Carnia Lynx
Jag hittade en annons i tidningen om ett torrfoder vid namn carnia lynx
http://www.carnia.se/carnia-lynxR_99.html
Är det någon som har provat eller använder detta torrfoder?
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Nu har jag i alla fall beställt ett paket, så får vi se vad vi tycker här hemma 
Ger du dem bara torrfoder? Magnesiumhalten ska vara alldeles för hög i det fodret.
Min katt äter just nu Hills torrfoder samt, en påse whiskas (100g) varannan dag (obs, hon har även då tillgång till torrfoder)
Hon är en steriliserad huskatt på snart 13 år, väger ca 4kg, är mycket pigg och aktiv för sin ålder. Jag tog henne till veterinären för jag var orolig för hennes tandhälsa, men de sa att den var mycket god för hennes höga ålder och att hon hade väldigt lite tandssten. hon har även tillgång till utevistelse.
Jo jag läste det, har även läst på diverse sidor ang magnesiumhalter hit och dit och att allt för höga halter kan orsaka urinsten. dock har vissa sorters magnesiumföreningar ingen större inverkan på urinsten och därför behöver inte hög halt vara dåligt beroende på. Att hålla den totala magnesiumhalten tillräckligt låg är ett (enkelt) sätt att förhindra problemet.
Har du något annat foder du rekommenderar? Det är en hel djungel där ute, och så tycker jag allt för många foder har alldeles för lite former samt halter av B-vitamin. Men också köttinnehållet :/ det borde ju vara det högst prioriterade tycker man. Den enda fördelen med blötmat är att det innehåller mer vatten, men innehållsmässigt brukar det vara precis samma sak. sen finns det ju BARF osv jag har väl mina åsikter där också. skulle kunna skriva en hel roman men det får räcka såhär tills vidare :P
#3 Varför ska du byta foder? Om din katt mår bra på Hills och har ätit det en längre perios så är det ju onödigt att byta, men det kanske den inte gör? Just Carnia lynx har inte tillräcklingt med information för att kunna uteslutas att den höga magnesiumhalten faktiskt är skadlig för katten. Om jag var du skulle jag inte vilja riskera att ge en så pass gammal katt ett foder som jag inte vet hur katten kommer klara. Om du vill att din katt ska få i sig mer kött så skulle jag ge mer blötmat/kött istället för att byta till ett osäkert foder.
Jag skulle vilja byta foder för att jag tycker att köttinnehållet är för lågt, och att det innehåller alldeles för mycket krimskrams som utfyllnad. Hon är helt frisk för övrigt, förutom att hon de senaste 3 åren fått som ryckningar i ansiktet främst, det kan vara i några sekunder, hon har väl fått dessa ryckningar max 5 gånger under 3år. Ett års mellanrum mellan första och andra "anfallet". Veterinären säger att det troligtvis beror på B-vitaminbrist så jag skulle helst vilja ge henne det på ett "naturligare" sätt än i tablettform. Jag har någon gång provat att gå över till blötmat, men upplever att hon lätt lägger på sig, även om jag ger henne rekommenderad mängd eller t.o.m mindre. Hon börjar ju bli gammal och kanske då har svårare att ta till sig näring osv.
det finns så mycket för och nackdelar med allt foder, blötmat fastnar lätt mellan tänderna och sitter där och jäser, och kan leda till dålig tandhälsa, dessutom är blötmat oftast finmalet av någon anledning?! och återigen näringsvärdet, samma som i torrfodret. jag säger inte att torrfoder är bättre. och Barf som många hyllar, katter har ju levt länge kring människor under väldigt lång tid så katten har ju delvis anpassat sig för att kunna ta upp näring ur det vi åt då, genom att bland annat få längre tarmar. så dagens huskatt har längre tarmar än de katterna för tusen år sen. känns konstigt att på ett sätt gå tillbaka till rått kött av diverse djur som en katt normalt inte skulle fälla (med undantag från kyckling)
Vad ska man ge sitt husdjur för mat egentligen?!
