Innekatt?
Jag undrar ifall det är möjligt att ha en katt inomhus och ändå att katten kan må bra av det? Jag är sååå sugen på att köpa katt, finns inget mer jag vill ha.. men jag bor i en trea på markplan och jag känner mig osäker till att ha en katt där, eller rättare sagt det är min pappa som inte tycker om det. Men om man "uppfostrar" katten till att bo inomhus blir den inte van vid det då? Och ändå att den mår bra av det, för jag vill verkligen itne att den ska må dåligt..
Jag vet såklart att en katt ska bo i större områden som i hus osv osv… så ni behöver inte påminna mig, vill bara veta ifall den KAN bo i lägenheter o må bra.

Man kan få en katt att må lika bra inomhus som utomhus :) Men har man en katt inne så behöver man aktivera den mer. Sedan kan man ju ta ut dem genom att ha sele på dem samt att näta in balkongen :) Fördelen med att ha katten inne är ju oxå att du skyddar katten mot faror som tex bilar, elaka människor etc plus att katten inte kan göra skada hos andra som att tex göra sina behov i sandlådor.
Själv har jag två innekatter och de mår som prinsessor, i min umgängskrets finns det både innekatter och utekatter och det jag tycker är att innekatterna blir mer trygga och lugna.
Det finns ju även många fina klösmöbler och leksaker nu till katter så det är inga problem, bara man räknar med att lägga ned ordentligt med tid på sin familjemedlem :)
Åh vad bra! Jag hoppades verkligen på bra respons :)
Jag älskar katter mer än något annat och jag skulle lägga ner kropp o själ till att få den o må bra, katter är världens finaste varelser tycker jag hihi. Nu måste jag bara lyckas övertala min far också, tack så mycket iaf! :)

Det finns en tråd som heter "livet som innekatt" där det finns bilder. :)
Jaha, så ska jag kolla där då :D

En stor skillnad mellan utekatter och innekatter är ju att innekatter inte får stimulansen av utevistelse och jakt, samt att katten har mindre yta att vara på. Men det får man som ägare kompensera för, då går det så bra så :)
Om kisse får vara på hyllor och bänkar så är ju även det en stor miljöberikning och hemmet blir genast större (mer att vara på).
Minst en klätterställning där katten kan klösa och få utlopp för sitt klätterbehov är jättebra, och varierande leksake framme. Aktivering i form av hjärngympa (godisletande/aktiveringsleksak, tricks m.m.) samt aktivering för kroppen (mycket bus).
Promenad i sele är ju också kanonbra, MEN då bör man vara beredd på att få gå ut varje dag, minst. Det är tyvärr vanligt att katter som bara får gå ut ibland (när matte och husse har lust) börjar protestkissa inne eftersom de inte blir nöjda med innelivet. De vill ut mer, men får de inte det så blir de frustrerade och kissar fel. Vissa katter klarar det bra att gå ut bara ibland, men många börjar som sagt att protestkissa. Så bestäm er redan innan om ni kan ta ut kisse så ofta katten vill (och försöka få in rutiner som passar både er och kisse), eller inte gå ut alls.
Och välj katt som passar er! Vill ni bara he en katt så se till att skaffa en som vill vara ensamkatt, och att det är en med en akivitetsnivå som ni orkar med att tillfrdsställa (vissa katter är ju mycket mer aktiva än andra). Vill ni skaffa två katter så välj två missar som trivs ihop och som har den aktivitetsnivån som passar er. Tänk på att inte alla katter kan sysselsätta sig själva utan kräver rätt mycket av sin familj, medans andra katter även leker duktigt själva. Vissa leker MYCKET, andra är lugnare.
Och välj misse som är van innekatt!
Här finns det en artikel med många tips
Här inne kan du hitta många med innekatter, även jag har två damer här hemma och det går hur fint som helst. Och det finns så mycket annat positivt med att ha katten under uppsikt.
Det går att bygga mycket på höjden för en kisse som bor inne, det är alltså inte bara ytan på golvet som behöver räknas in.
Men läs artikeln, den ger som sagt många bra tips.
Sen håller jag med #5 att antingen skaffar du en katt som vill vara ensamkatt, eller så kan det vara värt att fundera på två katter.
Det blir egentligen inte mycket mer jobb om man har två katter som passar ihop, eftersom dom aktiverar ofta varann väldigt mycket.
Det blir ju dock lite mer i kostnad.
jag har 6 katter och är uppfödare o skulle jag få för mig o ta ut dom i sele(försökt) skulle dom inte bli glada på matte
. Dom trivs inne men precis som andra här säger,stimulans krävs. nu har dom oxå varann men klätterställningar lite varstans,sovplatser högt o lågt samt leksaker som vippor,laserpekare m.m. som används flitigt oxå. du kan se på min hemsida hur dom bor:
S*Winsnes Wilda
Jag har läst en hel del om innekatter och hur bra dom verkligen kan trivas, och det gör mig verkligen glad för då har jag en chans att kunna skaffa katt! :) nu gäller det bara att hitta utrymme för alla lekplatser och ställningar till den, och göra plats för lite utkiksställen i fönstren osv, jag ska göra allt jag kan för att få katten att må bra :)
Tack allihopa för alla bra tips och sådär, jag är jättetacksam :)
Det är många som tror att en katt behöver vara ute själv för att må bra, men så är det inte. Det handlar mer om aktivering för att en katt ska må bra. Precis som med alla andra djur.
Och det låter som att du är redo att inreda till katten och göra allt för att den ska må bra så det kommer att gå bra
Har du någon särskild drömkisse då? 
Ja jag skulle kunna möblera om hela lägenheten om det skulle va så, för att få den o må bra :)
Min drömkisse är att köpa en liten Norsk skogskatt, en liten hårboll med svart/vit/grå teckning, eller brunspräcklig går också bra! Och det skulle varit min allra bästa vän :)
Såg att en uppfödare fanns här i tråden också haha.
jag såg det också, men tyvärr måste jag ha godkännande från min pappa först :'/ han fattar inte att mankan ha katter inomhus.. det är det som hindrar honom från att tillåta det ._. så jag ska prata lite med honom..
Utekatt känns lika inne som att betala räkningarna på posten =)
/Fridaybrew
Haha, jag fattade inte det där 
Försökte mig vara lite humoristisk , de flesta betalar sina räkningar via internet och det är hur smidigt som helst, men det finns dom som fortfarande går till posten/banken för att betala räkningar. Så översatt till katt *lol* så blir det visst kan man ha utekatt men det är inte lika smidigt som att ha den inne. De som vet bättre har dom inne helt enkelt =) Men större flertalet har sina ute men att göra som man alltid har gjort är inte utveckling.
/Fridaybrew
#13 Okej lycka till med det. Förklara för honom att det är precis som med alla andra djur. Man ser till att dom får den aktivering dom behöver.
Många uppfödare vill inte att deras kattungar ska bli utekatter. Även många katthem vill att katterna hålls inne.
Men det är någon gammal syn som är kvar angående katter, att dom ska gå ute själva. Och jag tycker det är synd att katter släpps ut "bara för att det ska vara så".
#14 Haha!

