Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3279 ggr
[Emma--]
0

Allergikers situation

Jag tror inte folk verkar förstå hur allvarlig pälsdjursallergi kan vara. 

Är det så att många tror att det bara kommer innebära lite rinnande näsa och ögon?

Läste just i en bekants blogg om att hon hade hyrt en bil eftersom hennes är trasig. Hon vet att det klart och tydligt står att man inte får ha djur i bilen, men skiter i reglerna. För hon kan ju ändå dammsuga sen så behöver dom inget veta. (hon har hund)

Det här gjorde i alla fall mig väldigt upprörd eftersom jag vet hur allvarlig allergi kan vara för vissa.

Om t.ex en släkting till mig skulle hyra den bilen så skulle det kunna innebära livsfara för henne. Hon är så pass allergisk mot djur, och speciellt då hundar, att hon kan få en rejäl allergichock. Så pass rejäl allergichock så att hon skulle kunna dö.

Hon kan inte åka med vilka bussar som helst eftersom det finns en risk att folk haft pälsdjur där.

Om någon som är så pass allergisk och får besök av en utekatt så skulle det kunna innebära livsfara. Och man skulle behöva sanera hemmet.

Och det är bara en sida av hur folk verkligen inte respekterar att det finns allergier. De som dränker sig i parfym t.ex. Eller som ställer sig och röker trots att det finns väldigt många bredvid.

Förstår inte folk hur allergi funkar? Eller skiter dom bara i det?

[Emma--]
0

Så hur ser du på det här med allergier? Är det något du har i tankarna och försöker att undvika att utsätta allergiker för jobbiga situationer?

Eller tänker du att det inte är någon stor risk?

iiichigo
0

Jag tror att det finns många som inte fattar, just för att de själva inte är utsatta eller tar skada av det (som det finns många andra exempel på, t,ex. psykisk sjukdom osv). Sen finns de ju säkert också de som helt enkelt inte bryr sig, tänker att "jaja, jag är ju inte allergisk och det drabbar ju inte mig om jag gör si eller så", och skiter i den stackarn som i din väns fall skulle kunna avlida av allergin.

Hur sjutton ska man gå till väga för att få folk att fatta?

Lite gällande samma grej är hundägare som struntar i att plocka upp bajs efter sina hundar. Eller ännu värre - plockar upp i påse, knyter åt men sedan slänger den på marken. Är det inte förens hundägaren själv trampar i en avföringshög som de fattar hur vidrigt det är?

Hälsningar Astrid :)

[Emma--]
0

#2 Jag är ju mer eller mindre uppväxt med att veta vad allergier innebär, och jag vet också att det kan variera hur mycket det drabbar andra.

Så för mig är det rätt så naturligt att ha det i tankarna, men jag vet inte vad mer man kan göra än att upplysa folk om hur allvarligt det kan bli för vissa om dom blir utsatta. Och vissa kommer säkert inte förstå allvaret även om man försöker berätta det.

Just det med hundbajset måste ju vara av ren lathet. Vilket jag tror att utekatter också kan vara ibland, men inte alltid.
Men ibland när man försökt säga att det är vad man kanske utsätter folk för när man släpper ut sin katt, tycker många att den som är allergisk är den som får se till att inte råka ut för en sån situation. Alltså att det är allergikerns "jobb" att skydda sig mot katten.
Så många gånger saknas helt enkelt respekten mot andra.

Men just det där att man inte inser vad man utsätter andra människor för förstår jag inte.

Som när jag var och handlade i sommar en gång och så hamnade jag bakom en som verkligen STANK parfym. Jag har inte astma eller så men jag tyckte det var jobbigt att andas när hon stank så mycket.
Om jag hade varit en som har problem med parfym så hade det där antagligen varit mer än bara jobbigt att andas.

iiichigo
0

Håller helt med i det du skriver!

