Utekatter/innekatter, åsikter om detta.
För mindel så tycker jaginte att man ska fördöma någon, oavsett vilka åsikter dehar angående katters ute/innevistelse.
Detär så lätt att säga attfolk är korkade som låtersina katter gå ute, eller för attfolk har åsikten om attde bör vara ute.
Men det blir ett ramaskri om någonpåstår att det är synd om dennes innekatt som inte fårvara ute.
Hm. Hoppas någonförstår vad jagmenar.
Men man måste ju klara av att höra den fakta som finns också tycker jag. Utan att behöva börja "attackera" den andra alternativet.
Det är farligt att ha katten ute, det är fakta och inte ett påhopp. det finns negativa saker med innekatt också, men jag tycker det blir otroligt tråkigt när det kommer folk och säger att det är djurplågeri osv. För det är inget annat än en åsikt.
Så det tycker jag också är viktigt att tänka på om man ger sig in i en sån diskussion.
Man kan inte ta allt personligt på en gång.
Men det är klart att ingen ska behöva höra att man är en idiot för att man har en utekatt. Eller samma att någon med innekatt inte ska behöva höra att man är en djurplågare.
Men om någon i en diskussion inte klarar av att respekera det, så kan den heller inte förvänta sig respekt tillbaka.
Och sen det jag ofta tar upp i såna diskussioner är att det är inte att respektera andra när man "bara" släpper ut sin katt. Det skapar många problem, och det är inget man ska blunda för.
Men det är väl heller inget påhopp?
#1 "Men det är klart att ingen ska behöva höra att man är en idiot för att man har en utekatt. Eller samma att någon med innekatt inte ska behöva höra att man är en djurplågare."
Precis, det ärdetta jag menar. Sedan kan man naturligtvis haolika åsikte om ute/innekatt. Många katter förolyckas ute, men de får utloppför deras naturliga instinkter, jaga osv.
Innekatter leverlängre, men sitter vid fönstretoch längtar ut. För visstgör de det! Och jagskulle släppa utmin katt om jagbodde exemplariskt. Att jämföra med hundar är baradumt tycker jag, för katter är jägare, och ätersitt byte, men detgör intehunden vad jagvet?
Därmed INTEsagt att jag förespråkar utekatter,men hadejag möjlighet, såskulle de få vara ute.
Men detär just det, även omfakta finns åt bådedet ena och andra hållet, såbehöver man inte kalla folkför det ena ochdet andra. eller vara väldigt otrevlig.
Om någonsäger att minkatt far illa av attvara inomhus, såkallar jag inte denne fören idiot. Ochjag kallar inte heller utekattsägaren/förespråkaren fören idiot.
Jag fårkänslan av att endel överreagerar närde får höra negativasaker om innekatter.. dåligt samvete? Jagvet inte.
#2 Det är just det där jag pratar om, åsikterna om att katterna längtar ut. Åsikterna att dom måste springa fritt själv. Det är inget annat än åsikter.
Det här har delvis tagits upp på djurskydd iFokus. Man sätter mänskliga egenskaper och känslor på sina djur.
Så just när det gäller att få utlopp för sina instinkter så är det ingen skillnad på katter och hundar. Så det går alldeles utmärkt att jämföra.
Alla djur har instinkter och behov som dom behöver få utlopp för, men det betyder inte att dom ska springa löst.
Katter har en jaktinstinkt. Men ofta hinner deras byten lida väldigt mycket, och när dom har en ägare så behöver dom heller inte jaga för att äta. Det blir en lek. Men dom ska självklart få utlopp för den instinkten, men det går utmärkt utan att den behöver jaga något levande.
Det jag menar med det jag skrev är att folk oftast tar illa upp av den fakta som finns. Dom tar det personligt.
Det är en viss skillnad att säga att det är farligt för katter ute och säga varför än att säga att man är dum i huvudet som har katten ute.
Och det är en viss skillnad att säga att katten får sämre med motion som innekatt än att säga att det är djurplågeri att ha katten inne.
Man får sära på fakta och åsikt. Och inte se allt som ett påhopp.
Jag reagerar när folk säger negativa saker om innekatter när det enbart baseras på den egna personliga åsikten. Jag har inte dåligt samvete över att mina katter är inne, jag vet att dom mår bra. Jag vet även hur dom reagerar över att vara ute.
Men jag tycker helt enkelt det är tråkigt när folk ska attackera och säga att det är synd om katten, att den lider och att en utekatt är lyckligare. Eller när man säger att innekatter är inlåsta hela sitt liv. För så är det verkligen inte.
Så det är väl mer det jag själv reagerar över.
jag har innekatter, av många olika anledningar. Jag är säker på att jag gör det rätta i detta fallet och anser mig ha argument nog för att inte behöva vika mig en tum där ;)
De som vill ha utekatt gör väl som de vill, de kanske har samma argument för sin sak precis som jag?
Jag bryr mig inte på det viset att jag har ett behov av att bråka på folk om det. Bara för att jag gör min grej, så ja, jag kan inte tvinga på andra mina åsikter, vare sig det gäller utekatter eller annat.
men i annonser som jag har haft ute etc, där har man ju emellanåt blivit bombad med mail med rena personangrepp som att jag plågar djuren etc etc etc, för att jag inte släpper dem vind för våg.
