Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 18983 ggr
Possess
2

Katt vill inte gosa.

Hej jag har en katthona som är 10 månader. Hon vill aldrig sitta i knäet och bli klappad och när jag tar upp henne blir hon sur och viftar med svansen och tar bästa tillfället att sticka. Hon kommer bara fram och spinner och stryker sig mot mig när det är matdags. Hon brukade ligga i mitt knä och sova när hon var liten kattunge. Men nu spinner hon inte så ofta längre. Jag är arbetslös och hemma hos henne hela tiden. Men hon vill bara vara ifred. Jag vill så gärna gosa och kanske t.o.m sova jämte henne. Kan man göra nåt åt det? Eller är det försent?

[Emma--]
0

Alla katter är inte supermysiga. Är hon kastrerad förresten?

Busangardens
0

Tonårsprotest? Även katter får sånna.

[Thiah]
0

Våran flicka har varit sådan mesta delen av sitt 15 månaders liv. Hon har, efter att hon fyllt 1 år, blivit bättre men hon är noga med att själv välja hur nära, ofta och vart. Flört

Possess
0

Nej hon är inte kastrerad.

[Emma--]
0

Testa kastrera, eller det bör ju göras hur som helst. 

Min ena katt var inte supermysig när hon var fertil. Och hon blev väldigt stressad av att vara fertil också. Efteråt blev hon genast lugnare, och hon har bara blivit mer och mer mysig. Nu är hon 3 och är mysigare än nånsin. 

Men räkna inte med att katten automatiskt direkt kommer bli jättemysig. Alla katter är som sagt inte mysiga, och mycket ska ske på deras villkor.

Possess
0

Ja men jag vill ju att hon ska få kattungar också.

En sak till, jag fick henne när hon var endast 8-9 veckor gammal. Ägaren ville lämna bort henne så fort som möjligt annars skulle han avliva henne, så jag tog henne.

Busangardens
0

#6 Är hon huskatt så är rekommenadationen att kastrera henne, för hennes eget bästa och för hennes hälsa. Du kan söka på sidan och på hittekatter så finner du orsaker till varför man ska kastrera sina huskatter. Glad

Säger detta innan du får påhopp.

[Emma--]
0

#6 Varför vill du det? 

Aj då. Det var ju alldeles för tidigt. Hon har heller inte fått växa upp med någon annan katt då?

Possess
1

#8 För att jag älskar katter och skulle inte ha något emot att ha en hel kattfamilj :)

Ja jag tror hon hade ett syskon. För i annonsen stod det ju "Kattungar bortskänkes".

[Thiah]
0

Våran flicka blev gosigare och lugnare efter kastrering, det bästa val vi gjort för henne.

[Thiah]
0

Våran flicka blev gosigare och lugnare efter kastrering, det bästa val vi gjort för henne.

[Emma--]
1

#9 Tänkte mer efter du hade hämtat hem henne. Eftersom hon missade perioden där en katt i princip lär sig att bli en självständig katt. 

Tycker du ska fundera en gång till angående kullen delvis med tanke på att du tog henne för tidigt. Jag vet inte riktigt hur det fungerar när dom själva inte fått rätt uppfostran, det kanske kommer naturligt ändå.

Men sen även med tanke på hur hon är nu.

Och sen kan du ju även tänka på alla hemlösa katter. Vill du ha kattungar bara för att ha kattungar kanske du kan ta in en dräktig hemlös hona istället? Då gör du en väldigt god gärning dessutom. Glad

För jag tror det vore bäst för din hona att bli kastrerad.

EddaM
0

Håller helt med #12!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

IceJossan
0

Du gör nog väldigt gott i att kastrera henne. Vill du ha en kattfamilj så finns det gott om hemlösa dräktiga katthonor som kan förgylla din vardag genom att få sin kull hos dig :) På så sätt slipper din hona alla risker med dräktighet (det är inte ovanligt att nåt går fel, och då kan man få punga ut 15 000 för t.ex. ett kejsarsnitt) och hon slipper behöva uppfostra en kull ungar när hon själv inte ns fått tillräcklig uppfostran av sin egen mamma. Det är inte ovanligt med könssjukdomar hos katter, så det finns stora risker med att låta sin kisse para sig med en katt som inte är testad för sjukdomar (de syns sällan med blotta ögat).

