Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4756 ggr
grejs
0

Det här med p-piller...

Ofta skriver folk här på forumet att p-piller till katt förhindrar löp men inte dräktighet.

Jag frågade en veterinär om detta stämmer, men hon sa att p-piller är säkert mot dräktighet. Däremot är det lätt hänt att man glömmer ge ett piller samma samma dag varje vecka, att katten spottar ut det i smyg eller kräks upp det, och då är det såklart inte säkert.

Jag har också googlat runt lite och den enda info jag hittar är att p-piller förhindrar löp, äggen mognar och lossnar inte. Om det stämmer att p-piller inte skyddar mot dräktighet vid rätt användning är det ju dumt att det inte nämns i informationen om det.

Jag undrar alltså var ni fått er fakta ifrån?

[Emma--]
0

Saken är den att katter har inte ägglossning på det sättet som vi människor har. Dom får ägglossning genom att hanen parar sig med honan om jag har fattat rätt.  

Honan löper inte, men det hindrar inte en hane från att para sig. Och kan alltså bli befruktad ändå.

Silvestris
0

Praktisk erfarenhet. Trots bipackssedeln finns ingen standarddos som garanterar skydd mot dräktighet. Många honkatter behöver högre dos för att inte komma i löp. En del honor har har tysta löp så på dem kan det vara svårt att upptäcka om dosen är för låg. Andra honor får tysta löp av en låg (men inte tillräckligt hög) dos p-piller och så märker man inget förrän det är för sent.

På utekatter har du sedan självklart osäkerhetsmomentet att honan kan gå ut efter hon fått sin piller, lägga en hårboll och så är det ogjort.

grejs
0

#1 Jo, jag vet, men där jag har läst står det ändå "Det medför att äggstockarna inte längre stimuleras till cyklisk aktivitet, inga ägg mognar och avlossas och katten löper inte."

Så då borde det väl inte lossna ägg även fast den blir parad när den inte löper?

noir
0

min katt och min svärmorskatt har fått kull trotts p-piller, ingen av oss fatta någonting förens för nån månand sen då jag läste på cornish rex forumet om hur allt fungerande kring löp och p-piller…
så jag anser att ute katter ska hållas inne tills det kastreras eller katter som går i sele utan ständig bevakning

grejs
0

#2 Jag läste också det, att en del katter behöver p-piller oftare än en gång i veckan för att helt hålla bort löpbeteendet. Men det är konstigt att veterinärer kan skriva ut p-piller över telefon om det inte skyddar med 1 piller i veckan hos alla katter.

Jag vet inte, jag tycker hela grejen är ganska förvirrande. :P

grejs
0

#4 Ja det händer säkert ibland, men det kan ju lika gärna bero på att katten spottat ut pillret eller kräkts och då är den inte skyddad alls.

noir
0

Min katt fick alltid på kvällen och hon fick inte gå ut förens på morgonen, så jag tror inte på p-piller. kanke funkar för vissa men inte för min och tydligen inte för min svärmors…

Delfinen
0

Jag har haft en hona som gick på p-piller. Hon fick inte gå ut efter att jag gett piller, spottade inte ut dom, kräktes inte upp dom. Trodde att det var helt säkert att hon inte kunde bli dräktig. Tills den dagen hon la sig under mitt täcke i soffan och födde. Blev otroligt förvånad, litade helt på dessa piller, ingen hade sagt något om att det inte var helt säkert mot dräktighet. Så piller litar jag aldrig mer på.

[Emma--]
0

#3 Jag säger bara vad jag har hört, och det enda jag läst om p-piller är att det förhindrar att honan löper. Dock nämns nästan inget om dräktighet. 

Jag har ju samtidigt hört talas om det du skriver om, men det verkar ju inte riktigt funka så bra eftersom det finns många katter som blivit dräktiga ändå. 
Det är inget säkert medel egentligen och borde inte ges just för att förhindra dräktighet.
En katt som ska vara i avel bör man ju ha inomhus. Sen kanske vissa behöver ha p-piller för att dom börjar löpa för tidigt och liknande. 

Men att sätta katten på p-piller och låta den springa runt ute själv är ju verkligen bara en enda stor risk. 

Men tyvärr går det inte hitta någon tydlig fakta om det här verkar det ju som, och jag litar tyvärr inte på att så många veterinärer sitter på rätt information heller. Det finns ingen fakta om riskerna. Bland oss människor t.ex så är det ju heller inte 100% säkert, men jag har inte hittat nåt om hur bra effekt p-piller till katt ska fungera. 

Och jag har heller inte hittat något ställe som säger att det är säkert mot dräktighet, bara att det ibland brukar ges för att förhindra dräktighet.

Så 100% säkert är det ju garanterat inte. Och jag skulle gissa att riskerna är större för katterna än för oss människor, just med tanke på hur deras ägglossning fungerar.

noir
0

ur alla synpunkter (som jag kan komma på) så vinner alla på att kastrera istället för p-piller. kattens hälsa, ägaqrens ekonomi, ingen oväntad kull som dessutom kan kosta en hel del i veterinärs kostnader kan bli så illa som kattens liv. Man behöver inte oroa sig för att inte glömma ge piller, eller om katten ska spy upp det ellerlikande. ja det finns fler fördelar med kastrering… :)

grejs
0

Ja, det verkar ju lite knepigt det här. Men som # 10 säger finns det nästan ingen anledning att ha en katt på p-piller och jag skulle inte rekommendera något annat än kastrering. :)

Jag var mest nyfiken om jag hade missat nåt och dessutom vill man väl ha stöd för det man ger råd om och "varnar" för. Men man kan väl säga så att även om p-piller skulle fungera när de används rätt så är det lätt hänt att det händer en olycka att katten kräks eller man glömmer ett piller och katten blir dräktig ändå, så 100% kan man inte lita på det.

[Emma--]
0

Det enda jag vet är att p-piller är inte meningen att vara ett alternativ istället för kastrering. Det kan dock vara bra för dom som ska ha katten i avel.

Och jag kan inte ens hitta på apotekets hemsida eller fass något om det du skrev i #3. Alltså enbart att det är meningen för att skjuta upp löpet/förhindra löpet.

Det verkar alltså inte ens vara meningen för att förhindra dräktighet. Men det minskar ju riskerna eftersom katten inte löper.

Och då med tanke på den informationen och det angående att det krävs mer hos vissa katter för att det ska fungera så bra som möjligt. Samt att det kan vara svårt att se om katten spytt upp p-pillret om man låter katten gå ute. Samt med tanke på hur ägglossning sker hos katter så verkar det ju rätt troligt att en katt skulle bli dräktig om en hane parar sig med henne ändå.

Så det är ju verkligen en stor risk att katten blir dräktig ändå. Så jag kommer i alla fall fortsätta varna folk som använder p-piller på sina katter och tror att det är ett bra skydd för dräktighet.

grejs
0

# 12 Jag tog texten i nr 3 från http://www.katter.nu/tips10.htm.