Jag vet inte om det är en slump, men de som jag har mött, som har utekatter, de kan liksom inte föra en vettig diskussion om ämnet. De går direkt till personangrepp, istället för att argumentera för sin sak, varför utekatt är så bra.
De som har innekatt har jag faktiskt kunnat diskutera detta ämne med, och emellanåt haft en ganska "het debatt" men det har aldrig sjunkigt så lågt att man kallat varandra för elaka saker.
#4 Håller med helt och fullt!
Sedan en annan sak som jag tycker mig ha stött på, är att de som har utekatt, de vill gärna dra paraleller med barn.
Ungefär som "ja men ska du stänga in dina barn i all evighet också?" osv.
Skillnaden mellan mina katter och mina barn, är att barnen växer och mognar, de kommer bli äldre och veta att bilar är farliga, man springer inte på motorvägen, ser sig för när man korsar gatan etc.
Medans en av mina katter, brukade ligga och sola mitt på en hårt trafikerad 70-väg, på den tiden han fick vara utekatt.

Mina katter sitter vid fönstret men öppnar jag så vill de inte alls gå ut.De sitter i fönstret, solar och tittar på pippifåglarna som mumsar nötter och talgbollar.
Vi har rastgård så vill katterna gå ut så sägewr de till.Sommartid så går de ut vid sex tiden på morgonen och kommer in vid 12 tiden på kvällen,men så här års vill de oftast inte ut alls.
Stolt ägare till tre La permer

Det verkar som att det lätt blir personpåhopp och otrevlig ton i många trådar, både från de som har innekatt och de som har utekatt.
Mycket trevligare när man kan diskutera i lugn ton, lättare att väcka nya tankar hos folk då 
Jag tror #3 har helt rätt i att vi många gånger lägger mänskliga känslor på djur som de egentligen inte har (där med inte sagt att djur inte har känslor för det har de!)
Jag är uppväxt på landet och där var det självklart att katter skulle få gå ut om och när de vill. Jag har aldrig märkt att våra katter var stressade utan de har varit lugna och harmoniska. Att katterna skulle vacineras och kastreras var och är självklart.
Jag har haft dålig erfarenhet av innekatter, bekanta som haft stressade katter med konstiga betende. Jag tror dessa katter inte har fått tillräckligt med stimulans pga bristande kunskap.Jag har även träffat trevliga och välskötta innekatter.
Jag tror att om man bor i stan och vill ha katt så är ändå innekatt det bästa för katten men det kräver att man erbjuder tillräckligt mycket roligt och stimulerande för katten. Tyvärr så ser man katter i stan som är ute och uppvisar stressat betende. Vissa katter söker desperat uppmärksamhet och bemöts inte så trevligt av alla människor.
Oavsett hur man bor så tro jag många behöver mer kunskaper om hur man på bästa sätt sköter om sina katter och otrevliga påhopp och liknade i trådar minskar chansen att dessa männsikor ska våga fråga. Så här långt har dock denna tråd en trevlig ton och det är en intresant fråga, hoppas den får förbli sån.
#3 Min kattvill då ut iallafall.. Det ärmin åsikt, och fakta. Frågarjag om han vill gå utså sätter han sig vid dörren. Och närvi är ute så blir han sim en helt annan katt! Det riktigt lyser i ögonen närhan får spana påfåglar och jaga dem. Härligtatt se!
Det går ju att vända ut och in på den här frågan hur mycket som helst, men man kommer aldrig i från att folk tycker olika och sedan så handlar det om fall till fall. På ett ställe kanske det är okey att släppa ut sin katt, på andra inte. Det handlar om ett ansvar och sunt förnuft hos oss som ägare om vad vi vågar och ill utsätta våra djur för. Det kommer alltid att finnas risker, så är det bara. Rent generellt ställer jag mig absolut positiv till att katter kan få gå ute, så länge de är kastrerade, vaccinerade och försäkrade och värnade om, dvs att de har ett varmt hem att komma in till när de behöver det.
Men jag tycker att det inte är något fel med innekatter heller, så länge man kasterar, vaccinerar, försäkrar dem med. En innekatts behov ser naturligtvis annorlunda ut, men då ställs också med krav på oss som ägare att se till att katten får det den behöver. På ett sätt krävs det mer av en ägare med innekatt, för den är mer beroende av dig. Lådan skall tömmas, de skall få mat, få tillräckligt med aktivitet.
Men i båda fall är det situationsvis. Jag har inte innekatter i en 18kvadrater precis som jag lika lite släpper ut min katt i centrala göteborg.
jag brukar försöka hålla mig undan när det "blossar upp" men även om någon skulle säga till mig att jag var djurplågare som hade våra katter inomhus, så skulle jag faktiskt skita i det tror jag.. för jag är glad att våra katter inte är ute och ränner, att ingen kan skuta dom, och inte bli förgiftade av katthatare eller bli påkörda.
#9 Jag vet precis vilken blick du pratar om. Blicken min kanin visar när han får vara ute och skutta. Men det betyder inte att han ska vara ute själv eller hur? Finns många djur som skulle vilja gå ut, och det ger man dom utan att släppa ut dom själva.

Jag har innekatter med koppelutevistelse om de önskar.
Det är endast en av mina 4 katter som går med på promenad i koppel. De andra håller sig på altanen i kort lina. Sedan är de nöjda och vill gå in.
