Svullna bröst
Hej,
Min hona fick för 5 veckor sedan 3 kattungar som hon diat bra fram till nyligen. Nu när jag känner på tuttarna så är vissa ganska hårda, som stora klumpar. Kan det vara mjölkstockning?
Hon har alltid varit en pratglad katt men jag tycker att hon pratar lite väl mycket nuförtiden, kan det vara så att hon har ont i tuttarna? Det kan ju också vara att hon är orolig eftersom kattungarna går längre och längre bort ifrån bolådan och vill upptäcka nya saker.
Vad ska jag göra?
låter helt naturligt(tuttarna). hon kommunicerar med sina bebbar bara,inget o oroa sig för
.
S*Winsnes Wilda

Jag är inte lika säker på att det är naturligt med honans tuttar. Jag har inte haft en hona med mjölkstockning, men med våra två kullar har de liksom inte varit hårda. Googla eller prata med vetten

Kan mycket väl vara mjölkstockning, har själv haft en hona med det och tuttarna blir stenhårda. Kontakta vet. hon kan behöva en vetrimoxin-kur.
ok tack för hjälpen ska kontakta en vet
jag läste svullna,sorry.. visst kan d vara mjölkstockning. äter bebbarna som vanligt? är dom röda,varma? har hon feber? frågor en vet kommer ställa oxå…
S*Winsnes Wilda

När min hona fick mjölkstockning så tror jag inte hon hade feber för hon var helt pigg, och någon rodnad eller värme kände jag inte av. Däremot blev bröstvävnaden stenhård och vet. som tittade på henne gav diagnosen mjölkstockning. Om det blir stockning blir det svårare för bebisarna att få ut mjölken, men nu är väl dessa 5 veckor så jag antar att de börjat äta en del fast föda också. Vad gäller att hon pratar mer tror jag är normalt, mina katthonor pratar alltid med sina bebisar.
Hur går det?

När Mim pratar med sina bäbisar blir man så varm i hjärtat. Pratat med dom är så annorlunda mot det prat som är till oss, så roligt att höra skillnaden
Kan mycket väl vara mjölkstockning. Försök mjölka ur de som är svullna ochhåda. Kolla på mjölken, är den gulaktig och luktar konstigt kan hon behöva antibiotika. smaka även på mjölken, den ska smaka lite sött, smakar det sallt har hon fått mastit :P Att de får mjölkstockning de första veckorna är vanligt. Katten har svårt att ställa in mjölkproduktionen och ungarna äter olika mycket. Om hon får feber måste du kontakta vet :)