Ringorm
Hej alla kattvänner!
Jag har fått ringorm men vet inte varifrån. Jag är ständigt omgiven av djur så det kan lika gärna vara i stallet som hemma.
Min fråga är : hur ser jag om katterna har ringorm?
Vad gör jag om de har ringorm? Jag har haft kontakt med veterinären och hon rådde mig att inte kela(!) med katterna förräns jag är frisk.
Om man läser på SVA:s hemsida är det ganksa drastiska metoder som krävs. bla står det "klippa katternas päls och bränn den"…
Är det någon som haft ringorm och överlevt utan att bränna katternas päls och bränna mattor osv?
På hästar iaf ser det ut som hårlöst o så brukar det bli som en ring. vet ej
med kattor.Kolla hästarna o katterna noga så borde det ju synas. Har haft
på häst o jag behandlade bara med medel o så var det bra.

Katter får ofta kala fläckar, oftast på huvudet och tassarna. Det brukar inte klia, men kan göra det. Katter kan vara bärare av ringorm utan att få några symptom. Oftast drabbas de med lite nedsatt immunförsvar.
Det finns olika typer av ringorm - ett katthem jag är volontär på här i Norge har fått ringorm, och det är en typ som ogärna sätter sig på människor (men det kan hända). Denna typ smittar från katt till katt, och ibland till människa, men aldrig från människa till djur.
#2 Hur behandlas dom katterna ?
Jag har själv haft ringorm men mig veterligen inte min katt
/Maria
#4 ofta dyker ringorm upp på människa om man har torr hud och visstas i stall eller i ladugårder, marsvin är ofta en orsak att människan får ringorm.
Nu vet jag inte hur ofta en katt drabbas av denna svamp.
Ringorm va mycket vanligare förr enl. läkare

#3 Jag vet faktiskt inte med vad de behandlas, då det i stort sett är en enda person som ansvarar för medicineringen av dem varje dag.