Vi bor i radhusområde med biltrafik runtomkring - alltså ett område som inte främjar katters utevistelse. Det finns en del katter i området som går ute men under våra 20 år boendes här har vi sett ett 10-tal grannkatter som försvunnit eller blivit överkörda.
Så sent som för ett par veckor tillbaka har jag iakttagit en svart katt som vandrat tvärs över vår trafikerade väg och uppehållit sig vid vägrenen nere gräset. Jag har haft hjärtat i halsgropen många gånger och varit på vippen att köra över katten. Min tanke var att jag skulle på något sätt annonsera i området (eller snarare i grannområdet) och göra ev. ägare uppmärksamma på att deras katt gick omkring längs vägen på dagarna. Tyvärr hann jag endast tänka denna tanke. I torsdags låg katten påkörd vid vägkanten…
I dag var den hämtad.
Det är så sorgligt varje gång man får uppleva detta. Har flera gånger bevistat påkörda katter och försökt spåra ägare osv. Bortsett att katten ev fick ett utdraget lidande till sin död så finns det kanske även en förtvivlad bilist som lider av detta nu. Hade det varit jag hade jag varit helt förstörd.
Så även om inte kattägaren bryr sig om sin katts liv så vill åtminstone inte jag bli skyldig till kissens död.
Bespara mig som bilist detta fasansfulla - håll katten inomhus eller kopplad!!
Det är min personliga åsikt om utekatt eller innekatt.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#12 Vadå "eller hur".. bodde jagexemplariskt, så skullehan få vara ute! jagar kaninen också? Ärdet jaktblicken du ser?
Förövrigt är det alltid sorgligt närman kör på ettdjur. Detär lika sorgligt närde dör i sjukdomarinomhus. Elleratt nån villförlänga livet påkatten försin egen skullfastän den är sjuk.
Jag dömerinte folk som harkatter ute. kommerde till migoch stör så tarjag det med ägaren. Sålänge det inte är straffbartatt ha utekatter så kandet ju liksom inte räknas somoansvarigt eller djurplågeri. Tror t.o.m. att jagläst någonstans att katten ska kunnaleva så naturligt som möjligt,ellerhar jag fel?
#14 Jag undrade om du tycker det skulle vara rätt av mig att lämna min kanin utan uppsikt bara för att han visar att han gillar att vara ute?
Nej jag menar inte direkt jaktblicken, jag menar blicken av när djuret får springa där ute och springa av sig och undersöka saker, och använda sig av sina instinkter. Den blicken.
Ja det är alltid sorgligt, vad ville du ha sagt med det? Förstod inte riktigt.
Alla djur ska behandlas utifrån deras behov och instinkter. Dessa kan ges utan att katten behöver springa själv, precis som alla andra djur. Klimatet i sverige är ju inte direkt naturligt för en katt egentligen, speciellt inte vintern.
Jag kan döma folk som vägrar respektera andra. Och de som inte tänker tillräckligt mycket på katten när dom bestämmer sig för att släppa ut katten. Och det har inget att göra med att dom just valt att ha utekatt.
Så beroende på situationen och hur kattägaren valt att göra så kan det helt klart kallas oansvarigt. Jag tycker t.ex min granne är väldigt oansvarig. Hon har katten ute i tätbebyggt område och alltså med massor av människor, det är väldigt mycket trafik. Hon har fått klagomål i alla fall från mig eftersom hennes katt jagade min kanin. Men hennes katter är fortfarande ute. Hon har även fått information om att katten sprayar revir på husen.
I ett sånt fall som med henne så tycker jag man med all rätt kan tycka att hon är oansvarig. Det är inte rätt mot katterna, och inte rätt mot människorna runt omkring.
#15 Hurkaniner funkar vetjag inte,och det är jag inteintresserad av heller. Jag pratarkatter.
Jo,jagpratade om jaktblicken bland annat. Att spana på flugor,fjärilar och sådant. Att smyga på ochjaga fåglar. Inte så svårt attförstå.
Detär synd att du dömerandra. Jag harinte samma åsiktersom du i allt,men inte dömerjag dig för det.

Man att spana på fåglar, jaga flugor myror kryp och gräshoppor gör mina katter dagligen när det finns såna kryp.Fast de inte är ute på egen tass.
Stolt ägare till tre La permer

Min Baffe, fullt munderad med sele och koppellina, tog en liten fågel till lunch häromdagen -
Inte vad jag tycker är roligt men jaktinstinkten är definitivt med även om det är en innekatt i grund och botten.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#17 så bra!
Ja, jagar gör mina också i koppel..ena tjejen lyckades ta en duva för inte så längesen. Insekter, grodor m.m är också kul byten.
när jagfår min skogis såfunderar jag på om jag ska testa med uteliv fördem. Grannarnahar också katter somgår runt här.. ska taen funderare till våren.
#16 Kaniner har också olika behov, kaniner gillar också att vara ute. Jag undrar helt enkelt varför katten måste få utlopp för dom helt själv? Varför ska den behöva ta död på fåglar och möss när den kan få utlopp för sina instinkter på andra sätt?
Förstår du varför jag tog upp det med min kanin? Han älskar att vara ute, men jag ger honom det på ett kontrollerat sätt.
Din katt kanske älskar att vara ute, men varför då inte vara ute med katten?
Jag dömer inte dig, jag diskuterar bara sånt man verkligen ska ha tänkt på innan man gör sitt val och bara släpper ut katten. Jag tycker även man ska fundera rejält över varför man tycker som man tycker.
