Mat-tips
Hej alla kattifokus folk.
Det är så att jag och min sambo har tagit hand om en hittekatt, Hittade denna kisse på parkeringen med halt ben och fult sår på halsen, vi har kontaktat polisen men ingen har anmält försvunnen, men dom har våra uppgifter så dom kan nå oss. Vi har även kollat upp saknade katter på lappar och allt som tänkas kan. Vi har varit hos vetrinären idag, och såret var inte nytt och har börjat läka fint, Och benet var en gammal skada som har växt ihop fel, så han är helt stel där av halt. Men han är pigg och glad och väldigt sällskaps sjuk, bryr sej inte om våra hundar, han går och smeker sej mot dom :)
Han får stanna kvar hos oss så länge vi inte hittar hans rätta ägare.
Men nu till min fråga, han är VÄLDIGT mager. Det är mest bara ben till honom. Så vad jag undrar är vad ni har för tips på mat som är bra så att han går upp i vikt i lagom takt.
Just nu så får han bara små små portioner av blötmat. Ca en matsked/gång. För att hans system ska komma igång sakta och att njurarna ska fixa omställningen med mat igen.
Ser fram emot att höra era svar :)
Charlotta-B
Jag vet att Hills har ett blötfoder med lite högre kaloriinnehåll, säljs hos veterinärer. Jag tror det är den burken som heter A/D, men det vet veterinären med säkerhet.
Okej, Tack så mycket.
Fler ideer?
Charlotta-B
Om inte katten har problem att äta så är det väl bara att mata honom med något du tycker är lämpligt. Börja som du gjort med små portioner och sedan öka. När han vant sig kan du ju bara ge fri tillgång så får han äta det han behöver.
Äggulor innehåller bra mängd näring, dela på äggulan och äggvitan och servera gulan 1 gång i veckan.
Fortsätt så som du har börjat med ang. blötfodret osv 
#3 Ja jo klart jag matar honom.
Men jag är inte haj inom kattfoder så därför ville jag ha tips om bra foder. Det är viktigt att han får ett bra foder så han får all näring han vill ha.
Men har varit iväg nu och köpt ett torrfoder som heter Pro Nature som vi ska testa.
Charlotta-B
#5 Jag skulle ha rekomenderat Eukanuba som innehåller bra med kalorier. Pro nature vet jag inget om. Ge honom gärna ca 100g mjukmat om dagen också (sen när han kommit igång, introducera LITE i taget). Mjukmat är bra och innehåller mycket protein och är naturligt för katten. Har han varit ute länge kan han ju också vara van att endast äta "mjukmat", alltså egenfångade djur.
Tog veterinären blodprover på katten? Har den svultit så kan lever och njurar ha tagit stryk, och är så fallet ska man vara fruktansvärt försiktig med maten.
Jag tog in en utsvulten katta förra vintern, och hon fick Eukanuba Veterinary Intestinal i torrt och blött ett par veckor, medan hon sakta la på sig hull. När hon var lite starkare och nytt blodprov visade att levervärdet nu var normalt så började vi ge henne kraftigare mat uppblandat med vanliga, t.ex Eukanuba High Calorie eller Hills A/D, samt en pasta som heter Aptus Reconvalesent Cat.
Vänliga hälsningar
Cindy
#0 Vad underbara ni är som tagit hand om hittekatten! :) Den kan vara lycklig som träffat er!
Ni har fått många bra förslag på mat här ovan.. :)

Mjau blötmat är ju kanonbra helfoder för katter, det är vad jag kan ge som råd att ge, och att ni fortsätter som ni gör med miniportioner som ni väldigt sakta ökar på.
Tack för alla svar =) Han är en glad kisse, och har nu börjat ta sej för lite här hemma :D
Har även kollar runt mer efter saknade katter, hittade en lapp om en kisse som liknade denna vi hade. Ringde och då sa hon att hon varit en gång redan och tittat på honom. Och detta var i juni!!! men hon gjorde inget åt det.
Men nu vet vi allafall att han varit ute väldans länge. Har kollat upp alla möjliga vägar, och polisen vet som sagt att han är här. Så hör vi inget nu får han stanna kvar här.