Gör en god gärning: Kastrera din missa så slipper hon stressen att löpa och riskerna med dräktighet, samt bli jourhem för en dräktig hona som annars skulle föda sina små till ett liv av svält. Då får du ju uppleva kattfödsel och ungarnas uppväxt utan att utsätta din egen hona för några onödiga risker :)

dagdrivarn
2

Jag skulle vilja ge dig några tips om varför en kastrering faktist är att föredra.

• Varje dräktighet är en risk för honan, precis som en graviditet för oss, det är en enorm påfrestning på kroppen. Jag förlorade själv en hona i en dräktighet nu i januari och jag kan tala om att hon var foundation, dvs. hennes farfar och morfar var nytt blod hämtat i Maine i USA (dvs huskatter) så resonemanget att huskatter alltid klarar sig bra håller defintivt inte. Vad som hände henne vara att två kattungar dog i magen och av någon anledning satte förlossningen inte igång, de började då förmultna och hon fick en blodförgiftning och alla 7 kattungarna samt mamma katt avled trots massiva insatser av totalt 3 veterinärer och 2 djursjukvårdare.

• Det kostar en MASSA pengar, oavsett om det är en raskatt eller huskatt så kan det gå snett vid förlossningen från ca 10-15000 kr (vilket en huskattsägare och vän till  mig nyligen fick erfara). Det kostar också att hålla dem med mat och sand om du räknar ut vad det kostar med en så får du räkna samma kostnad x2 för varje kattunge då de äter och skiter som 2-3 vuxna :-) Bortsett ifrån detta kan de bli sjuka jag hade nyligen en kull som åkte på en infektion och ögoninflammation (5 kattungar)  veterinärbesök 250 kr mediciner 2300 kr! Bortsett från detta så kan du få räkna med inkomstbortfall för ledighet inför förlossningen något du enligt svensk djurskyddslag är skyldig till. Du får alltså ta semester från det att hon är på dag 61 ca och fram till hon föder. Går något snett så kan du i värsta fall få vara hemma och mata kattungar varannan timme dygnet runt i minst 1-2 veckor. Tyvärr är huskatten så överrepresenterad och därmed ligger priserna så lågt att du aldrig får tillbaka ens dina utlägg om du har otur. På en raskattskull kan du om du har tur och har flera kullar som går bra emellan gå plus-minus noll i alla fall. Men inte ens en kull raskatter som säljs för 5-8000 kr går plus eller jämt upp om något går åt helsike.

• Glömde ovan, kattungar förstör en MASSA om man har otur, jag har haft kullar som gnagt sig genom uppväxten, jag har tappat räkningen på hur många hörlurar, laddare mm av diverse slag som jag fått köpa nytt.

• Av alla katter som lever i sverige idag är ca 6 % raskatter, 94% är huskatter och av dessa huskatter lever 7 % som hemlösa, behöver vi verkligen fler huskatter?

Bortsett ifrån det som jag räknat upp ovan så kommer här fördelarna du vinner på att kastera:

• Du får en enormt mycket keligare och trevligare katt.
  • Risken för juvertumörer och livmodersinflammationer minskar alt. försvinner helt.
  • Du gör inte bara din hona en tjänst utan också alla hemlösa huskatter och gör en STOR gärning för huskatten i allmänhet!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Sirocco
0

Jag känner igen detta mycket väl hos min katt som inte heller är en kelgris utan rentav en tiger!

Jag har nu fått nog av detta och det började med att jag packade på mig med morgonrock,vantar och tjocka byxor för att undvika sår från bett eller liknande.

Nu kan jag ha honom utan "skyddskläder" och klappa honom… men han vill fortfarande smita men biter inte eller så. Ibland kan han faktiskt lägga sig några minuter. :D

Han har också börjat med att hoppa upp när man ligger i soffan och så får man breda ut hans favvofilt så han kan knövla ner sig i ett hörn. Så framsteg har han gjort.

Kramar / Julia (=

Possess
0

Nej hon har vuxit upp ensam här, har bara henne.

Jag vet inte, jag vill inte ha nån annan katt..vill just att hon får ungar eftersom hon är så söt.

[Emma--]
0

Okej. Då har hon inte fått den sista och väldigt viktiga tiden hos sin mamma och varit ensam katt sen dess. Och förhoppningsvis är det inget som kommer att bli något problem för din katt, men det är väldigt onödigt att riskera att ta en kull på henne. Här har du en artikel som förklarar lite vad som kan hända om man tar en katt för tidigt.

Alla tycker vi våra katter är söta, men det är inte ett bra skäl nog för att ta kattungar på dom.