Människor som även ställer sig I en busskur med mängder av andra människor och röker, det är rent respektlöst! Vissa har ju otroligt svårt med cigarettrök, de människor som frågar medmänniskorna kring busskuren om det är okej att de röker, de ska ha en eloge! Samma med någon som har tonvis med parfym på sig, och samma sak med de som struntar i att det finns allergiker och som i det fallet du nämnde, tar med en hund i en uthyrningsbil - många av dessa måste nog bli utsatta själva för att förstå allvaret i att vara allergisk, och att de finns människor som inte "bara" får rinnande ögon och lite snor i näsan.

[Emma--]
0

#4 Synd att dom människorna som faktiskt frågar knappt finns Tungan ute I alla fall här i stan röker många just innan dom ska in i bussen och när dom kommer ut ur bussen. Trots att det finns en skylt om rökförbud där.

Undra om man själv skulle vara lika "blind" om man inte vet hur det kan bli för en allergiker. Jag har ju min moster och kusinerna som är väldigt allergiska. Jag tar alltid nytvättade kläder innan jag ska träffa dom. 
Min farmor klarar inte av starka lukter så man har ju alltid lärt sig att inte ta på sig parfym då. Även min moster reagerar på lukter.

Det gick t.o.m så långt att jag var tvungen att tänka på vilket schampo jag använde för att det inte fick lukta för starkt.

Men det är inget jag tycker är så konstigt heller, och inte jobbigt heller för den delen.

Maria
0

Jag tar hänsyn till mina nära och kära och närmaste medmänniskor på så sätt att jag röker på platser där det är tillåtet och aldrig i närheten av främlingar.

Mina katter är i inhägnad trädgård men det är mer för att jag är rädd om mina katter faktiskt.Tungan ute

Jag använder inte parfym på jobbet men jag skulle aldrig byta schampo eller sluta använda sköljmedel för att någon eventuellt på bussen eller liknande har ont av dofter. Där går gränsen.Flört

Jag har katter och tvättar mina kläder som folk i allmänhet utan att tänka på om någon bredvid mig på stan är allergisk.

Det skulle inte fungera att leva med alla dessa tankar. Kan jag prata i mobilen när grannen på bussen kanske är elallergisk? Piper min telefon för högt för den som har tinnitus? Luktar mitt tvättmedel? Har jag katthår på mig? Kan jag äta min äggmacka utan att någon får en allergisk chock?

Vanligt sunt förnuft tycker jag får råda…

/Maria

[Emma--]
0

#6 Nu är det ju tack och lov väldigt sällan schampo luktar så starkt. Tungan ute sköljmedel däremot finns det ju val där dom inte stinker, så varför inte välja ett sånt t.ex. Finns ju t.o.m parfymfria.

Sen kan man ju självklart inte byta kläder varje gång man ska åka buss, men där kan man ju t.ex tänka på att gå längst bak då platserna längst fram oftast brukar vara för dom med allergiska besvär.

Allt går ju inte att tänka på , men lite bör man ju tänka efter.

iiichigo
0

Jag har inte haft pälsdjur när jag bodde hemma hos mina föräldrar, då min mamma är allergisk, kom jag hem från en kompis och hade djurhår på mig - då började hon nysa direkt, så det har man ju lärt sig sen unga år ;) Under den tiden då jag hade häst, bytte jag om i friggeboden, just för att mamma inte skulle behöva känna av hästkläderna i huset och duschade alltid när jag kom hem - det är ju rent vett, ser jag det som :) Hon har ju inte valt att vara pälsallergisk, det är väl lite annorlunda med de som tycker att djurpäls luktar dåligt :P

Min sambo är även han allergisk, men han tål vita katter, då de inte har lika mycket pigment som "färgade", svarta katter är värst för honom. Så vi har katter här hemma med mycket vitt på sig, och hans allergi har blivit mycket bättre, han känner inte alls av djuren, vilket han gjorde innan, framför allt då han haft dem i ansiktet och lekt. Vi har även råttor, som sägs vara en av de mest allergena djuren, men han känner inte av dem heller Skrattande Detta är egentligen helt galet, att allergin blivit så mycket bättre :)

Men som sagt, det är självklart att man ska ta hänsyn till allergiker. Alla människor, oavsett allergi osv ska kunna röra sig fritt i vardagen!

