Julgran
Hur är det med det här med Julgran egentligen ??
Omöjligt eller inte ?
Speciellt med mindre/små katter då…
Om man nu promt vill ha en gran hemma vad ska man tänka på ?
Har man gammal belysning bör man kanske byta till lågvolts-LED-belysning skulle jag tro, vilket inte är något problem idag eller t.o.m sådana coola trådlösa med fjärrkontroll och utan sladdar…
http://www.helgbutiken.se/categories/Julgransbelysning,-LED/
Medarbeterare på Kost
Julgran var länge sedan man kunde ha 
Provade ett år men det hängde katter i varenda gren hahaha..
hört att folk med katter hängandes i granen knyter fast sin gran :P
vi satte upp bara en gran och så fort katterna kloa eller slog i grenarna o.s.v så sa vi ifrån tillslut nöjde sig mina bondlurkar med att bara ligga och mysa under den mysiga granen och iblnad så klart råka pilla ner en och annan kula… observera råka ;)

Jag har aldrig haft problem med katter + julgran :)
Utom möjligen katt nr3 som avskydde att bli stucken av barren på de nedersta småkvistarna. Han nöp av varenda en som satt i irriterande höjd, tills han hade en enligt sig själv perfekt skog. 
Jag vågar inte pröva med julgran här hemma. Våra katter klättrar på ALLT och skulle gladeligen vägra låta granen vara. Hankattens ena favoritleksak är en såndär röd, stor, metall pingla som man har på julen. Den har nu "råkat" försvinna….

För oss funkar det ganska bra med gran, han klättrar inte i den men julkulorna och glittret får hänga högt uppe, annars åker dom i golvet. Se till att inte ha kulor i glas om dom skulle åka ner bara.
Vi har haft gran tidigare år. Då vår äldre katt inte brytt sig och som mest busat med glittret. Men i år kommer vi ha en katt på 8 månader och en på 3 månader. Både är helt vilda och klättrar på allt, så någon gran kommer vi inte våga ha.
Vår äldre dam har det inte varit problem med, hon lekte med någon kula, men efter tillsägelser och flyttning av kulor funkade det fint :) Nu vete katten hur det ska gå med den lille herren iår, men man får väl bevaka de första dygnen :)
Hälsningar Astrid :)
Jag har inte haft några större problem med granen. Visst måste man väl vara där och pilla lite, men så farligt har det inte varit :)
(ps. TS kattsanden kostar 55 kr/10 kg/liter ;) )
Vår gamle katt Fritz hade inga problem med julgran. Han brydde sig inte.
Galenpannan Moritz däremot leker "toppstjärna" så gran har vi inte haft på många år.
/Maria

Ja man får väl vara där och rätta till antar jag… konstant, ett tag !
Saken är ju den att det kommer att vara väldigt många saker att hålla koll på (för mig) så en sak mer eller mindre kanske inte gör så mycket. Blir det ohållbart kan jag alltid knalla hem till mig med kissarna (en promenad på någon kvart lixom..).
(ps Imasy: Galet billigt… men tvärslut tyvärr ! Inte lätt att hitta någon att klaga på heller, en skyltsöndag. Hade ingen aning om att ÖoB var poppis en sån dag…. ds)
Medarbeterare på Kost

jag har inte haft julgran de senaste åren för min äldsta katt puma välte den o kunde hon så kan de andra två verkligen göra det.. för hon e den "lugnaste" av dem.. sen jobbar jag hela julen så jag tycker inte det e lönt o ha en gran..har jobbat de senaste 6 åren..
För några år sedan hadde jag trott att det skulle kunna gå att ha julgran, men vet ni vad….. jag hadde 7 kattungar i granen innan den va klädd, de låg på grenarna längst efter stammen.
Jag fick en jätterolig kväll med ett gott skratt.
När granen hadde fått sitt och alla grenarna hängde och enbart såg lessen ut åkte granen ut, den blev aldrig klädd med ljus kulor och glitter.
I år har jag bundit fast ljustakarna i fönsterbrädan.
Min katt har bara vart på julgranen en gång,
Det var kvällen innan julafton och min katt som då var kattunge lekte i vardagsrummet där granen stod, sen på natten vaknade jag av ett jätte kraasschhh av glas som gick sönder. När jag sprang ner låg julgranen vält och varenda kula var sönder. Och kissen var livrädd. Efter det har han aldrig gått nära granen igen. och idag är han 6 år gammal.
Han hade mycket tur för han hade inte gjort illa sig eller fått glas i tassarna. Han var helt oskadd. men väldigt rädd.
Jag och mamma har en plast-gran, den brukar min gamling bara gömma sig bakom och gömma sig bakom alla paket också och tycka att det är jättemysigt under låtsaslysena.