Allergifoder
Någon som testat detta foder?
Specific Allergy mangement plus…
Zabelle
en fråga bra som nån kanske kan svara på om fodret…. Varför göra ett allergi foder på fisk när det är känt att ge katt allergi?
Såg att det gjort nått med laxen så den inte skulle vara allergiframkallande men det går inte ihop för mig. nån får gärna förklara…
ja specific är ju ett bra foder, som bara finns hos vet, men som sagt, varför göra ett allergifoder som är baserat på fisk, då de flesta allergier hos katt i huden är just fiskallergi? Jag skulle i alla fall inet våga ge Esther det fodret. nu äter hon Olvers lamm och anka och Bozitas tetror med vilt och peppar, peppar, hon har inte haft något skov sen i våras. det händer om hon snattar för mycket av Arnes mat. HAn äter ju hills k/d. OCh det är bara mitt fel, man glömmer bort Arnes skål ute ibland och då är alla framme för den maten är visst väldans god….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Klart det är godast med det man inte kan/får äta :P
visst… förbjuden frukt…

I det här fallet är det säkert enzymatisk hydrolys som avses. Det är en normal process som sker i mage/tarm. Ett enzym används där till att spjälka något ämne som gör att man kan tillgodogöra sig det.
I livsmedelsindustrin används enzym-hydrolys till att bland annat förspjälka glutenprotein för att glutenintoleranta ska tåla den produkten.
Ett annat exempel är alla laktosfria produkter som baseras på något med laktos (kolhydrat), som en del inte tål. De är enzymatiskt hydrolyserade redan vid produktionen från en laktos-molekyl till 2 sockermolekyler, en glukos (druvsocker) och en galaktos. För att man skall ta upp laktos från tarmen måste den först brytas ner till glukos och galaktos. Detta sker via ett enzym i tarmen vid namn laktas. Alla barn och förmodligen alla kattungar har det för att kunna amma modersmjölk. Det försvinner sedan för några vuxna svenskar och de flesta katter (och sydeuropéer).
Medarbeterare på Kost
Hills och Royal har också allergifoder och de har vi testat utan att katten blivit bättre. Båda dessa foder har samma proteinkälla (kyckling) som många katter inte tål.
Specific ha en helt annan proteinkälla, så det kan ju vara värt att prova. Har hört fler som haft hudproblem hos sina katter och blivit hjälpta av detta foder.
Zabelle
Testa annars james wellbeloved, dom har olika protein källor och är toppen! tror till ocn med dom klassas som ett allergi foder. dock inte fisk påsen
De höga halterna av fettsyror som är bra för immunförsvaret och hjälper till att dämpa inflammatoriska rekationer i huden, finns inte i James Wellbeloved, men det är säkert ett bra foder det med.
Vi kommer att testa Specific på veterinärens inrådan och dessutom ge zylkene kapslar i 14 dagar. De är ett kosttillskott som kan dämpa stress hos både hundar och katter.
Zabelle
Specifiks innehållsförteckningar är i mina ögon ytterst sorglig läsning. Spannmål, mjölkprodukter, äggpulver, fisk och tillsatser. Ungefär så ser de flesta av deras foder ut.
Hallå? Kött? Animaliskt protein och fett? Nä.
Visst funkar fodren vid sjukdomar, men då föredrar jag Eukanuba och de övriga veterinärfodren som inte glömmer bort de fundamentala näringsgrunderna.
Och visst finns det orsaker att ibland ge även rovdjur ett vegetariskt foder (nollställning vid allergi, t.ex) men där gör oftast James Wellbeloved bra resultat, som innehåller kött.
Vänliga hälsningar
Cindy
#9 tänkte som du när jag läste inehållsförtäckningen :/
Jag matade min kansliga pojke med ett foder fran Specific ett tag (rad av vet efter hans kastrering) och aven fast vi vande honom skonsamt in med maten da han ar ratt kanslig spydde han flera ganger av dagen av det och det gor han fortfarande sa detta foder gillar vi inte! Bitarna pa fodret gillade katterna inte heller.
Dock var det inte just detta foder.
ok, vi körde på Hills Z/D på Esther. Funkade bra, men ack så dyrt. Så jag testade Olivers lammoch anka, det kan ju även vanliga katter äta. Det lustiga är, att Arne gillar det inte, praktiskt. OCh i över ett år har lilla esther varit utan skov nu. OCh alla flickorna gillar fodret. Så jag är supernöjd att kunna dels ge alla tre flickor samma mat och slippa konstra med mer än en katts foder. För att låta tre katter äta Z/D det gick inte med det priset och dels så var det poppis hos Arne som inte fick äta sånt. OCh jag hade väl säkert provat även specific, om någon vet hade sålt det här. Memn inen gör detg. Jag får åka till Munkedal(tio mil) eller till Norge.
