Kräsen katt
Min lilla kattfröken är extremt kräsen med mat. Hon äter bara vissa märken, såsom Sheba, vissa Pussi och vissa Mjau burk, även Gourmet. Men sen är det stopp.
Nu har hon inte ätit sedan igår förmiddags. Först fick hon en portion av Mjau tetra, strömmingpate - tvärvägran. Igårkväll fick hon av en Pussi i burk - tvärvägran. I morse fick hon en ny Mjau tetra, lammfärs pate - tvärvägran.
Hon är hungrig för hon snokar omkring på vasken ibland disken men hon beter sig som om det var mycket äckligt det som står i matskålen, dvs just nu lammfärs.
Nu fick hon en skvätt grädde som hon snabbt slurpade i sig.
Vad ska man göra? Är det bara att ge upp och köpa Sheba? Detta blir ju dyrt för det finns ju bara i portionsförpackningar.
Hon äter inte heller torrfoder, är inte ens intresserad att nosa på den.
En mycket bortskämd katt alltså……………
Hur länge ska man låta det gå?
Vet inte vad man kan göra åt situationen men det är väl sheba som inte har tillräckligt med taurin om jag inte minns helt galet.

ja det låter ju som ren kräsenhet!
jag tänker att en katt äter tillsist. hon kommer ju knappast självsvälta sig. så kanske köra på den hårda linjen - ät det som serveras eller ät inte alls.
om det ändå fortsätter i samma stil så skulle jag nog ta kissen till veterinären för en koll. för säkerhets skull!
# 1 - Men om hon nu vill ha Sheba, och om detta inte har fullt näringsvärde, varför vägrar hon Mjau i tetra pak?
# 2 - Visst är hon kräsen och förmodligen väldigt bortskämd. jag har bara inte hjärta att låta henne svälta. (har satt fram Sheba nu……..) Detta är en katt med järnvilja. Hon är mycket intelligent men samtidigt också mycket envis och vet exakt vilken slipsten som ska dras……..
Hon apporterar mycket. Här sitter hon med en leksak som hon vill att jag ska ta hand om och kasta så att hon kan springa om hämta.
Bilden är tagen idag
men vadå hjärta, det är ju inte så att hon lider?
antingen får maten stå tills hon blir riktigt hungrig(vilket hon inte blir om du ger henne grädde) och äter, eller så får du fortsätta skämma bort henne? det är ditt eget val.
Min katt är också kräsen sen han fick lite av varje hos uppfödaren, jag lägger upp lite mat i taget och blir den tråkig byter jag ut den mot en ny klick, men aldrig att jag skulle ge honom "godis" ist, då skulle han heller inte äta sin vanliga mat.
Är grädde godis?
Hon åt ingenting på mer än ett dygn och därför fick hon två matskedar grädde på ett fat.
Kan jag få ett svar om hur länge man kan låta katten vara utan mat, så vore jag tacksam.
Jag kan bara säga att min katt också är kräsen o är också åt det tunna hållet
så jag kan ej låta honom vara utan. Han har aldrig varit tjock o inte nu heller
som kastrat. Äter också dåligt med torrfoder o även halvdan med blötfoder.
När han får något nytt o nyöppnade förpackningar så äter han. Jag har alltid
olika påsar öppnade o ger lite av varje o provar. Lägger jag något gott
uppepå så äter han ibland alltihopa. Skulle behöva en typ minigris som åt
det jag får slänga för känns ej bra:)
Är inte katter av naturen kräsna el kanske bara vad jag hört.

