Katten spyr!
Nu har vår ena katt spytt 5 ggr idag. Första gången 5-tiden i morse å senaste gången nu för en liten stund sen. :( Börjar blir ganska orolig! Först tänkte jag inte så mycket på det för katter spyr ju ibland, men såhär många gånger under en dag har jag inte varit med om. :( Han verkar inte må dåligt annars, är kanske lite slöare än vanligt. Är det någon som vet vad det kan handla om ?
Vad finns i spyan? Se till att katten dricker MYCKET vatten! De kan bli uttorkade, det kanske är därför katten är en aning slö.
Det är bara vätska och mat som finns där, vad jag har sett. :/
#2 Okej. Spyr han upp maten som ni ger honom?
Har ni bytt mat? Vad käkar han nu?
Han får wiskas våt- och torrfoder. Det dom alltid har fått. Gav honom lite mat nu och ska se om det kommer upp tillbaka.
Ännu har inget kommit upp. Men om han fortsätter såhär imorgon ringer jag till veterinären. Otroligt läskigt när någonting sånthär händer. :/
#5 Asså har han spytt upp hela matbitar? Min katt spydde inatt, på tre ställen i mitt rum, det var bara mat.
Jag bytte hans vatten och lät honom vänta tills morgonen innan jag gav honom mat.
Men det har hänt förr så det är inte så ovant längre.
Hur ofta matar ni honom? Och på ett ungefär hur ofta dricker han vatten?
Är katten avmaskad? Och byt ut det hemska torrfodret du har.
hört att whiskas är starkt för kissens mage?
Men veterinär är ju ett tips
Min katt tålde inte sitt Hills foder och hon spydede flera gånger nästan varje dag, jag bytte foder till james wellbeloved kalkon och sen övergången har hon inte lagt en spya alls och inann foderbytet fick hon mjau mjukmat (rekomenderas varmt, typ bästa mjukmaten du kan köpa till din katt i livsmedelsaffären) de spydde honom upp pga känsligheten mot sitt hills torrfoder.
Så ska du byta foder, köpa james wellbeloved, det är inte så mycket dyrare om man börjar köpa störra påsar och dessutom är det drygare och ger man även mjau mjukmat så blir ju det mindre torrfoder åtgång också.
Lycka till!
Jag gav nordic färskfoder till mina katter det är enligt mig bra kanon bra foder men men smaken är som baken :) Iaf åter till ämnet :) Du har inte märkt att katten ätigt något olämpligt? Är katten pigg annars? Ge inte mer mat idag utan endast vatten sen har du fått lite bra frågor+ tips av andra hoppas på mer tips :)
Katter kan precis som människor bli magsjuka. Låt den vila magen en dag så ska du se att den blir bättre.
som josefa säger, även katter kan få vinterkräksjuka utan att det är något allvarligt. och hur är det med kattgräs? han kanske behöer få upp hårbollar? köp dig en planta med ampellilja, helst den enfärgade och ge till katten. För nu finns det ju inget gräs att ge honm. OCh som sagt, byt till annat foder så sakteliga. ÄVen Mjaus torrfoder är väldigt bra och går ju att köpa i vanliga livsmedelsaffärer. byt inte till Friskies bara….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alltså… dum fråga !
Hur gör man med ampellilja (den gröna då fattar jag)…
Visst är det en skir späd skapelse ?
Tyvärr brukar inte sådana växter överleva min behandling (elle brist på ! )…. Finns det inga större växter som kan funka ? Helst då någon sort som överlever att bli betade…
Medarbeterare på Kost
haha kommunalblomman….. se den som en engångsartikel hos katt. och för min del, så har både den gröna och den grönvita funkat. Köp två, de är billliga så kan de repa sig….Tänkte att köp det i väntan på att kattgräs växer upp om du köper det!
Han spydde inte mer igår och jag gav inte mer mat heller. Så ja antar att allt e bra nu. :) Endel var det väl vinterkräksjukan eller så hade han väl fått i sig nåt opassligt. Huvudsaken att han mår bra nu. :)
Och tack för all hjälp! ^^
skönt att det är bra….

