Orolig blivande kattägare
Jag skulle ha fått min kattunge den här veckan. Egentligen skulle jag ha fått henne igår men när uppfödaren frågade om jag ville att hon skulle veterinärbesikta henne en sista gång innan leverans så svarade jag ja (eftersom det var ca 3 veckor sedan hon sist besökte veterinären). Därför så sa hon att hon skulle ringa till sin vetrinär och vi skulle höras av när hon skulle komma och lämna kattungen.
Jag har ringt henne i tre dar nu! Hon svarar varken på mail eller telefon! Nu är jag jätte orolig… tänk om hon har gått och sålt katten till någon annan. OM hon nu har gjort det så borde hon väl säga till och åtminstone höra av sig! Saken är att vi har inte tingat henne, vi frågade henne om vi skulle betala något i förväg men hon sa att hon skulle ta emot pengarna när hon lämnar av katten istället.
Väldigt besviken och orolig :'(
Låter ju lite konstigt. Men varför skulle den besiktas en gång till om den nyss hade gjort det?
Man kan ju tycka att uppfödaren borde ha hört av sig i såna fall.
#1 - Besiktingsintyget får inte vara äldre än 7 dagar för att det ska vara giltigt.
#2 Jo det vet jag. Nu kanske det framgick konstigt i texten, men det lät som att det var ca 3 dagar sen sist hon var till veterinären.
Om uppfödaren inte tyckte att ni var rätt hem så borde hon sagt det med en gång och inte lura er så här.
ber om ursäkt, det ska stå 3 veckor sedan
#4 Jo precis, hon frågade ju till och med vart jag bodde… och jag gav en utförlig beskrivning om hur hon skulle ta sig hem till oss. Är verkligen jätte ledsen speciellt när jag och min familj föll pladask för katten…
Är det en raskatt?
#4 - Precis. Jag började fundera på om det var därför uppfödaren inte ville ha en handpenning över huvud taget, för att hon med en gång kände att det inte klickade av nån anledning. Fast om det var så så borde hon sagt det med en gång tycker man ju.
Riktigt dåligt…
Hoppas du får tag i uppfödaren så du kan få någon förklaring åtminstone. Om du vet var uppfödaren bor kan du ju åka dit kanske?

Är det en blivande utekatt det handlar om, eller innekatt? Om uppfödaren tycker att hemmet inte passar katten så kan ju detta vara ett sätt att dra sig ur utan att behöva ta det jobbiga telefonsamtalet och berätta.
Hoppas att vi har fel , att det bara hänt något som gör att hon inte kan svara, men att det löser sig.
#7 Ja, det är en helig birma
#4 Hon gav ingen antydan om att vi inte var ett passande hem för katten. Om hon verkligen tyckte det så borde hon inte ha diskuterat om leverans med oss…
Hon kanske hade svårt att säga det till er då ni var där.
#13 - Ja sånt kan vara jättesvårt att säga rent ut, men OM det nu var så så borde hon åtmistonde kunnat sagt det över telefon eller mail eller sms, ni har ju rätt att få veta hur det ligger till!!
MEN nu finns det ju ingenting som säger att det verkligen är så, bara lösa spekulationer. Fortsätt du att försöka få tag i henne. Kanske är det något helt annat som inträffat.
Nu när jag tänker efter så undrar jag om det var för att jag frågade rätt mycket om kattens hälsa (kattpappan hade en ganska hög inavelsgrad) och om 3 års dolda fel försäkring…. och det visades sig att den katten inte hade den försäkringen.
Allmänt jobbiga köpfrågor kanske..
Okej. Men det är en registrerad uppfödare? Låter ju konstigt att inte ha den där dolda fel försäkringen också.

En uppfödare behöver inte ha dolda felförsäkring.Men är skyldig att ersätta dolda fel i tre år.Men får då ta pengarna ur sin egen plånbok istället.
Stolt ägare till tre La permer
#17 är det så? Gäller det även genetiska fel?? För hon sa att hon inte kunde ansvara för genetiska fel inom tre år och sa att jag skulle skaffa en livsförsäkring till katten.
#18 Det beror helt på vad som menas med genetiska problem. Försäkringsfrågor kan vara ganska invecklade och det är ofta svårt att ge ett direkt svar på vad som kommer att gälla och inte.
En livförsäkring kan vara bra att ha ändå och ingenting som är jämförbart med dolda-fel-försäkringen.

