Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4505 ggr
jullan92
0

så jä*la äckligt!

Åhhhh!! Blir helt tokig snart, är skitless så om det låter som att jag hatar min katt så stämmer det INTE.

Den nya katten vi skaffat hade någon gång i förrgår kissat i vår säng (vi upptäckte det på kvällen) Jaja tänkte vi, det är väl för att den är liten.

Tvättade lakan ,täcken och påslakan i tvättmaskin, gnuggade madrassen i klorin.

Har katten utestängd en natt och han går på lådan och bajsar och kissar flera gånger.

Sen fick de sova i sängen igår natt, och imorse när sambon vaknar är det kiss på hans sida av sängen IGEN!!!!!!!!!!!!!

Blir fanemig tokig, varför pissar katten i sängen för?!!!

[Emma--]
0

Man ska absolut inte använda sig av klorin. Det lockar bara katten till att fortsätta kissa där istället.

Finns ju mycket tips att läsa om under artiklar, här, här och här t.ex.

Josefa
0

Det är inte sambon som….?Flört

jullan92
0

#2, hahaha nej ganska säker på det!

Han kissade ju tom där medans sambon låg och sov.. :S

MonicaLagerquist
0

Har ni någon toalåda inne i sovrumet?OM inte se till att ha det .En liten katt behöver ha nära till toan.

Som någon sa använd INTE klorin det triggar till kissning.Tvätta med sprit eller ättika.

Stolt ägare till tre La permer

Erina
0

Min ena katt kissade i sängen en gång, dock inte när jag själv låg där. Det blev tvättmaskin och madrassen tvättade jag noggrant med sprit och sedan Yes citrondoft. Har läst att katter inte tycker om lukten av just citron. Han fortsatte trots det att sova hos mig, men har aldrig mer kissat i sängen.

Maxima06
0

Inte könsmogen då? Min lillkatta använde sängen som toalätt under sitt första löp.

louise-ariel
0

Använd citron och piss-off

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Hawknestgrove
0

ja hur många gånger ska man behöva tala om at Klorin och ammoniakbaserade rengöringsmedel och ägen vanlig såpa INTE ska användas där man  vill ha kissfritt. Däremot, så ska man alltså tvätta lådorna med det.  Väls som sagt annat rengöringsmedel och även citronessens i sista sköljen, sånt som du har till matlagning. Dettol är också bra och får du inte tag i det, så funkar det med ättika. OCh portförbjud katten från sovrummet ett bra tag. Den söker troligen trygghet och är osäker, det är därför den gör så. Hur liten är den?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jullan92
0

tack för alla tips, jag ska stänga ut lillkissen ur sovrummet ett tag, och jag har tvättat allt och sprayat "piss off" från djurkompaniet med citrus och fläderdoft.

Lillkissen är bara ca 9 - 10 veckor, då de som hade den hade en liten bebis och ville bli av med kissarna fort..

Jourhemmet
0

J…..VLA SVIN   Där har du förklaringen till att den kissar över allt. Den är ju alldeles för liten för att lämna mamman

[Emma--]
0

Den här gången är du då även medveten om det, förra katten var väl också för liten om jag inte minns helt galet?

Det är jätteviktigt att katten får vara hos kattmamman tills den är MINST 12 veckor.

Stackars lillkissen var antagligen inte alls redo att flytta ifrån mamman. Han har antagligen inte ens hunnit bli en trygg kisse.

Jag hoppas inte katten ska få problem pga att du och "uppfödaren" gjort ett dåligt val. Och lagbrott för den delen.

jullan92
0

förra katten var 11 veckor och 5 dagar typ, så den var ju i helt rätt storlek i princip.

Jag är jättemedveten om att den är för liten, men de hade en bebis och tyckte att det var bra att vi tog den nu..

Mona22
0

Stackars liten Gråter de är verkligen inte redo för stora världen vid den åldern. Vilken dålig ursäkt av uppfödaren, de borde kastrerat honan istället så hade de inte ens haft ungar de inte vill ha kvar.

Dessutom är 12v MINSTA tiden man har dem. de är inte alltid redo att flytta bara för att de är 12v. det är ingen magisk gräns. Jag hade kvar 2 ur min förra rexkull till de var 16v. först då ansåg jag att de var redo.

[Emma--]
0

#12 men fortfarande inte 12 veckor och det är jag rätt så säker att du fick förklarat för dig förra gången. 

Så hur kan du då välja att ta en till kattunge på tok för tidigt trots att du vet att katten ska vara minst 12 veckor? Bara för att dom ville bli av med kattungen fortare.

Kommer du att vara nöjd över det beslutet om det kommer orsaka beteendeproblem för din katt? Om det blir en otrygg katt?

Vilket den antagligen redan är just nu. Otrygg och kissar därför utanför lådan.

