Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5799 ggr
Cazzos
0

Paralyserad

Har tittat på videoklipp från YouTube där folk håller i sina katter i nackskinnet och de blir helt paralyserade, gör ingenting och bara hänger där.

När jag testar att bara hålla i min katts nackskinn och lyfta i typ 4 sekunder så börjar han pipa svagt, han blir på sätt och vis paralyserad men det verkar vara smärtsamt.

Eller vad är sanningen? Och varför får min katt ont?

Jourhemmet
1

Varför ens lyfta den i nackskinnet??

Cazzos
0

#1 För att testa hur han reagerar på det. Men jag har bara gjort det 2 ggr och jag släpper ner honom direkt efter att han börjar visa smärta.

Vill helst ha ett svar istället för att svara på frågor.

donnacorleone
0

Att han blir "paralyserad" är ett naturligt beteende hos katten som har att göra med hur de reagerar när mammorna lyfter dem i nacken. De blir stilla och lugna.

Men man ska inte lyfta en katt i nackskinnet! Mamman har en annan "taktik" än vad du har. Du kan ju bara tänka dig själv, om någon skulle lyfta hela dig i håret…ajajaj. (och att det gör ont visar ju katten, som du säger.)

Ge du din katt en puss isället! :)

dara
0

att lyfta en vuxen katt i nakskinnet är inte bra då den egentilgen är för tung, man kan tänka det så att lyfta 500 g i håret är inga problem men lite större problem med 5 kilo.

även är det så att katten vänjs av med att lyftas så och därför är inte huden van att sträckas, du har i praktiken inga problem att lyfta 5 liter mjölt i håret men att alldrig gjort det eller alltid ha gjort det ger en hel del skildnad i hur det känns i hårbotten

Maxima06
0

Har för mig att man kan skada nerver eller nåt sånt i nacken när man lyfter en vuxen katt i nackskinnet.

Dagg
1

Hur kan man testa en sådan sak? Varför vilja skada sin kisse? :/

[Emma--]
0

Jag förstår heller inte hur man kan få för sig att testa detta. Två gånger dessutom trots tecken på att det är obehagligt eller gör ont.

Dessutom om man någonsin hittar något på nätet t.ex och funderar varför det fungerar som det gör, eller funderar om det skulle fungera på sin egna katt så bör man i alla fall kolla upp först om det ens är lämpligt att testa. Man ska söka information och inte lita på första bästa ställe heller.

Hade du frågat här innan t.ex hade du nog fått höra direkt vad det beror på och även fått höra att det är något man INTE ska göra.

Imitra
1

Varför ens pröva , undrar jag med..

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Stampelina]
1

Det här måste vara ett skämt…

Imitra
0

#9.

Det hade jag hoppats att det var. Men tror tyvärr inte att det är det.

Tjejen vill ju inte svara på frågor heller säger hon så då får vi ju inte fråga henne heller

Madamej.blogg.se

donnacorleone
0

Hon är 13 år enligt infon på hennes sida…

Förhoppningsvis så slutar hon upp med det här efter att ha läst tråden.

Imitra
0

#11. Jo men nog vet man väl att man inte lyfter katten i nackskinnet ändå.. :/ Det fick jag lära mig som jätteliten, menmen!

Madamej.blogg.se

[Thiah]
0

#12 Jag fick lära mig ATT man lyfter katter i nackskinnet när jag var liten så det är olika. Jag lärde mig inte att bara lyfta i nackskinnet man jag fick lära mig att det var helt ok att göra så.

Det var först efter att jag skaffade katter för 1½ år sedan som jag lärde mig att man inte bör göra det.

Så var nu snälla mot flickan och förklara istället för att säga saker som är bara negativa. Vi vill inte jaga bort en 13 årig flicka ifrån forumet för att hon är okunnig.

Cazzos
0

Jag fattar ju att han får ont när han börjar pipa och jag är inte så okunnig och fortsätter ändå och försöker vänja honom vid något som är helt onödigt?

Jag var väldigt okunnig om katter när jag fick honom och det var LÅNGT innan jag blev medlem på Katter iFokus, och fick lära mig ännu mer om katter.

Det är inte så att jag funderar på att gå runt och hålla honom i nackskinnet, jag bär honom så som man ska bära en katt och jag har inte rört hans nackskinn sen den andra gången jag lyfte upp honom i nackskinnet.

#3 och #4 svarade på min fråga, visste förstås redan att mamman bär upp dem men som #3 sa så bär människor inte upp katten i nackskinnet så som deras mor gjorde när de var yngre.

Kort sagt så har jag inte tagit tack i hans nackskinn sen över ett år sedan så ni ska inte oroa er över att jag skadar min katt på nåt sätt?

Chilla.

[Emma--]
0

Du gjorde det för ett år sen men berättar om det nu?

[Thiah]
0

#15 hon berättar ju för att hon sett ett Youtube klipp nu. Och hon berättar ju för att få veta svar inget annat.

[Stampelina]
0

#16 - Helt ärligt så skriver hon ju "när jag testar" Det tolkar jag som att hon i skrivande stund faktiskt testar eller precis innan.

Hur som helst så är det märkligt skrivet och enligt mig en märklig fundering men ALLA har vi gjort våra tabbar här i livet, bara det att man reagerar rätt kraftigt när man hör djur utsättas för saker de inte borde utsättas för. Dem är ju helt försvarslösa mot en människa. Men man lär så länge man lever och nu får man ju bara hoppas att trådskaparen pussar och kramar sin katt istället för att utsätta den för diverse tester.

[Thiah]
0

#17 jo jag reagerade på det med först men om hon sen säger att det var senast för ett år sedan så tycker jag att man får tro på det.

Och du har absolut rätt i att man lär så länge man lever.

Cazzos
0

#17 Jag förstår att du tolkade det som att jag typ hade precis lyft upp honom i nackskinnet innan jag skrev inlägget men det var inte så jag menade. Är snabb på fingrarna och skriver bara det jag tänker på. Ursäktar mig för den meningen. ("När jag testar att bara hålla i min katts nackskinn")