Är det verkligen så svårt att göra ett foder av god kvalitet på riktigt?
Men det kanske räcker att djuret är friskt och mår bra?
nu blev det mycket igen, och lite off topic, ursäkta mig :P
#5 Men som sagt om du nu vill ge din katt MYCKET kött, om det är där skon klämmer, så är ju burkmat och BARF det bästa. Du behöver ju inte ge din katt BARA kött, du kan ju blanda i potatis, ris eller grönsaker om du nu tycker att din katt ska ha lite av det. Vill du att katten ska få tillagad mat så är det ju bara att tillaga köttet. Burkmat har också en högre andel kött än de flesta torrfoder med sina oftast 50-60% kött (och resten vatten och mineraler om man köper ex Mjau), Hills innehåller då betydligt mindre kött än så och resten spannmål. Det låter dock som att du vill ha just ett torrfoder med mycket köttinnehåll på ditt resonemang och det är ju helt upp till dig. Jag varnar för Carnia lynx pga den höga halten magnesium och kan också tillägga att jag hört om en person som bytte till detta foder och inom några månader så fick katten opereras för urinsten, så detta styrker ju att magnesiumhalten kan vara farligt hög. Vill du ändå använda fodret så visst, ingen stoppar dig.
#6 Som sagt :) jag är trots allt här för att få tips och råd. Vad för typ av burkmat skulle du rekommendera? min katt spyr av mjau burkmat, annars kan hon äta vad som helst. Jo visserligen har jag beställt detta torrfoder till djuraffären, men jag har ju ingen skyldighet att köpa det. vad tycker du om att köra som jag gör i dagsläget och komplettera med BARF ex lever som innehåller mycket B-vitamin?
Jag är öppen för förslag :)
Om du nu kör på whiskas i portionspåsar så skulle jag rekomendera dig att ge Bozita istället och kanske ge ca 50g om dagen istället för 100g varannan dag så får din katt ett bra tillskott på kött varje dag. Blandfärs, fläskkarré och hjärta brukar vara uppskattat på köttsidan. Om din katt inte är van vid rå lever så var mycket försiktig med den i början och ge MYCKET lite, för vissa katter kan kräkas av lever. Lever får aldrig ges i större omfattning än 10% av födan. Har du läst att lever innehåller mycket B-vitamin? För det vet jag inte själv, bara att lever innehåller mycket A-vitamin. Sedan finns det tabletter som heter vita-bite (eller liknande) på djuraffären, dessa älskar min katt och är B-vitamintillskott. Så om jag var du skulle jag nog smula en sådan tablett över varje måltid så säkrar du säkerligen B-vitaminet.
Vad gäller Hills torrfoder så är jag mycket skeptisk till detta då det verkar innehålla väldigt mycket spannmål och dessutom är det ju dyrt. Mitt favorittorrfoder innehållsmässigt är Eukanuba, då det innehåller minst 55% kött och inte en massa konstigheter (jämfört med andra foder). Annars är även Mjau ett okej foder, i klass med Hills, lite sämre innehållsmässigt än Eukanuba MEN svensktillverkat iaf och som sagt i klass med Hills, RC och många andra dyra foder.
Tack så hemskt mycket för tipsen :)

Spyr din katt av alla sorters Mjausorter? Jag vet katter som spyr av sorten med kycklingsmak. Andra tål inte fisk. Vissa tål bara strömming. Men just kycklingsmaken verkar inte helt ovanligt att katter inte tål.
#10 jag har nog provat de flesta, och hon har spytt av alla. dock fick jag en med kycklingsmak och den spydde hon ej av. men jag vågade inte ge henne mer än en portion så jag kan inte säkert säga.
