Djurpassning
Hej!
Jag håller på att undersöka en idé jag har. Jag har själv haft kaniner, katter, marsvin osv. och jag upplever att det är ganska problematiskt ibland att hitta djurpassare av olika skäl - man känner ingen man litar på, man vill inte fråga sina anhöriga, grannar och vänner gång på gång osv. Tjänsten skulle inte rikta sig till hundägare.
Det koncept jag hade i åtanke är ganska enkelt, att erbjuda djurpassning (i hemmet) när du av olika anledningar behöver det. Både veckovis och dagvis.
- Vore du intresserad av den här tjänsten? Om inte, hur löser du det här i dagsläge?
- Hur mycket vore du villig att betala för en sådan tjänst per dygn? (1 besök per dygn)
- Skulle du vara beredd att betala mer för fler besök/dag och kanske ytterligare djurrelaterade tjänster?
I Stockholmstrakten finns det några som inackorderar smådjur mot ca 20-30 kr per dygn. Vet också att en volontär på Katthemmet erbjuder att komma hem till folk som är bortresta och se till katterna, kommer inte ihåg vad hon tog betalt.
Samma tjänst i London (professionell firma) betalade jag motsvarande 250-300 kr per dygn. Hon kom då först och hälsade på några dagar innan, skrev upp alla detaljer, och umgicks 3 timmar med katten varje dag, plus kom för att återlämna nycklarna när vi kommit hem. En supertjänst, tycker jag!
Vänliga hälsningar
Cindy
Själv måste jag kunna lita på personen som tar hand om mina djur, så en sån tjänst skulle mest troligt inte vara av intresse för mig.
Ibland skulle jag kanske kunna tänka mig att hitta någon djurvakt som jag inte känner väl men som man vet tar hand om sina djur bra. Så då krävs det ju ändå en viss tillit för att jag skulle kunna lämna ifrån mig mina djur.
Som det är nu blir det vänner eller släkt till sambon som får vara djurvakt när vi åker bort. Men det är sällan jag och sambon åker samtidigt så vi behöver inte djurvakt så ofta.
Men jag är lite kontrollfreak ibland och litar inte ens på att sambon kommer ihåg allt ;P
Men för mig gäller det alltså att jag antingen lämnar iväg mina djur till någon jag litar på, eller att dom kommer hit. Jag skulle inte kunna ha en främling som kommer hit och tar hand om mina djur 

Jag är lite som #2
Jag skulle inte kunna ha en person jag inte känner som barnvakt åt mina små. Plus att de är alldeles för mammiga. Sen är jag ganska bestämd i mina åsikter och vill vara säker på att mina töser har det bra samt får ha det på det sättet som de är van att ha det. Det innebär ju att jag måste känna personen som ska passa mina små väldigt väl och veta åsikter etc.
Men annars tror jag säkert att det kan vara en bra idé till personer som inte är som jag :)
vi på Kattkedjan har tänkt i de banorna, men felet blir, att myndigheterna kommer ju att vilja lägga sig i, man måste ju momsa tjänster om man är förening. Alternativet är ju att göra det som privatperson, men lik förbaskat ska ju inkomsterna redovisas för skatteverket…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hej!
Skaffa f-skatt och kör igång! Tror det finns stor efterfrågan. Lever man med djur är det ju alltid ett projekt när man någon gång ska åka bort. I nuläget får familjen vara kattvakt alternativt så tar vi med honom, om det är möjligt.
Jag skulle kunna anlita någon för en sådan tjänst, efter att man träffats och känt av personen i fråga. Jag skulle kunna betala 100 kr per dag, men skulle då kräva minst 2 besök per dygn.
Och visst, skulle nog kunna betala mer också beroende på vad som erbjuds. Ska man vara borta en hel vecka (vilket vi typ aldrig är) så skulle jag nog kunna betala en hel del om jag visste att min katt fick sällskap ett visst antal timmar.
Priset för tjänsten höftar jag till runt 150 kronor per "umgängestimme" inklusive moms (dvs 112 kronor i timmen exklusive moms, 84 kronor i timmen efter skatt), och då är all restid "obetald". Jag tror att det är ungefär där priset skulle behöva ligga för att projektet skulle flyta rent praktiskt.
Tack för feedback och fortsätt posta :)
Men du måste väl också då ha tillstånd ifrån LST innan du kan köra igång, så du blir godkänd av dem också?
Hur löser du det med burar, lokaler mm? Om du passar två hundar som hatar varandra, kan du sära på dem?
Om vi säger att dessa två hundar smiter utan att du märker det, slåss och skadar varandra jättemycket, finns det någon försäkring som täcker skadorna då?
Tjänsten skulle inte vara för hundar skriver TS.
Min önskan vore att någon djurvän/kunnig människa kunde bo här hos djuren en vecka, tillgång till bil (fulltankad) Mat ingår. Samt bra ersättning efter överenskommelse.
Än har jag inte hittat någon, sökt den lämpliga människan i flera år.
#9 Oftast har just sådana personer du söker egna djur så kan ju bli svårt att bo hos dig . Det måste ju vara någon som har haft djur då men av någon tillfällighet ej har just nu.
Jag litar ej på så många andra människor efter hur jag sett hur de sköter o bryr sig om sina djur så för mig skulle det ej funka att ha en okänd hos mina.
När jag skaffade djur, gjorde jag ett val.
Valde då att vara tillsammans med dem 365 dagar/år 52vec/år
Jag har aldrig ångrat det valet, men man kan alltid drömma att få åka en vecka till värmen så här års.
Jag skulle väl inte få någon glädje av resan skulle väl längta ihjäl mej efter alla djur

Det går ju att hitta hjälp ex här på forumet. Jag vet också att det förekommit sådan tråd där utbyte av dylika tjänster har erbjudits. Vi själva är ett levande exempel på att det kan fungera. Vi hittade likasinnade forumvänner som bor nära oss och som också vill åka då och då. Nu "byter" vi tjänster och tar hand om varandras katter när vi åker iväg. Normalt brukar det handla om över helgen eller max en vecka hittills. (Alltså man besöker katterna i sitt hem 2 ggr om dagen)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
# 12 låter jättebra men jag har hundar oxå =)
#0 Enligt lag lag skall väll dom flesta djur ha tillsyn minst 2 gånger per dygn så för att det skall vara okej enligt lag så behöver man väll åka till varje djur man passar morgon och kväll.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
#12 Det är ju bra om man kan hjälpas åt o slippa krångla med pengar också.

Med tanke på att det är LAG på tillsyn var 12 timma om det är en fullt frisk vuxen katt och oftare om det är en ung eller på något sätt sjuk så ser jag det ju som helt meningslöst för något företag att ha en summa för EN gång per dyng och extra för ytterligare då erbjuder ni ju billigare pris om de bryter mot lagen. Tror inte det vore så poppis hos djurskyddsmyndigheten.
När jag hade mina hemma själv hade jag flera som hjälptes åt, en bekant var här en stund på förmiddagen och umgicks med dem, kollade läget efter natten osv… skrev i loggbok om det var något särskilt typ sår eller liknande (har tre hanar som går ihop ibland går deet lite hårt till), sen på em kom en tjej efter jobbet som har lite mer kunskaper kollade läget och kollade upp extra om det var något, och sen kom nr. 1 sent på kvällen igen och kollade inför natten och umgicks lite.
Jag var borta i 5 dagar.
Men visst är det oerhört svårt att hitta bra tillsyn, speciellt när man har tre fertila hanar som inte flyttas på så lätt i första taget.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!