Bra mjukmat?
I många trådar står det att Mjau är bra mjukmat och det är ofta den mjukmaten som rekommenderas av andra.
Men jag undrar, finns det annan mjukmat som är bra?
Min katters magar är inte kooperativ med Mjau mjukmat. Jag är ute efter ett mjukfoder som helst inte innehåller spannmål och som har goda näringsvärden.
Gärna ett foder man slipper beställa hem då jag vill komma åt det ganska snabbt.
Det finns mat som är annpassat till gamla katter som är mjukt.
Mjau är inte bra eftersom det innehåller så mycket salt att katterna får njursten…
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
#1 Mina katter är inte seniorer.
icas egen kattmat med färs kan jag rekommendera
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
#3 ica ligger för långt ifrån mig. Jag har coop och willys samt djuraffärer i närheten. Har även möjligheten att ta mig till lantmännen men inte ofta då det ligger inne i stan.
Bozita då , det brukar finnas på djuraffärer. Någon grönsak är det i men inga spannmål har jag för mig
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
#1 Har aldrig hört att Mjau innehåller för mycket salt. Var har du fått reda på detta, och hur mycket är egentligen för mycket salt?
#0 Tyvärr har jag inte koll på vilka blötfoder förutom Mjau som är bra, hoppas du hittar något som passar dina katter!
#1 Är precis som #6 nyfiken på vad du har fått veta det någonstans? Ser gärna en källa på det :)
Det var en dokumentär på tv och då avslöjade dom vilka som innehöll för mycket salt.
(dock inte alla men några)
M.v.h. Louise
Det spelar ingen roll om dom är seniorer maten ör mjukare
M.v.h. Louise
#8 Jag hittade en artikel från Rapport om detta med medföljande resultat på pdf, vet inte om det var därifrån du hört det? De har dock inte testat Mjau blötmat där, utan enbart torrfodret och detta var dessutom för 4 år sedan (man vet ju aldrig om recepten har ändrats sens dess). Fast jag kan inte dra några slutsatser av dessa resultat, eftersom jag inte vet vad som är en hög halt och vad som är lågt.
Mosa ner kokta morötter och se om magarna tål det bättre. Det är ganska vanligt att kattmagar reagerar på MJAU till en början men kokta morötter brukar göra det bättre och efter ett tag brukar man kunna ta bort morötterna.
#11 Det var inte ett sådant tips jag ville ha utan tips på annan mjukmat än just mjau.
#9 Förlåt mig men vart frågade jag efter en mat som är mjukare? Vad jag själv läser så vill jag ha tips på andra mjukmats sorter än just mjau, för att förtydliga det - Mjukmat = Burkmat = Blötmat. Förstår inte riktigt var mjukheten har med saken att göra.
Jag såg det nyligen och vet inte vart tyvärr.
M.v.h. Louise
Men mjuk mat är mjukt torrfoder!
Och BLÖTFODER är blöt mat
M.v.h. Louise
Och du fick mitt morotstips eftersom det är mycket sannolikt att dina katter kommer reagera lika på annan mjukmat eftersom de flesta är lika varandra i sin sammansättning. Katter som blir dåliga i magen av mjukmat blir det ofta pga. att de inte är vana vid den höga protein- och/eller fetthalten.
Du kan dock prova precis vilken annan mjukmat som helst. Den mesta är bra.
Jag hade förresten samma problem förut, speciellt en av mina katter hade en väldigt känslig mage.
Och jag gav upp först med blötmaten. Men sen har man helt enkelt fått börja med att ge väldigt lite blötmat. Alltså kanske bara någon sked, och sen gradvis öka så magen hinner vänja sig.
Och nu äter båda katterna mjau blötmat dagligen utan problem. Och då en lite större mängd.
Va? Mjukmat är väl det samma som blötmat?
Torrfoder är väl alltid hårt? Eller du menar att vissa sorter innehåller porösare bitar?
#15 Hade jag varit ute efter ett mjukare torrfoder så hade jag skrivit det eller skrivit mjukare mat. Det är stor skillnad mellan mjukare mat och mjukmat (observera mellanrummet och de olika stavningarna).
Sen som du kanske ser nämnde jag Mjau mjukmat, och då kan jag inte mena annat än just blötfoder.
Mjukmat=Burkmat=Blötmat - end of story.
#16 Ok tack, det är bra att veta.
Vissa torrfoder är mjukare biter men inte som pure
M.v.h. Louise

Jag kan rek. Whiskas Adult Mmmmm Kött. Det säljs i påsar i smakerna biff, lamm och kyckling. Enda blötmaten (förutom Mjau och Bozita) jag hittat som INTE innehåller socker, spannmål och grönsaker. Om dom inte har det i din affär, be dom ta in den! Den såldes tidigare i flerpack, men Whiskas har nyligen slutat med det för att den sålde för dåligt och säljer endast nu i portionspåsar styckevis. Givetvis kostar den några kronor mer men det är ju för att den inte är utspädd med socker, spannmål och grönsaker….
//EK
facebook "Livbojen för hemlösa katter!
"You haven't lived until you've found something worth dying for" - Whale Wars
TNR - alla katter har rätt att leva!
BARF - rått kött enda naturliga för din katt!