#8 Jag har köp Eukanuba nu 
#12 Kul, introducera det långsamt så du undviker otrevligheter i lådan (min katt är hopplös med nya foder, hon har nog en typisk ragdoll-mage tror jag :P). Hoppas katten gillar det :)
#13 Min katt brukar inte ha några problem med foderbyten :) men för att vara på den säkra sidan så. Jag kan ju säga att det blev renslickat 
Är din kisse en ragdoll? :3
hej
min katt har fått Carnia Lynx nu i några veckor. Han har tappat några överflödshekto - vilket är bra eftersom han vägde 6.9 kg när jag startade för några veckor sen. nu har han tappat 7 hg. Han är pigg och jagar som aldrig förr.
Angående magnesiumhalten i fodret så finns det tillsatt ett ämne som gör urinen surare och det blir svårare stenbildningen. jag är inte rädd för det fastän min katt är kastrerad hanne.
Han äter mindre eftersom det är mer riktigt foder och inte massa utfyllnad (kolhydrater) vilket min katt sparar som fett. Han får även lite blötmat (60 gram) per dag och så drar han hem möss och fåglar - takeaway's. Han får även lite rått kött/fett/senor när jag lagar mat, vilket uppskattas mer o mer.
Av all kattmat som jag har läst om verkar Carnia Lynx vara den bästa och närmaste "riktig" kattmat man kan hitta om man inte vill föda upp katten på äkta kött.
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#14 Japp, min kisse är en ragdoll och hennes mage tål ingenting
Får diarré direkt av nya foder om man inte introducerar mycket långsamt (ofta fungerar det inte ändå), så därför varnar jag alltid alla som ska byta foder :) Kul att din katt gillade det :D
#15 Vad innehåller fodret då för ämne som surar urinen? Tyckte vi pratade om detta foder i en annan tråd (skapad av dig) och där kom det fram att informationen inte klargjorde att fodret innehöll något som kompenserade den höga magnesiumhalten. Oavsett så känner jag mig tveksam och skulle inte vilja chansa. Det är ju trots allt ett helt nytt foder och efter att ha hört om katten som nästan direkt efter bytet (några månader) fick opereas fö urinsten så vågar jag inte chansa. Jag vill ha en källa med en katt som ätit fodret utan problem hela sitt liv innan jag vågar prova. Med andra ord, min katt ska inte vara försökskanin på ett nytt foder som dessutom har annorlunda värden än andra foder.
läs i högerspalten - där finns massor av information. Jag har varit i kontakt med en person i Stockholm och vi har pratat om detta. Jag känner mig helt trygg - och när det gäller min bonnkatt Sigge så är jag mer oroad för hans vikt - visserligen är han en storvuxen katt men väger för mycket, vilket kan ge honom andra sjukdommar - t ex ont i leder, diabetes och högt blodtryck - prexis som hos oss människor. Detta fodret innehåller mest riktig mat för katten och väldigt lite kolhydrater - bara 14 % för att kunna forma torrfodret. så hela 86% av fodret kan katten tillgodogöra sig.
Min katt äter mindre och hans ät-beteende har ändrats till det bättre och detta fodret blir på så sätt drygare. jag ger honom även lite blötmat varje dag och han får lite skrap när jag lagar mat av det råa köttet/kycklingskinnet.
-----Saxat från www.carnia.se ---------
Prebiotika: MOS och FOS kan hjälpa till att främja tillväxten av
nyttiga bakterier och på så sätt underlätta matsmältningen.
Cellulosa: Kan hjälpa till att minska hårbollar.
Omega 3 och 6: Essentiella fetter som även kan främja en frisk hud och glansig päls.
Tandhälsa: Foderkulans form är skapad för att främja tandhälsa.
DL-Methionin: En essentiell aminosyra som kan hjälpa till att sänka pH-värdet i urinen och på så sätt minska risken för urinsten.
