Hur mycket äter era katter?
Jag har köpt två han katter som är ett halvår gamla och dom äter som hästar! Ne men asså först äter dom en stor skål hårdmat och sen mjukmat sen går dom ut till stallet (där det jämt finns mat) Och äter upp allt där… Är det normalt att en katt äter så mycket?
Tacksam för svar! :)
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Vad för slags torrfoder ger du?Är katterna avmaskade?Unga katter ska ha fri tilldelning av mat.Vissa torrfoder ger mest utfyllnad men ingen mättnad.Blötmat mättar bättre och är nyttigare.
Stolt ägare till tre La permer
Väg katterna ett par gånger i månaden så att du ser att de går upp lagom mycket i vikt. Lagom behöver inte vara samma sak för båda katterna. Du bör också med händerna känna efter så att de är i lagom hull.
Se till att de får bra mat, dvs mat utan spannmål och helst utan grönsaker också. Ge dem mat fem, sex gånger per dag och se till att de äter upp och att inte den ena stjäl mat för den andra. Ge dem mer tills de är mätta. Om de lämnar mat se till att ta undan den. Det behövs inte fri tillgång till mat. Rått kött från olika djur är att föredra. Tillsätt kalk i form av krossade Kalcipos. Ingen fara med överdoserig. De behöver säkerligen mer än 100 g kött per dag, kanske ungefär 150 g per dag och katt. Pröva dig fram.
Jag hade en hankattunge i somras och när han blev cirka två månader började han äta kopiöst och växte så det knakade.
#TS - Min ena katt är likadan och äter allt som kommer i hans väg och som man kan tugga på, därför får vi kontrollera detta. Vi väger dem regelbundet och håller koll på maten! 50 g om dagen om vi bara ger torrfoder :)
#1 SKA ha fri tilldelning? Många katter fixar detta men inte våra som är 13 månader gamla.
Fortfarande är frågan, vad ger ni för torrfoder? Jag har alltid torrfoder framme, katter gillar att småäta.
#4 Är den frågan riktad till TS eller till någon annan - typ mig?
Den var till TS. Men ger ni foder som tex Friskis så har ni förklaringen där.

#3 Kattungar och växande katter behöver oftast få äta så mycket de vil.Sen finns det ju alltid undantag.Vuxna katter är en helt annan sak.Det var därför jag skrev unga katter i inlägget.TS katter är inga kattungar eftersom att de är 6 månader men de är långt ifrån färdigväxta.
Mina äter ca 40-50 gram torrfoder var om dagen :)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Va bra att så många svarat, Jag ger dom torrfodret "Festi" och så får dom olika sorters blöt mat också! :)
/Elin
Om du byter till ett bättre torrfoder så äter dom säkert inte lika mycket

#10 eller skippar torrfodret och ger blötmat.

Min katt får en halv dl torrfoder (Orijen) på dagen och en halv dl på kvällen (totalt 70 g) och så får han en del mjukmat under dagen. Ibland äter han upp allt torrfoder på en gång, men ibland låter han det ligga innan han äter upp det.
Något som inte har med frågan att göra eg men: är katterna kastrerade? annars är det dags :) Sedan är det viktigt att de är vaccinerade samt id-märkta. Detta är viktigt på innekatter, men särskilt viktigt på katter som går ute.
Angående ätandet:
som ngn skrev kan det bero på mask. om du inte har sett ngn mask så kan du köpa "kolla masken" på apoteket och sedan avmaska mot det katterna har (om de har mask). (det är inte bra att avmaska i onödan/om katterna inte har mask, eftersom masken kan bli resistent då och bli svår att få bort. så därför är det bra att se vilken mask katterna har först och avmaska mot den)
om det inte är mask så kan säkert maten inverka också. tipsar om ett bättre torrfoder eller ännu hellre bara blötfoder.
Sedan så är de ju i en ålder då de busar och växer för fullt så det är naturligt att de äter mkt :)
#13 Dom är inte kastrerade men det ska vi ju självklart göra, Väntar bara på en tid! ;)
Ja min mamma sa att vi skulle avmaska dom eftersom dom är ute och äter råttor och sånt..
Jag tycker att det känns lite konstigt att bara ge blötfoder! Vet inte varför :S
Tack så jätte mycket för allas svar! :)
/Elin

#14 Såhär skulle jag ha gjort:
Köpt ett bättre torrfoder, min favorit är eukanuba (finns på djuraffärer). Jag skulle ha fri tillgång till torrfodret (dvs alltid en full skål) i stallet men när dom är hemma ge blötmat. Nånting som inte innehåller socker eller spanmål. Bozita och Mjau tetrapack är riktigt bra och dessutom i smidiga fräscha förpackningar.
Sen skulle jag fort som attan kastrera dom, dom kan redan nu springa runt och para små oförberedda honor ;) Okastrerade katter som är fertila äter väldigt mycket då dom bränner otroligt mycket energi.
Går dom på toa inne i kattlådan? Isåfall skulle jag köpa som #13 säger ett "kolla masken"-kit från apoteket och ta träckprov (bajsprov)från katterna och skicka in. Det är bra att ha kollat innan, men om du är 110% säker på att dom äter möss så har dom med största sannolikhet mask.
Många har en syn på blötfoder som sämre kvalite än torrfoder då det var det man gav katta back in the days. Men blötfoder är väldigt bra för katten då det innehåller väldigt mycket vatten och har högre köttinnehåll och mindre onödiga tillsatser än vad torrfoder har.

#15 Om man bestämmer sig för att helt sluta med torrfoder, hur mycket blötmat behöver en kastrerad hankatt på 5-6kg per dag? 

Det går inte att säga rakt av.Mina kastrater som väger 3.4 kilo får 45 gram X 3.
Ge katten så mycket mat den vill ha och väg den regelbundet.Går den upp i vikt så minska på maten.
#15 Okej, Tack för tipsen! :)
/Elin
Jag har tre katter. Brukar dela in dom i "storlekar", haha.
Large (honkatt) är alltid först till matskålen och sist därifrån, hon äter mycket och längre.
Medium (hane) äter jättemycket flera gånger
och Small (hane) äter jättelite flera gånger.
Fast dom har ju andra namn. Men skrev storlekar för att det kanske blev lättare då. (:
Tror att tjocka katter äter mer för att dom behöver mer, sen beror det ju också på hur länge dom varit utan mat. Har dom sovit i fem timmar så är dom väl hungriga när dom vaknar och äter mycket. :P