Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2805 ggr
Indolentia
0

P-piller

Hej, jag har hört att p-piller till katterna avbryter löpandet? Stämmer det? Har en honkatt som är fruktansvärt jobbig när hon löper, så tänkte om hon kanske få p-piller att det kan hjälpa? Eller vad finns det mer att göra åt det?

MVH Indolentia.

Dagg
0

det bästa för din kisse är ju att bli kastrerad, p-piller är ingen bra lösning. Men för att svara på din fråga så kan p-piller avbryta löpandet. Men läs om sorten så att du gör rätt och kastrera din stressade honkisse sen :)

Indolentia
0

Okej, tack för svaret :) Vad kostar det att kastrera en honkatt ungefär? :)

Dagg
0

Oj, det varierar :) Enklast är det ju att du ringer och frågar vetrinären :) Jag betalde 3200 för 2 honkatter och i det priset ingick även vaccination och öronmärkning för båda töserna.

men ring och prata med vetrinären och då kan han/hon ge dig en del infromation om ingreppet :)

Indolentia
0

Okej, ja då ska jag ringa och höra med dom på måndag :) Tack för hjälpen!

tuska
0

Att avbryta löp är den vanligaste ordinationen 1 tabl. i 3 dagar sedan en tabl. i veckan tills dess katten blir kastrerad. Ibland kan de "löpa igen pillret" som man säjer och då behöver man ge piller oftare ex. var 5:e dag oftast händer det när dagarna blir långa och ljusa (våren) man måste ha kontroll på katten och dess betende när man ska ge P-Piller för att slippa löpet. Kommer de in i löp fast de äter piller så är det ofte en livmoderinflammation på gång.Biverkan av piller är juvercancer.

Att ge sin katt tillfälligt P-piller innan kastrering tycker jag är bättre än låta hon gå in i löp som tar jättehårt på katten och hon tycker säkert det är lika jobbigt som du.

Dagg
0

Jajust det!

Det kan vara bra att ge p-piller till honan innan kastrering, men vetrinär rådde oss till det eftersom att de helst inte opererar en kisse som löper pga blödningsrisken :)

Och som #5 säger, det är jobbigt för din hona att löpa.

Indolentia
0

Okej, ja då ska jag prata med vetrinären om det :) Tack så mycket. Och jag kan tänka mig att det måste vara jobbigt för henne också, så vi tänkte försöka underlätta det hela både för hennes och våran egen skull nu, :)

Dagg
0

Det låter bra och du kan väl berätta hur det gått sen :)

Indolentia
0

Hehe jag ska försöka komma ihåg det :)

essut50
0

Tack för att du tänker på kissen i första hand. Bra att hon får bli kastrerad.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Indolentia
0

Klart, vår söta lilla kise ju :)

Indolentia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på våra tre sötnosar :)Tussan, Diva & Nanna.

Hon som får bli kastrerad är Nanna, hon som ligger ytterst med en massa färger, haha :)

Scully
0

Jag vet att min veterinär tar 750 kr för kastration av honkatt, men då är han ganska billig. Så räkna kanske kring 1000 kr iaf

Indolentia
0

Okej :) Men det är det värt helt klart.

Scully
0

#14 Ja ojaa! Är det inte tänkt att katten ska gå i avel så är det de bästa tänkbara. Du förebygger en massa genom kastration och som nämnts så är det den bästa långsiktiga lösningen då det inte är bra om dom går på p-piller längre tider. Du hinner tjäna ihop det ganska fort då p-pillrena kostar en del de oxå Glad

Indolentia
0

Ja precis, och vi har ju 3 katter så det räcker gott och väl, haha :) Så de får bli kastrering för den ena damen iallafall :)

[Norrbysa]
0

Dom andra då? Om katthonor löper "tomt" kan det leda till livmoderinflammationer tillslut. Och katthanar börjar förr eller senare urinmarkera.

Kastrering är nästintill ett måste för alla katter som inte ingår i ett avelsprogram.

Dagg
0

#17 Självklart ska alla katter kastreras som inte används i avel :) Men nu ville ts ha råd om sin honkatt :)