Njursvikt igen
För att inte stjäla den här tråden, så skapar jag en ny.
Var på årlig kontroll och vaccinering av mina kattbröder härom veckan och eftersom de också fyllde åtta år, så bad jag om en seniorkontroll när vi ändå var där. Då fick jag reda på att en av dem hade förhöjt njurvärde (177), men i tråden som jag nu inte ville stjäla står det normala värdet upp till 170.
Saken är den att jag har fått lite halvdåliga vibbar av vetten vi går till (vi är relativt nyinflyttade och valde en vet. som var lättillgänglig), då rutinkontroller och rena vaccinationsbesök alltid har resulterat i utökade behandlingar och ingrepp. OBS! Nu kan jag ju ha fel, för jag är inte veterinär och kan inte medicin. Det rekommenderades i alla fall ganska avancerade remisser och undersökningar vilket jag tyckte var bra, men om njurvärdet nästan är normalt, brukar det gå till så? Eller är det så allvarligt att man tar till hela gardet med en gång?
Mvh, Agilis
Om du inte känner dig trygg med den veterinären skulle jag åka till en annan bara för att se om den säger samma sak.

#1 Ja, vi har beslutat oss för att göra det. Vet inte riktigt vart vi skall ta vägen bara.
Mvh, Agilis
Vad skrev vet. för remisser ? Ett ultraljud på njurarna tycker jag skulle behövas och uppföljning av Kaliumvärdet. Det är lite förhöjt, njurkost kanske skulle passa din kisse nu.
Vad skrev vet. för remisser ? Ett ultraljud på njurarna tycker jag skulle behövas och uppföljning av Kaliumvärdet. Det är lite förhöjt, njurkost kanske skulle passa din kisse nu.

Det var fler blodprover, urinprover, ultraljud och blodtrycksmätning.
Jag gör gärna detta alltså, jag vill ha kvar min pojk så länge som möjligt, men när besöken hela tiden resulterar i saker man inte räknat med (sista kostade oss 4500 kr och de blev inte ens vaccinerade som var en av anlednignarna till besöket), så blir jag fundersam. Jag hade också velat ha mer förklaringar till provsvaren, då hade det varit enklare att förstå åtgärderna som rekommenderades. =)
Mvh, Agilis
Det blir dyrt med utredningar, Hoppas du har en bra försäkring på dina katter. Ultraljudet jag gjorde sist på en katt gick på 800 kr, då skannades hela katten.

De är försäkrade, men det återstår väl att se om det fungerar bra eller inte ;)
Det lustiga är att de väääldigt snabbt satte diagnosen FORL på bägge mina katter utan röntgen (som jag fått veta är i princip nödvändigt för att kunna sätta diagnosen), samtidigt som de sa "jag hoppas du har försäkring?". FORL går inte på försäkringen för övrigt…
Mvh, Agilis
Sök en annan veterinär Det måste vara en som kan röntga tänder innan dom ställer diagnosen Forl, men det är en väldigt vanlig åkomma på katter 1 av 4 katter får forl har jag läst mej till.
jag vet att det finns veterinärer som frågar om försäkring och blir då dyrare om sådan finns
Livmoder tas bort på min vovve till ett pris av 8000 för att jag hadde försäkring, den som gjorde samma sak med sin hund utan försäkring fick betala 4000 kr för samma åtgärd. Fy för sånt.

Jag har hittat två olika som jag ska prata med, och förhoppningsvis fastnar jag för en av dem.
Det är ju inte ok, och det är väl något i den stilen som ligger i bakhuvudet på mig när jag har med denna vet att göra också.
Mvh, Agilis