Dolda fel försäkring och livförsäkring är två helt olika försäkringar.Livfrösäkringen faller ut om katten dör.Det som är viktigt i försäkringsväg är att ha en veterinärvårsdförsäkring som täcker dyr vet.vård.
Ett dolt fel är ett fel som fanns där då katten såldes men som inte kunde upptäckas då.
Jag har sålt en kattunge som var frsik fram tills den var ca fyra månader.Då blev den vinglig och muskelsvag.Matte var till veterinären massor med gånger men katten blev bara sämre och sämre.Vid sex månaders ålder avlivades katten och vid obduktionen upptäcktes en missbildning på en tyggkota i höjd med bröstet.Det gick på min doldafel försäkring .
Ring nu till kvällen så kanske hon svarar, har du mobil och hemnummer till henne?
Ring båda. 
Hade kattungen stamtavla? Annars var det var en oseriös uppfödare och ni kanske ställde för mkt frågor som uppfödaren inte kunde svara på. vilket är BRA att du gjorde! Det ska man göra, samt ställa krav, det visar ju att du är en seriös köpare :)
Hon är med i birmasällskapet så hon borde ju inte vara en oseriös uppfödare, och katterna ska ha stamtavlor.
Däremot har hon inte bettet sig särskilt professionellt i detta sammanhang. Och tyvärr så kan man bara ringa till hennes mobil.
Antar att du titta upp mobil nummret ifa det går att hitta ett hem nummer?
Vet du vart hon bor, åk hem till henne?

Det händer ju saker i livet ibland som gör att man kanske får lov att vara oanträffbar.Att du inte får tag på henne behöver ju inte betyda att det är något lurt.Telefonen kan ha blivit stulen/tappad i golvet.
Hon kan ha halkat och brutit foten och ligger på sjukhus.
Katten har ätit av kabeln till telefonladdaren(har hänt här) och då dör ju telefonen efter ett tag.
får man fråga i vilket område uppfödaren bor? jag känner till en del runt sthlms området
Jag håller med #25. Och att säga att personen inte är seriös pga att hon inte har något hemnummer vet jag inte, då är jag väldigt oseriöst i så fall (har aldrig ägt hemnummer) ;)
Något kan ju helt enkelt kommit emellan, personen blivit sjuk eller vad som helst. Skicka ett SMS och förklara läget så hör hon säkert av sig igen.
#26 jag vill inte hänga ut någon (det är ju inte heller tillåtet här), jag kan skicka ett privat meddelande till dig om vilket område hon bor i. Men jag avvaktar lite först. Tack för hjälpen i alla fall!
#28 gör så om du vill, jag har nämligen råkat ut för oseriösa birmauppfödare häromkring! rör det sig om en kattunge är den äldre?
#29 Var de du stötte på medlem i Birmasällskapet? På vilket sätt var de oseriösa?
Det rör sig om en kattunge som är äldre än 12 veckor
Du har pm!
UPPDATERING
Efter att ha ringt sedan måndag (både vid lunch tid och efter jobbtid) så bestämde jag mig för att skriva ett till mail (med en något argare ton).
Jag kan med säkerhet säga att hon är FULL kapabel till att svara mail eftersom jag har sett att hon har konverserat med en annan uppfödare i hennes gästbok under perioden jag har försökt få tag i henne. Så nej hon ligger nog inte i sjukhuset med brutna ben och armar.
Hennes kattungar (inklusive den jag skulle köpa) har tydligen fått goda "framgångar" i kattuställningen den 14 nov. Jag spekulerar att hon kanske har bestämt sig för att behålla kattungen för avel.
Mail jag har skickat:
Det jag skickade nyss:
Hej X,
jag antar att du har bestämt dig för att INTE sälja Y till oss eftersom du varken svarar på mina telefonsamtal, meddelanden eller mail. MEN jag tycker att som en uppfödare så borde du vara professionell nog att kunna ge mig en förklaring om vad som har hänt. Jag trodde att vi hade kommit överrens om ett köp, vi skulle ha fått hem Y i tisdags om det inte var för att jag önskade om en ny veterinärbesiktning (som du själv frågade om) eftersom det var flera veckor sen hon besökte veterinären. Hela min familj har varit jätte glada över att välkomna en kattunge till hemmet men så händer detta.
Jag har haft i åtanke att du kanske tyckte att det är obehagligt att ta det över telefon, vilket är därför jag har mailat dig men du har inte svarat därför mailar jag dig igen. Jag hoppas att du kan vara mogen nog att ta tag i det här och ge mig en förklaring.
From: Mig
To: X
Subject: Y
Date: Tue, 16 Nov 2010 18:17:58 +0100
Hej X,
jag har ringt flera gånger men inte lyckats få tag i dig… undrar om köpet av Y fortfarande är aktuellt eller om det har hänt något? Vi har köpt alla nödvändigheter till katten.
Tacksam för ett svar från dig så fort som möjligt
MVH
*jag*
Dock om det finns en annan förklaring bakom finns det ju en risk att det absolut inte blir något av köpet nu.
Jag hoppas du får något svar i alla fall.
Jag tror faktiskt att hon, innan jag skickade det här mailet, har bestämt sig för att inte sälja kattungen. Om det inte har hänt något dramatiskt, vilket det inte har i detta fall eftersom hon har glatt konverserat med en annan uppfödare, så svarar man väl på telefon och mail om köpare undrar något.
hur va det har du betala nån tingningsavigt?
hon tar inte emot tingningsavgift så som jag har uppfattat det, hon sa att hon brukar ta pengarna när hon levererar. Så nej.

