl just för att gömma maten. När katter inte gräver över sin avföring så kan det väl även handla om revirmarkering.
Fastern min får helt enkelt skaffa en egen katt. Alla grannars katter bajsar på deras gräsmatta. Flera gånger om dagen x__x
#43 En jobbig del med utekatter. Egentligen borde grannarna gå och plocka upp efter sina katter, även om din faster inte borde behöva bli besvärad av deras katter alls. 
#44 Det är väl fight om tomten, då det inte bor någon katt där :P

#45 Jag skrev inte att du inte tillät andra att tycka olika :)
och med instinkterna så missuppfattade jag mest troligt dig och det ber jag om ursäkt för. Upptäkte att jag nog tänkte lite väl långsökt
#42 Men varför skulle katten acceptera det om den inte gillade det? Katter är ju inte som hundar, dvs de finner sig inte bara i något för människans skull. Om inte katten gillade idén så skulle den helt enkelt kissa och bajsa i soffan istället. Det går inte att tvinga en katt till något. Kanske tycker den tom att det är fräshare. Min katt exempelvis trampar ibland i sitt eget bajs när den är på lådan och det kan hon ju inte tycka är trevligt. Om hon bara kunde, så är jag säker på att hon skulle gilla att göra behoven på toan och få krafsa på ringen. Renare för henne och hon är mycket förtjust i toan i övrigt. Jag tycker inte att det går säga säkert att det bara är bra för oss människor och inte gynnar katten, för det vet man inte.
#47 Och ännu en gång får jag undra om jag ens sagt det?
Som jag skrev så lär det märkas om katten inte accepterar det.
Och toan kan man ju få rensa minst 2 ggr/dag. Då är inte risken så stor att katten får trampa i bajs. Har man då många katter krävs det ju fler lådor. Och har man bara en katt som bajsar så mycket under dom timmar man är borta kanske man får ha flera lådor ändå.
På vilket sätt gynnar det katten då? För jag ser inget som gynnar katten av att gå på en vanlig toa.
#46 no harm done. Det blev visst lite kaos på båda håll tror jag :P
#48 Ja, du skriver att det inte gynnar katten. Min katt trampar i bajset medan hon krafsar väggarna, klumpig som hon är så ser hon sig inte för var hon ställer tassarna :P Hon gräver ju som sagt inte heller över. Det jag menar är att katten väljer att gå på toan så innebär det att den gillar det, annars skulle den inte göra det. Och gillar katten det så gynnar det väl katten och är bra för både katt och ägare. Bara det jag menar.
#50 Jag tänkte mer på det här "Men varför skulle katten acceptera det om den inte gillade det? "
Jag sa aldrig något om det. Fast när du säger det så kan man ju fundera om den måste gilla det, eller om det faktiskt räcker med att dom accepterar det. Däremot om den absolut inte gillar det, så kommer det att märkas.
Då kanske det skulle passa bättre med en större låda. Men såna olyckor händer förstås.
Fast det gynnar ju inte katten om den i vanliga fall går på kattlåda. Det blir ju inte automatiskt bättre för katten även om den accepterar att gå på vanlig toa. Och det dyker ju upp vissa risker och i vissa fall problem med vanlig toa.
Så när det gäller det så ser jag fortfarande inget som verkligen gynnar katten. Självklart kan det funka, men det är inte samma sak om att det gynnar katten.

#49 Haha, det blev det säkert :)
#51 Jag tycker fortfarande att accepterar och gillar är samma sak när det gäller katter. Och visst, om jag kunde ordna en låda så hon inte klev i sin avföring, så är det sak samma för katten. Men jag anser fortfarande att det gynnar katten att göra behoven på toa, om den då slipper smutsa ner sig och trampa i oren sand. Men nu kan ju inte min lilla kluns lära sig, så då får jag ju ändå aldrig prova :P
#53 Ja det är väl egentligen ingen större skillnad på acceptera och gilla.
Fast kattlådan ska ju hållas ren så det borde inte vara något problem. Sen händer det självklart olyckor, vilket antagligen kommer att kunna hända när dom är på en vanlig toa.

Jag tror det där med att gräva ner bajjet har med rangordning att göra. Har man flera katter är det vanligare att de som är lägre i rang gräver mer än de som är högre i rang. Har man bara en är nog risken störst att den inte gräver tror jag… såvida den inte anser att husse/matte är högst i rang såklart… vilket inte alla ensamkatter gör 
Är det någon mer som har observerat detta ? Alltså att grävbenägenheter är beroende av rangordningen…
Medarbeterare på Kost
Båda gräver här, men jag vet att när större katten kissade inne under renoveringsperioden (sur över att hon inte fick vara i hela lägenheten) så struntade hon i att försöka gömma det. Utan den yngre gick och försökte förgäves gräva ner det :P Så ligger nog nåt i det här med rang ..