#21 Där får du även tänka stressen över att katterna alltid kommer få vakta sitt revir.
#22 jaghar haft utekatt förr.. jagvet vad jag skatänka på.
Då kan du svara på frågorna då?
Fyra frågor:
Nr 1: katten MÅSTE intefå utlopp,men jagtycker att det ärfullt naturligt för dem.
Nr 2: Det är fördem naturligt.
Nr 3: Nej,jag pratar katt, inte kanin. Så typisktatt blanda in andra djur i diskussionen.
Nr 4: Jag ärute med katten också
Så,nuhar jag svarat pådina frågor.
Nej du har inte direkt svarat på frågorna.
Förstår du först och främst varför jag tog upp det med kaninen? Förstår du likheten med att både kaniner och katter behöver utlopp för sina behov och instinkter? Kaninen är det logiskt att man som ägare ser till att kaninen får det, medans det inte är fullt lika logiskt för alla att aktivera katten så att den får det.
Alla djur måste få använda sig av sina instinkter och få utlopp för sina behov. Varför måste katten döda saker för att få utlopp för sin jaktinstinkt? Det är ju inte mer naturligt för dom än andra djur att få utlopp på det sättet.
Jag säger inte att katter och kaniner är samma sak, men grunden är samma. Alla djur har behov och instinkter. T.o.m mina små hamstrar som kräver en hel del motion. Men man fixar det på kontrollerade sätt. Man engagerar sig aktivt att se till att djuren får utlopp för sina behov.
Förstår du vart jag vill komma med det här?
Och ta inte det här som att jag dömer dig, jag började bara diskutera utifrån det du själv började skriva om.
#26 Nej, svaren passadeväl inte dig kan jagtänka mig. 
Nej, jag tyckerinte att du dömer mig, jag tycker bara attdu börjar bli tjatig för att du intefår de svar du vill ha.
Det jag skrevom från början var att ute/innekattsförespråkare ofta kalladevarandra för idioter mm. Det varegentligen inte någon diskussion ang ute/innekatter jag varute efter, vill man hadet så finns det många trådarom det.
Förstår du vad jagmenar?
#27 Nej det var för att jag inte tycker det var svar på mina frågor.
Men mest pga inlägg #14 är det svårt att se att det var förbjudet att diskutera ämnet eftersom du själv också gjorde det.
Men vill du inte diskutera saken så lägger vi ned. ^^
#28 Precis. Detvar inte de svar du villeha. Så kandet vara. Jag körenkla svar, inga utläggningar. 
har aldrig sagt att det är förbjudet.. mendet var inte meningenmed tråden.
#29 Men dom enkla svaren var ju inte ens ett försök att svara på mina frågor. Eller ska jag då tolka det som att katter ska döda och plåga andra små djur för att det är naturligt?
Blir farligt att lämna så mycket till att tolkas.
Nej jag förstår att det inte var meningen med tråden från början, men jag är inte ensam som diskuterar.
Så det var väl därför jag blir lite förvånad när man helt plötsligt bara får höra att det inte är meningen med tråden.
Jag tycker det beror på individen, en katt som mest ligger och sover eller blir gosad med ser jag inga problem med att ha inne.
Däremot blir jag frustrerad när folk har spralliga katter (vuxna då) som springer racingbana inne, ska kättra och flänga och inte har ro att gosa mer än 5 min. Har man en sådan inne i en vanlig 2:a eller liknande så måste jag säga att jag ser det som en mild form av djurplågeri.
Att säga det är livsfarligt att ha dem ute måste jag säga är dumt sagt. I stan eller täta radhusområden är det självklart dumt, det förstår jag med.
Men jag bor i ett hus väldigt mära en vältrafilerad 70 väg (eller 80 efter som alla kör så fort), dessutom går det mycket tumg lastbilstrafik. Och vi har under de 30 åren vi bott här, och med ett 30 tal katter endast haft 3 som dött pga att de varit ute.
En blev tagen av räven för han var totalt orädd för precis allt (alltså mästan på gränsen till "dum"), en blev påkörd på stallbacken pga en i
Hakuna matata!
#31 Men det går att bygga mycket på höjden till katter. Och bara för att katten är inne betyder det ju inte att den alltid är "inlåst" inne. Man kan ta ut katterna utomhus också, bara under kontrollerade former. Inga problem.
Det gäller helt enkelt att anpassa aktiveringen efter individen. Vissa katter kanske måste få komma ut dagligen på en promenad.
Att blunda för att det är en livsfara att ha katter själva utomhus är väl lite dumt. Att bo vid en vältrafikerad väg och släppa ut sin katt ser i alla fall jag som rätt så oansvarigt.
Det krävs bara en stund att katten springer åt fel håll osv, och så är den död. Eller skadad och hinner lida mycket.
Det är inget man kan blunda för heller. Då är det ju bättre att man är medveten om den risken. Många katter dör i trafiken, det är fakta.
Dom lär sig inte att på vägen kan det köra bilar, och bilar kan vara farligt. Dom kan säkert bli skrämda av ljudet av bilar men det är en annan sak.