Taurin: En essentiell aminosyra som alla katter behöver för framför allt
hjärtfunktion och syn
Monica
Här är ett svar som jag fick från mejlen ang. Carnia lynx
Gällande den höga magnesiumhalten i djurmaten behöver du inte oroa dig.Såhär förklarar tillverkaren:
Magnesiumet kommer ifrån aska. Carnia LYNX® innehåller aska i nivåer som är jämförbara med flera vilda bytesdjur. Magnesiumhalten är inte ensamt avgörande för utvecklandet av struvitstenar, utan den står i relation till urinens surhetsgrad. Sur urin förhindrar utfällning av struvitstenar som har magnesium som stor beståndsdel. Genom att tillföra surgörande ämnen så kan detta balanseras och små kristaller löses i takt med att de bildas. En sådan funktion kan DL-Methionin ha, varför vi valt att tillsätta denna. Huvudargumentet vi vill framföra är dock att mängden aska och däribland magnesium i Carnia LYNX® ligger i paritet med, eller under vad som kan vara fallet i flera möjliga bytesdjur. Det kan även vara värt att beakta den totala mängden djuret konsumerar. Carnia LYNX® räcker klart längre per kilo än ett konventionellt foder således konsumeras mindre total mängd aska än vad procenttalet indikerar.
Monica
#17 Ja,jag är ingen kattfodersinnehållsexpert när det gäller tillsatser och vet därför inte vad DL-Methiomin är och om det verkligen hjälper. Oavsett så är fodret väldigt nytt och jag känner mig tryggare med foder som funnits länge på marknaden och där jag därmed har levande bevis på att det funkar i längden. Hade jag en katt med överviktsproblem så skulle jag mycket hellre strunta helt i torrfoder och ge blötmat el BARF istället. Men jag är också en person som skulle agerat i förebyggande syfte och bytt foder så fort katten började öka lite i vikt. Men vi tänker ju alla olika.
#18 Ang bytesdjur så har vi ju diskuterat det tidigare. Bytesdjur är inte detsamma som torrfoder, de innehåller vätska vilket gör magnesiumet mer utspätt, medan i torrfoder är det mer koncentrerat. Varför jobbar inte tillverkarna på att kunna minska magnesiumhalten istället för att tillsätta ämnen som ska kompensera. Som sagt, i dagens läge säger jag: nej tack. Om fodret är populärt och visar goda resultat om ca 20-30 år så kan jag överväga att köpa det.
Ja, vi är alla olika. jag har haft flera katter i mitt liv, inte en enda har haft viktproblem. Tidigare katter har fått billigaste maten från Ica & Konsum, de har aldrig varit sjuka. Min nuvarande katt har 25% birma i sig, jag tror iof inte att det spelar någon roll. Men Sigge har fått viktproblem nu under sensommaren/hösten.
De äter alltid upp sig på hösten så det tog ett tag innan jag reagerade. Jag har gett Sigge Hills & Royal Canin i de 5 år han har funnits men nu har hans kropp blivit en supersparare. Jag har bytt foder - jag känner mig lugn och trygg.
Jag har alltid haft torrfoder ståendes framme och har det även nu. Sigges matbeteende har ändrats - han tokäter inte längre. Kolhydrater skapar sug efter mer kolhydrater - så även hos oss människor. Jag jobbar skift och är inte hemma på bestämda tider, Sigge har kattlucka och är inte heller hemma på bestämda tider , varför torrfoder alltid står framme.
Nu har han tappat lite vikt, pälsen glänser som aldrig förr, han är pigg och busig, han jagar och tar hem byten flera gånger i veckan - kort sagt - jag ser en frisk och glad katt när jag e hemma…=)
Jag vet ju att veterinärer säljer Hills - varför man tror att det är ett bättre foder - men ÄR det det? Jag har läst innehållet och jag har ännu inte sett en vild katt äta ris, majs, ärtor eller morötter, inte heller äter katter vegetabiliskt fett.