Många vill att katter ska mysa med en, även du och du ber om råd om det finns något man kan göra med din katt. 

Så även om din katt skulle ha perfekt hälsa fysiskt, så kanske det inte är lämpligt med en kull om man tänker på det psykiska.

Possess
0

Nu handlade inte min fråga om kattungar utan om man kan göra en katt mer kelsjuk. Så håll er till ämnet tack, vill inte höra fler predikningar.

Dagg
0

Alla katter har olika personligheter, vissa vill vara i knät heeeela tiden, andra inte. Kastrering underlättar alltid, annars tror jag att du får leva med att katten inte är en knäkatt. kan ju hända att kissen blir det senare, men det kan ju bara tiden visa.

IceJossan
0

#19 Jag har tyvärr inget tips att ge annat än att träna jättekorta stunder med gos åt gången (så kort att hon inte hinner börja protestera), och sen får tiden utvisa om detta är en period av tonårstrots eller om det är sånhär hon är. Jag vet till exempel flera katter som är födda inne hos familjer, men som inte vill ha mänsklig kontakt alls - man får inte peta på dem utan att de drar iväg. De är sociala och trygga, lekfulla och trevliga, men vill inte att man rör vid dem.

Sen tycker jag att du ska ta till dig av informationen du fått om det där med att du vill ta kull på henne. Tänk efter före och lyssna på råden från de som kan sin sak.

MonicaLagerquist
0

#19 Kastrera katten så kommer hon troligen att få mer tid för dig.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

#22 Hehe ja det brukar vara så :) När jag var kontaktperson för Örebro Katthem så ringde mitt jourhem som ett par dagar innan varit iväg och kastrerat sina 3 jourkattshonor och sa att de fått med sig fel katter hem! Jag hann få halv panik och ställde stressade frågor om hur sjutton det kunnat gå till osv, innan han till slut förklarade att det var samma katter, men de hade blivit heeeelt annorlunda! De hade tidigare varit rätt självständiga och bara varit småsociala, men efter kastreringen blev de såååå gosiga och rara, sociala och mycket trevliga :)

[Emma--]
1

#19 Jag tror att det skulle kunna ske en förändring om du kastrerar katten. Men sen får man räkna med att just din katt kanske inte är särskilt kelsjuk.

Dom andra råden och det sa jag ju för att du vill ta ungar efter henne och inte vill kastrera. 
Vi som kattägare måste ju ta vårat ansvar och inte bara ta en kull för våran skull. Jag skulle antagligen ha tyckt att det vore jättesött med kattungar efter mina damer, men den ena har patella luxation så det går inte. Och sen insåg jag att det där med kattavel inte är lätt och inget för mig. Och inget jag ville utsätta mina katter för bara för att det skulle vara sött, eller för att uppfödaren till katterna ville att dom skulle ställas ut och kanske få bli föräldrar osv.

Och när det finns tveksamheter kring ens katt så bör man hellre avstå att ta en kull än att chansa.

Possess
0

Ok men hur mycket kostar det att kastrera kissen? Är det ett stort ingrepp? Är lite orolig.

iiichigo
0

Runt 900. Det betalade vi får vår tös, och då ingick ID-märkning i örat med. :)

Hälsningar Astrid :)

dagdrivarn
0

Jag betalade 990:- för en av mina töser för två veckor sen, men jag tror att många har kampanjer där det är billigare alt. chip ingår.

Tycker du gör helt rätt i om du kasterar henne, speciellt om du vill att hon ska bli mysigare, hur en katt kommer att bli som vuxen är helt omöjligt att säga, men en tidig kastering ger i alla fall en bra mycket större chans till en go mysig katt då de som kastreras tidigt slipper gå igenom fertilitetsstressen med allt vad det innebär.

Min tös som var riktigt rabiat när hon var okastrerad vände på nolltid, hennes problem var mer andra katter. Hon gick från att attackera nätdörren varenda dag till att kunna gå ihop med den andra tösen utan tillstymmelse till aggression på bara några få dagar.

