Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9343 ggr
eellzyy
0

Kräkningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt Vilda kräktes alldeles nyss… Båda två kräks nästan varje/varannan dag. Vi har bytt foder mellan många olika och använder just nu friskies med fisksmak. Skillnaden nu var att vanligtvis kräks dom upp fodret idag bara vatten. Hon skrek också jättehögt innan, det brukar dom inte göra. sen såg det ut som magen var helt tom efteråt (bilden, syns kanske inte så jätte bra). Är det normalt? Sen var hon tydligen jätte sugen på mat och typ sprang dit men åt  inte ens en halv torrfodersbit…

eellzyy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oj här är bilden på magen… Bilden ovan är hur stor matbiten var.

noir
0

Du bör nog kontakta veterinär samt byta till ett bättre foder!
de flesta katter klarar inte av att byta foder kors och tvärs heller. Vissa går det bra för andra inte alls.

eellzyy
0

tack, vi har haft fodret ganska länge nu men dom kräks ju ändå :S Tänkte på veterinär men var inte säker då do har hållt på i säkert ett år, men var ju å andra sidan värre nu…

noir
0

Orijen sägs vissa känsliga kissar tåla
Hur som finns det olika foder för känsliga kissar du bör kolla upp. kontakta veterinär så kan även dom hjälpa dig.

Kolla även upp BARF om du inte gjort det.

Har det varit såhär i ett år tycker jag verkligen du ska kontakta veterinär redan imorgon

[Emma--]
0

Går katterna ute? Har ni kollat upp så det inte är mask?

[Emma--]
0

Sen byt till ett vettigare foder, friskies är tyvärr bland det värsta man kan ge sina katter.

Här kan du läsa mer varför det är dåligt.

Gunki
0

Det är skillnad på kräkningar och kräkningar.

En av våra katter kräks nästan dagligen. Hon har en tendens att äta väl mycket torrfoder på en gång och sedan avsluta det hela med en rejäl slurk vatten - och då går det som det går. Hon är totalt obekymrad över sina kräkningar och är enligt vet.  vid normalt hull och fullt frisk. (vi försöker mota det hela med många små mål!)

Många katter äter gräs och kräks av det - då är det mest slem och vätska som kommer.

Min äldste katt däremot skriker ofta innan han ska kräkas. Det är så han funkar helt enkelt. Vid ett par tillfällen (med flera års mellanrum) har vätskan han fått upp varit knallgul - han har alltså kräkts upp allt som fanns i magsäcken och fortsatt med rena gallan. Vid dessa tillfällen har vi sökt veterinär.

Jag tycker du ska hålla koll på hur din katt mår nu efteråt och kontakta veterinär om du känner dig osäker. Denna kräkning följde ju inte det normala mönstret eller hur? Tydligen var det något som retade i hals eller magsäck och fick henne att tömma magsäcken fullständigt.

Gunki

Jourhemmet
0

Byt omedelbart torrfoder, klarar inte ens av att höra att någon ger sin katt sådant skitfoder. Du vill tydligen inte att dina katter ska leva länge?

eellzyy
0

Jag vill bara meddela att vi bytt foder nu och att jag lyckats övertala mamma nu tack vare din länk #6

#8 Jag vill helt klart att mina katter ska leva så länge som möjligt, det vill väl alla? jag skulle också vilja tillägga att jag är 12år och att jag nästan var 6 år när vi skaffade katterna…

Jourhemmet
0

Vad bra. Mår katterna bättre?

Josefa
0

Bra gjort eellzyy. Hoppas kissarna mår bättre nu.

eellzyy
0

och tio minuter senare spyr dom upp allt… :S

eellzyy
0

nja inte än…

IceJossan
0

#12 Det ska ta tid med foderbyte. Man bör gå över ganska långsamt från ena till andra fodret.

Det kan vara så att det är något innehåll i maten som de inte tål - vanligast är fisk. Vad var det för smak på Friskiesmaten ni körde, och vad för fodersort och vilken smak kör ni med nu?

Jag läste här inne nånstans om att upprepade kräkningar kan tyda på inflammation i busksottskörteln och inflammation i tarmen, m.m.

Jourhemmet
0

Är dom utekatter?

Hawknestgrove
0

Försök att övertala din mamma att kissarna måste in på en koll hos vet. det där är inte bra. OCh Ok Friskies är inte bra foder, trots att det till och med är dyrare än Mjau. Men nu så ska nog dina kissar gå på något helt annat än vanligt butiksfoder. se till att de får komma till vet för en ordentlig undersökning av hull och att veten känner över dem. OCh skonkost när katter kräks, det är ett svårt kapitel utan vetens råd. Som någon sa här, har ni maskat av? Hur ser avföringen ut? Och glupar de i sig maten? Då är det läge att ge mat på en bricka, så de får äta långsmat. Men prio ett är vetbesök nu, för de mår inte bra……

Och jourhemmet, det är inte så lätt när man är 12 år……. tänk på det. hon är nog lessen som det är ändå.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Inte lätt att veta innan att hon bara är 12. Synd att hon ska behöva tjata på föräldrarna.

Linnea
0

#17 En kommentar som #8 är alltid otrevlig. Man kan säga det på ett snällare sätt oavsett ålder på mottagaren.

Skynda långsamt så går det fortare.

Jourhemmet
1

Absolut. Den kom ur mig eftersom jag är allergisk mot ordet Friskis Skrikandes

Linnea
1

#19 Jag vet, jag tål det inte heller..