Hur länge en katt kan gå utan mat är lite beroende på hur tjock den är.En tjockare katt tål det sämre än en katt som är smal.Man brukar säga att max 72 timmar.Eftersom att en katt mycket väl kan svälta sig till sjukdom och död så skulle jag rekomendera dig att ge katten den mat som du anser den ska ha blandat med den mat som hon vill ha sen ökar man på den vettiga maten och minskar på godismaten.
Det är väldigt bra om man lär katten från början att mat kan lukta,smaka och ser lite olika ut men ändå vara mat.
Lägg inte upp så mycket mat utan lägg bara upp lite vil katten ha mer så servera en portion till.Blötmat går att frysa in så slipper man slänga mat.
Stolt ägare till tre La permer
Sa du fel nu när du skrev att en tjockare katt tål sämre att vara utan mat el?
På min som är en tunnare variant så syns o känns han tunn rätt fort om han
äter dåligt. En tjock borde väl ha lite att ta av.
Min lilla kisse är slank. Hon är inte tillräckligt gammal för att ha bildat sina "bilringar" än.
# 7 - Vad menar du med "godismat" ?

Nej jag skrev inte fel.En katt som ör tjock drabbas lättare av fettlever än en katt som är smal.
http://www.veterinaren.nu/artiklar/katt/matsmaltningsapparaten/fettlever-katt/202
#9 Godis mat sån mat som inte är en fullvärdig kost.Dvs tonfisk vissa blötmatsorter tex Shebas delikatesser.
# 9 - Det står på deras förpackningar att maten är fullkost för vuxna katter. Bör man inte lita på dem då?

#11 Sheba har både fullkost och sånt som inte är fullkost.Läs på burken så ser du.Sheba delikatess är inte ett fullfoder.

ja, kanske var lite snabb att skriva att katter inte kan svälta sig själva, för KAN kan de väl. menade mer att det inte tillhör det vanliga och att om hon mår bra i övrigt så är det nog ingen skada i att testa den hårda linjen. men jag nämnde också att ett veterinärbesök/kontakt kan vara på sin plats om inget ändras.
#9 Jag anser att både Sheba och grädde är godismat. Man kan inte alltid lita på tillverkarna att vad de skriver är rätt. Kolla upp att maten innehåller taurin om du överväger att ge det. Om jag var du så skulle jag blanda sheban med en bättre kattmat som har ungefär samma konsistens, typ Mjau på burk. Ta lite av varje och mosa ihop med en gaffel. Ett annat knep jag provat till min lilla skeptiker är att smula över vita-bite (tror det heter så). Hon är helt galen i dessa, så jag smulade en över maten hon inte ville ha och då slank plötsligt allt ner :)

Tyvärr är det inte alls ovanligt att katter svälter sig själva.Har man en katt som börjar matvägra är det viktigt att se till att den får i sig mat.

Arbetar du med djur proffesionellt och har sett det i flera fall?

Nej men jag har ett stort kontaktnät och ett brinnande intresse.
#3 Det enda jag ville ha sagt med det är att det blir ju inte alls bra om hon bara kommer att äta sheba. För jag är rätt säker på att det innehåller för lite taurin som är viktigt för katter.
Du har ju fått lite tips här i tråden, så försök få henne att äta annat.

Visst kan en katt leva på SHEBAs fullfoder men det blir ruskigt dyrt.Däremot kan en katt inte leva på de Sheba sorterna som inte är fullfoder.
Ett foder får inte kallas för fullfoder om de inte innehåller det som en katt behöver.
#19 okej. Så det måste alltså innehålla tillräckligt med taurin? Då är det kanske bara dom små förpackningarna som hade för lite taurin.

Nu börjar jag känna mig lite tjatig.Men Sheba delikatess är inte ett fullfoder och innehåller inte nog med taurin.Men Sheba Essence och Sheba Orginal är fullfoder.
#21 Haha det var nog bara en dum fråga från min sida. Det är ju bra att det finns någon gräns för vad som får kallas för fullfoder.

