Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2445 ggr
esthibett
0

Överviktig katt

Har två steriliserade katthonor (aby), 7 år gamla som fått varsin kull.

När jag övertog dessa för ca 1 år sedan var den ena rätt överviktig. Jag har försökt dra ner på torrfodret, men det är ltie svårt när de är två som ska äta, o sen vet jag inte hur mkt mindre jag törs ge. Jag följer anvisningarna på paketet, de får eukanuba.

Hur som helst märker jag ingen skillnad på henne, men jag vill verkligen få ner henne i vikt, det kommer bli svårt för henne att tvätta sig o så överallt när hon blir ännu äldre tänker jag mig.

Eller är det så som hos människor att det finns nåt som heter babyhull och som är svårt att få bort?

katterna
0

Kan rekommendera dig att gå till din veterinär och så gör ni en plan om viktnedgången. Jag gjorde det med min katt och fick torrfodret hills m/d att ge min katt och hon har gått ner i vikt. Sen kan jag rekommendera dig att leka med katten med en laserpekare som katter oftast tycker är kul att jaga och då får dem motion också :).

MonicaLagerquist
0

Att banta en katt som äter torrfoder är väldigt svårt.Jag skulle skola över katterna till ett bra blötfoder.Var försiktig bara en katt får inte tappa för mycket i vikt.Ca 1-2% i veckan är lagom.

Stolt ägare till tre La permer