en anledning till att katter kräker så som din katt gjrode kan tyda på att den ätit på en växt.
en del katter är väldigt känsliga
ta en titt på blommorna om den kan ha fått i sig nått från en blomma
skönt att den mår bättre :)
/Sanna
förlåt om jag kapar tråde lite me käs dumt o göra e y.
mi kisse har spytt 3 ggr se jag kom hem frå jobbet vid 17.
ho spyr mkt, först var det lila, de adra två har bara varit geomskiliga med skum- alltså ige mat.
å av mia två katter är dålig i mage så jag fastar dom tills imorr täkte jag. me vad ka dea spya bero på? ka e ha blivit sjuk och smittat de adra så de bladar diarre med spyor?
#18 oj du hade nog lika bråttom som jag när du skrev! Men fasta dem tills i morogn och fortsätter kisse att kräkas, så ta kissen till vet på fredag, senast….
har inte n knapp på tangentbordet hemma :P
varför spyr hon bara skum, kan hon ha ätit "för lite" och spytt av det?

Min kisse spydde runt 4-7ggr/dag i ca 3 dagars tid. Hon blev bättre efter det och nu spyr hon nästan aldrig.
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
Du har inte köpt hem julblommor?
Vaknade idag av att han spyr igen! :O han har inte spytt en ända gång igår. Men nu kom det bara skum och genomskinligt slem. :( Ringre veterinären direkt men såklart svarade hon inte. Såg också att han hade spytt upp mat inatt någongång. :( kan det fortfarande vara kräksjuka ? Ska försöka ringa veterinären efter en stund igen och om hon inte svarar måste jag väl ringa till det andra stället, men gillar verkligen inte veterinären där..
De fodret du ger, tycker jag inte alls om så det kan vara de, men ring veterinär.
Som jag skrev tidigare, är det foderbyte som gäller sen så är james wellbeloved bra (alla utom fisk, då katt inte ska ha fisk)
Min kräk katt tål kalkon och ris

Jag brukar inte ha några problem med ampelliljorna, dom brukar var bra på att göra nya småplantor hela tiden!
Låt magen vila lite till, ring vet och byt foder till ett utan spannmål.
Skynda långsamt så går det fortare.

Whiskas torrfoder är ju riktigt dåligt, och vad jag har hört (för flera år sedan) så är Whiskas blötmat starkare för magen än andra sorter. Stämmer det?
26 vet jag inte. Men innan jag gav färskfoder så gav jag Orijen och innan det Mjau burkmat och även deras torrfoder. Det är svensk och tror den burkmaten är hyffsad för vara burkmat.
Skippa allt torrfoder från mataffären, bara skit.
Men oavsett vad vi tycker om whiskas och andra märken, om katten har ätit det i många år och mått bra, och helst plötsligt spyr, då är det väl faktiskt inte relevant att skylla käket för det. att sen kalla allt torrfoder från livsmedelsbutik för bara skit anser jag, förlåt, vara ett snobberi utan måde. Alla har faktiskt inte vare sig tid, råd eller möjlighet att fnatta runt som en skållad råtta på vetkliniker och djurbutiker och köpa apdyr mat. Ok, jag hade gäääääärna handlat min mat på Östermalmshallen i Stockholm, men jag kan inte och skulle inte ha råd med det heller. Så detta med att racka ner på folk som handlar kattmat i vanlig butik tycker jag är så elakt. Nu har ju jag tyvärr en katt med njurproblem och en katt med allergi, så jag är hänvisad till foder som inte finns i vanlig butik, annars hade jag självklart köpt även min kattmat där.
Men jag måste väl få ha min åsikt också?
Jag är varken snobb eller rik. Jag har 13 katter att utfodra. Köper aldrig något till mig själv utan har valt att lägga pengar på bra foder och annat gott till katterna. Jag tycker att djuraffärerna har bättre att erbjuda och både mina katter och jourkatterna ska ha det bästa är min personliga åsikt.
Så var och en väljer vad dom vill ge sina katter.
#29 njaa nu tycker jag du spårar ur, du få ge din katt vad du vill och du får tycka vad du vill, men jag vill bara säga att mina föräldrar tyckte som du. Mina bondlurkar fick friskis (urk) och jag sa att dom måste byta och jag sa att om dom måste köpa mer mat än dom gör nu, att katternas mat kostar mer än nu så lägger jag ut mellan skillnad.
Mina föräldra bytta till james wellbeloved och köper deras stora säck och det är mycket bättre, märks på katterna. och jag har inte behövt betala nån mellan skillnad. Dom räkna ut att de handla om några kronor hit och dit om de jämförde hur ofta de var tvungna att köpa en frisikis påse och vad den kosta :)
Kan inte uttala mig om mjau torrfoder, men mjau mjukmat är ju bra iaf, så den kan man köpa till sin kisse.
Sen kan jag hålla med att hacka på folk för vad dom väljer för mat är taskigt, men man måste få säga ens åsikt på ett forum. Man lär så länge man lever och jag är säker på att de felsta fel och misstag man gör är på grund av okunskap. Ibörjan närjag var ny på katt så gjorde jag många fel, gav dålig mat, kastrera sent och lät kissen äta p-piller som gjorde att jag fick en kattunge o.s.v
Som sagt man lär så länge man lever :D