ok! jag bara tycker det låter väldigt underligt att det skulle vara vanligt att katter ägnar sig åt självsvält. vad beror det beteendet på?
Tack för alla tips 
Mjau's stora burkar brukar gå bra. Jag brukar frysa in portionsvis så att det alltid ska vara färskt. Att blanda Sheba med Mjau ska jag prova.
Jag har läst på baksidan av en Shebaförpackning och enligt dem ska det vara fullkost och innehåller taurin. Jag måste väl lita på denna information.
För övrigt så äter hon gärna rå köttfärs och råa kycklingvingar. En skvätt grädde då och då tror jag inte heller skadar. Inte en 1,5 års katt som inte har några viktproblem.
Hon äter också kokt torsk med stor aptit och naturligtvis räkor.
Jag har aldrig förut haft några problem med mina katter att få dem äta kattmat, men denna lilla fröken är visst kräsnare än de andra. Men jag får väl lirka och lirka, och testa.
Man kanske ska lägga i en räka i varje portion 

Nu går jag ifån grundämnet, förlåt för det TS
#23: Min Knytte hade en period i vintras då hon vägrade äta. Veterinären gav diagnosen anoexi och sa att det är vanligt för katter. I Knyttes fall verkade det bero på illamående till följd av något virus, men veterinären sa att det kan komma sig av till exempel stress också.

ok. intressant att få veta sånt här.
jag hoppas givetvis att din knytte mår bättre nu och har återfått aptiten! :-)
#24 Vill bara varna för att lägga en räka i varje måltid, då skapar du troligen ett ännu större problem och din katt kanske bara vill ha räkor och liksom "svälta sig" mellan räkorna. Dessutom ska inte räkor vara så nyttigt för dem enligt vad jag har förstått.
grädde är ju långt ifrån nödvändigt också.

Har du testat torrfoder för kräsna katter som tex Royal canin exigent? Mina älskar detta torrfodret =) Finns prov påsar hos de flesta återfösäljare =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Om hon äter både kycklingvingar och köttfärs rått så kan du testa att BARFa henne. Äter hon även kycklinghjärtan och lever så har du en bra grund att börja med.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
# 27 - Det var bara ett litet skämt det där om räkorna. De inhandlas lite då och då och då äter jag också utav dem. Fast det var längesedan nu, så kanske det blir en räkafton till helgen både för katten och mig 
# 29 - Det märket av torrfoder har jag inte testat - ska kolla efter provförpackning idag redan! Hittills har hon ratat alla torrfoder. Som mina andra katter har älskat.
# 30 - När du pratar om BARF, menar du då satt hon inte alls ska äta färdig kattmat? Lever och kycklinghjärtan ska jag också testa, men ska dessa vara rå eller ska man koka dem?
När det gäller BARF så ska allt vara rått, med undantag från grönsaker om man väljer att ge det. Läs gärna mer på barf.ifokus. Det du ska vara försiktig med är att inte ge för mycket lever då det innehåller stora mängder A-vitamin, runt 10% lever är lagom. Hjärta är viktigt då det innehåller mycket taurin. Men det finns massor av bra information att hitta och förslag på utfodringsscheman.
Det går alldeles utmärkt att ge både BARF och färdig kattmat, det ger mer variation ifall katten inte vill äta så många olika köttsorter och kan vara en fördel om man behöver kattvakt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
# 32 - Ja men då ska jag ta mig en liten titt på sajten. Det är ju alltid bra med litet tips. Mina förra katter åt väldigt gärna både hjärta och lever, men jag brukade koka upp det lätt.
Tack :-)
Lycka till med dietforsoken! Min ena kille ater det mesta, den andra mycket krasen. Svart att fa nagon variation pa hans mat. Varje gang jag ser ett nytt foder provar jag det for att se honom skrapa med tassen och ilsket marschera ivag. Nu ska jag kolla lite med siames-forum for den krasne har siamesgener sa kanske det paverkar.
Royal Canin har en special-serie for krasna katter - det finns smakr som Exigent (extra smakrikt) och Protein Preference. Han gillar dem medan han ratar de flesta andra torrfoder.
# 34 - Ha ha, då är vi två om saken.
Jag ska kolla Royal Canins käk!
#34 Bara en liten parantes, men vad har de tillsatt i dessa foder som får alla katter att slänga sig över dem? Funderar om det är som smakförstärkaren för oss människor som tillsätts i viss mat, onyttigt för oss - men "beroendeframkallande". Har för mig att den smakförstärkaren numer är förbjuden i människoföda…bara en tanke…
Fast RC ar ju rekommenderat av veterinarer och uppfodare. Det finns tre sorter for krasna katter. Serien heter Exigent pa engelska.
Savour sensation - dar inriktar man sig pa hur fodret kans i munnen pa katten och har lite varierande storlek. Samma naringsinnehall, kan inte se nagra skumma tillsatser
Protein Preference - en annan kombination av protein och kolhydrater for katter som gillar det (min krasne kille gillar detta och han gillar ocksa kottfars)
Aromatic - battre aromer.
#37 Veterinärer rekomenderar även torrfoder med MYCKET lite protein för att de själva säljer detta, så tyvärr, självklart är veterinärer mycket kunniga, men inte helt opartiska när det kommer till att rekomendera kattfoder. Frågan är ju om de ens får utbildning i foderlära i sin utbildning?
Jo, de far den utbildningen och jag litar mer opa an veterinar en en som jobbar i djuraffar eller en annan kattagare som har valdigt starka asikter. Kattagare har ofta starka asikter och argumenterar starkt at rakt motsatta asikter pa dessa forum. Sa om man soker rad sa finns det nastan alltid flera helt motsatta asikter. I de lagena valjer jag veterinaren.