Stackars katt!

jullan92
0

#13.  Ja, de borde nog ha gjort det.. De bodde i ett område med några okastrerade hankatter och har okastrerade honkatter (2st) .

#14. Jag ville väl helt enkelt ha den här kattungen och tänkte väl inte efter ordentligt. De sa att han var så duktig och gick på lådan utan problem, snuttade inte på mamman osv..

Mona22
0

#15 Hoppas för din skull att din katt har psyket att klara det här och jag hoppas verkligen att de du köpte den från kastrerar sina katter . Hade jag vetat vilka de var hade jag inte blivit glad alls. De hade fått en anmälan mot sig direkt då de bryter mot lagen och tycker det är helt okej att en omogen bebiskatt flyttar.

Erina
0

Usch vad jag blir besviken när jag läser trådar som denna. Klaga över att katten kissar i sängen och är väl medveten om att katten tagits från mamman på tok för tidigt. Finns ingen ursäkt, du kunde ha gjort det tydligt för uppfödaren att du vägrar bryta mot lagen och inte var villig att ta katten förrän den var redo (dvs 12 veckor MINST). Jag är inte här för att peka finger, men det här gör mig så ledsen. Att kattungen kissar i sängen är inte alls konstigt, du har gjort ett allvarligt fel och nu får du ta konsekvenserna. Stackars kisse :), du har INGEN anledning att vara arg. Suck!!!

jullan92
0

Ja jag vet att katten är för liten och jag ångrar att jag tog den tidigt. Men nu har jag fått många bra tips om kissningen och hoppas att de kommer funka bra!

Jourhemmet
0

Våga inte ens fya åt den stackars lilla katten. Och du har gjort samma grej tidigare….väx upp för f*n. Jag är inte nådig när det gäller sånt här

jullan92
0

Fyar den absolut inte.

[Emma--]
0

#15 Men du var ju medveten om att det var för tidigt, och då gör du ju själv minst lika fel som uppfödaren. Det är jättefel mot katten Rynkar på näsan Hur söt den än var så blir det inte rätt att ta den för tidigt. Du skulle ha krävt att den skulle få vara kvar hos mamman tills den var 12 veckor, och skulle dom ha sagt nej skulle du ha anmält.

Han visar det ju redan nu dessutom att han inte var redo för en flytt från mamman. 

Förhoppningsvis klarar katten av det här utan att få problem i framtiden.

Antar att vaccinering inte ens var påbörjad dessutom?

jullan92
0

#21. nej vaccinera hade de inte gjort med någon av sina tidigare katter heller vad jag minns, har en tid inbokad i nästa vecka för första vaccination

[Emma--]
0

#22 Så dom har avlat tidigare alltså? Och lär inte kastrera sin hona även om de hade så bråttom att bli av med kattungen. Usch va ledsen man blir på sånt folk Rynkar på näsan

jullan92
0

#22, nej menade deras egna två katter.. Men jo de hade ju fått en kull innan de här kissarna också på båda sina katter samtidigt, 4 kissungar tror jag det var då..

[Emma--]
0

#24 Var det också under det här året? I såna fall tycker jag du ska anmäla dom. 
För dom har antagligen inte sökt tillstånd för en tredje kull.

Erina
0

Så länge dessa "uppfödare" har folk som köper av dem och dessutom då ungarna är allt för små, så lär de knappast ändra sig. Istället för att bryta lagen tillsammans med dem, skulle de ha anmälts av TS. Att TS har mage att klaga på kattens beteende, trots att hon är medveten om att katten inte var redo att skiljas från mamman gör en riktigt arg. Blir så förbannad och jag är en person med låååång stubin!

jullan92
0

25, Ingen aning när det var faktiskt..

Hawknestgrove
0

ja, en grej, det kan faktiskt vara så att den jämrans uppfödaren, elelr vad man kan kalla det, kanske hotat med att avliva och på det viset satt press på jullan…. MEn en kattunge… måste väl ha varit fler? det måste ju vara lika jobbigt med de andra ungarna?och som sagts i trådarna det är ett  lagbrott.

Nu är det kärlek och trygghet som är jätteviktigt för en sån här liten krabat. OCh portförbjudning från sängen.

MonicaLagerquist
0

Till TS. Hur kan du ha mage att gnälla över att lillkattungen kissar fel

SKÄMS!

Stolt ägare till tre La permer

jullan92
0

#28. Ja jag ville inte gå in på alla anledningar varför jag tog den eftersom jag inte ville hänga ut uppfödarna alltför mycket..

De hade två kattungar, och den andra skulle väl hämtas snart den med tror jag.. Men den var ju korthårig och svart så var väl svårare att få iväg den..

