Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3497 ggr
Jaqline
0

Gosiga Kattungar tillsalu!

Våra små har nu blivit 10 veckor och börjar nu se sig om i världen efter nya hem(Dock lev.klara om två veckor).Gosiga och tillgivna.

Grå hona m vita tkn, lite större - ej tingad

Grå hona m vita tkn, lite mindre - ej tingad

Brunspräcklig hane,Större - ej tingad

Brunspräcklig hane,mindre - tingad

Svart hane m vita hår - ej tingad

Långhårig svart-vit hona - tingad

OBS! Endast seriösa hör av sig!

Mvh Nora

MonicaLagerquist
0

Det skulle nog vara bara att få veta vad kattungarna kostar och vad som är gjort med dem.Plus ungefär vart i landet du bor.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Jaqline
0

Vi finns i Hälsingland,Vi hade tänkt oss hundring styck (Mest symboliskt så att vi vet att de är seriösa och inte bara tar en katt för att sedan tja för att undvika oserösa).

Hur menar du med vad som är gjort med dem? Det enda vi har gjort ar att ha försökt gett dem en så bra uppväxt som möjligt!

ala02
0

Har de vaccinerats? Är de avmaskade? veterinärskollade? Bättre att ta ut ett högre pris och få de ordentligt undersökta.

Jaqline
0

Nix  de har de inte blivit.

[Emma--]
0

Det är jätteviktigt med vaccinering så det borde ni verkligen fixa. Antar att mamman är utekatt eftersom ni inte visste vem pappan var, så det är väl bäst att avmaska också, eller åtminstone kolla upp om dom har mask. 

Och gör en veterinärbesiktning innan leverans Glad Och det vore ju inte helt fel om ni idmärker ungarna också. 

Så kan ni ta ett lite vettigare pris för en levande varelse som lätt kan leva i 15 år. Glad

majvi
0

Får mamman gå ut? Då finns det risk för att hon tar bytesdjur och får i sig maskägg  som sedan går vidare till ungarna via mjölken.Avmaska bör man göra och vaccinera kattungarna.

Sen tycker jag inte att en hundring känns speciellt seriöst.Det finns stor risk att kattungarna blir slit-och släng varor.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

tuska
0

jag tror att många som säljer kattungar för 100 kr är inte ett dugg insatt i vad som bör göras med katter innan de byter ägare.

Tänk på att det även ska vara köpeavtal även för huskatt, köplagen gäller vid försäljning av katt.

Att även se till att de nya ägarna försäkrar dem, så ungarna får den vård det behöver om olyckan skulle vara framme, man kan försäkra kattungar redan vid 6 veckors ålder och de nya köparna tar över försäkringen. Id registreringen på ny ägare är gratis hos SVERAK.

Det är mycket man ska göra och tänka på vid försäljning av kattungar.

IceJossan
0

En hundralapp kan vem som helst slänga ut, så det är väääldigt lätt för oseriösa personer att köpa en av dina kattungar! Ta 400-500 för dem, då sållar du bort de flesta idioter! För en person kan verka seriös och bra som kattägare, men kan i själva verket vara djurmisshandlare eller annat. Det finns de som köper billiga djur för att sälja dem dyrare (tjäna pengar på dem) och lyckas de inte så avlivar de djuren.

Det är tackolov fler och fler som söker efter vaccinerade kattungar, så det är förmodligen lättare att få dem sålda ju mer du gör med dem, dvs vaccination, avmaskning, ID-märkning och helst en veterinärbesiktning.

Jourhemmet
0

Det finns väl en "katter till salu" tråd?

MonicaLagerquist
0

Eftersom att kattungarna är 10 veckor nu så ta dem till en veterinär och vaccinera dem samt id-märk dem med chipp sen kan du ta 1000 för dem.

IceJossan
0

#10 Det är nog tyvärr inte många som vill köpa huskattunge för 1000 spänn… Katthemmen tar ju 800 för färdiga vuxna katter, vissa tar även 800 för kattungar och bjuder på kastreringen när det är dags. Men en femhundring iaf!

MonicaLagerquist
0

Då ska de inte ha någon kat.En tusenlapp för en vaccinerad och ID-märkt är inte dyrt.

Tror att Jina tog 1500 gör den huskattsunge hon har just nu.

IceJossan
0

#12 Absolut att man borde kunna ta 1000 kr även för huskattungar, men det är nog väldigt svårt att få tag i köpare skulle jag tro. Även om folk har 1000kr så väljer de allra flesta en billigare kattunge, för det finns det ju gott om. Även vaccade och märkta kattungar får man ju under tusenlappen.

[Emma--]
0

Här uppe brukar kattakuten ta 500 tror jag. Och dom ungarna blir ofta väldigt fort tingade. Så 500 kr kan man då lätt ta. 

Dock verkar det alltid vara svårare med svarta ungar om dom inte är långhåriga förstås.

Jaqline
0

Vi ska absolut avmaska dom det är bara det att inte har gjort det än det tkr jag man har skyldighet att göra! Men här i hälsingland bor man lite på Vischan  så jag tror inte så många skulle betala 1000 kr för en katt. Det föds fruktansvärt mkt kattungar man ser annonser varje dag så konkurransen är hård om att hitta hem till de små. Veterinärbesiktningar och diverse är jag lite tveksam till,jag har då aldrig köpt en katt som har varit vare sig vaccinerad eller besiktigad,men om så skulle vara kan man då få lite prisinfo?

Josefa
1

Då kan man ju fråga sig varför man låter sin honkatt få ungar.