#35 om du inte betalat något för katten så är den ju inte bokad till dig
.
Man ska inte spekulera men hon kanske ångrat sig eller så? tycker ju hon borde svara på mejl allafall, särskilt om hon skrivit till någon annan.Du får avvakta någon mer dag och hoppas att hon hör av sig.Du kan inte besöka henne och reda ut det?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#37 jo jag förstår det nu, men då ska man väl inte prata om leverans om det är på det viset, eller?
Jag vill ju inte vara allt för påträngande (har ju redan ringt MASSA gånger och lämnar flera meddelanden) jag tror inte att uppfödare uppskattar att folk kommer och knackar på hos dem bara sådär…
har du testat att ringa från någon annans telefon så hon ser att det inte är dolt nummer eller ditt nummer eller ett nummer hon kan koppla till dig?
Har en bekant som det blev väldigt galet med en hunduppfödare och när hennes sambos pappa ringde från sitt hem nummer i annan stad då svara hon… ett tips
Kan inte du testa att skriva i hennes gästbok du med då? För där har hon ju uppenbarligen kommunicerat, kanske är det hela ett stort missföstånd. Håller tummarna att ni får tag på henne snart eller hon får tag i er. Hoppas verkligen det hela är ett enda missförstånd!
NY UPPDATERING
Jag har äntligen fått svar från henne (på mail). Tack och lov att hon äntligen svarade:
Hon bad om ursäkt och förklarade att hon hade mycket saker att göra på jobbet men också för att hon kände att det var jobbigt för henne att berätta det här. Tydligen så har kattungens moster dött av en ärftlig sjukdom och även en katt på kattungens pappas sida.
Hon kände därför att hon inte kunde garantera något och ville inte att jag skulle köpa en kattunge som skulle dö i förtid. För det är något som jag har diskuterat med henne om, jag var ju som sagt väldigt mån om kattungens hälsa och frågade om allt möjligt.
Så ja jag tackade för hennes mail och uppriktighet och önskade henne och hennes katter lycka till.
Tur i oturen? Nu vet jag i alla fall att det inte berodde på mig, har gått omkring i flera dar och varit ledsen över detta. Nu kan jag äntligen släppa det.
Som du säger tur i oturen!
Du får hålla ögonen öppna efter en ny krabat… kanske får kolla på några innan det säger klick men jag tror du kommer hitta en som passar din familj alldeles utmärkt
Ja det ska jag göra, hade redan köpt alla katt-nödvändigheter i hemmet så nu saknas det en katt bara. Hoppas att jag hittar en katt som passar min familj snart!

Vad var det för sjukdom?
Hmm, men har hon sålt dom andra syskonen då?

#41 tycker det låter som en dålig förklaring. jag hade direkt berättat om detta då det är en sådan viktig sak. vad kommer hon göra med katten då? Har syskonen flyttat och vet deras nya ägare om det?
Sedan undrar jag precis som #44. vad är det för sjukdom?
Låter som en dålig ursäkt som hon suttit och försökt komma fram till denna vecka.
Hon sa faktiskt inte exakt vilken sjukdom det var, tror ni att hon bara ville få ihop en ursäkt?
Hmm jag vet faktiskt inte, men av någon anledning tror jag att hon var uppriktig. Hon kanske undvek mina samtal för att hon fortfarande inte var säker på om köpet var tillräckligt säkert? Hon har ju somt sagt ingen dolda fel försäkring på katterna…
Så vitt jag vet så har en av kattungarna blivit tingad av en annan uppfödare sen en tid tillbaka. Vet inte hur hon gör med den kattungen…

Märkligt!

#48 jag tycker hon borde berätta vad det är för sjukdom. jag tycker inte det känns så seriöst det här. 
Var hon inte säker på köpet så kontaktar man ju eventuella köparen och fråga om de ska ha katten eller inte.
Hoppas ngn som är insatt i kattuppfödning osv kan ge dig tips att tänka på när du köper katt! (att alla tester är gjorda osv, vet inte hur det var i detta fallet?Lät ju inte så bra att det var hög inavelsgrad på pappans sida iaf…?) Är det just birma ni är intresserade av?
Eller så kanske hon tycker att det är sjukt jobbigt att det är en sjukdom, så hon kanske är lite "vimsig" efteråt? :) Skitsvårt när något händer ens katter, när en av våra blev påkörda orkade jag inte ens tala på en vecka.
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D