Hur ser man på katten att den har ont?
Ja det finns väl egentligen inte så mycket mer att skriva om saken.
Och jag menar inte där klassiska beteende förändring som tillexempel minskad matlust.
Grejen är den att Maja (kanske läst om henne tidigare) har några små knölar i magen som det inte går att göra något åt och vill ta bort henne innan hon börjar känna någon smärta själv. Självklart känner nog hon av knölarna redan nu men min uppfattning är att hon inte verkar må dålig av dom.
Visst att hon är lite annorlunda mot för innan.
Men ni som kanske haft katter i liknande situationer kanske kan tipsa om tecken man kan leta efter. Självklart förstår jag också att det är väldigt idividuellt..
Någon kanske kan svara, annars är jag tacksam för att du läste :)
Har ni vart o kollat upp knölarna hos vetrinären?
Jag har haft katt som hade hjärtfel o på honom märkte jag att vissa dagar vart han mer trött (åt medicin dagligen) och han åt inte ville mer vara i fred gick undan osv. (avliva honom när vi ansåg att medicinen inte var så bra och vi tyckte synd om honom)
Sen har jag haft sjuklingar en som skada ena tassen=hade ont. Han gick o gömde sig var hängig osv bruten tå var felet, vart lindad och smärtlindrande mm av vetrinären. Kom på han kunde vara sur med pga han hande ont. Katter är så olika med.
jag tycker att du ska ta en koll hos veten innan du ens tänker på att avliva kissen. det kan ju vara knölar som inte är farliga. Har själv ett par mindre bulor uppe i huvet, som inte gör ont och de är inte farliga. Det kan vara detsamma för din kisse. Hr hon gått på ppiller? i så fall är det väldigt viktigt att du kollar. Det kan vara juvertumörer.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Självklart har jag kollat upp henne hos veterinären.
Hon gjorde en operation i sommras som tog bort den första knölen vi hitade, juvertumör.
Och enligt veterinären så är oftast dessa elakartade.
Och när hon inom tre månader fick tillbaka dom var jag åter till veterinären som dessvärre inte gav henne mycket hopp. (Max ett år, men såg på honom att han var bekymmrad över att nya knölar dykt upp så fort)
Och nu ytterligare 1 månad senare har fler knölar dykt upp.
Som jag skrev innan är operation inte att tänka på, dels för att hon är för gammal, dels för att hon mådde riktigt dåligt efter förra operationen och dels för att hon har nu mera små knölar över hela magen så det skulle bli svårt att få bort alla och samtidigt sy ihop henne, det är fruktansvärt men tyvärr sant.
Saken är den att hon har alltid tytt sig till mig men nu på senare dagar så är hon ännu närmre. Vil följa efter ännu mer. Precis som innan första operationen.
Jag är bara orolig att jag plågar henne, jag vill ju ha kvar henne så länge det bara går utan att hon mår dåligt av det..
Tack för era svar #1 och #2!!
#3 Ett sämre tillstånd då sover katten mycket, tappar matlusten viktminskning.
De där juvertumörerna har en tendens att även sprida sej till andra organ spec. till lungorna. Förloppet brukar vara hastigt, till att visa sej ok, till den bara är mycket trött.
Min gamle Fritz hade en tumör i käkbenet och veterinären vill avliva honom ganska omgående men jag ville avvakta då jag inte märkt något utan detta upptäcktes när vi skulle ta tandsten.
Veterinären sa att det skulle vara ett snabbt förlopp och han fick rätt.
Tumören växte men Fritz var som vanligt och han åt och betedde sig lika fjäskande som förr. Han fick bara sådan mat han älskade som räkor, kokt fisk, rått kött osv. Jag malde allt och han verkligen frossade.
Efter fem veckor vaknade jag en morgon och det var blod på min kudde. Han fick en rå äggula till frukost men kunde inte äta. Då ringde jag veterinären och vi åkte direkt.
Då var det inget svårt val men dessa veckor som han var precis som vanligt och det kändes som han faktiskt njöt av all uppmärksamhet och god mat, då var det svårt att veta om vi skulle åka.
/Maria
#3 Om hon nu är ännu närmare dig tror jag inte det är så jätte långt kvar dessvärre. Min kisse var otroligt nära mig den sista 1,5 månaden.. Kisse vill säkert ha tröst och att du ska pyssla om henne…
Då är det lite som jag har trott då.
Hon tyr sig närmare för att "visa att hon har ont".
