Kräks av blötfoder?
Vi har fem katter, tre huskatter och två Norska skogkatter. En av huskatterna kräks alltid då hon får blötfoder. Vad tror ni det beroro på?
Som ni kanske förstår så ligger inte maten framme särskillt länge eftersom det är 5 katter som gärna äter upp det någon annan har lämnat. De har dessutom tillgång till torrfoder och vatten dygnet runt. Alla är smala.
äter dom för fort är det lätt hänt,vilket en del gör speciellt när man har flera katter. prova att lägga upp i 2 skålar en bit ifrån varann så kanske hon inte känner sig så stressad..
S*Winsnes Wilda

Katter som inte är vana vid annat än torrfoder kan kräkas av annat foder.Äter katten mycket på en gång så vänder det ofta i magen och kommer upp lika fort igen.Sen finns det ju en mängd olika blötfoder och din katt kanske inte tål den sorten du har.
Stolt ägare till tre La permer

Fundera över vilka sorter och vilka smaker dina katter får och av vilka de spyr eller om det är av alla.
Jag vet katter som inte tål kycklingsmak - andra tål bara kycklingsmak. Fisk är vanligt att katter inte tål.
Har också en katt som kräker av blötmat - om det går några dagar mellan fodergivorna. Man måste bygga upp hennes tolerans med att hon först får slicka lite på såsen några gånger under en dag, i slutet av dagen får hon ett par blötfoderbitar.
Numera får de blötmat minst 2 ggr per dag och hon har inte kräkt på väldigt länge. Jag försöker att variera smaken på blötmaten också - om hon äter samma sorts blötmat i över en vecka kräker hon när jag byter smak… 
Tack för alla råd.
Alla våra katter har varsin skål, fullt med torrfoder i så hon borde ju inte direkt vara hungrig tycker man. Ingen av de andra kräks så det är därför jag tycker det är lite konstigt.
Då denna katt dessutom är högst i rang så borde hon inte vara stressad av att nte få äta blötfodret tycker jag. Fast det är klart, det är en stressad katt. Hennes personlighet alltså. Kanske är därför.
Då det gäller byte av smak så har vi olika smak på alla burkar och använder oss av flera olika märken. På den fronten märks ingen skillnad.
En burk blötmat går åt vid varje tillfälle. Så att alla får lite.
skulle tippa på stress.min hona som är ranghög gör likadant..
S*Winsnes Wilda
#6 Misstänkte nästan det.
Tack