Läste häromvecka i Göteborgs posten om en äldre kvinna som inte längre får lov att åka färdtjänst, dock i detta fallet för att hon har hund, och hunder får inte lov att finnas i färdtjänstfordonet pga allergikerna. Min undran är att det borde finnas både allergifordon och pälsdjursfordon, för alla borde ju få lov att åka färdtjänst om man är beroende av det? Så svårt borde det ju inte vara att ha bilar både för icke allergiker och allergiker? Det är ju bara rätt :)

Bifogar bild på våra "allergi-snälla" kissar :)

noir
0

Önska alla kunde läsa din tråd, har en släktning som ibland kan få astma besvär bara genom att umgås med mig (har katt hemma) trotts att kläderna är nytvättade och inte varit i direkt kontakt med katten efter tvätt. Visserligen inte så allvarlig astma reaktion, går över med lite medicin. men tänk då hur illa det skulle vara för han att hyra den bilen som din kompis hade in hund i?

Har själv astma och klara inte av starka dofter och är tok allergisk mot häst….

Något jag avskyr är folk som ska till stallet och sätter sig med stall kläder i buss!!! Nu kan man inte säga att dom med stallkläder inte får åka buss men dom kan väll förstå att dom bör sitta där man får ha pälsdjur, så jag som sätter mig där det ska vara djur fritt slipper få en allergisk reaktion på bussen.
Har hänt att jag har gått av på närmsta station och tagit medicin och tagit bussen hem igen. Det ska inte behöva vara så!

[Emma--]
0

Det med färdtjänst borde det ju inte vara så svårt att fixa i alla fall en bil där man får ha djur. Eller en bil som enbart är till för allergikerna.

Söta kissar Glad

#9 Ja i ett sånt fall så skulle det nog inte bli bra alls om han skulle hyra bilen. :/

Jo så svårt är det inte att gå längst bak i bussen t.ex.  Tyvärr är det så för vissa allergiker att dom inte kan åka vilken buss som helst.

Maria
0

#7 Jag använder ett sköljmedel som doftar vanilj och det kommer jag faktiskt att fortsätta med. Har aldrig fått någon reaktion på att det stinker. Jag väljer faktiskt inte parfymfria produkter för eventuella allergiker.

Nu har jag ingen i min närhet som är allergisk och då blir det ju helt annorlunda men jag kan inte gå och tänka på alla andra jämt.

#8 Har du ingen mobiltelefon t.ex. Om nu alla människor ska kunna röra sig fritt i vardagen så måste det ju gälla elallergiker också?

/Maria

[Emma--]
0

#11 Sköljmedel ser jag inte som något allvarligt heller. Då kan man också välja att undvika att sitta på platser i bussar som är avsedda för allergiker. 
Det tycker jag i alla fall man kan göra Glad

Maria
0

Jag sätter mig nästan alltid längst bakGlad

/Maria

iiichigo
0

Jag brukar faktiskt stänga av ljudet när jag åker kollektivt om det är så att jag smsar mycket :P Jag vet att jag själv kan störas av sådant om jag har ont i huvudet eller liknande, och det stör inte mig att stänga av det ljudet, då jag ändå brukar ha den nära till hands eller känna vibrationen om den ringer :)

Sen så ska man inte behöva ha koll på alla och alla andras allergier bland folk som är runt en hela tiden, men det är väl mer det att man kanske inte ska ta in en hund i hyrbil, även om ingen vet det, så kan det ju bli en hemsk upplevelse för en allergiker som hyr bilen efteråt…

Och som hästtjejsveteran kan jag ju tycka att man lika gärna kan byta om i stallet som hemma … eller åtminstone sätta sig i den delen av bussen som inte är avsedd för allergiker.

Maria
0

#14 Ja, det är precis sådant jag menar med vanligt sunt förnuftGlad

/Maria

iiichigo
0

Jag antog det Glad

LaSadie
0

jag har pälsallergiker i min närhet och försöker minimera päls på kläderna, men sanningen är att man aldrig får bort allt. Hur man än håller på så kommer de känsliga att märka av det, tyvärr. Men för det mesta tror jag att de flesta inte tänker på hur allvarlig en allergisk reaktion kan vara och den fara de utsätter personen för.

