Kattsandsekonomi....
JAg köper normalt sett Catmans 15-kg påsar med Kattsand, den klumpande. Kostar 55 kr. Den säcken räcker för mina tre kissar i 20 dagar. Alltså en dygnskostnad på 2,75. vilket inte ens blir 1 kr per katt/dag. Sanden är bra tar bort lukt effektivt och klumpar sig fint om man väntar en liten stund med att ta bort klumparna. Nu har jag på prov köpt Vitakrafts Kattsand, för att prova… Någon mer som har räkneexempel?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Gör så här: Nästa gång du öppnar en förpackning, så skriv datum och pris på den. Sen när den är slut, så är det bara att räkna!

Jag fick mina kostnader till 5-6 kr per katt per dygn, men då har jag inte mätt och räknat exakt utan plockat ur minnet.

Jag köpte Golden Grey på utställningen i Arboga i somras men jag tycker inte att klumparna håller ihop tillräckligt bra…
jasså va köpte du den?

Jag föredrar "cast best öku plus", men tyvärr kan den vara lite svår att få tag i. Räknade på det nu och en säck räcker till 3 katter i ca en månad. dvs 3mån/katt, varje säck kostar ca 90kr, då blir det med andra ord ca1kr/dag per katt.
Jag använder Golden Grey en säck á 14 kg kostar 139 kr Köper man 140 säckar blir priset 129 kr per säck. (Erbjudandet fås hos Esmeraldas kattshop ).Det går åt tre säckar per månad och jag har 9 katter. Kostnad per dag och katt blir då 1,43 kr. Felskrivet, det ska vara 10 säckar inte 140

Använder oxå blåvitts Kattsand. Hittills överlägset bäst!

Oj 140 säckar, var skall man göra av alla…:) Jag hittar bara alternativen 72 eller 36 säckar på Esmeraldas sida, fast det blir en saftig utgift att punga ut med i ett svep ändå… Men ack så skönt det vore med hemkörning!

Har testat blåvitts klumpbildande, tyckte det blev rena cementen som blev svår att få bort. Kanske funkar bättre om man har en låda med riktigt höga kanter förstås. Trivs bäst med Kattys fortfarande 31:-/veckan och räcker ca 1 vecka här och då är det 5 kg.
Men faktiskt har jag börjat vänja mig vid och tycka riktigt bra om Eldorados klumpande Kattsand (annars är det märket inte mycket att hurra för enligt mig). Räcker också ca 1 vecka och kostar väl… *hm* kring en tjuga tror jag, även det på 5 kg. Det är ju mycket mindre korn i den och jag tyckte att det spreds runt i hela badrummet, fastnar rätt bra i Vildas semilånghår. Men… jag har vant mig och tycker den är riktigt bra nu som sagt)
Jag har aldrig räknat på vad det kostar, men har kommit fram till att Pussi Compact är bra, men Everclean är BÄST. Den är å andra sidan fruktansvärt dyr, så jag köper den bara när det är någon drive på den. Som nyligen när det öppnade en ny veterinärklinik här, då sålde de den för 20 kr istället för 120… :D
Men det var en bra idé att kolla vad det blir för kostnad, för jag skäms alltid när kattungeköpare frågar vad det kostar att ha katt och jag måste sväva på målet.. för att jag faktiskt inte riktigt vet.

Kanske ska säga att jag har Everclean. Stor låda, går i två förpackningar á 179 för att få lagom mycket i den, och sedan en till förpackning att fylla på med vartefter. Så jag räknade tre förpackningar, tre katter, en månad i förra inlägget. Men å andra sidan, har jag haft dessa tre förpackningar under månaden, så behöver jag ju inte köpa tre nästa månad, för jag brukar återanvända sanden om den är fräsch… Så kanske skulle räknat på 179 per månad per tre katter istället… Då blir det plötsligt väldigt mycket mindre, runt 2kr per katt per dygn. *förvirrad*
Min kattsandekonomi år mycket bra då Tigrou vägrar att gå på lådan. Han gör allt utomhus, både på gott och ont det kan ju faktiskt vara bra att ha koll på avföringen ibland. På vintern när det är riktigt kallt så går han in i vedboden i sågspånet eller så följer han med till stallet och sätter sig i en box.
Han har kissat på låda en gång och det var i bilen från Frankrike. Så min låda står i garaget och samlar damm. Och kattsanden fick grannen till sina katter.
Vanligtvis när jag har bara Mojje så kör jag Miss Cat klumpande -den nya lilla gröna påsen kostar drygt 55 kr som jag köper 4 i månaden av byter alltså sand helt 1 gång iveckan för att alltid ha fräscht i lådan.Hade EverClean förut men då det gick åt 2 lådor per månad och varje kostade nästan 200 kr så tyckte jag det vart för dyrt.Men nu med akutkissarna här s¨är EverClean ett måste för att hålla lådan så fräsch som möjligt.
Ha de bra
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Jag kör med Everclean. Har hittills inte behövt byta allt, den klumpar så bra att det är lätt att få ut all avföring och den luktar fortfarande fräscht efter tre månader.

Men nu undrar jag vad jag gjorde för fel då… Har provat Everclean en gång men fick kasta allt efter 3 dagar då det stank i hela huset. För visst är det Everclean som man bara behöver rensa ut bajset på…
Nej, Everclean är klumpande så du rensar ut bajs och kissklumpar.