Har skrivit det i många andra trådar men jag gillar verkligen inte hills!
Mina kisse som ag tog över åt det och hon spydde som en räv!
prata med fd ägaren och hon sa bara att hon tyckte att cornish rex katter spydde oftare en vanliga bondkatter. så jag tänkte att så kanske var fallet, och sen så märkte jag att spyorna mest innehöll foder så jag börja dosera maten och då blev det liiiiite bättre men fortfarande typ en spya minst per dag. Så jag fråga i CRX forumet och dom rådde mig att inte byta foder då hennes mage kunde vara för kännslig för de men jag sket i det när jag en annan i forumet tipsa om James Wellbeloved och under mer än en vecka övergick jag till James wellbeloved med kalkon. och hon slutade spy och sen vi enbart gett henne James fodret så har det inte kommit en enda spya! innan kunde hon inte ens äta mjau utan att spy upp allt om hon fått hills foder i magen också…
Nu (till hennes stora glädje) får hon mjau el. Bozita mjukmat och James wellbeloved och hon är en gladare katt med finare päls :D
Även hört historien om att hills funkar ett tag och sen blir allt tajkon igen…
Så kommer aldrig rekomendera Hills till någon, sen om det funkar för vissa katter så bra för dom. :)
Tänk efter vad en katt äter om den får vara ute och välja sin mat själv. Jo den äter sork, möss och småfågel. Ju närmare man kan komma sådan mat desto bättre för katten och barf är det närmaste som jag kan komma på.
Ju mer industriprocessad maten är dess sämre är den, gäller både människor och djur.
Skulle någon av mina katter visa tecken på allergi skulle jag utesluta en sorts kött åt gången en vecka åt gången tills jag hittat vad det är som katten inte tål. Dock, det skulle aldrig falla mig in att ge en katt annat än rått kött mer än i yttersta nödfall och dit jag inte räknar sjukdom.
Nu råkade det bli så att mina katter fick burkmat som innehåller enbart köttbiprodukter två gånger inom ett par dagar och tro det eller ej men det räckte för att kattbajset skulle börja lukta illa lika länge. Bajs som luktar illa anser jag vara ett tecken på att något är i olag med magen.
Jag skulle tro att de produkter som man påstår ha medicinska effekter på specifika sjukdomstillstånd inte skulle få säljas utan recept om de verkligen hade effekt. Innan man köper någon produkt som det står någon om medicinsk effekt på ska man nog be att få ta del av vetenskapliga studier som bevisar den effekten och då menar jag inte att tillverkaren säger att produkten är testad utan studier ska ha gjorts av oberoende forskare. Skulle inte förvåna mig om man kunde få de tillverkare som påstår den ena eller det andra effekten utan att ha ordentligt på fötterna fällda för vilseledande marknadsföring.
jo men nu är det så, att min kisses liv hängde på att han skulle ha specialmat! Och det är 6 år sen….. Han knaptrar sina Hill´s är i god form och är väldigt petig i maten. Så allt prat om Barf och det ena och det andra märket av vanligt foder som finns i butik är i Arnes fall otänkbart! Han äter Hill´s K/D han mår bra av det och till nattamat så får alla katterna här en ganska stor skål med Bozita mjukmat eller Catessy med anka. Den mosar jag upp med lite extra vatten som jag blivit tipsad av kattfolk här inne på fokus. På morgonen är den skålen tom. Och som sagt, hade jag haft katter som var helt utan några fel, och hade de själv avelat äta det, så hade jag gått på Barf. Men nu vill de inte. OCh alternativet som jag vet att de äter, men inte får äta är Mjaus torrfoder. Ok Pipis och Mee skulle kunna äta det, men att fnatta med tre olika mat, det orkar jag inte. Är själaglad att tre katter äter Olivers som Esther tål och även min plånbok.
#14 Jag var helt inne på din linje i början då vår ena katt blev sjuk. Tänkte utesluta ett ämne åt gången.
Men riktigt så enkelt är det inte. Det tar mellan 8-12 veckor innan du ser om katten blir sämre eller bättre varje gång man byter foder, så det är en långdragen process. Då kan man dessutom inte ge katten någonting annat än just det nya fodret… inte en enda bit av någon annan mat.
Har man fler djur hemma som äter annan mat blir det lite extra "joxigt".
Zabelle