(har inte läst allt det senaste)
#39 Men jag förstår inte hur man kan lita på när en veterinär rekomenderar foder med lite protein i - katter är köttätare! De rekomenderar väl det eftersom tillverkarna säger att det är bra, men veterinär med realistiskt tänk som är påläst om kattens näringsbehov skulle väl knappast rekomendera att köttätare ska äta 66% kolhydrater?!

#23, kanske är lite sent att svara på det där med att de kan svälta sig själva, men det är inte egentligen bara det att de svälter sig. en katt som inte får i sig näring, i kattens fall fett, börjar ta fett från annan vävnad och lagra in den i levern. katten blir då sjuk, mår illa och blir ännu mindre benägen att äta vilket gör att ännu mer fett lagras in i levern. en ond spiral som tillslut slutar med att katten dör av förgiftning när levern lägger av totalt. för en fet katt går detta mycket snabbare än för en smal katt och det kan ta allt ifrån någon dag till några dagar innan katten är jättesjuk.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=1723572
http://www.hemveterinaren.se/fraga-veterinaren/tag/fettlever/

Det där tog jag upp redan i inlägg 7.
har inte lusläst hela tråden.
Men jag trodde katter var vanedjur?
När mina kissar fnyser åt mat som vi gett dom (abosult ingeet äckligt, gammalt eller så! utan nytt och fräscht)
Då böt vi inte och efter ett tag gick ju maten ner. Nu när dom är vuxna så äter dom i stortsätt allt

#43 Precis, det gäller att få dem att ge med sig, att de inte alltid får sin vilja igenom när det gäller att få den godaste maten. Det blir ju lätt som så att om en katt inte är jättehungrig med får sin vanliga mat så kanske den inte vill äta det, och då serverar matte/husse istället godare mat - är katten inte helt bakom flötet så förstår den att om den nekar en sort så får den något godare.
Det gäller att vara envis och listig som kattägare till en kräsen katt. I det här fallet så funkar ju maten som TS katt får, men det blir ju svindyrt i längden, och om katten kunde lära sig att äta ex Mjau så är det både nyttigare för katten och billigare för matte.
skulle kunna försöka få kissen att äta ett billigare allternativ som är bra för katten och sen ge de som den verkligen tycker om nån gång i bland om den äter den andra maten som den ska dvs
Min får extra gott på helgerna. Dock inte just nu då vi försöker komma fram till varför hon kräks
Har du testat att barfa henne?
Jag har provat att ge henne rå kycklinglever, men detta var inte populärt, inte heller om jag kokte upp hastigt. Så nu har jag en laddning kyckllever i frysen som jag själv får göra något av ;-)
Jag håller på att testa burkar. Vissa går bra och andra ratas. Så jag får helt enkelt lära mig vad som accepteras. Sen kan det ju bli en liten godbit i form av räka eller sardin till helgen.
Jag kommer inte att låta henne vara utan mat i mer än 24 timmar för det är helt onödigt. Hon gillar vissa kattmatar och ratar andra. Sen äter hon med förtjusning köttfärs och kokt torsk. Ägg-gula gillar hon också.