MonicaLagerquist
0

TYvärr är det jobbigt att vara allergisk.Men självklart undviker jag att ha katten med mig om jag åker bil där man inte få ha katt.

Något som jag tycker är väldigt otäkt är att det i många mataffärer finns öppna lådor med jordnötter till fåglarna.Där rotar folk runt och det sprids massor av jordnöts"damm".

Om några veckor kommer jag att få lov att medicinera extra när jag ska handla mat eftersom att det i alla affärer kommer att finnas hyacinter.

Stolt ägare till tre La permer

Blomma1
0

Jag som inte är allergisk och inte har någon i närheten har några frågor till er 'allergiexperter' :-)

Vi ska sälja bilen och jag har funderat på det där med hyrbil och katter, om man sätter katter som sover i bur hela vägen på ett stort lakan, blir det ändå en massa allergener i bilen? Jag tycker nästan att det borde bli mer från mina kläder om jag gosar hejdå med katterna innan jag sätter mig i en bil? Får väl helt enkelt försöka låna privatbil när jag ska ut och åka :-)

Hur är det utomhus då? Jag går med katten i en park där det finns lekområden. Jag låter henne inte vara i sandlådan, men hur är det annars, om hon har passerat en bänk eller en klätterställning eller gått i gruset och det kommer en allergiker och sätter sig senare?

Cazzos
0

Gillar heller inte hur allergiker bara ignoreras och tros inte känna av små små "partiklar" av det som de är allergiska mot.

Jag är allergisk mot många saker men inte så allvarligt dock, börjar klia hysteriskt på benen, så mycket att det blir öppna sår, visst det är också dåligt men det läker snabbt med kortisonsalva och regelbundna rengöringar. (med alsolsprit etc)

Praoar på ett katthem just nu (sista veckan) och förra veckan märkte jag att det började klia jättemycket på de inre låren nära knäskålarna, det kliar alltid där nuförtiden om jag fått en allergisk reaktion. Vet inte om det beror på katterna men kliandet är fortfarande kvar, har fått hemska sår på huden men det läker snart hoppas jag.. inga öppna sår iaf.

[Emma--]
0

#19 Det finns en rätt stor risk att det kommer spridas allergener i bilen ändå. 

Utomhus kommer alltid vara fullt med saker folk kan reagera på. Sen hur pass mycket det "sätter" sig i bänkar och sånt är svårt att veta. Men livet som en allergiker är inte alltid lätt, så därför tycker jag heller inte man ska göra det ännu svårare och skita i reglerna när det gäller hyrbilar t.ex.

[Thiah]
0

Jag befinner mig ofta på allergisjukhus pga att hud/eksem kliniker pfta ligger i samma byggnad (av ganska uppenbara orsaker) . För mig är det självklart att skippa parfym och att ha så rena kläder som möjligt. Med rena menar jag fria från katthår då jag har katter hemma.

Jag är även noga med att ha katterna där man FÅR ha dem i buss eller tåg eller hyrda bilar. Jag är även noga med att inte låta katten gå på de områden som människor är på ofta. Med de områdena menar jag våran lekpark, grillområdet, planteringarna(som privatpersoner gör) osv…. skulle min katt bajsa på ett allmänt område skulle jag plocka bort det. Som tur är för mig bajsar min katt helst hemma. Glad

Mandusius
0

Jag som är allergiker mycket mot "allergena saker som är i luften" så är jag väldigt nogrann att tänka på andra.

Tål inte parfym då jag får svårt att andas flygande damm har jag också svårt för så jag bör ta allergitablett innan jag städar lägenheten (inte alls kul att tänka på sådant). Tål pälsdjur i en viss mängd. Har ofta svårt i början då mitt immunförsvar tycker det är jobbigt men det går över efter ett par dagar.

Och innan jag vart allergisk så hade jag allergi tabletter hemma för mina vänner om de skulle glömma så att de kunde vara hemma hos mig ändå.