Han är duktig med att inte hets äta. Han äter lite sen fr det vara, så kommer han tillbaka senare och äter lite till. Håller koll på hur mycket han får så klart, men han äter oftast inte upp allt så då får det ligga kvar :D
Han är en mysig kisse, och han gillar att mysa med hundarna :)
Han kommer få allt han behöver och lite till =P
Tack igen för era tips =)
Charlotta-B
Om kisse har gått ute länge behöver han avmaskas! Mask kan göra katten väldigt avmagrad och ge orolig mage och kräkningar. Testa att ge honom en avmaskningstablett nedmosad i hans mat, om ni inte redan avmaskat honom?
Tack och lov för snälla människor som ni, det är så upprörande med hemlösa katter som ingen bryr sig om att hjälpa. Han verkar underbart mysig dessutom :-)
Absolut är han avmaskad :D
Jo han är bortskämd lilla killen :D
Charlotta-B
du är go som tagit dig an den lille och Mjau är bra mat att ge.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#13 Tack =) Min sambo och jag är väldigt glada att han kan stanna kvar. Han är så go =) Och såret han har på halsen är nästan helt läkt nu =)
Ja vi kollade på Mjau idag. =) Men vad ska men titta på när man läser vad det innehåller, för på dom mesta så tycker jag det bara är typ 4% räkor lr vad det nu är för sort man tittar på då. Och sen typ 85% vatten :S
Nån som har tips om detta??
Tack för alla gullia svar =)
Charlotta-B
mjukmant inne håller mycket vatten. och en liten fingervisning där…. du har antagligen kört med räkfest….Mjaus alltså. Mitt tips för att säkra dig mot allergier, så köp kycklingfest i stället. Kasta nu inte räkfest men blanda ut det till en början med Kycklingfest….och det är alltid en massa köttbiprodukter i djurfoder, liksom det är det i korv vi äter. MEn Mjau garanterar att det är MINST 4% av exempelvis räkor eller kyckling i fodret. För att ta en liknelse med vad vi äter, många av er som gillar julsylta, hade nog aldrig ätit annat än den man själv lagar om man inte gjort den själv någon gång….JAg gillar pressylta, men bara den jag gör själv…. för då vet jag, vad jag har i den…..
#14 Att det står just minst 4% på deras produkter är att de måste kunna garantera det i innehållsförteckningen för att ge fodret den smaken. Alltså Mjau räkor måste innehålla 4% räkor, annars får den inte kalla sig Mjau räkor. Oj så krångligt det kändes ;) MEN det betyder inte att den innehåller just 4%, kan även innehålla 50%, de garanterar bara minimum liksom :) Ang vatten så luras man lite där, många tänker att de tillsatt 85% vatten och att det liksom är soppa man köper med en massa vatten som katten inte behöver egentligen. Men för det första mår katten bäst av mycket vatten i kosten och för det andra så innehåller ju själva köttet vatten/vätska, kanske just 50-70%, resten är dock tillsatt för konsistensens skull, och för att katten ska behöva äta mer såklart så de får större vinning, men det är det värt.
Vill bara säga att ni gjort en otroligt fin gärning, då ni tagit hand om kissen. Blir så rörd då jag läser trådar som denna, vilka underbart godhjärtade människor det finns! Denna katt har haft otroligt tur som fått ett hem hos er, och jag tycker det låter som att ni har haft lika tur som hittat det lilla livet. Lycka till och njut av er nya familjemedlem! 
Tycker du fått bra tips vad gäller mat. Mitt tips är att köpa kattunge mat, då den oftast innehåller mer kalorier/fett.
Mjau har även kattungemat…. Föräldrafritt heter det och är i turkosa påsar…..

Vill också säga tack för att du räddade en hemlös katt!
För att räkna ut fett/proteininnehåll som blötmat innehåller ska man räkna på det torra innehållet.
En bra sida som visar hur du gör:
http://www.felinecrf.org/dry_food_usa.htm#dry_matter_analysis
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!
Jag skulle ge noll torrmat. Om kattens njurar tagit stryk av att han svultit ska man inte belasta dem mer med att riskera att det blir för lite vätska för katten.
Köttfärs är bra för alla katter och min veterinär rekommenderar att man ska ge köttfärs om man vill ge något lättsmält.
Jättesnällt att ni förbarmar er över katten. Har ni anmält att ni hittat en katt hos polisen?