Och se det postivit du slippper allt revirmarkerande vid löp Skrattande

(För de som inte känner till det, honor revirmarkerar också, jag har haft mer problem med revirmarkerande honor i samband med löp än vad jag haft med mina fertila hanar! Våra sängar är favoritplatser till vårt stora förtret, kan säga att det är mer än en gång man allvarligt funderar på att lägga ner och bara ägna sig åt att njuta av sällskapskatter istället för dessa alla fertila monster Skrikandes)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Destany
0

Jag tror det beror lite på hennes ålder. hon e ju mitt i den berömda tonårsfasen som katter går igenom o min yngsta har inte lämnat den riktigt än, han var världens gosigaste innan men en dag så ville han inte ligga i famnen mer..nu börjar han vilja igen. (när han e 1,5 år )sen kan din katt tillhöra den skaran av katter som absolut inte vill bli buren. prova med att klappa henne på golvet eller nån annanstans.Min  hona e sån. tar jag upp henne så blir hon tvärilsk  även om hon e på goshumör o vägrar gosa klappar jag henne på golvet så e hon världens gosigaste igen.

Alla katter e olika precis som vi människor e, vissa vill ju ha mycket kroppskontakt andra inte.

Jag tycker oxå att du ska kastrera henne. Puma var oxå världens sötaste katt o jag ville oxå ha ungar på henne men hon var inte redo för att bli mamma , hon hatade sina ungar från dag 1. och vad gör du om din katt inte vill veta av sina ungar?

För det sätter sina spår att kattungen kom från sin mamma för tidigt, jag vet att du räddade livet på henne så du ska inte ta det som kritik på nåt vis, men min zorro var oxå 8 veckor när han lämnade sin mamma och det märks i hans beteende om jag jämför med de andra 2 katterna här hemma.

Lycka till med din katt =)

[Emma--]
0

#25 Det kan kosta lite olika men du får räkna kring 1000 kr. Lite mer eller lite mindre, det skiljer sig en del från ställe till ställe. Men hur som helst flera gånger billigare än att föda upp en kull.

Det är ett större ingrepp än på hanar. Men det här är ett ingrepp veterinärer gör ofta. Men jag tycker alltid man ska vara noga av valet av veterinär ändå Glad

Och det finns många fördelar med kastrering.

Hon kommer antagligen bli lugnare för att hon slipper stressen av att vara fertil. Båda mina katter fick problem av det och problemen försvann direkt efter kastreringen. 
Det tar ju samtidigt bort risken för livmoderinflammation osv.

Och förhoppningsvis så blir din katt mysigare dessutom.

Blomma1
0

Hör med olika veterinärer tills du hittar någon som gör flanksnitt, dvs uppe på sidan. Då blir det bara ca två stygn och katten behöver sällan ha tratt, istället för att hela magen är uppskuren vilket påverkar katten mycket mer veckan efter operation.

Mina två kan vara gosiga när de vill, vill de inte så vill de inte :-) Men jag tror på att träna korta stunder i början, kanske med en skinkbit eller lite godmat i knäet :-) Min ena är jättekelig i sängen på kvällen och morgonen, men inte alls i soffan på dagen, testa olika! Lycka till!

Sirocco
0

Se mitt förslag på #16… det har funkat helt ok för min katt!

Kramar / Julia (=

Sirocco
0

Se mitt förslag på #16… det har funkat helt ok för min katt!

Kramar / Julia (=

EddaM
0

Vart bor du? Här i Örebro vet jag en veterinär som är billig o bra. Annars råder jag dig att ringa runt till olika kliniker o fråga vad de tar för en kastrering av hona.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Possess
0

Jag bor i en liten småstad så det finns bara en veterinär här och ingen att jämföra med..

IceJossan
0

#34 Det kan vara värt att åka några mil, om du inte bor jättelång ifrån. Man kan tjäna bra på det, du kan ju ringa runt och fråga i alla fall :)

loulou2
0

ejsan jag har en fråga min katt födde igår natt tre katter jag hjälpte henne hon var skygg innan men hon lät mig men ibland när jag kommer fram och ungarna diar eller ska göra det då spinner hon gör hon det för att hon är nervös för att jag står där eller för att det är mysigt för hon låter mig hålla kattungarna typ flytta på dom för att hon ska lägga sig ordentligt nån som kan svara på det mkt tacksamt lycka till med era katter

IceJossan
0

#36 Katter spinner för att de tycker det är mysigt eller när de har ont. Inte när de är nervösa. En nervös eller rädd katt har stora ögon som håller koll på varenda rörelse du gör, fäller ner öronen lite/mycket och tja… ser rädd ut helt enkelt.

Spinner hon så är det nog för att hon myser och är nöjd med livet!

micaela88
0

Kastrera henne!! finns massa kattungar som fryser ihjäl nu under vinter. Finns ju massa annonser här på iFokus ang hemlösa katter. Kattmamman brukar oftast ändå inte vilja leva ihop med sina ungar så länge. Katt honor mår faktiskt inte bra när dom kommer in i parningstider så dom blir gladare efter kastrering.