Monica 
#21 Som sagt, det finns ju inte kolhydrater i vissa blötmatssorter och definitivt inte i BARF. Så varför torrfoder? Men huvudsaken att man själv känner sig trygg i sitt val. Det lustiga med ditt inlägg är ju att du skrev att dina tidigare katter fått billig mat från Ica och konsum och aldrig varit sjuka. Varför fortsatte du inte med den maten då? För absolut, jag tycket inte att Hills och RC exempelvis verkar ha ett bättre innehåll än Mjaus torrfoder som köps i matvarubutiker (ibland t.o.m sämre än detta), därför skulle jag personligen aldrig ge just Hills eller RC. Det kan säkert funka med Carnia, jag skulle som sagt bara inte våga chansa. Jag köpte tidigare ett foder som heter Proformance som har bra innehåll, men kom på även där att det innehåller saker som jag inte vet hur de kommer att påverka min katt i längden. Om min katt bara tålde så skulle jag ge BARF eller blötmat bara.
"22
Jag har börjat bry mig om kattmaten därför att jag själv började bry mig om min egen kost för lite mer än 2 år sen. Innan dess hade jag ingen ANING om vad jag åt eller vad katterna fick i sin mat..
Nu läser jag fakta och jag bryr mig, nu vet jag varför min egen kropp är en supersparare och jag förstår oxå sammanhanget i hur maten är sammanställd. Hade någon lärt mig fakta om kolhydrater, fett och proteiner när jag var tonåring på ett sätt som jag förstod så hade jag själv sluppit många års lidanden av IBS och sömnstörningar..
Siggekatten får lite blötmat - för mycket blötmat ger tandsten och jag jobbar skift och Sigge kan ta sig in o ut ur huset som han vill.
När vi är hemma samtidigt får han lite blötmat och när jag lagar mat får han lite rått kött/skinn/senor - då är det godare än torrfodret MEN eftersom jag arbetar som jag gör så står det alltid torrfoder framme så han inte behöver sitta hungrig o vänta.
Monica 
#23 Var har du fått infon om att blötmat ger tandsten? All mat ger tandsten, vissa katter får lättare tandsten än andra. Däremot bör man ju undvika blötmat med socker i innehållet, men i övrigt anser jag inte att ditt påstående stämmer.
veterinären har talat om för mig att mycket blötmat ger katterna tandsten medans torrfoder ger dom mindre tandsten eftersom dom får tugga mer och använda tänderna bättre.. jag trodde nog på att veterinären kunde sin sak i detta fallet.
blötmat innehåller ju nästan 85% vatten så det blir inte så mycket "mat kvar" i en portion blötmat - men de får i sig vatten vilket är bra eftersom en del katter har en tendens att dricka lite.
Monica 
Och en veterinär jag har pratat med säger att hennes erfarenhet är att katter som bara äter kommersiellt foder får tandsten, punkt. Katter som bara äter mjuk mat får en mjuk beläggning på tänderna som lätt går att borsta bort medan de som bara äter torrfoder får en beläggning som sitter hårdare och är svårare att borsta bort.
Dvs. katten som bara äter torrfoder kommer antagligen behöva ta tandsten hos veterinären medan katten som äter mjukmat lätt kan slippa bara ägaren borstar tänderna.
Jag ger katterna ett köttben om dagen och slipper bry mig.
#25 Sedan när blev veterinärer tandläkare? Har hört mycket konstiga råd från veterinärer ang tänder. Så den här veterinären kunde nog tyvärr inte "sin sak" :/ Hur mycket tuggar egentligen katter på torrfoderbitarna kan man ju också fundera på. Ben funkar, inte torrfoder. Med både mjukmat och torrfoder behöver tänderna borstas.
#26 Vad menade vetten med kommersiellt foder? Alltså all mat man ger? Låter som denna veterinär har bättre koll :) Min lilla dam är för fin för att gnaga ben så hon får tänderna borstade istället.
Tja, Sigge skulle bli superförnärmad om jag närmade mig hans tänder med en borste oavsett storlek. Han har aldrig luktat dåligt i munnen eller haft problem med tandsten på årsbesöken.
