Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2467 ggr
cassiopeja81
0

Behöver lite råd!

Min mamma har 2 stycken innekatter som är ca 3 år gamla och är kastrerade hankatter som är från samma kull. De har fungerat bra tillsammans men nu är det något som har hänt. De har börjat att bråka och de kan inte vara i samma rum utan att de gör utfall och skriker vad som kan ha utlöst detta vet vi inte. För tillfället hålls de åtskillad men vi försöker att låta de träffas lite under uppsikt. Men så fort de träffas börjar den ena katten att göra utfall och skriker och de fluffar upp sig.

Någon som har några ideer eller tips vad man kan göra för att de i alla fall inte ska börja slåss?

Kronängens
0

Vad jobbigt. Något störande måste ha hänt som skrämt minst en av dem.  Man kan plugga in ett lugnande ämne med konstgjorda feromer i väggurtaget, Feliway. Tyvärr lite dyrt, men kan vara väl värt att pröva i detta fall. Man köper det i en välutrustad djuraffär eller hos veterinärapoteket.

Hawknestgrove
0

och på vanliga apoteket också.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Omorose
0

Jag skulle ha provat feliway plug-in. Den kostar runt 400 men håller sig i ca en månad. Du behöver troligtvis inte ha den i flera månader utan bara under tiden dom ska "lära känna" varandra igen. En refill tror jag kostar runt 200.

Det låter som om det har hänt nånting dramatiskt. Är det någon förändring som har skett? Ett nytillskott av barn, djur etc? Någon som har skadat sig?

Hawknestgrove
0

ja jag tycker också att det är märkligt att de har  samsats så bra förut och nu pang……

cassiopeja81
0

Inga nya tillskott av något. Ingen av de är skadade. funderat lite på om den ena katten skulle kunna vara sjuk, Han har gått ner i vikt men annars är han som vanligt.

det ända som hände ungefär samtidigt som allt började va att en av katterna fastnade i en plastpåse. Men något annat kan vi inte komma på.

Tack för rådet ang feliway

Hawknestgrove
0

då kan det vara just det att den ena kissen är sjuk. Han är irriterad. Bara att gå till sig själv. Gå och kolla upp honom hos vet. För om han är dålig, så är Feliway utkastade pengar.

tuska
0

Viktminskning och irritation är typiska sjukdomstecken, den katten beter sej inte som den tidigare gjort och det blir helt främmande för den andra katten, Gör en allmän hälsoundersökning på katterna.

Omorose
0

Ok. Skulle nog då vänta med feliway och låta veterinären kolla upp katterna. Viktminskning kan vara ett symptom på flera sjukdomar så det är allvarligt.

Nu hoppas vi självklart att det inte är så men det är bra att kolla upp i tid. =)

Sarah.

cassiopeja81
0

Tack för råden.. Kan berätta att de nu i kväll låg och tvättade varanndra, så kan va de skrämda över plastpåsen. får i alla fall hoppas att det va så och att "faran" är över nu

Men kommer ändå ta de på en hälsoundersökning för att kolla upp viktminskningen..

MajaBack
0

Mina katter blev också plötsligt osams för en tid sen. Efter två veterinärbesök insåg vi att den ena hade ont i magen - magsårsmedicin och foderbyte gjorde dem sams igen.

tuska
0

De kan bli osämja i gruppen bara de ser nå otäckt ut genom fönstret.

Katter är lite konstiga iblandSkrattande

Gunlog
0

Du gör rätt i att gå och hälsa på Herr Veterinär. Verkar som att han har ont emellanåt. Kanske en fis på tvären? Eller kanske öronen? De kan tydligen bli bra aggressiva stundtals när de har öroninflammation…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.