Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5003 ggr
line84
0

Förvaring av kattmat?

Hej!!

Passade på att köpa ett par säckar Royal Canin då det var rabatt. Men min fråga är: I vilken temperatur förvarar jag maten bäst? Jag har givetvis inte öppnat säckarna. Men kan de stå i ett förråd (kallt) eller blir det bäst om de står i rumstemperatur? Eller spelar det ingen roll?

/Line

Jourhemmet
0

Det borde stå på dom vad som är bäst?

line84
0

Kunde inte hitta någon info om det.. :S

kattassen
0

Jag köper 10-kilos säckar och förvarar i förrådet i en fodertunna. (Fodertunnan har säkert lock så det inte blir påhälsning av gnagare)

Där är ca 15 grader så här års och det har fungerat.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

line84
0

#3 Håller det sig inte bättre i orginalsäcken?

Imitra
1

Jag ställer in mina säckar i klädkammaren där det är mörkt och torrt, har funkat bra för mig

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Sweetelle
0

Torrt och svalt, i säcken, i en fodertunna eller något annat som är säkert mot inkräktare.

[Anunnaki]
0

Öppna inte säckarna förrän du ska börja använda innehållet. Mörkt och svalt är att rekommendera. Säckarna innehåller någon gas som ska fördröja att innehållet härsknar eller blir förstört på annat sätt. När man väl öppnat säcken är det troligen inte så bra att hälla över innehållet i något annat utan ställ i stället ner hela säcken. Om en fodertunna är lufttät eller ej spelar knappast någon roll för den öppnas ju flera gånger om dagen men det är ju bra med ett lock om man har smådjur som vill ha av maten. Riktigt lufttät finns det förmodligen ingen som är.

(Vi hade en vattenskada under bl a köksgolvet en gång och när glolvet bröts upp såg vi hur det låg det högar av hundmat och vete här och där. Mössen hade stulit lite allt eftersom. Vetet hade t o m börjat gro av fukten från vattenskadan. Och detta trots en hoper katter i huset.)

line84
0

Tack för alla svar! Tror nog det kan bli närmre 0 grader i förrådet om det är riktigt kallt ute, men det är alltså inga problem då?

kattassen
0

#3 Nej jag sätter alltså ner hela säcken (öppnad) i fodertunnan. Blir som en Tupperware-burk ungefärFlört

Jag hade bekymmer med gnagare som hade gnagt sönder säcken i botten vid ett tillfälle, i och med det skaffade jag en plastfodertunna.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

AgnetaB
0

fast råttor äter också hål på plasttunnor tyvärr. Vi fick skaffa en i stål med stållock i stallet.

chilisalsa
0

#10 Fast det lär nog vara ytterst ovanligt bara det är bra tjock plast även om det så klart kan hända… beror oxå på formen på tunnan. Hörn är lättare att få tag i för en gnagare än stora rundade ytor :-) Inget fyrkantigt alltså. Däremot finns det hopfällbara i plast som säkert inte tål gnagare.

Sen är nog gnagartrycket högre i ett stall än i ett vindförråd skulle jag tro även om det varierar mycket !

Medarbeterare på Kost