Hm… ja då vet jag inte vad jag köpte *Skrattar*… det var vita kristaller
Du köpte nog Fresh and Easy eller något liknande. En katt/påse/vecka. Provade den här med med två katter, men de små kulorna bara rullade omkrig på badrumsgolvet. Det blev väldigt dyrt också.

Ja usch, den är hemsk den med vita kristaller, det flyter ut och bara stinker av det:(
förstår inte hur Ever clean funkar så länge för er 2 veckor sen bytte jag till ny omgång och det blir ju väldigt dyrt i längden om man har i 7 liter i lådan och fyller på med resterande efter en vecka blir ju 2 st per månad eller är jag helt fel ute?
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jag rensar lådan minst två gånger om dagen, ser till att det är ordentligt påfyllt så klumparna håller sig och det inte kommer ner och fastnar i botten. Då behöver jag inte byta ut sanden, utan det räcker med att sila i genom extra noggrannt och fylla på. Två förpackningar, dvs 20 kg, är lagom för att fylla upp lådan (till tre katter då), sen behövs det fyllas på med ungefär en förpackning (10 kg) till under månaden.
ja plockar ur minst 2ggr per dag och e jätte noga med att få med allt.Men menar du verkligen att det går 30 kg sand varje månad det är ju Kattsand för ca 600 kr verkar väldigt dyrt?

Då har jag kvar lite till nästa månad, så då köper jag en eller två nya förpackningar. Är lite osäker på exakt hur mycket som finns kvar, då jag tidigare stjälpt över det i en annan låda och börjat om från början i stora lådan (övergångsperiod från flera små lådor till en stor). Nu har jag precis plockat bort den mindre lådan, så jag kommer att ha kvar sanden i samma låda, bara städa ur som vanligt och sila lite extra.
Så då tror jag som sagt vi kommer landa på drygt en förpackning i månaden för påfyllnad, vilket skulle bli 2 kr per katt per dag (179 kr/3 katter/30 dagar). Om andra här har räknat 1-1,45kr för sina, så ligger vi lite högre. Men har jag lådan helt tom, så får jag slänga i två förpackningar á 10 kg från början.
Start: 2 förpackningar som grund, 1 för påfyllnad under månaden. Sedan 1 per månad för påfyllnad i fortsättningen, om jag inte av någon anledning skulle behöva byta ut all sand.
Jag kanske upprepar mig, men jag vet inte om jag är tydlig… jag vart ju själv lite förvirrad ett tag (se första inlägget) :)
JAg gör så här med klumpande sand, och Arne är väldigt petig på ren låda: JAg tar bort klumpar och bajs så fort jag ser det, minst tvåggr /dag. Sen fyller jag bara på, men dessemellan så tömmer jag ur lådan två ggr i veckan och dushar ren den. OBS! Kastar INTE sanden som är ren! Lägger tillbaka sanden och fyller på igen.

Ja alltså, häller sanden åt sidan när jag tvättar lådan och häller sen tillbaka gör jag också. När jag hade fler lådor slängde jag sanden ur ena, som fick återanvänd sand från den andra, som fylldes på med ny, så ena var alltid lite fräschare än den andra. Men eftersom katterna gillar stora lådan bäst så har jag bara den nu.

Jag använder Katty Kattsand. Den är jättebra. Jag gör rent lådan 2ggr om dagen. ( Om han bajsar tar jag bort det direkt, det stinker! ) Och så tvättar jag ur den och fyller på med ny sand en gång i veckan.

Jag använder Nature Cat Gold (den oranga förpackningen). Har provat många andra märken, men mina katter trivs bäst med den. 1 säck (15kg) räcker ca 6 veckor för två katter.
I Eskilstuna kostar 1 säck runt 100 kr så på det sättet blir det en dyr historia. Men av en slump hamnade jag på SEA hund och Katt i Stockholm (Kungens kurva) och upptäckte att de hade mängdrabatt på Nature Cat Gold. 63 kronor kostar 1 säck om man köper 5 eller fler. Jag lastade då bilen med 10 säckar (hade inte mer pengar med mig…) och åkte hem till mina missar med det. Nu åker jag ett par gånger om året och handlar Kattsand. Det är ju kul att gå o shoppa i Kungens kurva annars oxå
Jag skulle gärna köpa större partier om det vore billigare… Är det någon som vet om det går att beställa Nature Cat Gold, tex pallvis eller så? Jag har plats att förvara det och har tillgång till F-skattsedel om det skulle behövas…

Jag kör med catchoice den kostar 139 för 10 kilo det verkar ganska dyrt.Man får den elfte säcken gratis, men jag tycker väldigt bra om den sanden det finns inte så mycket att välja på där jag bor. /Marina
Jag köper en dunk Everclean till 159 varannan månad ungefär, det ger mig en kostnad på 1,39 pr katt (jag har 2) pr dag
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Husses Kattsand har fått väldigt bra kritik, vad jag har hört. Jag hade valt att prova den, men har ingen försäljare där jag bor. Däremot, en sand som är jättebra, är Catz, från Konsum. Genomsnittspris per katt/dag blir 0,78 kr. Den är vit och ganska grovkornig, jag var lite misstänksam i början, men den var hel ok. På andra plats kommer Vitakraft kompact. Ser likadan ut som Pussi och Everclean, men mycket billigare och precis lika bra. Pris katt/dag blir 0,84 kr