#28 Tandstenen kommer nog så småningom ska du se :P Som sagt, vissa katter har "svårare" att bilda tandsten precis som hos människor.
Jag vågar inte ge mina kissar kycklingvingar. Det måste väl ändå finnas risk för att benen fastnar i halsen?
Förlåt för att jag går ifrån trådämnet.

#30 Men fåglar är ju naturlig föda för katten. Kycklingvingar innehåller inga stora ben, och de är dessutom relativt mjuka när de är råa så de spjälkar sig inte och katten kan tugga dem.
Okej, för jag tänker att det är en sak om katten är utekatt och van att äta möss.

#32 Jag tror inte att det spelar så stor roll om den är van vid det eller inte.. Kroppen är anpassad till att äta sådan mat. Att vissa ratar sådan mat är ju en annan sak sen (mina äter inte rå kyckling), men det är ju det de äter ute naturligt.

Mina kattungar äter kött med ben från ca fem-sex veckors ålder.Både kyckling och annat kött.De fungerar hur bra som helst.Katter är gjorda för att äta sån mat.
Stolt ägare till tre La permer
Okej, det är jag som är en riktig hönsmorsa 
#18 citerar "En sådan funktion kan DL-Methionin ha, varför vi valt att tillsätta denna" alltså finns det en risk att det inte har någon effekt alls? då de betonar på kan?
Jag kritiserar ju inte produkten för jag tycker resterande ingredienser verkar bra, annars hade jag ej skapat denna tråd :P men jag vill inte riskera att min katt får urinsten :/
Jag köper också torrfoder mest för att det ska kunna stå framme, det funkar ju för min katt då hon inte trycker i sig allt på en gång (dock måste jag ta det försiktigt med eukanuban för hon är oerhört förtjust i det, det får bli strikta portioner ett tag framöver) sen är det ju bra om de är vana vid det om man skulle åka bort, och kattvakten inte har möjlighet att vara hos en hela dagarna.
#27 På tal om torrfoder och tuggande, varför är torrfodrekulorna på i stort sätt all torrfoder för katter så otroligt små? jag har bara en erfarenhet av större kulor och det var torrfodret jag hade nu senast, Hills oral care. Jag menar katter är inte precis de bästa på att tugga rent anatomiskt, och sen ska de tugga sönder små små kulor, jag är ju glad att min katt tuggar ordentligt oavsett storlek, men många katter kastar ju bara i sig de små kulorna. det känns som att företagen har små kulor för att det är små djur, känns inte som att det är någon riktig tanke bakom..
men vad vet jag, det är bara så jag upplever det :) jag föredrar större foderkulor!
Jag tycker Carnia borde göra en "lightversion" med mindre magnesium, för känsliga katter. Det är alltid bra med ett lite bredare sortiment, alla individer har olika behov.
Med kommersiellt foder menade veterinären allt färdigproducerat helfoder som går att köpa i butikerna (torrfoder och burkmat).
Det är ju en vanesak. Vänjer man sina katter vid tandborsning från kattungeåldern är det inga problem att borsta tänderna på dem. Jag borstade tänderna på mina katter under tiden de bara åt torrfoder (det behövdes) och det är hemskt skönt att slippa det nu faktiskt.
#36 Ja, precis. Innehållet låter bra, men jag vågar inte chansa när det gäller magnesiumet, det känns bara så onödigt. Katten mår ju trots allt utmärkt på ex Eukanuba också, så varför ta en risk? Så tänker jag.
#37 Ja detta med små kulor och att katter inte tuggar så bra talar ju ännu mer för att torrfoder inte hjälper mot tandsten. Jag vet dock inte om det skulle vara bättre med större kulor, för jag tänker som så, att om katterna tuggar mycket så riskerar mer att fastna i tänderna, tänker mig knäckebröd för oss människor, det fastnar ju ibland som cement i tänderna.
#40 Haha "sement" :P jag har inte gjort någon avhandling på ämnet ännu, men jag kan redan nu säga att det är en hel vetenskap!