[Emma--]
0

#15 Vaccinering ger ju ett jättebra skydd för kattungarna. Dom blir lite extra utsatta när dom flyttar ifrån mamman och syskonen. Och det är ju en billig försäkring att katten ska få slippa kattsnuva och kattpest. 

men du har rätt, det föds mycket kattungar. Men för det så borde man ju göra det seriöst om man väljer att sätta kattungar till världen.
Sen vet jag inte om det här var en tjuvparning, eller om ni hade katten medvetet ute fertil. Men nu är kattungarna här i alla fall, och då är det ju bäst om ni fixar en sån bra start i livet för dom som möjligt Glad Även om alla andra i princip skänker bort sina katter.

noir
0

Sitter i en likande sits som trådskapare, så jag lånar lite.
Jag lova att hjälpa en vars katt blivit med en kull trotts p-piller att sälja av kattungarna och hjälpa henne dotter att kastrera mamman. Hon som äger katten bor utomlands i ett halvår, och allt var bokat så hennes dotter tar hand om katterna.

Men jag tycker inte om sättet allt sköts på, det är egnetligen inte mitt problem att lägga mig iheller. har försökt ge dom tips och vad dom bör göra. Men det verkar inte gå in.

Hur som så säljer dom kattungarna avmaskade efter 12-13v
men jag vill ju att dom även ska vacineras som dom hävdar att det inte finns pengar till och jag har precis köpt mig en cornish och har ett tomt konto efter vet. besiktning, katt saker och annat som jag köpt till nu och jag är student och har aldrig pengar över som jag inte måste spara undan ifa att min kisse blir sjuk eller om nått annat händer.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra alls, har erbjudit mig att passa de kattungar som inte blir sålda efter minst 13v då mamman ska kasteras och dottern själv är jätte allergisk mot kattungarna, kan inte ens gå in i rummet utan att hon blir dålig.

Som ni hör, är det väldigt dumt allting och jag känner mig hjälplös då ingen lyssnar på mig.
Vad säger man när folk vill ha en kattunge och kan massor om katt, kommer ju stå som ett fån och skämmas…

vad kostar det att id märka och vacinera 5 kattungar?

IceJossan
0

#15 Om du vaccinerar och ID-märker kattungarna så har du något att komma med när du annonserar ut dem.

Om du bara avmaskar så är dina ungar bara fler i mängden, men om vaccar och märker dem så är det en anledning till varför folk ska köpa just dina kattungar. Så vaccinera dem för att ge dem skydd mot dödliga sjukdomen kattpest, och mot kattsnuvan som även den kan ta död på kattungar om det vill sig illa.

Jourhemmet
0

Jag brukar som jourhem få rabatt, 170:-/st. Många veterinärer har kullrabatt. Ring och hör.

Jaqline
0

#16 Nu var det faktiskt såhär att honan av misstag parade sig! Har du hört talas om utekatter??

Vet du hur jävla snabbt det går för dom att föröka sig? Vi hade redan en kull då  och eftersom vi bara haft hankatter innan så trodde vi inte att dom kunde gå ut och para sig en månad efter att ungarna fötts. Och nu står vi här med sex st kattungar att hitta bra hem till. Vi har dessutom dålig ekonomi  och du frågar varför man låter sin honkatt få ungar??

#17 & #19 Jag ska göra mitt bästa! Men ungefär hur mkt kostar en vaccinering för 6 st kattungar då?Glad

IceJossan
0

#21 Jo man kan ju se det på ditt sätt, men månag här anser att det faktiskt inte är godkända argument (även jag).

Hon parade sig av misstag säger du? Det är ju självklart inget misstag eftersom hon är utekatt! Man bör inte släppa ut som hona lös om hon är fertil för då blir det ungar (vad annars?!), och har man inte ekonomi att kastrera så är det ju bara ännu viktigare att hålla henne inne tills man kastrerat.

Josefa
0

Ja, jag frågar varför man låter sin hona få ungar. Har du hört talas om kastrering? Om inte, så förhindrar det att en hona blir dräktig.

Och då har hon haft en kull innan för bara någon månad sedan? Stackars katt.

[Emma--]
0

Det löser man genom att alltid kastrera innan katten få gå ut. P-piller skyddar inte mot dräktighet, så hoppas hon går inne nu i alla fall.

Samma gäller ju hankatter. Dom ska också kastreras innan dom släpps ut. Finns ju könssjukdomar hos katter också.

Kolla hos din veterinär vad det kostar. När man bara vaccinerar som vanligt här kostar det 250 kr, och det skulle då alltså vara 500 kr/kattunge. Men många kan nog ge lite rabatt när det gäller en hel kull.

Jourhemmet
0

Grrr nu blir jag förbannad. Dräktig efter en månad, stackars katt. Du som frågar om Josefa hört talas om utekatt??? Hört talas om kastrering, ta reda på fakta innan du släpper ut honan igen. Du frågar även om Josefa vet hur snabbt katter förökar sig? Jag tror att Josefa och dom flesta av oss vet det men tydligen inte du. Skrikandes

tuska
0

ID och vaccination x2  kan du få för 600 kr kattunge om du hittar rätta veterinären och kommer med en hel kull.

Imasy
0

Låser med hänvisning till Katter till salu-tråden.

Jaqline
0

#22 Kastrering har vi råd med  men kanske inte id,vaccinering,veterinärbesiktning åt sex st kattungar och dessutom går hon på P-piller nu så det ska inte bli några fler bebbar när dom här är borta ska hon kastreras!

Inlägget är låst för nya kommentarer