Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1707 ggr
[ingvarisbjorn]
0

Kastrerad ynkling... när bör vi bli oroliga?

Nu är lille Julius nykastrerad, vaccinerad och har även fått en snajdig tatuering i örat.

Vi kom hem från veterinären för en knapp timme sedan och han ligger på sin vanliga plats under tv:n och blänger. Stackarn är ganska påverkad och groggy, dräglade och vinglade massvis på väg ut ur transportburen.

Vad bör man hålla utkik efter för varningstecken om något inte är som det ska (då menar jag inte i allmänhet, utan i samband med kastr., vacc. och id-märkn.)? När bör det sluta ömma, när bör han bli sig själv igen efter narkosen etc?

Vi är akuthem åt missen, blev det väldigt hastigt och lustigt på grund av omständigheterna så därför har vi inte stenkoll men tar gärna emot alla tips och råd ni har Glad

asvensso
0

Hur gammal ar han?

Vissa kissar mar pyton efter narkos, liksom vi manniskor. Mina pojkar kastrerades for 2.5 respektive 1 ar sedan. De kastrerades ca kl 11 pa dagen och veterinaren ringde mig vid 16 da jag plockade upp dem. De var bada pigga och pa benen nar jag kom hem. Rusade till vattenskalen och fick lite torrfoder att snaska pa. Tog det forsiktigt med mat tills senare pa kvallen.

De slickade lite runt saret men jag forsokte distrahera dem med lite lek. Det som var jobbigast var att den andre katten hemma inte kande igen doften och borjade frasa. En jobbig dag minst sagt om man forst far fasta och ar hungrig, sedan blir kastrerad och darefter far pa noten av sin basta kompis. Mycket gullande for att kompensera.

Vanta lite till sa fixar det sig. Verkar som om veterinaren slappte honom ganska snart efter ingreppet.

donnacorleone
0

Ge honom lite tid. Min kisse var oxå rätt groggy efter samma procedur. Håll honom varm och håll koll på såret så att det inte ser konstigt ut på något sätt. (Infekterat, blodigt, varigt.)

I morgon bitti borde han vara helt återställd från narkosen.

tuska
0

När katten är så lummig efter ingreppet ska han ligga och sova ut där det är lugnt, varmt och dämpad belysning, ge katten endast vatten när han vinglar fram till matplatsen, ge mat när du ser han är pigg igen annars kräks han upp det.  Synd att inte kissen fick en uppvaknings spruta då har han varit pigg när du hämtat honom.

[ingvarisbjorn]
0

Tack för era svar Glad Vi vet inte hur gammal han är, eftersom han är hittekatt, men några år i alla fall. Skulle gissa på ~5 utefter den information vi fått och hans sätt att vara.

Nu kom han precis fram och lät mig klappa lite och lade sig vid mina fötter. Han har även varit på lådan och kissar, och det verkade inte vara några problem.

Man blir ju lätt lite harig med sånt här… Oroade mig nästan blå under operationen eftersom han har blåsljud på hjärtat, vilket ju medför ökad risk. Har läst på lite mer nu på olika katt-sidor om vad som är att vänta i samband med ingreppen och slog även en signal till vetten och frågade lite mer, så nu känns det bättre Glad

Jourhemmet
0

Det brukar väldigt sällan bli komplikationer på pojkar då operationen är ett väldigt enkelt ingrepp. Det gör inget att han slickar sig därbak, såret sys inte för det går ihop av sig själv omgående.

asvensso
0

Gick det bra med kissen?

[ingvarisbjorn]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, jag glömde visst bort den här tråden! Jadå, han piggnade till framåt kvällningen och har nu blivit helt återställd Glad

Hawknestgrove
0

gullig bild!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....