Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1586 ggr
Matilda
0

Ang katter med långt hår...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja vi har ju då en perser. Lotta heter hon och vi köpte henne i höstas, då hon då var 4 år. Hon trivdes inte riktigt i hemmet sedan dom fått tillökning av både katter och hundar. Helst vill hon ha största möjliga uppmärksamhet. Pälsen var lite tunn och bedrövlig och även katten var lite tunn, för att hon åt väldigt dåligt när hon löpte (heter de så på katter?) Men hon kasterades just före hon kom till oss. Nu har hon lagt på sig något kilo och fått en himla massa päls Glad

Till frågan nu, någon som brukar klippa sina långhåriga katter på det värsta ställena? Vi var tvungen att klippa henne bakom rumpan pga att det fastnade så himla mkt bajs och så kunde hon ju inte ha det. Som tur är älskar hon att borstas och är snäll att bada och även torka. Tips på bra schampon?

Detta blev blev lite längre än jag tänkt mig, men frågar man inget får man inte heller något veta Flört

Mvh Matilda

Pia
0

Det gör alls ingenting om inläggen blir långa! Bara trevligt att någon tar sig tid, vill berätta eller veta något tycker jag:)

Jag brukar använda Ring5 schampoo till mina perser/katter ibland. Vet inte om det är speciellt bra eller inte, men ett ganska vanligt djurschampo ialla fall. Men det går ju egentligen utmärkt bra att använda vanligt människoschampo också - luktar så trevligt på kisse också:) OBS, bara inte mjällschampo, det finns ämnen i det som kan förlama andningsvägarna på katter!!

Min första perser (en hona som idag inte finns längre, dog i cancer) hade jättejobbig päls, blev lätt tovig, var sträv och dessutom var hon håröm… Så henne brukade jag raka emellanåt, lite cool lejonklippning blev det och hon verkade känna sig riktigt kaxig och ball i det:) man kan ju även lämna in kisse hos veterinären eller hos djurtrimmare, om man tycker det är knepigt att raka själv.

Att klippa med sax kan vara vanskligt, väldigt lätt gjort att man klipper i skinnet…

Matilda
0

Vad bra Glad

Okej. Förra ägaren sa att hon brukat raka henne ibland…hur mkt rakade du bort? eller vart kanske jag ska säga…Med klippning menade jag bara att klippa det lite kortare, inte kort kort. Flört

Pia
0

Jag rakade ner ganska helt, pälsen satt kvar på tassarna, svansens/eller som en boll ytterst på svansen om man ville vara lite "crazy" och huvudet. Som ett lejon:) Man kan säkert även bara hålla det korttrimmat, inte helt nedrakat. Men Elin fick snabbt och ofta mycket tovor med stort T, bäst för henne, pälsen och skinnet att bli helt "rengjort" sas.

Nej ytliga småtovor går ju bra att klippa med sax:) Jag nämnde det för att jag klippte nämligen en gång en katt i skinnet när jag skulle ta bort en tova - en knepig variant av katt, för hon sa inte ett pip då… Utan jag upptäckte att det hängde en skinnslamsa på henne när hon skulle bada - usch och fy:( Så hon fick sys hos veterinären och det var ganska så pinsamt…

Matilda
0

Okej…kan tänka mig att lotta skulle så himla bedrövlig ut med frisyren helrakat Flört 

Kan tänka mig de, men alla gör vi saker av misstag ibland Flört

Pia
0

Jo de ser ju jättefjantiga ut utan päls, de blir sååå mycket smalare än man tror att de är, men ibalnd har man inte så mycket att välja på:)

Matilda
0

Nä…får se hur vi gör. Vill samtidigt inte raka henne när sommaren kommer, eftersom hon kommer att få vara ute, vi har ju så mkt mygg och andra plågor här Flört För nog lär de väl bita henne med?

Pia
0

Det har jag faktiskt inte reflekterat över, om myggor biter katter. Får ta och kolla upp det:)

Matilda
0

Ja, men rent logiskt sett så borde dom väl göra det? jag menar, det är ju blod…Men å andra sidan är ju inte allt logiskt Flört

Faxlin
0

Våra myggor biter då på både katter och hundar här.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja brukar klippa under hakan, för de håret hamnar i maten
så han inte kan äta och när han tvättar sig så stannar det
kan i munnen, så att han inte får bort det.

Märker att han blir irriterad på det, kanske inte blir så snyggt.
Men utseendet är väl inte alltid det viktigaste.