#47 Hm, jag funderar på om du kan låta henne hålla på att matstrejka i nåt dygn, för att sen servera bara liite mat hon gillar och sen annan mer lämplig mat igen som du blandar med hennes favoriter. På så sätt får hon ju i sig lite näring i alla fall, men om hon bara får liite så kommer hon ju fortfarande att var hungrig. Kanske inser hon då att det är bättre att äta sig mätt på annan mat än att hela tiden hungrigt vänta på den där yttepytteportionen?

Jag skulle halvera hennes matranson och blanda i den mat du vill att hon ska äta.

#42, jo, jag vet. men eftersom frågan togs upp flera gånger längre fram i tråden tyckte jag väl inte att det var fel att understryka igen att det verkligen är farligt med katter som svälter sig. det är ju trotts allt ett ganska okänt faktum och man hör inte allt för sällan "ähh, gör som med hunden och låt den vara hungrig. katten lär ju inte svälta sig till döds."
som sagt, jag litar mer pa en veterinar en pa fem olika kattagare med starka asikter at olika hall. Forhoppningsvis vet folk ocksa att det ar skillnad pa kott och kott.
Kan rapporteras att Pussi kattmat på burk, lax och andra fisksorter, är smaskens! Men Whiskas i sås fick tummen ner.
Vi lär oss………….. 
#52 Låter bra det, för Pussi, just fisksorterna (kanske oxkött också) är utan socker. Så den är bättre än Whiskas på det sättet :) Är också ganska säker på att Pussi innehåller mindre spannmål (om något) än vad Whiskas gör. Jag har själv köpt hem Pussi till min katt idag med torsk, håller tummarna att hon ska kunna äta den, hon är inte kräsen, men brukar få diarré hemskt lätt så jag gör allt jag kan för att hitta en burkmat hon tål. Vägrar dock köpa mat med socker då det känns som det kan leda till veterinärbesök i framtiden :/
# 53 - Ja socker är absolut inget som katter behöver, och inte vi människor heller. Det är ett beroendeframkallande gift som vi ska vara mycket försiktiga med.
Sockret kan mycket väl göra så att din katt får diarré. Jag har själv känslig mage och tål inte socker.
#54 Nej, nej…jag köper aldrig kattmat med socker som jag sa. Det var bara ett råd till dig att undvika, då vissa Pussismaker och alla Whiskas (blötmat) innehåller socker. Själv är vi tandläkare så här köps inget socker till katten inte ;)
# 55 - Aj aj aj, det där var inte bra. Bäst att läsa på innehållsförteckningen. Varför i hela fridens namn lägger man socker i kattmat?
#56 Ja, visst är det sjukt! :/ Det dumma är också att när jag tittade runt för ca 6 mån sedan och lusläste alla innehållsförteckningar så var det bara sorterna med gelé som innehöll socker (dock inte Pussi). Troligen stärkte sockret gelén och därför användes. När jag nu tittat runt i veckan så inser jag att flera sorter som tidigare inte innehållit socker nu gör det :( Nu innehåller ALL burkmat utom Mjau och vissa Pussi socker. Antagligen har foderbolagen kommit fram till att även katter (liksom vi människor) föredrar mat med socker. Förfärligt!
Samma sak gäller också med spannmål. För 6 mån sedan var Mjau, vissa Pussi, vissa Catz och My cat med kyckling spannmålsfritt (liksom sockerfritt), så jag hade alla dessa att välja på till min då kräsna kisse. Nu är det enbart Mjau kvar som är spannmålsfritt och den tål såklart inte min katt, så ska prova Pussi trots att den innehåller vegetabiler, innehåller ju iaf inte socker som alla andra :(