#31 Ja givetvis får man säga sin mening på ett forum, men att direkt säga "byt ut det hemska fodret" ger ingenting. (Inte att du specifikt gjort det.) Ägaren ger ju inte medvetet sin katt ett foder för att det är hemskt. Men det låter så på såna kommentarer, som att man är medvetet elak! Så jag är benägen att hålla med #29 i hennes resonemang.
#30 Fast enligt dig så får man ju inte alls ge vad man vill? Du påpekar ju ständigt hur hemska folk är om de ger whiskas eller friskies.
Mitt tips är att du skriver en tråd/artikel där du sakligt och utan pekpinnar går igenom näringslära och vilka fördelar som finns med "veterinärfoder" och nackdelar med typ Friskies. (Och vice versa kanske?) För det verkar ju vara ett ämne du kan, vad katter behöver. Och så kan du sedan hänvisa undrande till den tråden på ett vänligt sätt!
om jag säger, att min skepticism bottnar i att jag själv haft zooaffär? OCh Noir du tjatar jämt och samt om hur bra just ditt foder är. det är nästan så man tror att du har betalt för att berömma det i vart och vartannat inlägg. OCh vi här inne är väl de flesta rörande eninga om, att just Friskies är den mat man INTE ska köpa. Ändå så kan jag opartiskt inte förstå att de överhuvudtaget får sälja sin mat om den nu är så hälsovådlig….Och dessutom, så är den ju tom dyrare än Mjaus torrfoder. Och det är ju bra att #30 har råd att utfodra sina jourkatter med dyr mat från zoobutikerna. det kan inte vi. Vi är tacksamma om vi får kross från butikerna eller från vet. Ok, kattungarna köper vi Mjau mjukmat till.Men de vuxna som hittills har varit friska får hålla till godo med vad vi har råd med
Tycker kanske att mitt foder är väldigt bra då det funkar toppen för min kräk katt och de andra katterna också, men kan sluta tipsa om det fodret om du stör dig.
Nej jag säger verkligen inte att dyrt = bra, att köpa hos vet. eller djuraffär är = bra verkligen inte… Jag avskyr Hills och är skeptisk till Royal Cannin bland annat…
Men sen vet jag inte, har varit i flertal djuraffärer där dom försökt pracka på mig produkter som inte alls är bra för ens djur för att dom vill sälja. Sist jag köpte leksaker på min lokala djuraffär så pracka en som jobba där på en tant en liten kattmats bruk med nån delikatess mat och inehöll massa ost. Det är ju ganska känt att mejjeri produkter inte är så bra för katt.
Men ska nog ignorera att svara i foder realterade trådar då ni tycker jag sitter med pekpinne och tjatar om ett foder som om jag fick betalt för det. När jag själv inte känner att så är fallet. Det gör mig ledsen. bokstavligt talat.
Nej jag överreagerar inte.
troligen så talar du om applaus foder. de har en sort som innehåller kyckling och ost. OCh applaus foder är välkänt och välrenomerat foder, som är väldigt skonsamt.Vem har sagt att mejeriprodukter är dåligt för katt? Vi talar om i så fall, vanlig mjölk, som de flesta katter inte tål Ost är ju helt OK.