Och jags om åker mycket tåg kvävs man nästan när en man eller kvinna med riktigt dofande parfym många gånger måste jag flytta på mig :S

Som sagt folk har för lite resepkt för människor med allergier. Såg idag på tåget att någon åt mandarin något som jag vet är väldigt allergiframkallande pga de esteriska oljorna. Tänk om någon skulle få en allergisk chock? :S

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[Thiah]
0

#23 tyvärr så tror jag att folk inte förstår hur mycket av nötter och citrusfrukter och liknande som transporteras av luften. Obestämd

noir
0

Allergener i lag transporteras väll i luft… ?

Många förstår inte det…

Mandusius
0

Satt och funderade lite… Kollektiv trafik personal borde inte de vara lite utbildae angående allergiska attacker? :S

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

asvensso
0

Jag tror man maste se till statistiken innan man lagstiftar eller kraver stora forandringar av alla icke-allergiker utover vanligt sunt fornuft. Hur manga svara astma-attacker sker varje ar i kollektivtrafiken? Hur manga notallergiker klappar ihop pa tag och buss och flyg eller i affarer? Det ar mycket som KAN intraffa, men gor det det?

Ar man starkt allergisk maste man alltid ta med sin epi-pen.

Det ar t ex inte bara apelsiner som da ska forbjudas i den offentliga miljon utan i stort sett alla frukter och notter och harmedel och parfymer och palsdjurshar och damm. Om man ska vara konsekvent och hantera alla sorts allergier lika. Da kan ingen djuragare aka kommunalt eller vistas i offentliga miljoer. staderskor och byggjobbare ska vi inte tala om.

For att inte tala om de verkliga smitt och allergenspridarna - sma barn. Rent statistiskt kanske det t o m ar sa att fler pensionarer blir smittade pa bussen av sjuka barn och sedan far komplikationer som t ex lunginflammation och dor and vad det ar astmatiker som far attacker nar nagon ater banan pa farjan. Hur manga hostande barn finns det inte overallt? Om det ska vara frukt-forbud sa bor det vara forkylningsforbud ocksa.

Jag forsoker ta sa mycket hansyn jag kan ( och det ar ganska mycket) men tanker definitivt inte sluta ata frukt eller bullar med notter offentligt. Det ar ocksa valdigt fa allergiker som far livshotande attacker av att aka buss med allergener i. De flesta far problem som ar av styrkan obehag. Det ar inte kul, men jag som reumatiker har ocksa obehag och smartor i offentliga miljoer. Jag kraver inte att alla stolar ska andras sa att jag alltid sitter bra. For mitt obehag ar val lika mycket vart som eksem, klada eller snuva?

Som reumatiker far jag acceptera att alla miljoer och situationer inte ar bra for mig. Jag vet att jag ar i minoritet och jag maste alltsa anpassa mig sjalv lite. Jag tar mina piller och kan funka ganska normalt for det mesta. Kan inte det ocksa galla for normal allergiker? Vi ska alla ta hansyn till varandra, det galler inte bara mot allergiker.

[Emma--]
0

#27 En lagstiftning skulle vara svårt att genomföra. Men som du säger i slutet, man ska ta hänsyn till varandra. 

Man får ju i alla fall försöka tänka sig för. För det viktigaste man bör tänka på att det KAN hända att nån får en rejäl allergichock. Man ska inte tänka att det inte händer ofta, utan man ska vara medveten om det.

För nu finns det ju dom som är så pass allergiska att dom kan dö om en katt t.ex går in i hemmet. Eller om dom hyr en bil där någon struntat i förbudet om djur.

chilisalsa
0

För någon med höggradig nötallergi måste det ju vara en lysande idé att åka på en charterresa eller bara en reguljärflygtur…

Ända tills alla utdelade påsar med chilinötter öppnas vill säga. Och som lök på laxen så cirkuleras luften så att den verkligen inte kan undvikas oavsett var man sitter i planet… lysande !

Medarbeterare på Kost

asvensso
0

Ja och min vaninna ar hyperallergisk mot bananer och latex och far anafylaktiska chocker om det kommer i hennes narhet. Hon har med sig sin epi-pen for hon fattar att latex och banan finns pa alla mojliga stallen. De flesta dagis och sjukhus och skolor t ex.