Imasy
0

Jag har en katt som är sådär. Hon vill inte gosa mer än på sina villkor, och oftast är det att hon kommer upp en sväng när jag lagt mig i sängen på kvällarna.

Övrig tid är hon nästan "skygg", svår att få tag i osv vid kloklipp osv.

Hon är kastrerad sedan länge, så hon kanske bara är ett original ;)

iiichigo
0

#39 Vår tös är likadan. Kommer en gång om dagen och trycker huvudet mot en i kanske 2 minuter. Sen är det bra. Ibland ligger hon i sängen, på min sida, men det händer i kanske 1 gång varannan månad :P Man får helt enkelt ta vara på den kontakten hon vill ge :) Inatt skulle hon promt sova på mina ben. Och det gör hon aldrig annars, så man får bara vara glad när det händer ser jag det som :P :)

Hälsningar Astrid :)

Hawknestgrove
3

saxat ur en väldigt bra artikel….

Alla dessa oseriösa kattägare.
Åh vad irriterad jag blir när folk har så svårt att förstå. När folk inte lyssnar och tar till sig andra människors erfarenheter och fakta. När folk inte tror på fakta(?)! Hur kan man inte tro på fakta?!
Det jag talar om är naturligtvis dessa huskattsägare här i Sverige. Jag träffar dagligen människorna som ville para sin huskatt med en annan huskatt. Men jag kallar inte dem korkade, eftersom de inte VET.
Jag vet hur många hemlösa kissar det finns ute och att medvetet para katten är idioti.
Nu ser jag så många dumma människor (ja de är dumma)som inte låter sig övertalas, de vägrar ta in fakta. Vad är det som gör det så svårt för de att förstå?
-Jag måste para min hona innan kastrering. (Myt!)
-Hon har haft ungar förr och hon mådde så bra då. (Hon sa det åt dig?)
-Mina ungar kommer självklart avmaskas innan leverans (för det är det enda viktiga?)
-Ungarna kommer bara komma till seriösa hem. Jag vet redan folk som är intresserade. (har du en lista på seriösa (hur du nu ska veta det?) folk som vill köpa kattunge så ge den till katthemmen i Sverige och hjälp ungar som behöver hem först och främst!)
-Jag älskar katter av hela mitt hjärta. Och ungarna, åh de är ju söta! (Och vilka ungar är INTE söta?)
-Jag vill skaffa mig erfarenhet genom att föda upp en kull. (Ta hem en familj som behöver tak över huvudet)
-Jag kommer ju utan tvekan bli av med ungarna eftersom jag ska ge bort de gratis (tack för att du hjälper till att försämra huskattens värde. Gratis?! Är de inte värd mer för dig, kattälskare?)

Ni "kattälskare" där ute; tänk om!
Om man anser att man älskar katter så spär man inte på antalet hemlösa katter genom att para sin huskattshona. Det FINNS redan ungar till de som vill köpa, så det räcker och blir över.
Sen tycker jag att om man anser att man är en kattälskare så borde man vara mer öppen för tips och råd från människor med erfarenhet. Att ta till sig och inte gå till nån idiotisk attack(?!).
Man behöver inte vara speciellt öppensinnad för att förstå. Bara lagom.
Slutligen, det finns inga bondkatter. Alla katter, oavsett hårlag och ögonfärg utan stamtavla är HUSKATTER.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Agilis
0

#41 Mer OT än så kan det inte bli, speciellt med tanke på att ts redan bett om att tråden INTE skulle kapas i detta syfte.

Hawknestgrove
0

hon ville ju veta varför katten inte är kelig, OK? Då får hon svar. Och som sagt som man ropar i skogen får man svar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Agilis
0

Nej, jag tycker inte det är "OK", vad har ditt inlägg med ts fråga att göra? Jag ser inte ordet "kelig" nämnt en enda gång i ditt inlägg.

lsoderberg
0

#44 jag tror #41 menade #17 #19 #25 och #34

elr är jag helt ute och cyklar? x)

micaela88
0

Min Han katt va otroligt osocial rädd å arg de första 3 åren, sen blev han ute katt.. De va lösningen. Sen va han åxå borttagen från sin mamma för tidigt å tror att det bidrog till att han va konstig. Jag provade ibland att låta honom vara ifred utan att lyfta upp honom å klappa å så, å tillslut blev han ju lite kelen å kom till mej självmant… En liten stund…