Borsta Tänderna
Jag har tänkt på en sak och undrar ifall det är bra om man borstar tänderna lite lätt på katter för att undvika framtida tandproblem.
Jag känner en katt nämligen som blivit tvungen att somna in pga detta.
Och Hur kan man upptäcka ifall ens katt har tandproblem innan det går för långt?
Kramar / Julia (=
Ja det är bra att borsta tänderna på sina katter. Finns t.o.m en speciell tandkräm för katter
Samtidigt som man borstar tänderna på katten kan man ju kika på tänderna och tandköttet. Sen vet jag inte hur lätt det är att upptäcka större problem.
Coolt! Min pappa bara skrattar utav idéen att jag ska lyckas göra det på honom.
Men jag har liksom märkt en sak med hans tänder.
En tand eller flera, har inte koll… är lite grön?
Vad är det?
Kramar / Julia (=

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag fick just den här filmen skickad till mig av en kompis som är tandsköterska.
Kolla på den:
Men jag vet inte om man kan köpa tandborsten och tandkrämen här i Sverige.
Det verkar verkligen komplicerat… men ska nog gå.
Kan man inte använda en vanlig liten tandborste utan sån tandkräm och bara dra över?!
Kramar / Julia (=
Jag vill ha en sådan tandborste o tandkräm. Ska fråga min veterinär om de
har.
#4 Kan man nog o är väl bättre än inget. Du får väl börja o träna med fingret
först. Min gillar ej att man är i munnen så blir nog kämpigt. Man förstår ju att
det ej är så lätt när prgrammet är hela 4 v innan det ska funka.
Ska börja träna min nya kattunge sedan för är ju lättare när de är små.
#3 Det där var en jättebra video, ska försöka mig på 4 veckors programmet direkt ;) Har ju både tandborstar och tandkräm till dem.
Ett tips till er som inte får använda tandborste för katten är att ta en bit tubgas på fingret och "gnugga" lite på tänderna.
Jag lät mina katter tugga på en tandborste som jag höll fram med lite vatten på varje kväll. Efter ett tag blev det rutin och jag kunde börja röra på tandborsten efter någon vecka.
Nu kan jag borsta utan att hålla fast dem. Jag tror de tycker att det är kul för de kommer fram till tandborsten själva. :-)
Jag borstar regelbundet tänderna på mina katter. Använder en extra väldigt mjuk tandborste (liten) och sen använder jag bucacat. Den smakar tydligen gott så det går hur bra som helst!!
Det finns fingertandborstar som jag vet många använder och tycker det är lättare än vanliga tandborstar. Så länge man inte har en katt som bits då ;)
#8 Bucacat är det en tandkräm till katter el o var har du köpt den?

Djuraffärer kanske har, annars har t.ex Djurmaxi på nätet.
Medarbeterare på Kost
#8 Precis, har köpt den i djuraffär. Har för mig att det är leversmak på den. Har man en katt som absolut inte vill borsta tänderna kan man låta katten slicka i sig lite då och då.
Nu har jag precis börjat på "operation borsta tänder på katten!"
Jag tycker att jag redan ser framsteg, jag borstar lite längs munnen på honom med lite kallt vatten då han hoppat ner i badkaret för att få sitt rinnande vatten och han slickar gärna av vattendropparna från den lilla tandborsten!
Jag skulle ju kunna hoppas att jag kan börja ev gnugga lite om en vecka!
Kramar / Julia (=