Jag vill att min katt ska vara inne. Han försvinner hela somrarna och går in till mina grannar och gör mycket mer som jag inte vill att han ska göra. Jag vill inte att han ska bli påkörd, flytta till någon annan, bli misshandlad, kidnappad, dödad eller bortsprungen. Jag vill inte att han ska vara där han inte får vara, ge någon en allergichock eller lägga sig på något barn i en barnvagn…
Men min katt gillar inte att sitta instängd, men jag tror att om vi bara ger honom lite tid så kommer det gå bra. Jag vill teste ha honom som innekatt över vintern. Och det perfekta skulle ju vara om vi kunde vara fodervärd åt en katt från något katthem över vintern, så får han sälskap:)
#32 Inte alla katter gillar att gå i koppel och inte alla ägare vill bygga en stor utegård. Jag tycker det är ägarnas ansvar att tänka på katten OCKSÅ och inte bara sig själv ("jag vill ha katt"). Är området väldigt lugnt anser jag att man kan ha katten ute. Annars kan man prova med koppel om man känner att man vill ha katten som en hund, dvs är villig att gå ut med den när den börjar jama vid dörren, annars gör man ju sig själv en otjänst. Kan man inte ha katten ute så tycker jag att man måste tänka till ordentligt om man bor stort nog för en katt att kunna roa sig och springa runt på egen hand, eller för katterna att leka själva. Har man en lägenhet så måste man vara villig att möblera för katten/katterna och vara villig att leka med dem/den mycket och underhålla dem/den mycket. Det är upp till var och en hur man gör, men huvudsaken är ju att katten får vara katt och detta kräver ju mer av en som människa med innekatt och ännu mer om man bor rätt litet. Dock om man ska jämföra med kaniner eller kanske marsvin, så har ju i princip alla katter de bättre, för inte är det alla smådjursägare som orkar lägga ner tid på att låta sina djur springa lösa. Så ofta sitter de där i sin bur, ofta också en liten bur, en kanin kanske kan ta tre hopp åt ena hållet och sedan 3 hopp tillbaka. Så snacka om djur som inte får sina behov och instinkter tillgodosedda. Katter har det nästan i alla situationer det bättre än de flesta smådjur, så det blir svårt att jämföra dessa. Det finns inget sorgligare än ett ensamt marsvin som sitter bortglömd i sin bur med knappt någon mat och inget sällskap, det kallar jag djurplågeri :(
#34 Det gäller ju att vänja katten vid det. Och jag anser att om man inte är redo att göra allt för att sin katt ska trivas bör man kanske inte skaffa katt. Att inte vilja bygga en rastgård om det är vad katten skulle behöva är ju för ens egna bekvämlighet.
Men mitt svar syftade på att det inte är djurplågeri med innekatter bara för att man skulle bo i en vanlig 2:a. Det jag menar är helt enkelt att man måste anpassa aktiveringen efter katten. Är det en katt som är jätteaktiv är det inte automatiskt djurplågeri bara för att det är en innekatt.
Det är som du säger, att man ska tänka ordentligt över hur man bor och vad det finns för möjligheter för katten där. (sen tycker jag även man i ett sånt fall ska fundera över att skaffa två katter. Så får dom leka och aktivera varandra)
Och för mig är det en självklarhet att man gör allt för att ens djur ska trivas. Har man katt ska det vara självklart att ha ett klätterträd, även om man har katten ute. Möjligheten ska finnas inne också.
Så just angående det så tycker jag inte att man får välja själv hur mycket man vill göra i sitt hem för katten. Katter klättrar, därför ska den möjligheten finnas även i hemmet.
Det kan jag hålla med om, smådjur får sitta på tok för mycket i sina burar. Men det jag menade när jag började snacka om kaniner är att dom har också behov. Och just det går att jämföra med.
Alla djur har behov och instinkter.
Så på så sätt har katter nästan det bättre än många smådjur. Just för att även om ägaren bara "glömmer" bort sin katt och inte engagerar sig så kan katten själv aktivera sig. För dessa människor har oftast utekatter.
För skulle en sån människa skaffa innekatt skulle det bli helt galet. En bekant till min sambo skaffade en katt. Vi bor väldigt nära men jag hann inte ens dit och hälsa på katten. Och hade jag gjort det och fått höra om problemen kanske katten hade levt idag.
En innekatt som hade en toa och fick mat, möjligtvis en liten klösbräda. Den blev lämnad ensam LÅNGA stunder eftersom ägaren körde lastbil och blev oftast borta 12 timmar varje dag. Den var även fertil och hade antagligen blivit könsmogen. Den började kissa och bajsa utanför lådan.
Då kan man börja snacka om att folk inte sköter sin katt, då kan man börja snacka om djurplågeri. Men ägaren hade ju inte skött sin katt bättre även om den hade kunnat aktivera sig själv utomhus. Ägaren skulle fortfarande ha gjort ett dåligt jobb med sin katt. Just i hans fall skulle jag ha kallat det djurplågeri. Men det är utifrån hur han gjorde, inte för att det var en innekatt.
Så att säga att innekatter = djurplågeri är fel. Att säga att utekatt=djurplågeri är fel.
För att kunna avgöra det behövs det en hel del mer fakta.
Att göra som min granne och släppa ut katten på morgonen och inte släppa in den förrän på kvällen tycker jag är fel. Speciellt vintertid. Kanske kan man t.o.m säga djurplågeri? Åtminstone bristande ansvar.
Men angående det här måste jag hålla med om det TS skrev i början. Man kan inte döma på en gång bara för att någon valt ett särskilt sätt att ha katten på.