Hoppas din pappa "ger med sig"! Se till att informera honom ordentligt om möjligheterna och fördelarna med innekatt. Kanske kan ni ta en titt tillsammans här på forumet/på nätet?
Lycka till!
#16 Jahaaa, då förstår jag haha! Men det är ju såklart smart, och jag själv anser att det är mycket bättre att ha katten inomhus för säkerhetens skull:)
#17 Ja jag ska försöka haha :) min pappa går nog fortfarande efter den gamla synen att katter ska leva utomhus för där är det bäst. Men vill man va rädd om katten o hålla den frisk o sådär och garantera en död när den har åldern inne och inte blir påkörd, bortrövad osv.. så ska man ju ha katten inne såklart! :o så jag ska visa alla dom här inläggen för min pappa så får han allt se! :)
Precis, det finns så mycket fördelar med att ha innekatt.
Sen tar man ju samtidigt sitt ansvar och utsätter inte andra människor för sin egna katt. Själv har jag problem med grannens katter och det är inte alls roligt.
Nej det kan jag mycket väl förstå, dom kommer in på ens tomt o förstör o har sig. Det är bättre för både en själv o grannar runt omkring att ha katter inomhus. På ett sätt känns det nästan som att dom har det bättre och lyxigare inomhus, där det är varmt o skönt, och dom slipper regnet.. 

Kolla om det finns något katthem i närheten som kan hjälpa till att välja ut 'rätt' katt, så hjälper du dessutom någon hemlös katt. De brukar ha både vuxna och ungar, i alla storlekar och färger, så det finns att välja på. Jag tog två syskon, det känns mycket lättare att ha två så de har sällskap och lekkamrat i varandra :-)

Jag (och min pojkvän) har bott med min katt på 22kvm, och han mådde inte dåligt. Man var bara tvungen att se till att han var ordentligt aktiverad varje dag, och sen var vi ute och gick i sele nästan varje dag :) Så visst går det alldeles utmärkt att ha katt i lägenhet!