Jag menade inte att DU kommer med pekpinnar. Syftade på jourhemmet som brukar skriva saker som att "det där fodret är skit". Det var till henne jag gav tipset om att skapa en tråd där man kan få info om katters näringbehov och tips på mat på ett trevligt sätt istället! Var inte tillräckligt tydlig i mitt inlägg om vad/vem som åsyftades.
Tråkigt att du blev ledsen. Jag har inte upplevt att du tjatat om ett specifikt foder.
Kram på dig!
och jag håller med om att JWB är bra foder, men när jag ringde och frågade dem om deras foder var ok för fiskallergiska katter, så kunde de inte garantera det. OCh det var ju juste sagt. MEn bra foder det är det. Så därför så kör jag på annat foder som jag är nöjd med.
#36 Ingen fara, tack att du förklara, kram! :)
#37 Dom mena väll att dom har ett fisk foder också. Det har jag skrivit när jag rekomenderat JWB. Rekomendera alla smaker utom fisk.
Eller menar du att eftersom det är gjort på samma ställe att det var misstag slinka med nått som typ med nötter och nötalelrgi? isf så är det inte många foder som slinker igenom.
Förklara gärna hur du tänker eller om jag fattat fel.
För JWB fisk foder är inte mäkrt som allergivänlig.

Katter kan ju få foderallergi på senare år även om de alltid ätit samma foder. Så kräkningarna kan absolut bero på fodret de får.
#39 Så är det antagligen för min katt som åt Hills, det är de enda fodret hon fått… och hon kräktes som en räv när vi fick henne och så fort vi böt så sluta hon.
Har själv allergier och min läkare har sagt att man aldrig kan vara allergisk mot nått man aldrig blivit utsatt för. Därför så kanske man tror att ens djur/barn/en själv tål nått och efter ett period så blir man jätte sjuk.
Därför tycker jag det är läskigt när folk testar att ge en nöt till sitt lilla barn och så går allt bra och så fortsätter barnet äta nötter och alla tror att den tål tills en dag då allt går snett…
så man ska vara uppmärksam på vad man stoppar i sig ifa olyckan är framme :)

#40 Precis. Man kan vara minimalt allergisk mot något, och varje gång man utsätts för det blir allergin värre och värre. Meen, vi har ju även sett att det kan gå åt andra hållet, att allergi kan gå över. Men det beror väl på vilken typ av allergi det är antar jag. Jag är inte så insatt i det hela :P
#38, jag ringde dem och frågade om de kunde garantera, att min kisse, som inte tålde fiskprotein kunde äta deras foder, som inte var fasikbaserat. OCh det svarade de ärligt, att de kunde de inte. De menade att då är jag hänvisad till specialfoder hos vet, och det finns ju ett flertal, alternativt barf. Men så ingen kan tala om för mig hur jag ska kunna finfördela 1 kg ben i barfen, och mina kissar inte gillade det, så återstår ju bara vetfoder och i mitt fall hills. för här hos oss finns inte annat, tyvärr. Varken Specific eller RC. OCh jag har inte lust att köra 22 mil bara för att köpa kattmat. Nu hade jag en himla tur, att jag hittade eett torrfoder som Esther tål och som körs hem gratis åt mig. Foderbilen och husse kör ju inte hos mig, utan det jag får levereras med DHL
#42 säger inte att du har fel nu, men jag skulle inte heller vilja garantera något sånt, precis som det är med nöt allergi.
Men då får man antingen testa eller prata med dom själv.
Tycker det är konstigt, då det inte heller står nått om fiskar på t.ex kalkon fodret som min kisse äter…! Borde iaf stå "kan inehålla spår av fisk" eller vad det nu kan tänkas… använder dom samma maskin till allt foder så kan det ju komma med saker trotts att det är rengjort, bara en choklad är gjord på ett ställe där det finns nötter så märker ju dom upp det.
ja, nu är som sagt JWB ett bra foder, som rosas av många och jag hade väl troligen provat det på Esther om jag hade kunnat köpa det, men det kan jag ju inte. och jag är supernöjd med mitt foder, som jag får hemkört till dörren helt fritt.