Dyker det upp en diskussion på ett forum ska man självklart kunna diskutera det. Och som jag som tycker att man ska kämpa efter att vara med och aktivera katten och ha uppsyn över den så kommer mina kommentarer färgas av min åsikt. Men man måste ju ändå kolla på fakta.
Och där måste jag även hålla med #4, det går sällan att föra en sån vettig diskussion.
Det jag skulle avsluta mitt inlägg med i #31 var att:
Vi har haft endast 3 katter som dött under alla dessa år, 1 blev tagen av räven då han var totalt orädd för precis allt. Han var nästan "dum"-seg eller vand man ska säga.
Det andra tillfället var då en bekant till familjen som är fartdåre körde upp på vår stallbacke i 50 km/h. Då hade både folk och fä kunnat blivit påkörda efter som stallbacken ligger precis runt knuten på vårat stall.
Den 3:e katten var dock något som berodde på vägen, våran katt blev jagad över hela våran gård fram och tillbaka av en elak hankatt som strök här. Detta resulterade i att de kom ut på vägen.
Men bor man i radhus osv känns det som att det är större risk att de blir påkörda även om det är i lägre hastighet. Där sitter de ju runt varje knut och bilarna ser inte särskillt långt. Så där tycker jag nog nästa ändå att katterna borde vara inne.
Men jag måste för övrigt säga att samtliga av våra katter har en otrolig respekt för vägen och för bilar. Jag vet endast en enda katt (under min livstid) som har "vidgat sina vyer" och gått över vägen mer än en gång. Samtliga av de andra katterna går sällan ens åt det hållet, utan håller sig i skogen, hästhagarna eller framsidan av gården. De gånger de kommer upp bilar här så sticker katterna iväg direkt.
Jag passade på att fråga grannen som bor några hundra meter bort och haft katt i hela sitt liv. De bor ungefär som mig men utan skog. Och de har aldrig haft någon överkörd katt. Förvisso har de endast haft 3-4 katter "åt gången" men ändå.
Här hemma så bor katterna normalt sett ute och i stallet, men vill de komma in är de välkomna. Och detta visar de genom att ställa sig utanför dörren och jama lite eller sätta sig på en stol så de syns genom farstufönstret. På sommaren står dessutom balkongdörrarna på andra våningen öppna, och de brukar gå in genom dessa när de käner för det.
Men i snitt så skulle jag säga att varje katt kommer in 1-2 gånger/månad, och oftast bara e snabbis på 20-30 min eller så (sedan vill de ut igen). Detta gäller även på vintern då det är svinkallt.
Våra katter blir gosade och pysslade med varje dag när vi är ute i stallet, vilket verkar vara tillräckligt för dem. De får trots allt själva välja var de vill va, och kommer fram och tigger lite kärlek när de vill det.
Jag säger som sagt inte att det är dåligt att ha innekatter - bara katterna verkligen trivs med det! Att det helt enkelt finns katter som är mer lämpade att vara inne, och andra som är mer lämpade att vara ute helt enkelt.
Men jag tycker inte att det är elakt att ha katter inne över lag, framför allt inte om man har lite större boyta. Men jag ville helt enklet säga att det faktiskt inte är förenat med livsfara att ha katter ute, dock skulle jag inte vilja. Dock är det nog att föredra att katter blir invanda sedan de är små att gå ute. En vuxen katt på 5 år som aldrig gått ute har nog en stor risk att skada sig.
Så tja jag tycker att båda delar är bra, men jag föredrar absolut att de ska gå fria.
Hakuna matata!
Men du kanske ska akta dig att kalla det djurplågeri bara för att katten är aktiv. Det beror ju snarare vad ägaren tar för ansvar.
#35 Det är ju det jag menar, man måste tänka igenom saker innan man skaffar katt. Dock anser jag att har man ett hus över 100kvm och bara en eller två katter så behöver inte katterna någon kattgård. Jag skulle inte göra ALLT för min katt, det är väldigt mycket begärt. Har man bara 1 eller 2 katter och bor relativt stort så räcker det med en klösmöbel anser jag, man behöver ju inte överdriva.
Har man en utekatt tycker jag inte ett klösträd behövs, en klösbräda eller liknande funkar nog så bra. Katten kommer ju ändå mest bara in och sover och tar det lugnt, men visst är det jättebra att erbjuda det trots utekatt, men nödvändighet är att ta i.
Ja, precis. Kaniner har också behov, men tyvärr får de sällan utlopp för dem och i princip alla katter har det bättre än smådjur. Därför är kanin inget bra exempel anser jag. En kanin är ju också väldigt orolig av sig, så att exempelvis springa omkring fritt för en husdjurskanin tror jag skulle bli väldigt stressande för den på ett helt annat sätt än för katter. Visst förstår jag vad du vill säga med kaninen, men en kanin är lika lycklig att springa inne enligt mig då den mest är ute efter ytan att springa av sig på. Så det blir inte helt rättvist där. Äta gräs är också kul såklart, men det gör den ju lika gärna i koppel. Men visst jag förstår var du vill komma och kan hålla med. Men å andra sidan säger du ju också: "kaninen får inte springa fritt, varför ska då katten få det?". Det ena behöver ju inte utesluta det andra. En katt kan och får vara lös utomhus jämfört med andra djur och därför vill många ägare ge dem chansen att få den friheten som andra husdjur inte är tillåtna att få.
