snuttande och fettknöl
Jag läste på en veterinärsida om en kvinna som hade 'problem' med sin katt som snuttade på kvinnans öra.
Har sedan hört att katter snuttar med olika saker om dom blivit tagna för tidigt från sin mamma/föräldrar.
Min katt älskar filtar och vissa gosedjur, de allra mjukaste, han kan ligga och knåda på en filt i säkert två timmar, och så snuttar han in hela ansiktet och nosen i filten. Ibland slickar han länge på min hand, och så börjar han snutta på sin filt igen. Har detta med att göra att han blivit tagen för tidigt från sin mamma? För han är åtta år nu xD
Förresten så fick han en fettknöl på benet, veterinären sa att det var vanligt hos hundar, men ovanligt hos katter. Så jag undrar om det är någon som har någon katt som har eller har haft en fettknöl, hur den behandlades, omden gjorde det, och om den försvann eller opererades bort.

Fettknölar är kanske inte vanligt, men det är väl inte ovanligt heller? Senaste katten med fettknöl jag träffade hade en liten bak i nacken, ca 3mm hög och 6mm bred. Inget konstigt, inget katten har ont av, inget man gör nåt åt.

Är din katt tagen för tidigt från sin mamma? Isf hur tidigt?
När min familj tog hem vår katt för över 25 år sedan var han ca 10-12 veckor gammal. Dock hade en annan familj tagit hem han tidigare men sedan ångrat sig. Den här katten började snutta på våra kläder, och råkade du lämna en tröja på golvet så var den dyngsur efter en dag. Lakrits , som han hette, fortsatte snutta hela hans liv, vilket varade i 15 underbara år.
Så dessa beteende stannar kvar ofta hela livet.

Min katt gillar att snutta på ett av mina festivalarmband jag har, och nu har han även börjat snutta på mina fingrar när vi ska kela. Han är inte tagen för tidig från sin mamma, utan detta är hans sätt att kela på 
Tror som #3 skriver att många sådana beteenden bara är deras sätt att mysa på.
Mina två första katter togs från mamman när dom var 9 veckor (kommer från ett vanvårdshem) Den ena systern snuttade på den andra tills hon var ca:7 månader.
Vår hane togs som 9 veckor bort från sin mamma. Han har snuttat en badrumsmatta ett tag. Vi tog bort den i 2-3 månader och förra veckan satte jag tillbaka den. Han är nu 1½ år snart och snuttar inte längre alls.
Vår flicka växte upp i en lada, togs sedan därifrån med sin syster (jag vet inte när) och kom till oss som 12 veckor. Hon snuttade länge på våran hankatts långa hår till vår stora irritation. Hon är nu 1 år och 4 månader och snuttar inte längre på nått.
Varför irritation? det blir ju en trygghet för dom. Det växer ju som sagt bort 
Vi blev irriterade eftersom han fick fullt med knutar MEN hon har fått fortsätta så länge hon behövt. Så hon har självmant slutat 
(han gillade det nog tror jag för han klagade aldrig på henne eller oss när vi klippte bort klumparna hon fixat till…
)
#1 okej, det var rätt så litet då :) min katt har en som är ungefär 2-3 centimeter bred, vid benet.
#2 Han var 3 dagar gammal då. Haha åh, så gulligt med katten. :) glömde skriva i inlägget att ägaren ville få sin katt att sluta snutta, men det är ju ganska gulligt ibland, tycker jag.
#3 gulligt:)
#4 ja kan vara så också :p
#5 Kanske var av ren kärlek då också? hon kanske kände sig trygg då:)
#6 haha, men det är ju gulligt ändå. är det han eller honkatten som du har på bilden förresten? söt iaf.
ojdå, han blev lite avlång på bilden! :D
#11 Jag gillar alla djur med bläs. Tycker det ser så otroligt sött ut. Dock fick jag inte välja denna söta,rara hankatt. Jag tvingade maken att vilja skaffa katt och han gick med på det så länge han fick en svartvit med långt hår. Som tur är fick vi världens underbaraste hane.
Aww. :)
Jo, fast jag är mer inne på katter än andra djur så katter med bläs är en självklarhet för mig. ;)
Joo, möss och råttor med bläs är också extremt sött. :D
Hundar och hästar med bläs tycker jag ser så vanligt ut.
Haha. Det är ju en liten rolig historia det där. :) Ja han ser ju väldigt snäll och go ut så det förstår jag.
Jo jag sätter katter framför de flesta djur.
Våran historia är ganska rolig och vi fick en underbart go pojke. Husses bäbis (och ögonsten )