Träna katten? :)
Hej!
Jo man tränar ju ofta hundar med tex, sitt, ligg, stanna etc. Många tror att det bara är hundar som man tränar så. Men varför skulle inte katter klara det? Visserligen är de mer självständiga och inte alls likadana att träna. Men det är väl en rolig utmaning?
Själv har jag börjat lära mig katt att på komando ställa sig på bakbenen, samt att sätta sig ned. Jag använder klicker + kattmat… Mycket mer behövs inte, utom tålamod.
Det är en rolig sak man kan göra tillsammans med sin katt och sedan utväcklas tillsammans 
"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts Intertwined with love The magic of us"
xoxo
maja awesome,
Om katterna gillar det kan dom nog lära sig rätt så mycket
Såg på tv idag några som hade lärt sina katter värsta cirkuskonsterna, så nog går det alltid.

Det finns mycket roliga videos på youtube om/med klickertränade katter. Bland annat en svensk tjej som har tränat in några charmiga trix.
Mvh, Agilis

Visst kan katter tränas :)
Mina båda katter kan give me 5, sitt, ligg, stanna och den ena började lära sig rulla runt innan han skadade bäckenet och nu inte bör rulla omkring. De kommer också till en när man knäpper med fingrarna och pekar i backen :)
Min katt kan bara "Kom då (bebisröst
)", och "High five".
Men jag behöver egentligen inte ens säga "High five!" för att han ska lyfta på tassen och nudda min handflata, han vill ju bara ha godiset, så han "sträcker tassen efter den" men han har lärt sig lite iallafall att han måste nudda min handflata för att få den.
Men han tröttnar efter ca 4 gånger, då står han bara stilla och väntar på att han ska få den xD
Min katt kan sitta, vacker tass (eller Andra tassen), ligg och Musen/ Bollen. Håller på att lära honom att sitta vackert och att slicka på min hand:) Så det går jättebra att lära katter saker:D ^^
#2 Kan du skriva länken här till hon som tränar katter. El om någon annan vet någon.
vore lite kul att se ifall man får några tips.
Min systers katt "kan" apport
Skriver "kan" eftersom han bara gör det när han känner för det, men det är oerhört charmigt när man kastar hans lilla tygmus, då springer han och hämtar den och ger tillbaka den så att man kan kasta igen.
Föresten om man har en katt som ej är så godis sugen hur gör man då?
Det kanske blir omöjligt då.

min katt kan också apport. ;P han tröttnar aldrig.. helt otroligt! och sen kan han hoppa på kommando.. alltså upp på en stol, i knäet osv osv. han kan NÄSTAN ''ta henne då!!!'' , med det menas att jag skickar honom på den andra katten ;) haha
Super skoj att trick träna katten när den kan saken efter ca 20-30 minuter
. Min han kisse kan sitt, sitt vackert, stanna, ligg, kom, bitt i en ring (ta upp den och lite sånt), vacker tass, mjama och apport.
Sen förstår han lite olika ord också.
Min andra katt kan inte så mycket då hon inte är så matglad eller smart
, hon kan sitt och gå i koppel (går då brevid som en hund eller framför).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

#6 emelieonikita heter hon på youtube. Hon lär sin vovve stå på händer och sin kisse att sätta sig i en låda.
http://www.youtube.com/user/emelieonikita#p/u/19/QN0vhdHHkkw
Mvh, Agilis
Min aldsta katt Dollar (en skogis blandis) kan nog fler kommandon an hundarna och bade lyssnar och lar sig mer an min tjurskallige samojed.
Medans lilla Parla en ragdoll tos ar lite trogare nar det galler kommandon, forst ar hon lite for fin for att lyssna sen forstar hon inte lika mycket som Dollar men hon lar sig, hit tills kan hon det vardagliga som
- Hit
- Ligg
- Sitt
- Varsegod
- Ja/nej
- Hamta (sedan namnet pa saken)
- Ga till dorren
- Smaka
- Rulla
Dollar kan ju betyligt mer, men Parla ar endast 1 ar gammal sa hon har tid pa sig att lara sig mer! Just nu haller jag aven pa att tranar en illervalp ocksa!

