Katter som flyttar
Hej,
skulle behöva lite råd och tips om hur man ska göra när
man ska flytta och få katterna att vänja sig och förhoppningsvis också trivas i sitt nya hem.
I början av dec går flyttlasset och mina katter som är bortskämda med att gå ute mycket i rätt lugna stora villaområden, får ny vänja sig att bo i mer tättbebyggt
område. Vi flyttar till en bostadsrätt men har egen trädgård och egen ingång, är dock lite orolig för "sura" grannar. Har man rätt att släpp ut dem enligt bostadsrättsföreningens regler?
Kommer ju att hålla dem inne ett tag (blir nog protester) för de måste ju vänja sig vid sitt nya hem, och sen successivt släppa ut dem.
Skulle uppskatta om ni delade med er av hur ni löst det när ni flyttat med utekatter.
Bostadsrättsföreningen kan ha regler på att katter inte får springa fritt. Det kan variera från förening till förening.
Personligen skulle jag näta in uteplatsen så att katterna inte råkar illa ut. Bor man mer tätbebyggt så finns ju alla möjliga faror som trafik men framför allt elaka människor.
/Maria
Jag sitter i samma dilemma och kommer att näta in en uteplats och klä in den med granar-tallar så min "pisseNisse har ett litet revir att strila in sej på. (kastrat)
Flytten med alla katter blir en stor gruva, men det får lov att ordna sej. Men släpper inte min bortskämda hane fritt, ska träna in honom med sele och ta några långpromenader dagligen. de andra 6 katterna är innekatter så det blir inte så stora problem.
Ni bör ju helt klart pröva att bygga en kattgård istället. Annars får ni nog börja med att kolla med reglerna angående det, men även prata med grannarna och visa den respekten för dom.
Inred bara ordentligt inne och aktivera katterna så kan det nog gå bra även fast dom är vana att gå ut :)

Hej!
Vi har flyttat en hel del med vår utekatt, en katt som visat sig vara väldigt anpassningsbar och cool. Puh för det! 
Vi släpper ut vår även om hyresvärden sagt att man inte ska släppa ut katter utan tillsyn. Detta pga att vi bor i ett område som är fullt av djur och det är ingen som klagar på att katter får gå ute. Så mitt tips är att pejla av läget med grannarna. Jag menar, det kan finnas regler på pappret och sedan andra som gäller i verkligheten, om du förstår vad jag menar. Det beror ju så mycket på vilken katt man har också. Vår till exempel håller sig borta från folk och går inte och kissar i sandlådor eller liknande. Man får känna av vad som passar sig, tycker jag.
Ett annat tips är just det som du själv säger - håll katten inne åtminstone en vecka. Jag vet att det är svårt för de klagar ju som attan, men det är för deras egen skull. Sedan går ni ut med katten i sele och kollar av så att den vet var den bor innan ni släpper ut den fritt.
Du säger att det är ett tätbebyggt område. Det är ju ett relativt begrepp, så jag vet ju inte exakt hur det ser ut. Tänk till på de faror som finns i ert nya område. Är det en hel del biltrafik eller liknande så tycker jag nog som skribenterna här ovan, att ni ska hålla inne katten och fixa en "utegård" av altanen. Återigen, man får känna av och tänka till lite!
Lycka till med flytten och hoppas ni ska trivas i ert nya hem, allihop!

Jag har också tänkt på en göra en inhägnad men skulle det verkligen fungera på katter som redan från början vant sig vid stora
ytor att gå omkring på? Hade varit en sak om de aldrig varit med om annat än mindre uteplatser.
De är rätt rädda för andra människor så jag tror inte precis de kommer att ligga på folks utemöbler och gå in till dem och tigga mat. Dock finns ju möjligheten att markera revir även om de är kastrerade.
Men bra tips om sele, det ska jag testa. När en av katterna skulle lära känna sitt nuvarande område hade jag honom i en lina och gick efter men kanske sele är bättre.
Har också hört om att man kan strö ut deras Kattsand längs trädgården så de känner sig hemma, fast det kanske lockar andra katter att göra besök
.
Det ska också finnas något man kan plugga in i väggen som avger lukt som ska kännas lugnade för katten. Vad är det?

Javisst kan det fungera med att göra en inhägnad även om han varit frigående innan! Du kan ju alltid prova. Om du ger det en chans och låter det få ta lite tid så tror jag det går bra. Gör det inte det så får du omvärdera och släppa ut honom fritt, om det nu funkar med tanke på det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Jag tror det är feliway du tänker på, som man pluggar in i väggen. (?) Kolla här: http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni/16-feliway-doftavgivare.html