Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5354 ggr
Linus-the-bunny
0

Wiskas

Är whiskas torrfoder bra? För vuxen katt. Och Om man ska byta foder på katt måste man vänja in då ungefär som kaniner och hundar?

Tasspuls
0

Whiskas torrfoder är skräp! Innehåller alldeles för mycket salt. Köp Mjaus torrfoder som sagt eller ännu hellre mjukmat från Mjau :)

Linus-the-bunny
0

Men det inehåller spannmål :(

Linus-the-bunny
0

Vilket torrfoder är bra ? aldså som man kan köpa på ica eller coop..

Har djuräffären ngn bra ? :)

Tasspuls
0

#2 Whiskas innehåller ju ÄNNU mer spannmål än Mjau! :P Som sagt, torrfoder innehåller spannmål som utfyllnad. Vill du inte ha spannmål så köp inte torrfoder. Eller så får du köpa Orijen, som är spannmålsfritt, men det tycker jag personligen innehåller en massa annat konstigt tjafs istället så det skulle jag inte lägga pengar på. Köp hellre mjukmat utan spannmål i så fall.

IceJossan
0

Det man ska kolla på när man väljer torrfoder är bland annat att det ska innehålla så mycket köttprotein som möjligt, och så lite spannmål som möjligt.

Någon mer får utveckla! Länka gärna till tester som gjorts.

Linus-the-bunny
0

#5 Kan du ge tips på kattmat (torrfoder) med lite spannmål? :)

Tasspuls
0

#6 Eukanuba ska vara det bästa torrfodret med mycket kött. Det är det bästa enligt mig, MEN det innehåller fortfarande en del spannmål. Som torrfoder väljer jag Eukanuba.

Mimmi
0

Här hittar du ett test på torrfoder.

Som du ser har Eukanuba fått bäst betyg. Är du inte beredd att lägga så mycket pengar på foder är Mjau det bästa fodret i lågprisklassen.

[Norrbysa]
0

Varför bara titta i livsmedelsbutiker? Det finns ju foderbilen som levererar hem. :-)

Orijen är oxå billigt eftersom det är så drygt.

Jourhemmet
0

Jag förstår inte riktigt hur man kan köpa sån skitmat som Mjau och Friskis. Då vill man inte sin katts bästa. Har man inte råd med kvalitetsfoder så tycker jag inte att man ska ha katt!

Imasy
0

Fast vad är kvalitetsfoder enligt dig?

Frågar du mig så tycker jag att tex RC hör hemma i Sverkers soptunna med både pris och innehåll.

Är dyr mat = kvalitet?

Lidl säljer ju ett torrfoder som heter OptiCat, och jag läste någonstans att det var likvärdigt med RC`s fit-foder. Dock betydligt billigare.

Sehvrin
0

#10 Fast Mjau ligger ju i klass med RC, i alla fall om man tittar på det testet som kom ut nyligen. Tycker du RC är skitmat också då? Jag väljer Mjau för att det passar min ekonomi bäst, är lättillgängligt, relativt bra innehåll och (kanske viktigast) för att det är svensktillverkat, vilket inget av de andra torrfodermärkena, mig veterligen, är.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Linus-the-bunny
0

#10 Det var mormors katt inte min, Mormor dog jag vill inte sälja han. Jag är student och kan därför inte köpa den "dyraste" maten..

Linus-the-bunny
0

Man kan ju också köpa hos vetten Kom jag på.  (:

Jourhemmet
0

Dom billiga sorterna kostar mindre pga att det nästan bara är spannmålsprodukter i och en katt tarm kan inte tillgodogöra sig sånt skit. Alltså, katten äter betydligt mer och bajsar mer, det går rakt igenom. Och så mycket dyrare blir det inte om man köper en stor säck av tex eukanuba eftersom katten fortare blir mätt på det.

noir
0

Köp det billiga då om du känner att det är bäst för din ekonomi men att köpta ett bra foder (vilket man nu föredrar) i stoooor säck är billgiare än att köpa små påsarna på t.ex ica i längden + att det antagligen är bättre för katt. Annars ska Mjau blötmat vara bra

grejs
0

#15 Men enligt testet spom #8 har länkat till så är ju Mjau så gott som likvärdigt med Royal canin, men det skiljer stort till priset. Är Royal ett dåligt foder då? Eller är Mjau dåligt för att det råkar vara billigt?

Linus-the-bunny
0

Det blir Mjau (:

[Norrbysa]
0

Både mjau och RC är dåliga foder på grund av att de innhåller på tok för mycket spannmål.

Katter är köttätare! :-)

Köp ett foder med högre proteinhalt så får ni mer mat för pengarna = billigare.

Spannmål är mest till för utfyllnad. Katterna bajsar bara ut utfyllnaden och måste äta mer för att få i sig tillräckligt med näring från proteinet.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cazzos
0

Om man är petig med spannmål och sånt så kan man gå till BARF istället?

Då får katten i sig tillräckligt av det den behöver Skrattande

..Tror jag. xD

Tasspuls
0

#19 Inget foder med hög proteinhalt blir billigare, om man räknar på saken.

[Norrbysa]
0

#23 hur räknar du då?

Linus-the-bunny
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Norrbysa  - Har hört att perfect fit är bra. är den det?

Tasspuls
0

#24 Här beräknar jag på 3 foder som min katt har fått prova. Eukanubas pris beräknas på en 10kg säck, vilket jag med en katt egentligen inte skulle kunna köpa, men har man två så funkar det ju. Proformance och Mjau är beräknat på en 2kg säck. Min katt på 3,5kg.

Eukanuba: Hon äter ca 40g om dagen, vilket gör ca 85kr/mån

Proformance: Hon äter ca 50g om dagen, vilket gör ca 86kr/mån

Mjau: Hon äter ca 60g om dagen, vilket gör ca 36kr/mån

Ett tydligt exempel på att billiga foder trots allt blir billigare, inget man kan komma ifrån. Och med tanke på att jag inte kan köpa en 10kg säck så har jag för mig att det blir 115kr/mån med en 5kg säck.

Tasspuls
0

#26 Nja, mycket tveksam att den är värd sitt höga pris. Men kan inte innehållsförteckningen utantill.

Kajsa77
0

Torrfoder är överhuvudtaget inte bra för katter. Blötmat är bäst. En mus innhåller ca 67 % vatten.

Bästa blötmat: Mjau, Bozita, Whiskas Adult Kött Mmmmm

//EK

facebook "Livbojen för hemlösa katter!

"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars

TNR - alla katter har rätt att leva!

BARF - rått kött enda naturliga för din katt!

[Norrbysa]
0

#25 Perfect fit är inte bra. Innehåller mycket utfyllnad o tillsatser.