#12 Vad häftigt, det hade jag velat se på youtube! =)
Mvh, Agilis
Far val lagga in en film nar jag fatt en kamera som kan filma.
#11 det var kul!
ser så lätt ut men kan aldrig tänka mig att det är enkelt med katt.
Vad ger ni för gott till katten?
Jag ger min husis kalkon da han gor allt for en bit kalkon och lilla Parla, varan ragdoll varierar oftast blir det typ tonfisk da hon alskar fisk.

Finns det inget mer smidigt att ha som gottigottgott… gärna nåt som inte stör deras matrutiner FÖR mycket. Speciellt om det tränas mycket och dom är med på det. En bunt kalkon eller tonfiskbitar i fickan känns ju sådär kanske…
Finns det nån gräns för hur tidigt man kan/bör börja träna tricks ?
Eller är det som med bebisar att dom faktiskt är mer lättlärda ju yngre dom är… att lära sig prata är ju t.ex ingen barnlek…
eller vänta nu… !
Medarbeterare på Kost
Å mina katter kan bara en massa hyss. Och det behövde jag inte ens träna dem för. Anses det vara en merit? ;)
Jag ser ingenting som forstor matrutinerna for en katt med en kottbit annars kan du ju mata dem med torrfoder som de ater man har ju kottet pa ett litet fat det ar ju inte som med hundar att man springer runt med godiset i fickan, annars lagger du ner kottbitarna i en plastpase.
Jag har borjat trana dom fran att dom kanner sig hemma i det nya hemmet men da smatt. Jag tycker att det verkar lattast att trana dom runt 4-6 manader.
Parla har precis lart sig sitt.

Torrfoder för bebbar var det nån som sa många gillar… RC Babycat eller nåt, små bitar men uppskattat tydligen. Antar att deras vanliga torrfoder går fetbort ! 
Iosf tror jag heller inte, att det mesta man kan tänka sig stör deras matrutiner. Men tonfisk, räkor och liknande skulle jag nog inte våga köra i regelbunden träning…
Man kanske kunde göra ett träningsbälte för godiset, hur det nu skulle se ut. Oxå som en signal till kissen att när det kommer på, så är det träning/övning som gäller. Om det skulle funka vete tuan, men man vet ju inte :)
Nåja jag får ju hem mina bebisar först 2:a advent så det är ändå inte läge att träna ens för ett julkort… räcker nog med en bild tagen i rätt öjjeblik rätt och slätt. Men jag ska göra ett gott försök utan träning, om bara Saga och Forrest är med på det…
Medarbeterare på Kost
Jag har tranat mina katter hur de ska bete sig under fototagningar och de poserar och sitter fint och stilla tills korten ar fardiga. De gar aven tillbaka till gamla positioner om jag ber om det aven om deras ogon reflekteras kan de (i alla fall Dollar) vrida lite pa huvudet pa kommando. Exempel. 

Så grymt imponerad !!!
Men hur tränar du det då ???
Tränar man in varje moment i deras rörelser man vill åt separat eller hur gör man ?
Använder du klicker eller kör du bara röst eller gör du något annat "tecken" som du kopplar till något positivt ??
Det där med ögon som reflekteras har jag undrat över… vid blixtljus alltså.
Människor får ju röda ögon… alltid. Men hur är det med katter med olika ögonfärg egentligen ? Det är ju en sak med blixt och en annan sak om man lyser konstant i ett djurs ögon, ungefär som när man ser ett djur när man är ute och åker med bilen i mörker och ser "ögon".
Mina kissar som har gröna ögon får ju blåa pupiller vid blixt t.ex.
Sen tycker jag ju att man i princip alltid ska undvika blixt vid allt seriöst foto… ljussättning är lixom en helt annan femma enligt mig. Det kan ju vara allt från elljus till reflekterat naturligt ljus med reflektorskärm.
Medarbeterare på Kost
Katter med bla ogon far roda ogon medans katter med andra farger far dessa blixtrande ogon. Med blixt ar det beroende pa ljus och position ibland blir det som nar man ar ute med bil och traffar pa en katt och biland blir endast pupllillern fargad. Som du ser pa bilden avan drar min katt ner huvudet samt tittar ej in i bilden medans han drar ner ogonbrynen lite smatt for att inte fa in blixten sa ogonen blanker. Han ar OTROLIGT duktig vid tototagningar.
Jag anvander mig av att korrigera med att t.e x visa dom eller satta tassar m.m ratt samt ge kommando och berom tills dom forstar sedan efter det andvands endast kommando ev nagon chest med handen om det blir nagonting svart.