Skynda långsamt så går det fortare.

noir
1

Joo skamsen kryper jag till korset!
Jag har gett mina bondlurkar friskis förr när jag inte var insatt i foder. Jag menar man tar ju förgivet att kattmaten ska vara bra mat när det är "större" kedjor men ack så fel man kan ha men nu äter dom verkligen inte de längre! :D

Jourhemmet
1

Jag brukat tom fråga ev. köpare innan vad dom använder för foder eller vad dom har tänkt att köpa för foder innan jag bestämmer mig.

eellzyy
0

Vi har nu bytt till kitekat, ingen aning om det är bättre, men nästa gång blir det royal canin, helt klart! Vi hade bråttom just då så vi hann inte till djuraffären, men snart så

IceJossan
1

#23 Ojoj, KiteKat är ännu sämre! Det är lika dåligt som Friskies, fast med mycket mer magnesium (som gör att katten lättare får urinsten).

Byt till foder man köper i djuraffärer, inte i mataffärer.

Royal Canin funkar, men köp hellre Eukanuba - det är ännu mycket bättre och billigare i längden har jag för mig. Det finns på samma ställe som Royal Canin.

Hawknestgrove
0

Men nu var det ju inte matproblem här utan  det att katerna kräktes. Så de måste ju få komma under en koll. De kräks ju  och då är det nog inte så bra att ge tips på standardfoder.

noir
0

nått som funka utmärkt för min katt som kräktes varje dag pga av hills foder (som sägs vara bra av många, håller själv inte med!) är fodret james wellbeloved med kalkon, lamm eller kyckling.

Köper man större påsar så är det inte dyrt, jag är en fattig student och kan jag skrapa ihop till fodret så ska nog ni också kunna göra det om alla hjälper till.

Vet att du inte är myndig men din mamma är och jag vet inte hur hon tänkte. Men det är inte billigt att ha djur. Man ska vårda sitt djur som man vårdar de i sin familj. Man vill ju de bästa för sin barn till exempel.
men jag tror du redan listat ut det. Du verkar vara en smart tjej som söker svar när din katt inte verkar må bra.

Så hälsa mamma att prata med dom i djuraffäen om er katts problem, om hon inte vill testa fodret jag rekomendera eller de nån anann rekomendera. Men min katts kräkningar slutat när vi bytte till james wellbeloved!

Om inte annat visa henne denna tråd så kan hon också lära sig nått. Man lär så länge man lever! :D

Lycka till med kissen!

Hawknestgrove
0

innan  ni gör något annat så gå till vet….och sätt kisse på vanlig skonkost, som typ vanlig kokt  kyckling tills ni fått kollat hos vet.. att bara lovorda en sort foder har ju knappast med katternas kräkningar att göra. Däremot så håller jag med om att det ÄR ett bra foder för dem som har katter som kan äta det. och man ska aldrig stiira sig blind på vad påsen kostar.  Läs i stället på hur mycket katten ska ha per dag så ser man vad kostnaden  blir för foder. Men just nu så är ju tyvärr ett vetbesök mest aktuellt oavsett vad för käk de äter

[J96H]
0

Har själv en katt som haft problem med kräkningar…hon äter nu Royal Canin sensible 33 och inte en "matkräkning" efter det. Givetvis var hon hos veterinär innan och gjorde en koll…åt Hills i/d innan men den gillade hon inte…veterinär är ju steg 1….sen matval…

eellzyy
0

Jag ska prata med mamma så fort jag kan om vet, mina katter är ju mitt allt! Tack så jätte mycket för alla tips på hur vi ska göra, och på alla sorters foder!

#24 Jag förstod nästan att Kitekat var lika dåligt som friskies, men förpackningen var jätteliten så det blir heltklart nytt foder så snart det är möjligt!

Tack, tack en gång till allihopa!

eellzyy
0

Mamma kom hem från affären idag och hade köpt Mjau! Det står typ "Bra mat från lantmännen". Är det fodret bra?

Dom har inte varit till vet. än…

Hawknestgrove
0

Mjau är bra. ÄVen som torrfoder, så är Mjau ett väldigt bra foder som man dessutom kan köpa i en vanlig affär en söndag. OCh tittar du på knackisarna, så är de lite trista i färgen. Precis. Inget extra färgämne. Sen är Mjaus mjukmat väldigt bra också. detta liksom Bozita är ju tillverkat av Lantmännen Och Doggy. OCh när du köper Mjau, så hjälper du hemlösa katter också. På Tassalyckan så får hemlösa katter"jobb". de proväter Mjau!Skrattande

eellzyy
0

Nu känns det jättebra nu :) Dom har aldrig ätit mjukmat sen dum var kattungar, men vi får se hur det blir med det :)

Hawknestgrove
0

ja och köp dem ampellilja nu att gnaska på nu och kattgräs som du kan börja gro nu inne.

eellzyy
0

Vi har haft det förut, när jag var jätte liten. Dom är ju liksom innekatter iom att vi bor högst upp i en lägenhet på 3:e våningen, bredvid en väg med drogmissbrukare och alkolister som grannar…

eellzyy
0

Var köper man det förresten?

Hawknestgrove
0

ampellilja hittar du antingen på blomsteraffärerna, elelr på stora varuhus blomsteravdelningar. Kattgräs är havre. Finns färdiga lådor i zoobutikerna att köpa och vattna. men du kan lika gärna ta lite vanligt vildfågelfrö och så! det innehåller ofta mycket havre. Om du inte känner nån som kan ge dig lite havre……