Lika så när jag känner efter knölarna så kurrar hon och tittar på mig så man för känslan att hon känner sig lugn med att jag vet att dom finns där.
Jag hade satt upp en tid på hur länge jag trodde hon skulle hänga med (ja vet det låter jättehemskt men i allt detta så finns de inte så många andra val) och jag trodde hon skulle klara sig till påsk. Men jag ska låta julhelgen passera så får vi se hur hon mår då.
Än verkar hon ju faktiskt må hyffsat och jag låter det gå till då om hon nu inte skulle börja visa andra tecken!
Tack igen!
7 tycker du läst av din kisse bra. Trist att hon har tumör och ta vara på sista tiden.
Jag ska ta vara på den sista tiden absolut. Varje dag när hon mår bra är en dag extra med min lilla ögonsten!
ja då så. och att släppa taget när den dagen kommer kan vara svårt, men så länge kisse har aptit, fixar toabesök och tvättar sig, så är ju allt tämligen Ok. När någon av de sakerna inte funkar längre, då är det mot djurets värdighet att låta det vara kvar här hos oss. Men som sagt, hoppas du får fina skimrande dagar nu med din kisse och bereder dig på vad som händer,
här är en artikel, som jag skrev för ett antal år sedan….
Tycker du att det verkar som att det gör ont på kattan när du tar på knölarna? Äter hon? Spinner hon när du kelar med henne? Iofs kan katter spinna när de har mycket ont också. Håller hon vikten? Ligger hon hur som helst eller aktar hon sig för att ligga på något visst sätt? Är hon hemma ensam under många timmar i sträck? Kan hon hoppa som förut eller iaf nästan? Att hon inte håller sig undan tyder på att hon mår relativt hyfsat.
Några saker som jag kom på att kolla på en sjuk katt för att få lite indikation om katten t ex har ont. Har du tänkt på att du nog kan ta hem veterinären när det är dags att sova för alltid för lilla missen så slipper hon stressen att åka iväg?
Värmer i mitt hjärta att se att det finns djurägare som både vill ha djuret kvar så länge som möjligt men även tänker på djurets bästa.
Hon är egentligen precis som vanligt. Sover på alla möjliga olika sätt, äter det som hon gillar (har varit kräsen sen hon föddes) sköter tvättningen super och allt sånt.
Den ända skillnaden i beteende är just att hon är nära mig nästan hela tiden.. Hon går inte heller undan utan håller sig vid oss mest hela tiden. Och hon är sällan ensam, eller egentligen aldrig eftersom att hon har en kattkompis.
Kan man ta hem veterinären till sig ?
Oj, de kanske kan vara något att tänka på..
Tack för din omtanke och dina svar..
#10 tack till dig också!!
#12 Distriktsveterinären är ute i sin bil och far, han brukar komma hem till folk med djur.
ta kontakt med den vet du gillar och prata om det. de flesta brukar faktiskt göra det även om de inte är distriktsveterinärer. som sagt, det kan vara skönt att ha allt tråkigt praktiskt klart, när man ändå vet att det är aktuellt inom en snar framtid, så det slipper bli panik.
Okej tack!
Jag är rätt så beredd på vad som ska ske, nu vill jag bara ta till vara på den sista tiden. Och låta henne må så bra som hon bara kan..
Tack alla för era ord!
Jag fick tag på en veterinär som kom hem på midsommardagen!
Jag satte mig med Gulasidorna och ringde runt. Ville inte stressa mig eller kisse när det var dax, så det känns jätteskönt även nu efteråt att man kunde vara hemma och slippa stressa kisse med bur och bilåkning, bara vara hemma…
Det är det verkligen värt!
Inte för att det spelar någon som helst roll egentligen, men det kostade extra då väl ?
#17 För flera år sedan kom dist. vet hem till min vännina och tog bort hennes hund. det gick på 1700. Han hadde då vägarna förbi för han skulle ändå till en bondgård, tyckte det va lite saftigt pris. Man får räkna med att de tar milersättning.
Ja okej.. Jag har ju kollat på priserna på de olika alternativen och dom ligger ju på den summan och ska den komma hem blir det antagligen lite mer.
Kan också bli lite konstigt ändå har ju en katt till och hon skulle nog bli himla orolig hon med.. Men tack iaf.. :)
# 17: 3000:- men det var på midsommardagen och veterinären fick åka 8 mil tur och retur.
# Okej..tack!