Jag tränade mina katter flitigt tidigare. Det senaste året har det dock inte blivit så mycket då jag har fått en son, som tar rätt så mycket tid ;)
Men min huskatt (har även två ragdolls) kan hoppa upp i min famn från sittande position på golvet, då jag stå upp. Detta har hon iof tränat in mest själv men jag försöker lägga in kommando+rörelse och självklart belöning när hon hoppar upp.
Så nu kör jag på "hopp" och sedan klappar jag på bröstet. Då hoppar hon upp och stångar mig som en galning.
Nu till en fråga, tror ni att kelet hon får när hon hoppar upp (hon uppskattar det otroligt mycket) räcker som belöning? eller ska jag ge henne en godis då hon hoppar upp?
Tacksam för tips =)
#21 Du skojar? Är ju omöjligt att få någon ordning på djuren vid just fotografering. Man blir ju helt svettig när vi håller på med hästarna o de är ju lättränade ijämförelse med katt.
Du borde ha en kattfotograferings kurs:)
Jag tycker det verkar kul med trix med just katt då det är så speciellt. Hund är ju liksom ingen sport :) Jag har tänkt börja träna min kattunge sedan för den äldre blir nog svår då han ej är en gottegris.

#24 Kelen är en belöning stor nog, annars skulle hon inte göra det :)
Mina katter tränade jag först med godis som belöning, men nu utför de sina tricks även med gos som belöning.
#24 Om hon uppskattar kel ar det tillraktligt som med hundtraning beror det pa om vad katten uppskattar. Tycker katten bast om att kela,fina ord eller mat - lek etc sa anvander man sig av det som ar bast.
Eftersom just min husis alskar kalkon sa mycket blir det kalkon just vi tranar med och med min Ragdoll blir det typ tonfisk och lek. N
#25 Nop mina katter har lart sig att de ska burra upp palsen och gora rorelser - stilla rorelser sa kameran kan ta fina kort osv. Vill jag att de ska sitta med STORA ogon och stirra vackert i en konstig stallning sa sitter de dar tills jag ar klar. 
Jo kanske ska jag gora det en kattgrafierings kurs.
Alla djur har nagonting som de tycker extra om vissa mat, kel, lek etc sa det fungerar nog men ju aldre de ar ju svarare blir det da de vanjer sig med att de inte behover lara sig saker etc. 

Mina katter fattar oxå när de skall bli fotade då jag nästan alltid fotar dem när de ligger i sängen. De vet exakt vad som händer om jag rört till där o fixat. Några av mina är sådana linslusar att de skall vara med på alla fotograferingar hihi =) Sedan har jag ett par som appoterar och annat. Hade en katt för några år sedan som jag tränade lite mer o som kunde sitt o ligg, tass, upp och surikat! (sitta som en sådan alltså) =)
Man vardags tränar katter mer än vad man tror, de vet exakt vad de får o inte får göra.
En bild på en av kattungarna ur min senaste kull. När hon poserar =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
jag vet ju inte om jag skulle få till det. Har en häst som alltid ska jäspa massor när vi ska fota så han verkar ha koll när det fotas. Han tycker det är såå tråkigt.
Mina katter gaspar ocksa under fototagningar, sjalvklart men man far helt enkelt ta foton mellan gasparna. 

Eller så väntar man på gäspningen och tar precis efteråt…
de flesta, även vi, är nog väldigt avslappnade precis efteråt 
Medarbeterare på Kost