Jourhemmet
0

Skyll inte bara på säljaren nu.

jullan92
0

skyller absolut inte bara på säljaren

Hawknestgrove
0

nje det gör jag inte. Men TÄNK OM det var så att den lille var avlivninghotad? HAde inte du också tagit hand om kattungen då? OCh var du oerfaren hade du kanske undrat varför den kissar fel? Nu vet vi ju inte vad som händer med den andra lilla, är den svart och korthårig, är det väl stor risk att de avlivar den. Sen kan man ju självklart tycka, att rubriken på tråden är elak. Vilket även jag tycker.

jullan92
0

Rubriken är lite elak och jag sa ju det i tråden, var lite less på att torka kiss just då..

Erina
0

Ts verkar väldigt mån om att skydda "uppfödaren", men lillkissen som är helt oskyldigt i detta, den får bannor av TS. Blev katten räddad från avlivning? Vi vet ingenting, för att TS inte vill hänga ut dessa människor. Att bli arg på en helt oskyldig katt som blivit ryckt från sin mamma allt för tidigt är inga problem, men människor som bryter på lagen ska skyddas???

Jourhemmet
0

Men eftersom TS fick skit förra gången hon köpte kattunge för tidigt så borde hon fått alla möjliga råd då, så det köper jag inte. Och jag köper just nu inte heller att den var avlivningshotad. Utan den var ju så söt och framför allt LITEN och söt.

[Emma--]
0

Åker båda dit på det om TS anmäler uppfödarna nu?

jullan92
0

Har inte sagt nånting om avlivning om ni minns så var det inte jag som skrev så, säger bara att jag inte ville gå in på anledningar.

Erina
0

Anledningen sa du var en bebis, det handlade om en praktisk lösning och att du så gärna ville ha katten när den var så söt och liten. Du har medvetet struntat i lagen, det du och uppfödarna gjort är olagligt. Detta är inte första ggn för dig, du visste att det var fel och inte var bra för katten. Finns ingen ursäkt och att gnälla då katten kissar på fel ställe är bara för mycket. Omoget, själviskt och helt oförsvarligt.

jullan92
0

Har inte sagt att jag ville ha den tidigt för att den var liten och söt?… Förvånad

Jourhemmet
0

Det borde finnas lämplighetsintyg för blivande djurägare.

[Emma--]
0

Gissar på att TS känner uppfödarna eftersom med tanke på att det finns information om att ingen av uppfödarnas egna katter var vaccinerade. Och att båda deras katter haft varsin kull tidigare.

Eller är jag helt fel ute?

Men hur som helst finns det antagligen ingen bra anledning till varför katten togs på tok för tidigt.

Hawknestgrove
0

jag bara antog avlivningshot för det är den allra vanligaste anledningen till att folk tar ungar för tidigt. Jag har inte sagt att det är så. MEn nu gäller det att göra det bästa för den lilla stackars kisseungen. Alltså inga hårda ord, ingen bestraffning och de tvättråd du fått här är bra och ingen kisse i sovrummet. Den kan faktiskt också ha fått en UVI och då är den ju dålig och behöver en vetkontroll.

jullan92
0

#43. Har en vet.tid i veckan så ska kolla det då, för jag har  funderat på UVI jag med. Fast han går ju på lådan och bajsar och kissar, det är bara natten i sängen han har kissat liksom.. Han kanske inte hinner iväg i tid..

Erina
0

Du sa något om att du helt enkelt ville ha kattungen och tänkte inte efter ordentligt. Du visste mycket väl att ni bröt mot lagen, du visste mycket väl att kattungen inte var redo. Att du ville ha kattungen är en sak, men du hade kunnat neka till att bryta mot lagen.

Nu är det som det är och kissen bor hos dig. Glöm ALDRIG att det är DU som gjort fel, du har ingen som helst rätt att bli arg på kissen. Bli arg på dig själv, det är DU som valde att ta kissen från mamman innan den var redo, katten är helt oskyldig. Det är inte synd om DIG när det blir extra tvätt, det är syndom KATTEN. DU har gjort fel och DU får nu ta ditt ansvar. Ge nu denna kisse ett bra kärleksfullt liv, du kommer att måsta ha tålamod och FÖRSTÅELSE. Räkna med att DITT VAL kan medföra ett beteende du inte räknat med, det behöver inte bli så, men OM det blir så, kom ihåg att det är pga DITT beslut och katten är OSKYLDIG.

Josefa
0

Det bästa för kissungen är att lämna tillbaka den till mamman en månad till.

