Kattunge, dålig i magen
Jag tänkte höra med Er.
Jag talade under kvällen med hon som hade jourtelefonen på Blå Stjärnan i Göteborg men är lite tveksam till vad som sa.
Jag har här hemma en kattunge som kom till mig för stödmatning då ingen ensam amma kunde hittas och kattungen har haft kattsnuva - som nu är borta. Han är idag 7 veckor gammal men har under dagen varit väldigt dålig i magen. Jag oroade mig, ringde BS som sa att jag kan avvakta eftersom att han är så pigg.
Men jag oroar mig fortfarande.
Jag är ganska övertygad om att magen är kass pga övergången mellan mjölkersättningen och kattungematen (Mjau blötfoder) Han fick börja med maten när han blev fyra veckor och jag har sedan långsamt trappat ner på mjölkersättningen och upp med kattmaten. Han har varit bra i magen hela tiden fram till imorse.
Han är pigg, leker och busar, äter maten och dricker mjölkersättningen. Men är det verkligen ok att vänta med veterinärbesök när han är så dålig i magen? Avföringen är inte som vatten men till stor del rinner det, ibland lite fastare men fortfarande väldigt löst.
Finns det något jag kan göra för att hjälpa honom och hans mage?
Prova med blötmat för kattungar. Royal Canins är bra.
Han äter blötmat för kattungar.
Prova med RC babycat 34 Blöt upp torrfodret.
Är det verkligen smart att byta foder mitt i övergången? Mjau har fungerat hela vägen fram tills igår. Känns inte som om att man bör göra foderbyte mitt under detta.
Torrfoder har han inte börjat med så det tänker jag inte börja med nu.
Många kattungar får diarré av blötmaten men inte av torrfodret har jag märkt. Har haft ca: 120 jourkattungar nu 
Sedan tycker jag att det även är bra att introducera ungen med torrisar ifall ny ägaren vill ha valmöjlighet.
Det blir ingen ny ägare, han kommer stanna hos oss :-)
Har talat med en till veterinär nu som avrådde starkt från torrfoder. Skall prova med färs tillsammans med mjölkersättningen och hoppas att det blir bättre så.
Tack i alla fall! :)
Tänk på att köttfärsen ska ha varit fryst några dagar.
Och jag skulle tippa att ringer du en annan veterinär så säger den att RC kattungetorrisar är värt att prova. Det är som att gå till doktorn själv, alla säger olika saker. Du har inget att förlora på att testa. Du kan även prova RC:s pasta för pyttesmå kattungar, den brukar vara väldigt populär. Och den är len mot magen.