Jag håller med, det är varken djurplågeri att ha katten ute eller att ha den inne. Djurplågeri blir det enbart om ägaren missköter sin katt på något vis. Kan kaniner och marsvin bo i bur så kan katter bo i lägenhet, för att dra den paralellen igen. Frågan är väl mer vad ägaren står ut med än vad katten står ut med när det gäller små lägenheter, många katter osv. Men SJÄLVKLART, måste man ha den tid som katten kräver oavsett.
#38 Där ser vi olika på saken. Jag tycker att om man inte är redo att anpassa sitt hem efter djuret man skaffar så bör man kanske inte skaffa det.
Och det är ju inte alltid ytan som har betydelse. Det är ju mer vad det finns för aktivering. Och friskluft får dom inte i ett hus dessutom. Så något mer kanske behövs för att dom ska få det.
Men det var ju inte det jag ville få fram. Det enda jag ville få fram var att alla djur har behov och instinkter som vi som ägare måste se till att dom får.
Jag ser en stor skillnad på när min kanin får vara ute och springa och när han bara är här inne. Här inne duger och han kan vara glad, men han älskar verkligen att få springa där ute. Han verkligen lyser då. Alla djur (med självklara undantag) mår bra av att få vara ute.
Precis som att min ena katt älskar att få komma ut på sommaren. Då lyser hon upp och då är det självklart att jag går ut med henne.
Det är det jag menar som är likheten. Så för mig går det att på det sättet jämföra med alla djur, för alla djur har olika behov osv.
Du förstår antagligen vart jag vill komma med det här.
Jag tycker väl mer att står man inte ut med att anpassa sig efter det djur man skaffat så bör man inte skaffa djur.
Jag har fått anpassa mig mer efter min kanin än mina katter. Jag har kämpat under en lång tid för att hitta en lösning som passar. För jag kan inte bara släppa ut honom.
Men jag hade inte gjort det även om det var en katt, jag hade kämpat att hitta lösningen som skulle passat katten. Vilket antagligen t.o.m hade varit lättare än med min kanin.
Den här meningen från dig tycker jag säger mycket "Äta gräs är också kul såklart, men det gör den ju lika gärna i koppel."
Det handlar så mycket om personliga åsikter. Du anser att en kanin kan vara lika lycklig inne samtidigt som du anser att en katt bör få springa fritt.
Har du funderat mycket på varför? Eller är det helt enkelt för att man får släppa ut katten?
För precis som med kaninen så kan man ge katter aktivering utan att dom behöver springa helt själv. På det sättet är det ingen skillnad. Man måste bara anstränga sig. Att ha djur är inte lätt alla gånger. Men jag förstår att det finns katter som antagligen kommer kräva lite extra. Men innan man ens prövat en stor rastgård tycker jag inte man ska säga att det är omöjligt.
Hade det handlat om hundar skulle det ju inte finnas några frågetecken vad man behöver göra för att ha en glad hund.
Innan djurköpet tycker jag det kan få handla om vad människan står ut med, men efter köpet då kan det inte handla om det på samma sätt längre. Då ska det handla om vad som krävs för att djuret ska vara lyckligt. Om man inte står ut med att aktivera katten, ska man då ha katt? Eller är det rätt att välja vägen att släppa ut katten så man inte behöver ha fullt lika mycket tid till sin katt?
Nutycker iallafall jag att själva trådfrågan spårat ut lite. vill man diskutera förochnackdelar med ute/innekatter så finns ju andra trådar. Jag villeha åsikterom hur man behandlar och bemöterde som har andra åsikter om sinadjur och hur man hållerdem.
omnu inte någon förstod det med min trådstart, så talar jag om detnu. 
nu läserjag bara en massa ifrågasättande, "svara på minafrågor" typ, och hurman anseratt katter ska hållas.
Och kaninen och andradjur kanvi väl hållautanför denna katthållningsfråga?
Förmin del kan tråden lika gärnalåsas om intemin trådfråga kan respekteras.
Jag tycker din grundfråga hänger med. Då det ändå handlar om att döma pga sina egna åsikter just angående det här ämnet.
Och det kan vara en aning svårt att diskutera det utan att nämna något om det.
Eller är det några särskilda frågeställningar du har om ditt ämne?
Nej,nu handlar detbara om åsikter varför man ska ha dem utel eller inne.
Tycker nog att jaghar förklarat mig några gånger nu. Så svårtär det väl inte att förstå?
Ja det börjar helt klart gå mer och mer OT och det ber jag om ursäkt för. Men din fråga är inte helt borta, den finns faktiskt med.
Eftersom #31 skrev något om djurplågeri.
Så även om svaren efter det handlar mycket om innekatter och utekatter så var det ju just för att man kan inte döma att det är djurplågeri enbart utifrån att det är en innekatt eller en utekatt.
Så det blev egentligen bara det sista svaret som blev rätt så OT 
Suck..detjag menar är fortfarande hurman uttrycker sig mot andra. Intevad som ÄR djurplågeri eller inte.
Men nu läggerjag ner.. detkänns som attjag stångar huvudet mot en vägg.