Hawknestgrove
0

sista alternativet tror jag inte  är rekommnedablet. hade då aldrig lämnat igen en kattunge till sånt folk. Nä vetkoll som jullan säger ska tas, jättebra och sen massa kärlek trygghet och ömhet plus alla de andra råden är ovan. att pissa kväll när natten är gången är ju meningslöst. MEn man ska ju alltid ha i åtanke, att det aldrig, aldrig aldrig är kattens fel om den gör sin behov på fel ställen.Men nu är det till att göra det bästa av situationen och börja om från scratch

IceJossan
0

Klart att han kissar i sängen, stackars katt! Han är väl helt vilsen, har inte fått den allra viktigaste tiden hos mamman gällande uppfostring och att bli självständig - han är fortfarande i stort behov av en kattmamma! Att han inte snuttade längre är säkert bara en lögn - han lär väl inte vara beroende av mammas mjölk längre, men han snuttar säkert för att känna trygghet och höll fortfarande på med avvänjningen!

Lillen kissar väl i sängen pga otrygghet! Ingen mamma att snutta på och mysa hos, bara en annan katt och ni som sover! Herregud, tänk dig in i kattstackarns situation!

Jag tycker också att du ska lämna tillbaka katten några veckor till, så att den får en trygg uppväxt - en katt blir INTE trygg bara för att den har en människa som ger den mat och leker med den! Självförtroende och trygghet med både kisslåda, ljud, mat och allt möjligt annat får den med hjälp av sin av mamma. En kattunge är inte redo att flytta förrän den är trygg i sig själv, vilken din kattunge uppenbarligen inte är - det är antagligen det den visar på det enda sätt den kan visa det!

Jag tycker inte det är okej att du bara tar emot det folk skriver och sen ändå inte gör någon åt det! Gör det som är rätt för katten, NU!

Hawknestgrove
0

Tror inte att det är det bästa att lämna tillbaka katten. då blir det nog änglakatt av den. Bättre att försöka bli ett bra substitut för den lille. För den så kallade uppfödaren verkar inte vara av någon bra kaliber att lämna tillbaka någon katt till. Gör det bästa av situationen. Du ska ju gå till vet och kolla att kissen inte har något medicinskt fel. jättebra. det visar att du bryr dig. För visst kan du ge katten ett bra och tryggt  hem. JAg vet ju förut, när man fick sälja kattungar vid 10 veckors ålder. jag födde upp Helig Birma då. Aldrig att någon unge misslyckades för oss. vi gjorde till och med så, att när en hona hade många ungar, 5 st, så släppte vi faktiskt den största ungen vid 9 veckor. OBS detta var in the ancient time.OCh vi fick hem vår lilla Esther vid 5 veckors ålder, hon skulle slås ihjäl. Aldrig ett misslyckande. Ok, Esther låg och sov middag med husse i soffan och blev nästan klämd, så hon hann inte en gång. MEn det var allt. Så det gäller att kissen har en bra grund och har den inte det, så får man förbättra den själv. Med massa kärlek och trygghet.

Josefa
0

Tror inte alls den blir avlivad om de vet att ett hem väntar på den när den är redo.

Hawknestgrove
0

såna folk som de? Nä du. Den risken hade jag aldrig tagit. Dessutom, så kan det bli ännu rörigare och nervösare för katten att behöva byta miljo två gånger till. Tror det gör man i kyrkan. OCh den har jag gått ur för länge sen. att däremot lägga  ner massa tid, trygghet och kärlek på den i det hem där den är och ska stanna tror jag mer på.

[Liinda]
0

Tycker kanske att TS ska försöka informera säljarna om att kastrera sina katter?

EddaM
0

Köp hem feliway, detta är ju moders hormoner och det kanske gör den lilla tryggare. Sedan så skulle jag sätta en låda i sovrummet, fortsätter det trots låda, ja då skulle jag inte låta katten sova i sängen helt enkelt.

Gjort är gjort och man måste göra det bästa av situationen nu så om vi hjälper istället för att skälla så kanske det går bättre att nå fram.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Imasy
0

Jag skulle vilja be alla inblandade att lämna alla fula ord och personliga påhopp utanför denna tråd. Att det inte är bra att ta en kattunge från sin mamma före 12 v ålder är inte bra, men låt os hålla en sansad ton!

Erina
0

Nu var det ju så att de fula och hårda orden började i första inlägget med att TS var less på sin kattunges beteende, vilket jag tror vi alla reagerat starkt på. TS höll knappast en sansad ton, se bara rubriken. Jag står för allt jag sagt, detta är inte första gången TS gjort detta misstag, så att man som djurvän reagerar borde vara fullt förståeligt. Vi är upprörda då en kattunges rättighet till en bra start i livet nonchalerats totalt av både TS och uppfödaren och sedan när man läser hur less och arg TS är för att kattungen gör utanför lådan blir det bara för mycket.

eighteenlives
0

TS- finns det något sätt, om du nu känner "uppfödarna", att prata med dem om att kastrera sina honor? Jag får alldeles ont i magen när jag tänker på att detta kan hända igen. =/

De kanska kan bli övertygade om du lägger orden på rätt sätt… Jag blir helt förstörd när jag tänker på folk som inte vaccinerar eller kastrerar sina katter…