Sa jattesvart att anpassa majoriteten av befolkningen efter sa vittskilda minoriteter. Borjar vi stryka pa listan sa finns det inte mycket kvar.

Daremot kanske fler offentliga miljoer skulle ha epi-pens (adrenalin) for att stavja allergiska chocker, liksom det nu kommer fler och fler fefibrilleringsmaskiner for hjartattacker.

Dessutom har de som riskerar allergiska chocker ett ansvar att informera sin omgivning och alltid bara sina inhalatorer och epi-pens.

[Emma--]
0

men som sagt så kan man ju ändå försöka respektera och tänka sig för.

asvensso
0

Sjalvklart gor man det. Men frukt…?

[Emma--]
0

Det är ju lite svårt, men om man sitter på en buss t.ex så kan man ju om det är möjligt faktiskt vänta tills man inte sitter på bussen längre.

man kan inte anpassa allt, men man kan ju i alla fall försöka.

[Thiah]
0

#30 jag skulle gärna ha en epi pen på dagis (jag jobbar där) i fall att att någon får en anafylaktisk chock.

chilisalsa
0

Det stora problemet om man nu faktiskt vill anpassa sig vilket nog många ändå vill, är snarast att man, och folk i allmänhet inte vet om vad man kan vara allergisk mot för olika saker, speciellt luftburna allergener.

Medarbeterare på Kost

asvensso
0

Exakt! Omojligt att fa med alla allergener. Allergiker bar inte information synlig, inte ens osynlig. De valjer sjalva om de vill tala om graden av sina allergier eller inte. Istallet for att majoriteten gor stora anpassningar sa kan det vara battre att man har en regel som sager att om en allergiker visar upp ett landstingskort med en lista pa sina allergener sa skall andra passagerare, kollegor psv vara tvungna att ta hansyn till den personen och sluta ata frukt, ga av bussen om man har harspay osv osv.

Det blir for komplicerat att forsoka ta bort alla sorts allergener hela tiden for att nagon som ar allergisk kanske aker med bussen just da. Da kanman ocksa komma till ratta med de som sager att de ar allergiska men bara egentligen ogillar vissa saker och vill krava att andra anpassar sig. Sjalvklart hjalper jag garna an svart allergisk person, men en gnallig typ som inte gillar att folk ater banan pa bussen har jag ingen sympati alls for. For om det handlar om vad som ar ackligt eller obehagligt sa ar t ex dalig hygien lika illa.

[Emma--]
0

#36 Men att folk skulle börja behöva gå av bussen kommer ju heller inte att fungera. 

Och man måste ju inte dränka sig i parfym. Och då ska man ju absolut inte sitta på platser som främst är tänkt för allergiker.
Men sen kan man även tycka att det är jobbigt när folk stinker parfym utan att man är allergisk.

Det är omöjligt att tänka på allt, och omöjligt att skydda varenda allergiker mot alla allergener, men man kan ju försöka.

Det handlar ju inte om att vi ska få bort alla farliga situationer i hela världen, utan snarare bara försöka tänka mer på andra och visa mer respekt. 

Det enda som skulle funka att sätta hårdare gränser mot är rökning för det är ändå bevisat att det är farligt mot hälsan. Men då kommer många rökare börja gnälla på att vi ska förbjuda pälsdjur, bilar osv osv.

Cindy
0

#29 Säger man till flygvärdinnorna att man är svårt allergisk mot nötter så ser de till att inga serveras under flighten! Mitt ex var nötallergiker till den grad att han var tvungen att lämna rummet om nån öppnade en nötpåse. Det var inga problem när vi flög, jag hörde t.o.m. en värdinna förklara för en passagerare varför nötter inte gick att köpa just denna flygtur. :-)

Vänliga hälsningar
Cindy

chilisalsa
0

Kanon när det funkar så bra såklart… heder åt det flygbolaget ! Glad

Men en nötallergiker kan ju inte räkna med att få det bemötandet. Speciellt om man kör med flera olika bolag på en resa. Flyger man dessutom kortare reguljärturer är det ganska vanligt att varje passagerare plockar på sig det han vill ha innan själva bordningen från nåt utbud som dom har.

Medarbeterare på Kost