är min katt senil eller bara korkad
jag har två birmor som kom till mig ungefär samtidigt som 14-veckorsungar för 3 år sedan. vi har alltid skojat om att den äldste är gruppledaren och den lille är den korkade svansen. de här två katterna hänger efter varandra jämt, sover ihop och leker ihop och har ett enormt utbyte av varandra. en sak har vi dock uppmärksammat. den yngre verkar "glömma av" vem den äldre är när den äldre fått sig ett bad. under ett par dagar är hon helt livrädd för den äldre katten och beter sig agressivt. hade just ett halvt slagsmål i sängen för att den äldre ville mysa och den yngre fick panik. den yngre känner helt enkelt inte igen den äldre alls! är det någon som varit med om något liknande? vi går igenom det här varje gång de badas, typ en gång i halvåret, och det är inte superroligt…

Ni badar ju bort lukten på ena kissen, så den andra känner inte igen doften på den och känner därmed inte igen katten!
Vi har två katter som är som Knoll och Tott.
Vi har råkat ut för samma sak när de har varit hos veterinären och blivit sövda för att ta bort tandsten bl.a.
Första gången blev jag så förvånad. Det tog tre dygn innan allt var som vanligt igen.
Sedan hände samma sak fast omvänt när den andre katten varit hos veterinären och det tog också flera dagar.
Precis som du beskriver så verkar de inte känna igen varandra.
/Maria

Katter känner ju igen varandra till stor del på lukten. Och luktar en kisse annorlunda så "är det inte samma".

fast vi har varit hos veterinären med henne också, och då var det inga problem… hon som nu blir skälld på reagerar aldrig på det här sättet. jag har förstått att det beror på lukten, och att hon inte känner igen sin kompis. är bara så himla typiskt. man kommer ju aldrig kunna ställa ut dem och ha dem i samma bur :P känns heller inte som var och vanannan katt får tokspel när kompisen badat, så min ena kanske är lite extrem…