#43 Jag sade att det skulle kunna ses som en MILD form av djurplågeri - om man har en väldigt aktiv katt i en 1:a eller liten 2:a. Har man en soffpotatis så spelar det väll inte allt för stor roll, kan säga att två av våra katter skulle säkert fungera så! De ligger på sin stol eller på höbalarna hela dagarna inlindade som en stor boll - de flyttar sig bara för att äta, dricka eller bli klappade
Men den 3:åriga katten som fortfarande har lika mycket spring i benen som en kattunge skulle klättra upp i taket i en liten lägenhet!
Har man ett helt hus som någon nämnde på drygt 100 kvm så är det nog med största sannolikhet tillräckligt för de flesta katter.
Jag tror nog det enda jag ville ha fram är att - SÅ farligt är det inte att ha katter ute (självklart beroende på vart man bor) och att man får skaffa sig katt efter hur man bor!
Hakuna matata!
#44 Du missuppfattar mig. Det jag ville ha sagt är att man inte kan döma att det är djurplågeri enbart för att nån har en aktiv katt som innekatt.
Då dömer man utifrån sin egna åsikt. Då dömer man utan att ens ha fakta. Det är ju då samma sak om jag skulle döma någon enbart för att personen har utekatt.
Förstår du hur jag menar?
#45 Men ändå att du använder dig utifrån ordet djurplågeri. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara sant eftersom man lätt kan aktivera katten utanför lägenheten också.
Visst kan jag tycka det finns en gräns för hur liten yta man får ha för djuren, men det gäller ju i såna fall alla djur.
Men jag tycker bara man ska vara försiktig med att använda ordet djurplågeri.
#39 Men hur mycket ska man behöva anpassa sitt hus om man bara har 1 eller 2 katter? Katten använder ju möblerna som redan finns och leker med leksakerna den har. Vad skulle man anpassa mer än klösmöbel menar du?
Självklart har alla djur behov och instinkter MEN redan när vi bestämmer oss att göra ett djur till husdjur så tar vi ju ifrån djuret en del, dess frihet. Det gäller ju alla djur. Det jag menar är att en katt som inte får anpassning av hemmet, kanske inget klösträd, inte leksaker och lek och tid från sin ägare har det fortfarande mycket bättre än en kanin som sitter bortglömd i sin bur. En katt bara ÄR och kan gå som den vill och röra sig fritt på den yta den har, en kanin är instängd på mycket liten yta och har absolut inget att göra.
Ang skillnaden mellan katt och kanin ute är ju just att en kanin behöver vara kopplad ute för annars kan den springa iväg i panik och aldrig komma tillbaka. Släpper man en kanin så är den snarare rädd en lycklig. Den är ju ett bytesdjur. Det är skillnaden. En kanin spanar ständigt efter faror, det är kaninens instinkt. Därför behöver den skyddet av kopplet från sin människa. Bland katter handlar det sällan om att man har katten i koppel för att den springer bort i panik och blir orolig, det handlar mer om människans oro. Katten är ett rovdjur och blir inte stressad av att gå lös på egen hand. Däremot har jag inte sagt att katten ska vara lös och kaninen inte, det var din tolkning. Det enda jag sa är att katten FÅR vara lös och trivs med det och därför känner MÅNGA ägare att de då vill ge sin katt den friheten. Sedan är det ju en fara med bilarna, men det vet inte katten, det är vi människor som vet och det kanske räddar katten på längre sikt att inte släppa den pga bilarna och det är INGET fel med det. Katten kan bli lycklig både som innekatt och utekatt, men jag anser att katten blir LYCKLIGARE av att få vara ute och jaga.
Sedan tar du upp med hundar och det är inte heller ett bra exempel. Många idag anser att deras småhundar är lyckliga av att bäras i en väska eller köras runt i en vagn. Människan gör inte alls alltid allting för sin hund, även om de tror det. Jag tror nog människan har mer koll på vad katten behöver än hunden i många fall.
#48 Jag skickar ett pm eftersom vi tydligen inte får diskutera det här.

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att skaffa katt, vilket medför att oansvarigt folk skaffar katt som inte riktigt bryr sig om dem.
Dagens samhälle är absolut INTE anpassat för att ha utekatt och om man nu inte vill göra allt för att sin katt ska ha det bra tycker jag att man kan låta bli att skaffa en katt.
Jag skulle iaf inte kunna leva med mig själv om jag inte visste vart mina små var, om de kanske blir påkörda, kanske skjutna, toterade, kidnappade etc. Som ägare har man ett ansvar och man ska inte svika sin katt. Det finns så många sätt som man kan aktivera sin katt på och så att de får ett bra och värdigt liv utan att utsätta dem för fara. Jag tror dock att det även handlar om att vissa inte vill lägga energi på sin katt.
#13 Har bara läst lite snabbt men håller med dig.Snälla bespara mig också
som bilist att köra på/döda/skada din katt!! Jag har tvärnitat så många
gånger o skulle bli helt förtvivlad om jag missade någon gång. Tänk o stå där
med en blodig halvskadad katt som man ej vet vad man ska göra
med. Många sitter o
pratar om att deras katt minsann håller sig ifrån bilar , så vet de inte om hur
många gånger kanske jag el någon annat stannat. Det är bara en tidsfråga
som jag brukar säga.Till slut dyker fel bilist upp. Otroligt många människor
som man ser bara kör fast något är på vägen, helt obegripligt. Lättar inte
ens på gasen. Obs att jag bor på landet o där är det full rulle o inte verkar
de vara djurmänniskor heller.