Jourhem
har funderat mycket på det här med att bli jourhem!
Måste ju först få min minsta kastrerad (antar jag?) , han är ca 15 veckor nu kanske!
Men jag undrar, hur länge har man en katt i sitt hem?
Och är det katthemmen som betalar kastreringen till dessa katter osv?
Känner att jag verkligen skulle vilja göra en insats då djurhemmet i min stad är i stort behov av jourhem..
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Kolla nog upp vad du ska göra och vad katthemmet står för.Tyvärr är inte alla katthem/föreningar seriösa och lägger på tok för mycket på sina jourhem.Som sätter ut sjuka katter i hem där det redan finns katter så att hemmets egna katter smittas och blir sjuka.Det finns hjälpsamma människor som fått lägga många många tusenlappar ur egen ficka och aldrig fått igen pengarna.
Hur länge katten bor kvar är ju olika.Tills dess att ev kattungar blivit tolv veckor eller tills dess att den vuxna katten hittat ett hem.
Stolt ägare till tre La permer
Fast för kattungar gäller också tills hem hittas, eftersom det är svårt att hitta bra hem även till kattungar.
Jag har haft två jourisar i drygt två år så du måste vara beredd på att det kan bli väldigt länge.
jag befinner mig i sundsvall.. Och det står på deras hemsida ca 1-3 månader kan man få ha katten, och de betalar alla vet.kostnader, och man får ett startkit i form av kattlåda, sand,leksaker, torrfoder och klösbräda!
Men det står att de som har katter sen tidigare används bara som akuthem?.. Jag trodde det var bra att det fanns katter här redan när det kommer en ny?
Dom menar väl akuthem=jourhem? Det är klart att det är bättre om hemmet redan har katt. Akutgruppen tex kallar sina jourhem för akuthem.
Fantastiskt att dom kan förutspå att katterna får permanenta hem efter 1-3 månader 
"Har man katt sedan förut i jourhemmet brukar vi använda dessa som "akuthem" och endast placera väldigt unga katter där" 
Jag gick in och läste. Konstigt, jag skulle vilja veta vad dom menar med det. Men jag tror att inget katthem kan lova att det blir 1-3 månader.
Jag tycker också det verkar jättekonstigt, en ny kisse måste väl känna sig tryggare när det finns andra där?
Dom tar bara emot tama katter
Är inte alla andra stackare något värt?
Jag har tre egna katter som brukar hjälpa jourkatterna jättemycket med att bli sociala och orädda.
ja jag tycker det verkar lite småkonstigt.. Men tror inte det finns något annat djurhem i närheten som man hellre hjälper till på heller.. 
Var bor du? Det brukar finnas andra katthem som behöver hjälp eller KKS,
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Bor i sundsvall!
Katthjälpen finns ju där.
Jaså?? Det har jag aldrig hört talas om.. Har du någon länk till någon hemsida?
Jag tror inte det blir något med djurhemmet i alla fall.. Fick svar nu och det verkade jätteunderligt
Katthjalpen.se
har mejlat dom nu, tack så mycket! Alla tips du kan ge är välkomna :)
Vad bra. Och du behöver inte vänta tills din lille är kastrerad han är ju inte könsmogen än på länge 
Okej vad bra!
Jättekonstigt svar från sundsvalls djurhem, man fick inte ens föra ihop sina egna katter med jorukatterna utan dom skulle ha eget rum även om dom kom överens..
Oj, det har jag aldrig varit med om och jag har haft över 120 jourkatter från olika katthem. Kan du inte fråga av vilken anledning?
"katten kan vara aggressiv, okastrerade katter är revirtänkande, den behöver få vila ut och vara ifred, de kan ha öronskabb "
ungefär så lät det..
Det kan ju vara en god ide att hålla en nykomling ifrån sin egna katt till en början. Dels för att nykomlingen ska få en chans att "landa" i lugn och ro, men också för att kunna hålla ev. smittor i schack - viktigt att kolla upp ohyra, t.ex öronskabb kan vara rätt vanligt. Det är väldigt trist om jourhemmets egna djur smittas.
Kan ju tipsa TS om hittekatter.ifokus - där finns många trådar om just jourhem :)

#22 Fast vanligtvis har väl en katt från ett katthem redan varit i karantän och borde väl således vara smittfria. Skillnad är ju om man tar in en kisse direkt utifrån då är det viktigt med separation.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#24. Ja precis. Har kommit i kontakt med katthjälpen nu, så ska se om det finna någon liten kisse som behöver hjälp, de hade två små kattungar just nu och behöver vanligtvis inte använda jourhem, men pga alla "sommarkatter" som folk överger nu så behövs det :(
#24: Sant att det beror på var katten har befunnit sig innan.